Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:48:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: Waarom noemt men schaal N: N spoor?  (gelezen 6638 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Waarom noemt men schaal N: N spoor?
« Gepost op: 17 September 2015, 15:51:45 »
Heb ik me altijd afgevraagd

Als je aan iemand vraagt welke schaal rijdt u dan hoor je vaak Schaal H0 of N spoor
Waarom eigenlijk? waarom noemen we H0 zelden H0 spoor?

Iets uit het verleden  ???
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 01:09:14 door Bert van Gelder »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2015, 16:02:03 »
Is dat zo?
Feit is dat al die aanduidingen in eerste instantie over de spoorwijdte gingen met de aanduiding Spur zus en me zo. Normalisatie ging erover dat treinen van verschillende merken op dezelfde sporen konden rijden. N komt dacht ik ook van neun milimeter.

Romd het ontstaan van spoor/schaal n ontstond pas de gewoonte om de spoorwijdte te koppelen aan een exacte schaalverhouding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2015, 16:06:01 »
Schaal N heet zo omdat de spoorwijdte bij normaalspoor 9 mm is. En het woord voor 9 begint in bijna alle talen met een N.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5352
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2015, 16:13:40 »
In de jaren '60 werd ook wel de term K0 (kwart nul) gebruikt tot de norm werd vastgelegd. Spoor 0 was de referentie, dat is voor de oorlog ontstaan met spoor 1 en II als grotere alternatieven en vanaf de jaren '30 H0 als compact alternatief met de halve spoorbreedte van 0. Arnold Rapido was één van de pioniers in 9mm en heeft onder meer het patent van de universele N koppeling op z'n naam staan.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 16:17:01 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2015, 16:31:07 »
De term kwart nul heb ik nooit gehoord. Heb je daar een bron voor?

Ik weet niet of Arnold patent had op de koppeling. Maar als het zo was dan hebben ze dat snel opgegeven, om een wildgroei als bij H0 te voorkomen. In ieder geval zal dat patent intussen verlopen zijn.
In het begin waren de modellen van Arnold andersom gepoold. Toen er andere fabrikanten ook met N begonnen hielden die zich aan de Morpo normalisatie en is Arnold omgegaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2015, 17:29:06 »
N spoor is vloeiend uit te spreken in tegenstelling tot H0 spoor waar een klein hikje in zit. Als de vraag het woord schaal bevat is het logisch om daar ook mee te antwoorden. Overigens zou ik het woord schaal achterwege laten en antwoorden met simpel N.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2015, 17:36:31 »
Arnold Rapido ....    .... heeft onder meer het patent van de universele N koppeling op z'n naam staan.

Maar dan wel, volgens mijn geheugen, de omgekeerde positionering t.o.v. de huidige standaard.  :D

En, oh ja: strikt genomen is/was het geen HO (Ha-Oh), maar h0 (half Nul)
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 17:42:13 door guest7823 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5352
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2015, 17:52:38 »
De term kwart nul heb ik nooit gehoord. Heb je daar een bron voor?
De kreet komt herhaaldelijk voor in mijn collectie antieke modelpoorboeken, van die heerlijk nostalgische met tips hoe  je M rails op spaanplaat monteert, groen gras maakt van geverfd zaagsel en alles lijmt met Klevon (Nederlandsch Fabricaat)   ;D ;D
Ik sluit overigens niet uit dat één van de jaren'60 auteurs het zelf bedacht heeft en de term door wat tijdgenoten is overgenomen tot het moment van beter weten.
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2015, 19:25:28 »
En, oh ja: strikt genomen is/was het geen HO (Ha-Oh), maar h0 (half Nul)
Correctie: het is H0, met een hoofdletter H en een nul. Kijk maar in de Morop normen, daar wordt het consequent zo geschreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2160
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2015, 19:32:48 »
Volgens een van mijn oude boeken is Arnold de "uitvinder" van spoor N. De Duitse Wikipedia bevestigt dit. De N staat voor neun millimeter, de spoorwijdte. In 1969 kennelijk eerst als Arnold Rapido 200 in de schaal 1:200 gepresenteerd en vanaf 1962 in de schaal 1:160. De koppeling is kennelijk door Morop in 1963 als standaard vastgelegd. Overigens is Japans N in de schaal 1:150 en Brits N in de schaal 1:148, maar rijdt alles op 9mm spoorwijdte.

Groet,
Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2015, 19:54:33 »
De kreet komt herhaaldelijk voor in mijn collectie antieke modelpoorboeken, van die heerlijk nostalgische met tips hoe  je M rails op spaanplaat monteert, groen gras maakt van geverfd zaagsel en alles lijmt met Klevon (Nederlandsch Fabricaat)   ;D ;D
Ik sluit overigens niet uit dat één van de jaren'60 auteurs het zelf bedacht heeft en de term door wat tijdgenoten is overgenomen tot het moment van beter weten.

Ik ben daar tamelijk zeker van, omdat het Engelse of Duitse equivalent (Viertel Null  ;D) al helemaal nergens is te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2015, 20:27:38 »
Met alle interessante weetjes over N is er nog geen antwoord op de vraag van bastaard.

Hij vraagt niet waar de naam N vandaan komt, maar waarom we over N-spoor spreken en over schaal h0.
De oorsprong daarvan weet ik ook niet, maar ik denk dat bij Fleischmann vandaan komt, zoals in een recente folder:
"Fleischmann bietet Start Sets im klassischen H0-Massstab 1:87 und in der platzsparenden kleinen Spur N im Massstab 1:160."

In een oude Roco-catalogus spreekt men van schaal h0 en schaal N. In de Trix-folder met de nieuwe modellen (tot voor kort altijd lelijk 'vertaald'met nieuwigheden) van 2015 wordt gesproken over spoor N en spoor H0. Vandaar mijn vermoeden dat het bij Fleischmann vandaan komt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2015, 20:49:31 »
Niet om het een of ander, maar mij is het nooit opgevallen dat we het altijd over n-spoor hebben. N-schaal of schaal n is ook vrij gebruikelijk in het Nederlands. In Duitsland is Spur normaler, ongeacht de schaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5352
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor?
« Reactie #13 Gepost op: 17 September 2015, 23:23:30 »
Vandaar mijn vermoeden dat het bij Fleischmann vandaan komt.
Nee, Fleischmann was zeker niet de eerste in deze schaal. Toen zij in 1969 begonnen was N spoor al gestandaardiseerd  zoals we het nu kennen.
RETROBAHN A.G.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Waarom noemt men schaal N: N spoor?
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2015, 12:46:01 »
Ik bedoelde de term N-spoor.
Niet schaal/spoor N als zodanig.