Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Onderbouw modelbaan: welk hout en balken gebruiken?  (gelezen 26278 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Onderbouw modelbaan: welk hout en balken gebruiken?
« Gepost op: 19 september 2015, 13:57:52 »
hallo,

ik wil een modelbaan gaan maken, echter een paar vragen over het hout. een eerdere baan die ik had had ik gebouwd op berkenmultiplex platen (zeer duur!) met daaronder een frame van balken. die rustte weer op schragen, standaard hoogte 73 cm. Nu wil ik niet weer als teveel geld uitgeven, dus ik zat te denken aan spaanplaat. functioneert dit goed bij modelbouw? ik wil ook een deel van de plaat inzagen en dat omhoog trekken om zo de helling te beginnen. nu is er met spaanplaat keuze uit 12mm en 8mm. ik wil er daarmee ook nog de rest van de helling en het niveau erboven mee maken. ik zat zelf al aan 8mm te denken. onder de platen (het is module bouw) wil ik balken plaatsen van 89mm hoog en 39 mm breed. op zich genoeg om te zorgen dat de platen niet krom trekken toch? Omdat ik me schragen nog steeds wil gebruiken maar de tafel hoger wil leggen wil ik onder de modules een "tussenbak" maken die de hoogte overwint. dit wil ik uiteindelijk met balken van 44x44mm doen. zie tekening wat ik bedoel:



de tussenbakken wil ik andere afmetingen geven als de modules erboven, zodat de krachten gelijkmatiger verdeeld worden. (dus stel ik wil 3 modules van 120x60 naast elkaar, wil ik de tussenbakken 60x60-2x120x60-60x60 maken)

groetjes zwitserlaantje
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 14:57:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: welk hout en balken?
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2015, 14:13:58 »
Spaanplaat gelijk vergeten. Bagger om je frame van te maken. Zo deden we dat 30 jaar geleden.
Gebruik gewoon goede kwaliteit hout en/of triplex. Scheelt je een hoop ergenis.
Gr.
Eric

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: welk hout en balken?
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2015, 14:22:39 »
hallo,

het frame wil ik niet van spaanplaat maken, misschien vergeten te vermelden maar dat worden gewoon vurenhouten latten/balken. alleen de plaat bedoelde ik spaanplaat mee
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: welk hout en balken?
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2015, 14:30:21 »
GEEN spaanplaat. Op onderstaande foto staat een bak die ik gemaakt heb.
Het frame is van berken multiplex net als de twee tussenspanten. Dat is geschroefd
en gelijmd, 9mm dik. Daarop ligt als onderplaat berken multiplex 3,2. Het is
licht in gewicht en zeer sterk. Je kunt de bakken niet torderen. En de prijs is
ook niet te hoog. Het geheel staat op Ivar staanders van Ikea.

« Laatst bewerkt op: 19 september 2015, 14:32:02 door Stedahult »
Mvh Steef

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: welk hout en balken?
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2015, 17:00:27 »
Behang is gaaf !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: welk hout en balken?
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2015, 17:04:52 »
@Marijn: Ja, dat weten we nu wel.... Dat heeft steef al jaren  ;D Gewoon even in zijn draadjes kijken als je nog meer van dat mooie behang wil zien....


het frame wil ik niet van spaanplaat maken, misschien vergeten te vermelden maar dat worden gewoon vurenhouten latten/balken.

Of je de spaanplaat gaat gebruiken als plaat en de rest als frame: Niet doen. Gewoon wat Steef aangeeft: Berkenmultiplex gebruiken. Duur? (Peppelplex is duurder ;) ) Mogelijk maar het is nog vervelender als je je baan mag afbreken omdat het niet goed gaat. Als je naar de standaard grote merkbouwmarkten gaat dan is het spul duur en meestal niet recht. Ga naar een goede houthandel en laat het daar op maat zagen en dan vallen de kosten 9 van 10 keer mee.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: welk hout en balken?
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2015, 17:19:56 »
Wat is er mis met MDF? Geen spaanplaat maar wel een stuk goedkoper dan berkenmultiplex denk ik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: welk hout en balken?
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2015, 17:32:50 »
MDF is ook spaanplaat. En voor een spoorbaan te hard en te zwaar.

Voor een spoorbaan gebruik ik uitsluitend multiplex/triplex. Berken is inderdaad tamelijk aan de prijs. Populieren is de helft goedkoper, en tamelijk zacht. Makkelijk te zagen en schroeven draai je er zonder voorboren in.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: welk hout en balken?
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2015, 17:52:16 »
Wat is er mis met MDF? Geen spaanplaat maar wel een stuk goedkoper dan berkenmultiplex denk ik

Wat Klaas aangeeft. Het een een beetje vreemd dat men wel 300 euro uitgeeft aan lokjes e.d. en dan de basis van de modelbaan zo goedkoop mogelijk wil gaan maken. Juist je basis moet goed zijn. :)

Ik ken mensen die MDF als basis gebruikt hebben. Ook bij een hele mooie beurs-baan. Dus zo heel gek is het niet. Maar het is relatief zwaar, je moet wat meer oppassen met vocht e.d. Het werkt bij grotere overspanningen en belasting gaat het doorhangen. Kijk maar eens naar de boekenplanken van een bekend zweeds warenhuis, die hangen na verloop van tijd ook door....  Gewoon met berken of peppel-plex aan de gang al dan niet in combinatie met XPS-platen als bodem, dan heb je mooiste resultaat.

@Klaas: Meestal is Peppelplex iets duurder dan berken. ;) Zal wel aan de kwaliteit liggen die je gebruikt. Mijn ervaring is dat berken iets goedkoper is dan peppel.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: welk hout en balken?
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2015, 18:08:43 »
Dat van de houthandel is wel een gouden tip! heb even gekeken de handel hier in de buurt heeft geen berkenmultiplex wel populieren multiplex. diktes 6-9-12 mm of meer. kan ik hier mee wel goed uit de voeten? en dan denk ik 9 mm het beste is toch?

gr remco.
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: welk hout en balken?
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2015, 18:11:47 »
@Marijn: Ja, dat weten we nu wel.... Dat heeft steef al jaren  ;D Gewoon even in zijn draadjes kijken als je nog meer van dat mooie behang wil zien....

Bedankt voor de tip Ronald, ik wist niet dat Steef's behang al zo vaak geprezen was.
Ik zal nu niks meer zeggen over Steef's fraaie behang keuze   ;)

Nu even mijn bijdrage, en ik spreek uit ervaring met MDF, Spaanplaat en multiplex.
Kleine module's zijn te doen met spaanplaat als topplaat, maar dan moet er voldoende ondersteuning zijn (lees een ondersteuningsraster). Naast eerder genoemde nadelen is een groot probleem van spaanplaat als het eens wat harder op een punt terecht komt er meestal gelijk een hele lap afbreekt. Bij multiplex is dat aanzienlijk minder, vaak een gebutste hoek, maar that's it.

Ook mijn advies:
Multiplex als langsliggers, tussenschotten en  topplaat.

P.S. met XPS als (tweede) topplaat geen ervaring, maar dan is het misschien weer handig om dit verzonken aan te leggen om te voorkomen dat dit schuim niet beschadigd.  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: welk hout en balken?
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2015, 18:12:18 »
Spaanplaat / MDF is prima spul en duurzaam, zelfs als constructie is dat prima spul.
Ik ken iemand die uit MDF platen complete meubels maakt, zelfs poten uit MDF platen, je ziet niet eens dat het mdf is.

Het is net hoe je ermee omgaat, ga je slordig werken ja dan knikt spaanplaat sneller dan multiplex, bij spaanplaat/mdf is de constructie heel belangerijk, dus niet om een meter een balk doen want in het begin staat wel recht maar na een paar maanden niet meer, en dat krijg je heel moeilijk weer recht.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: welk hout en balken?
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2015, 18:19:01 »
Dat van de houthandel is wel een gouden tip! heb even gekeken de handel hier in de buurt heeft geen berkenmultiplex wel populieren multiplex. diktes 6-9-12 mm of meer. kan ik hier mee wel goed uit de voeten? en dan denk ik 9 mm het beste is toch?

Je kan daar wel mee uit de voeten. Goed, kijk even naar de constructie van de BNLS-bakken Dan zie je een opzet voor een goede constructie. Je kan daarbij de hoogte van de "ribben" aanpassen naar bijvoorbeeld 100mm i.p.v. 150mm om wat gewicht te beparen. Gaten boren helpt daarin ook wel goed ;)

@Bastaard: Inderdaad met al het materiaal geldt hoe je er mee omgaat.  :)

@Marijn: XPS zal je inderdaad in de bakken moeten laten verzinken. Dan is het handig om de sporen op hout te leggen en het landschap op XPS.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2015, 18:20:34 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: welk hout en balken?
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2015, 18:24:37 »
Ik vind spaanplaat wezenlijk ander materiaal dan MDF.

Spaanplaat wordt gemaakt van zaagsel, kleine stukjes (spaanders)hout en een bindmiddel (meestal een kunsthars). De spaanders zijn van een bepaalde minimum en maximum grootte.

Medium Density Fibreboard (MDF) is een eenvoudig te bewerken houtsoort. Een groot voordeel van MDF is dat het niet splintert. De dichte en gelijkmatige verdeling van vezels maakt dat het materiaal voortreffelijk te bewerken is, terwijl het gladde oppervlak zich uitstekend leent voor diverse afwerkingen.



In de bouwmarkt zie je ook niet meer zoveel spaanplaat. Eigenlijk alleen het geplastificeerde spul. MDF is er in allerlei diktes en dus ook zwaartes.

Zelf gebruik ik op m'n (opklapbare) testbaan van 180x80 cm MDF van 8 mm. Dat bevalt uitstekend.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: welk hout en balken?
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2015, 18:37:35 »
Klassieke discussie op het forum, zoek maar eens na.  ;)
Ik heb MDF voor mijn Trambaantje gebruikt maar zou dat nooit een tweede keer doen. Het spul is nodeloos zwaar ten opzichte van een zelfde dikte populierenmultiplex.
De eigenschappen die je noemt kloppen maar zijn voor modelbanen nauwelijks interessant, we zijn geen meubelbouwers die een strakke kast maken. Op het gladde oppervlak komt altijd nig een afwerking vam ballast, vezels, gips, vul maar in... dat kan ook prima op multiplex.
No dress rehearsel, this is our life.