Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 20:22:17
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: De bouw van een Leidse stadstram A300  (gelezen 42335 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
De bouw van een Leidse stadstram A300
« Gepost op: 20 September 2015, 15:18:24 »
Nou dan zoals beloofde aftrap rond de bouw van een Leidse stadstram van de serie A300.

eerst maar eens een foto van alle messing onderdelen en de bovenbouw uitgevouwen.






De bovenbouw gevouwen en deels al gesoldeerd. het begint een vorm te krijgen waardoor je meer lust.


volgende keer wat meer.

wiebe
« Laatst bewerkt op: 22 September 2015, 18:34:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel: hoofdletters toegevoegd »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2015, 15:21:21 »
Fraai!

Misschien wil je voor de beginnende zelfbouwer ook wat foto's plaatsen tijdens bijvoorbeeld het zetten van de onderdelen?

Benieuwd naar je volgende update!

Gr, Bert

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2015, 15:29:13 »
Bert , dat is niet zo moeilijk hoor.
Gewoon in een tang met een platte bek en omvouwen.
Aan de vouwkant zijn meestal de vouwlijnen al inge-etst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2015, 15:41:41 »
Ja dat klopt, het is echter wel zaak om na het vouwen de vouw even in te solderen. Zodoende krijg je en stevige vouw die niet snel meer vervormd.

Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2015, 15:57:27 »
even een foto van de bovenbouw met een zijde gevouwen



en het onderstel gevouwen en zoals je ziet de vouwlijnen gesoldeerd en de bankjes maar meteen geplaatst.



er komt meer

wiebe

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2015, 16:17:50 »
Netjes  (y)  (y), ben alleen benieuwd hoe je het dak gaat maken (is dat een gietdeel ? , zie hiervan niets op de foto's)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2015, 17:36:54 »
Hoi Ronald,

Ik ben vergeten om op de overzichtsfoto een zakje mee te fotograferen.  Hierin zitten nog wat bronzen applicaties, zoals b.v.  de koersrollen en de veren. Daarin zit ook een gietdeel van het dak.

Overigens is het bouwpakket van Philotrain.

Vr. Groet,
Wiebe

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2015, 17:43:02 »
Dus dan is het dak een messing gietdeel?
Ben erg benieuwd (y)

Heeft/had fairfield ook niet een A300?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2015, 18:38:42 »
Nee,  het is geen messing gietdeel. Het is kunststof.

Vr. Groet,
Wiebe

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2015, 18:49:54 »
Ik ben zeer benieuwd. Schaal 0?
Check ook mijn Facebook

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2015, 20:44:49 »
Philotrain , Dus dan is het dak een messing gietdeel?

Nee,  het is geen messing gietdeel. Het is kunststof.

Kit van GM&S neem ik aan ?.

Als het maar mooi gegoten is , straks gespoten zie je er toch niks meer van .  (y)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2015, 21:20:25 »
@ Wes het is een HO kit
@Ronald,  Als je goed leest zie je dat het een kit is van Philotrain en niet van GM&S.

Ik heb trouwens nog wel een kit liggen van GM&S. Dat is een kustlijnen van de NZH

vr. groet,
Wiebe

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2015, 21:26:16 »
De kits van GM&S zijn ook Philotrain kits  ;D

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2015, 22:16:30 »
Weer wat geleerd. Dat wist ik niet.

Groet,
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: de bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #14 Gepost op: 21 September 2015, 19:30:57 »
vandaag maar eens de tussenschotjes van het interieur gebouwd. Om e.e.a. later demonteerbaar te maken heb ik op het voetplaatje van het tussenschot twee moertjes van 1,6 mm gesoldeerd. Hierin gaan dan vanaf de bodem van het chassis twee boutjes.
het is geloof ik al een keer uitgelegd hoe dat te doen. Schroef het boutje strak in het moetje met de voetplaat er uiteraard tussenin. voor het aandraaien even een drupje olie op het boutje. Kan hij niet meegebakken worden. en dan het moertje aan het plaatje solderen. Wat verdunde fosforzuur en dan een klein beetje soldeer aan een relatief hete bout. ca 380 gr.
dit is het resultaat:



toen maar eens de schorten (of heet dat anders?) voorzien van een messing U profiel. Eerst op het profiel op vier plaatsen een klein beetje tin en dan het profiel op de plaats van bestemming klemmen met een omgekeerd pincet en aan de andere kant bij gebrek aan beter een papierklem. Geen paperclip maar zo'n zwarte klem met twee beugeltjes er aan.
toen de soldeervlam er op en dan komt e.e.a. als gegoten aan elkaar te zitten.



en dan passen en als dat zo is dan aan het chassis met de stoelen solderen.





en vervolgens de vanger afmaken met twee stripjes messing die aan de voor- en achterzijde de schorten met elkaar verbinden. Wel even een malletje gemaakt om de hoogte te houden van de schorten



De bronzen verenpakketten en aspotten liggen al kaar. Dat voor een volgende keer.

vr. groet,
Wiebe