Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:51:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:49:23
digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03

Auteur Topic: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting  (gelezen 4306 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
« Gepost op: 06 February 2015, 23:57:37 »
In een stuurstandrijtuig met front- en sluitverlichting (F0), alsmede binnenverlichting met klassieke gloeilampjes (F1), gebruik ik een Tams decoder FD-XL. De binnenverlichting van een vast en stroomvoerend gekoppeld rijtuig is tevens aangesloten op deze decoder (F2).

Een ideale decoder omdat je een enorm vermogen op de uitgangen kunt aansluiten, wat wel prettig is met gloeilampjes. De decoder is bovendien relatief niet duur.

Gisteren ontspoorde de stuurstand (kan altijd een keer gebeuren natuurlijk) waarbij kortsluiting ontstond. Vanaf dat moment brandde de binnenverlichting van het gekoppelde rijtuig permanent en was deze niet meer uit te schakelen met F2.
Het enige effect bij inschakelen met F2 was dat de verlichting een fractie feller brandde.

Herprogrammeren hielp niet.
Ik had echter nog een aantal ongebruikte aansluitingen van de decoder over. Dus het was even een draadje los- en weer vastsolderen, waarmee de binnenverlichting nu met F3 te schakelen is. Geen probleem dus.

Toch bevreemdt het me dat als je een kortsluiting op de rails krijgt, dat de decoder daar niet zonder meer tegen bestand is.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
(Moet ik in het vervolg extra alert zijn geen kortsluiting te veroorzaken of heb ik gewoon pech gehad?)

Groet, Bas

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2015, 22:42:08 »

Beste Bas,

Kortsluiting op de rails heeft niks te maken met de dekoder. Immers, de korsluitstroom loopt van de centrale door rails via de kortsluiting en dan via de rails weer terug naar de centrale. Buiten de dekoder om dus.
Maar blijkbaar is er toch iets anders gebeurt.
Blijkbaar is er toch een stroom door de F2 uitgang gaan lopen die de eindtor heeft doen kapot gaan.
Hoe dat precies heeft kunnen plaatsvinden zal waarschijnlijk nooit helemaal duidelijk worden.
Wellicht is de dekoder "op tilt" gegaan tijdens de sluiting. Immers, bij een goede sluiting daalt de railspanning behoorlijk.
De dekoder komt in een "undefined state" en kan de uitgang niet meer beschermen. Gespeculeer natuurlijk want dit gebeurt gelukkig niet vaak. Meestal overleven dekoders een baansluiting prima. Gelukig maar anders wordt het een erg dure hobby  ;)

Grt P.Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2015, 09:01:53 »
Wellicht is de dekoder "op tilt" gegaan tijdens de sluiting. Immers, bij een goede sluiting daalt de railspanning behoorlijk.
De dekoder komt in een "undefined state" en kan de uitgang niet meer beschermen.
Dat lijkt me wel een aannemelijke verklaring. Met andere Tams functiedecoders heb ik meermalen gehad dat ze spontaan van adres veranderden. Kennelijk zijn ze gevoelig voor verstoringen van de "infovoorziening" via de centrale. (Een kortsluiting kun je daar ook toe rekenen).

Groet, Bas

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2015, 15:51:06 »
Bas,

Hier dezelfde ervaringen met de Tams functie-decoders, deze vergeten tijdens het rijden binnen 5 meter hun adres, en reageren dan niet meer op commando's, zodra de decoder even van de spanning afgaat en opnieuw opstart, doet hij het weer heel even.
Ook deze decoders hebben zich gevoegd bij de types niet meer gebruiken/aanschaffen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2015, 16:02:57 »
Mijn vermoeden is dat stoorpulsen, die bij de ontsporing ontstaan, het defect veroorzaakt hebben.

Groet, Silvolde

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2015, 17:07:38 »
Ook deze decoders hebben zich gevoegd bij de types niet meer gebruiken/aanschaffen.
Ik heb alleen nog maar weinig andere decoders gezien die zo'n groot vermogen aankunnen. Een aantal van mijn rijtuigen heb ik al jaren geleden van binnenverlichting voorzien. Nog met ouderwetse gloeilampjes, soms wel 6 per rijtuig. Die vragen nogal wat vermogen.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2015, 17:09:22 »
Mijn vermoeden is dat stoorpulsen, die bij de ontsporing ontstaan, het defect veroorzaakt hebben.
Plausibele verklaring.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2015, 10:41:08 »
Een update.

De Tams heeft het nu helemaal begeven. Ik heb daarom, mede naar aanleiding van de reactie van Wim Ros, een Kuhn F060 ingebouwd. Deze functiedecoder kan ook grotere vermogens aan.

Na inbouw functioneerde echter niet alles vlekkeloos. De frontverlichting van de stuurstand bijvoorbeeld, deed het dan wel en dan weer niet.
Ik heb nog eens goed naar de bedrading gekeken. Ik vermoed dat er toch een sluimerende kortsluiting op de printplaat van de verlichting zat. Jarenlang heb ik daar nooit last van gehad. Misschien dat door de warmteontwikkeling in de loop der jaren toch een kleine verbinding is ontstaan.

Alles werkt nu weer naar behoren. Hopelijk nu voor langere duur.

Groet, Bas

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 03 August 2015, 11:13:38 »
Laat me eens raden bij rijstap 1 is het licht uit en bij rijstap 2 is het licht aan en bij rijstap 3 is het licht uit?

Dan de rijstappen in de decoder in overeenstemming brengen met de centrale/decoderadres.
In te stellen via CV29 in de decoder  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2015, 15:12:06 »
Nee, in dit geval echt niet Wim.
Door het rijtuig fysiek te bewegen (bijvoorbeeld door erop te kloppen) deed het licht het wel/niet. Volgens mij een minuscule verbinding op de printplaat (die er niet zou mogen zijn) die wel of juist geen stroom doorliet.

Groet, Bas

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 03 August 2015, 23:34:59 »
Gewoon een slechte verbinding dus. Railcontacten of een brakke soldeerverbinding.
Zal niets met een kortsluiting te maken hebben, gewoon een slechte aansluiting of een slecht contact.
Gewoon het aloude en bekende probleem.

Mvg
Wim.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2015, 09:11:42 »
Bij het proefrijden met de Kuhn-decoder ontstond een spontane kortsluiting (op een recht stuk spoor zonder wissels). Die sluiting werd pas opgeheven nadat ik het stuurstandrijtuig van de rails had gelicht.

Op basis daarvan heb ik de bedrading nogmaals gecheckt en een mogelijk valse verbinding op de printplaat verbroken.

Sindsdien werkt alles naar behoren en zijn er geen problemen meer.

Groet, Bas

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2015, 11:00:46 »
Zoals wel vaker, het zal wel.

Groetjes

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2015, 11:21:32 »
Niettemin, dank je voor het meedenken!

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2015, 22:55:39 »
De problemen blijken helaas nog niet opgelost. (Het lag dus achteraf toch niet aan de Tams-decoder).

Ik zal proberen te beschrijven hoe het in elkaar zit en wat er gebeurt.
In het stuurstandrijtuig zit een functiedecoder voor front- en sluitseinen en binnenverlichting. Via een 4-polige vaste koppeling (Roco) met een 2e rijtuig komt er enerzijds extra railspanning voor de decoder (2 polen) en is de binnenverlichting van dat 2e rijtuig geschakeld op de decoder (de andere 2 polen) via een separate functieuitgang. De binnenverlichting van de stuurstand en het 2e rijtuig zijn dus afzonderlijk schakelbaar.

Bij tijd en wijle licht de binnenverlichting van het 2e rijtuig even op, zonder dat deze ingeschakeld is. En heel soms blijft de binnenverlichting langer branden. Als op dat moment de functie van de binnenverlichting van dat 2e rijtuig alsnog wordt ingeschakeld, dan ontstaat spontaan een kortsluiting en valt het systeem uit. Aan het geluid te horen ontstaat de kortsluiting in het stuurstandrijtuig, ik vrees in de decoder. Hartstikke link natuurlijk, want zometeen begeeft ook deze decoder het.
De decoder heeft het gelukkig nog steeds overleefd, maar dat kan zo niet doorgaan.

Inmiddels heb ik het 2e rijtuig ontkoppeld en vervangen door een ander rijtuig, ook met binnenverlichting. Geen probleem meer nu, maar ik vertrouw het nog voor geen deuk.

Het probleem zou zich in de koppeling kunnen bevinden, bijvoorbeeld. Wie weet komt er per ongeluk even railspanning op de functieuitgang van de decoder te staan (iets wat je absoluut niet moet hebben).

Herkent iemand het fenomeen wat ik beschrijf?
Heeft iemand ideeën waar het probleem zit?

N.B.
Het is wel even bal op mijn baan op het ogenblik. Die stuurstand van de Ram vertoont ook al kuren. Zie ander topic. Het staat volgens mij los van elkaar. (Of toch niet?)

Groet, Bas