Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 5183 keer)

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Klimspiraal
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2007, 21:34:59 »

CBX: Bedankt voor de pics.

Vraagje in het algemeen: rijden treinen in Duistland en Zwitserland
nou in het grootspoor links of rechts? Mischien een domme vraag,
maar ik heb nl. verschillende dingen gelezen op het internet.
Ik wilde daarom alle opties open houden, maar als ze rechts rijden stijgt
ie in mijn geval in de buitenbocht en kom ik met z'on 3% weg...



Alleen kalmte kan u redden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Klimspiraal
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2007, 23:59:38 »
Duitsland rijdt rechts, Zwitserland links.
Nog meer linksrijdende landen: Engeland, België, Frankrijk, Italië.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re: Klimspiraal
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2007, 10:03:57 »
Zelf heb ik ook een klimspiraal in mijn modelbaan. Ik vond hem zowiezo al lastig om te bouwen en mijn ervaringen zijn heel verschillend. De ene loc rijdt probleemloos naar boven met een sleep van 15 goederenwagons een ander krijgt het niet voor elkaar.

Ik weet wel dat de klimspiraal in mijn nieuw geplande baan (ja, ik ga opnieuw beginnen) niet zal terugkeren.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Klimspiraal
« Reactie #18 Gepost op: 24 October 2007, 10:49:12 »
PS: Weet iemand hoe je de hoogte in Wintrack exact kan instellen
bij  de automatische hoogtecontrole?

Sjaak,

Ik heb zelf een Duitse versie, ik weet niet of er een Nederlandse versie van Wintrack is dus ik geef de mogelijkheden maar in beide talen aan.

Ga in je hoofdscherm naar het pulldown menu "Opties" (optionen).
Kies daar "Beeldscherm" (Bildschirm).
Selecteer het tabblad "3D-aanzicht" (3D-Ansicht)

Onderaan dit tabblad is een veld "Spantenuitsparing"? (Spantenausschnitt) die voor H0 de hoogte in mm aangeeft. Werk je in andere schalen dan zal je de voor die schaal noodzakelijke hoogte moeten omrekenen naar een H0 hoogte.

Succes!

Denk er overigens wel aan dat je niet alleen hoogte moet hebben om je trein te laten rijden maar dat je bij evt. ontsporingen ook ruimte hebt om e.e.a. te hersporen. Als de spiraal van zowel binnen- als buitenzijde bereikbaar is zaal het met de minimale treinhoogte wel gaan.

Je kunt tot slot misschien nog wat ruimte winnen door de pantograven door een vaste 'bovenleiding' van metalen strips of zelfs VD-installatiedraad naar beneden te drukken. Je moet dan alleen aan het begin en het einde van de spiraal een overgangsconstructie maken waarbij die 'bovenleiding' langzaam omhoog gaat waarbij de panto weer tot maximale hoogte kan uitveren.

Zie hiervoor bijvoorbeeld de website van Gerolf Peeters

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Klimspiraal
« Reactie #19 Gepost op: 24 October 2007, 13:04:20 »
Heb zelf  2  klimspiralen in mijn baan, die  dan ook mekaar nog eens kruisen.  Vrije  hoogte  bovenkant spoor en onderkant  plaat is 9 cm en voldoende om met omhoogstaande panto zonder  rijdraad eronderdoor te  gaan.  Panto worden echter  bij mij ook vastgezet tot  2 mm onder rijdraad maar  dat is een andere topic.
Resultaten zijn goed..... ROCO/TRIX  rijdt  vlot  met 1 lok en 12 personen wagens naar boven.  Oudere 4 delige Liliput  NPZ stellen  halen het echter amper en  zelfde  voor  oudere  FL  lok met 8 wagens  die  het zonder dubbeltractie niet haalt.

Hellingsgraad is zelfs  maar 2 %  en diameter  ongeveer  1500/1800 mm.  Veel hangt  dus ook af van je  loks  ;D
Petdig1

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Klimspiraal
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2007, 23:14:35 »
@ Kees Jan: Had idd ook wel de zoekmachine gebruikt,
maar ik wilde graag weten of er ook mensen zijn met positieve
ervaringen voor dit 'probleem' dat kon ik dus niet vinden en ben ik een
nieuw topic begonnen.

Tja, dat is eigenlijk al veelzeggend.

@ Bart: Pantografen omhoog! Heb bovenleiding voor de sier, maar
kan ze niet elke keer voor de klimspiraal omlaag duwen.

Je moet wel realiseren wat precies je probleem is en daarbij de juiste oplossing vinden. Je probleem is namelijk dat je pantografen zonder bovenleiding te ver omhoog steken.

Dan kun je inderdaad de tussenruimte vergroten, maar dat is de verkeerde oplossing. De oplossing is om voor bovenleiding te zorgen, of je pantografen niet te ver omhoog laten steken. Dat eerste kun je doen met een stuk koperdraad of voor mijn part teflon op een stukje hout; het tweede met een stuk visdraad.

Oké, dat is al allemaal hier verteld, maar dit bericht is meer bedoeld als een samenvatting en een aanmoediging om lateraal te denken om een probleem op te lossen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40