Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 5185 keer)

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Klimspiraal
« Gepost op: 22 October 2007, 23:32:19 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een klimspiraal bouwen. Ik ontkom echter niet aan
een stijgingspercentage van 4,0% in de binnenbocht, en 3,44% in de
buitenbocht. De radius binnen is 42cm (FL6125) en de raduis buiten is 48cm (FL6131). Ruimte voor een grotere straal of een recht stuk tussen
de bogen is er niet. Dus in feite komt het erop neer, het is dit of niks...
De treinen waar ik mee ga rijden zijn maximaal 130cm (incl. loc) dus niet
echt zwaar.

Wie kan mij advies geven? Zijn er ook mensen die positieve ervaringen
met degelijke stijgingspercantages hebben?




Alleen kalmte kan u redden

ReesCees

  • Gast
Re: Klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2007, 00:03:08 »
Sjaak: UTSF

Kees-Jan

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2007, 10:02:48 »
Volgens mij probeert Kees-Jan je héél voorzichtig en in héél nette bewoordingen over te halen om de zoekmachine los te laten op dit forum. Ja toch Kees-Jan?


En voor wat het waard is, de aangegeven percentages lijken mij (te?) stevig. Is het mogelijk in de buitenbocht te stijgen en in de binnenbocht te dalen? Zo ja, dan zou ik eens een proefopstelling maken (met draadeinden om nog wat te kunnen bijstellen) om te zien of het gaat. Denk je nog wel even aan de overgangsbogen bij begin en eind van de spiraal?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

ReesCees

  • Gast
Re: Klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2007, 12:09:22 »
Klopt helemaal. Het is zeker niet naar of vervelend bedoeld Sjaak maar ga idd eens zoeken hier op het forum en je zult een schat aan informatie vinden.

Kees-Jan

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2007, 14:33:12 »
Hoe kom je aan 4%? In een cirkel met een radius van 42 cm kun je bij 2,5% ruim 6 cm stijgen. Het vrije ruimteprofiel is bij mijn weten voor H0 57 mm en daar kun je mogelijk wat van stelen. Dan heb je 3 tot 5mm over voor de ondergrond van de spiraal (triplex) dat je buiten het profiel ondersteunt met draadstangen (makkelijk voor de afstelling). Op Eurospoor is vast wel een voorbeeld van een dergelijke constructie te vinden. Het hogere niveau van de treintafel is uiteraard dikker, je zult dus minimaal twee cirkels nodig hebben om één niveau te stijgen.

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2007, 19:06:30 »
@ Kees Jan: Had idd ook wel de zoekmachine gebruikt,
maar ik wilde graag weten of er ook mensen zijn met positieve
ervaringen voor dit 'probleem' dat kon ik dus niet vinden en ben ik een
nieuw topic begonnen.

@ Koos: Ik heb 9cm tussenruimte nodig! Bij een kleinere stijging van
3,5% (ipv 45) is dit niet mogelijk! Ik gebruik 16 stukken rails 6125,
dus iets meer dan 1 1/2 cirkel, want het spoor eindigt niet waar hij begint!
Het gehele traject is dubbelspoor dus ik wil niet kiezen tussen klimmen OF dalen.
Alleen kalmte kan u redden

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2007, 19:15:32 »
Ja ook ik gebruik Fl.6125 en heb eenzelfde stijgingspercentage, alleen met meerdere wagons( 9 stuks) rijd ik in dubbeltractie.

ReesCees

  • Gast
Re: Klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2007, 19:20:20 »
Sjaak:

Maak anders een proefopstelling en ga het proberen en laat ververvolgens je bevindingen hier achter.

Kees-Jan

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2007, 19:22:58 »
Indien mogelijk is het beter om het stijgende spoor aan de buitenkant te houden (indien de spiraal dus rechtsom stijgt trijdt de trein hier links..) dit zorgt ervoor dat je een net iets minder stijgingspercentage hebt.

Ik weet niet waarom je die 9cm nodig hebt maar alles wat je daarvan minder kan maken scheelt direct heel veel op de stijging.

Ik heb een soortgelijke spiraal en je merkt het direct als je ook maar iets minder snel stijgt, ik heb ook een proefopstelling gemaakt met draadeinde die je kan aanpassen. Vooral de wat oudere modellen hebben moeite met een stijging. Dus zeker raadzaam om het stijging percentage zo laag mogelijk te houden.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2007, 19:34:53 »

Hallo, ben ik weer bedankt voor jullie reacties.

Ik ga maar eens een 'proef' klimspiraaltje maken, met dit stijgingspercentage.  Houd jullie op de hoogte.

@ Bart: Pantografen omhoog! Heb bovenleiding voor de sier, maar
kan ze niet elke keer voor de klimspiraal omlaag duwen.

@ CBX: Werkt die klouterspiraal bij jou wel goed? En heb je ook 9
   9cm tussenruimte?

Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft, ik hoor het graag!

Groet, Sjaak S



Alleen kalmte kan u redden

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2007, 19:55:53 »

@ CBX: Werkt die klouterspiraal bij jou wel goed? En heb je ook 9
   9cm tussenruimte?

8 cm i.v.m. de FL.ongevallenkraan waarbij de giek het hoogste punt is.
Als je mij een emailtje stuurt met je emailadres dan stuur ik je een paar foto's.

ReesCees

  • Gast
Re: Klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2007, 19:59:54 »
Sjaak net even aan de keukentafel zitten meten met een E-Loc op een stukje rails met de pantograaf omhoog: 8cm.

Zelf klim/daal ik straks met 2,5% en dan heb ik per winding in de binnenbocht (3,58 meter) 8,95cm hoogte verschil en in de buitenbocht (3,94 meter) 9,85cm hoogte verschil. (Piko A gleis R2 en R3 met 94cm/2 rechte rails er tussen).
De pantograven komen bij mijn baan niet tegen de rijdraad aan maar blijven er net 2 mm onder (met een stukje visdraad of dun ijzerdraad vast gezet).

Kees Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Klimspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2007, 20:02:49 »
CBX, de rest wil die ongeluks foto´s ook wel zien hoor!

Kees Jan

Sjaak spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Klimspiraal
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2007, 20:14:38 »
@ Kees Jan, bedankt voor je informatie, maar ik denk persoonlijk
dat je met 3,5% zonder problemen wel weg komt.
Maar ik ga het proberen (met een langte stoomloc en veel wagons)
en laat het jullie weten!

PS: Weet iemand hoe je de hoogte in Wintrack exact kan instellen
bij  de automatische hoogtecontrole?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2007, 20:17:20 door Sjaak spoor »
Alleen kalmte kan u redden

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Klimspiraal
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2007, 20:28:12 »
CBX, de rest wil die ongeluks foto´s ook wel zien hoor!

Kees Jan
Welliswaar is dit geen klimspiraal maar wel een hele klim waarbij je achteraan ziet dat er een dubbelspoor onder het bovenspoor doorloopt. De ruimte is daar 8 com.
De stijging is 28 cm op 5 mter lengte, een soort "Schiefe Ebene" in Duitsland.

« Laatst bewerkt op: 23 October 2007, 20:46:40 door cbx »