Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door odaoda
Vandaag om 19:07:09
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: Overhitting TwinCenter en trafo  (gelezen 4432 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2015, 09:43:14 »
Nico heeft het over de bijbehorende trafo. En in de handleiding van het TC lees ik dat die bijbehorende trafo 75VA is. Dat lijkt me wel voldoende.
Bovendien  kan hij het moment van afschakelen uitstellen door het TC te koelen. Dat wijst toch echt op overbelasting van het TC, en niet van de trafo.
Ja, de trafo wordt heet. Maar hoe heet is heet, en hoe heet mag een trafo worden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2015, 09:47:34 »
Een trafo die heet wordt heeft last van een verzadigde kern zodat ook het rendement af neemt.
Om niet stuk te gaan zal de grens denk ik ergens rond de 60 à 80 graden liggen maar of je dat ook wil is iets anders.
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2015, 10:15:02 »
Nico gebruikt deze trafo Klaas en ik denk op de 16,5 volt aansluiting.

De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.

Het TC verbruikt zelf ook nog wat. Er wordt niet voor niets een 70 VA aanbevolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2015, 10:22:01 »
Okee, dat had ik over het hoofd gezien. In zijn startbericht had hij het over de bijbehorende trafo, maar die informatie blijkt dus niet juist te zijn.
Dat betekent dat die trafo ook op zijn tenen loopt, maar nog net niet over de grens is, omdat de interne beveiliging niet aanspreekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2015, 10:27:05 »
Tja, als de trafo op de 16,5 volt aansluiting wordt gebruikt, komt Nico pakweg 0,5 A tekort om het TC optimaal te kunnen gebruiken. Wat gebeurt er dan?
Ik zou eerst een zwaardere trafo kopen om te zien of het uitmaakt. Zo niet, dan heeft Nico alsvast die trafo die hij dan toch nodig heeft voor een booster.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #20 Gepost op: 05 September 2015, 12:56:47 »
Goed, in het eerste bericht wordt gewoon de verkeerde conclusie getrokken, de temperatuur van de trafo heeft niets met de melding op de TC te maken.
Als de trafo te weinig spanning cq vermogen kan leveren dan zal de spanning daarvan inzakken, het gevolg dan is de TC gaat uit en zal daarna weer opnieuw proberen op te starten, dat euvel zien we niet terug in het bericht, de enig juiste conclusie is en blijft er wordt teveel vermogen verbruikt door de baan, en de TC kan dat niet leveren. Die temperatuur melding /beveiliging zit er niet voor niets op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Nico Feij

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #21 Gepost op: 05 September 2015, 15:22:04 »
Heren Modelspoorders,

Uw reacties zijn mij duidelijk. ik ga aan de slag om alle gloeilampjes te vervangen van de rijtuigen, een zwaardere trafo te overwegen en/of de baan in secties te splitsen m.b.v. boosters.
Hartelijk dank voor jullie bijdragen.

met vriendelijke groet.
Nico Feij
Stoom4ever

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #22 Gepost op: 05 September 2015, 16:01:23 »
Als je beide sec. wikkelingen parallel zet kan deze:
 http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkern-trafo-3n1090-2-x-15v-2-66a.html

Of als je iets meer reserve wilt: http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkerntrafo-48013-2-x-15v-4amp.html

Ik denk dat deze 2 voor de meeste boosters ook bruikbaar zijn aangezien je na gelijkrichting en afvlakking op 21V komt.
Het mooiste is straks dat je allemaal dezelfde boosters gebruikt op allemaal dezelfde trafo's. Zeker als je ook met
bezetmelders aan de slag gaat is het van belang dat elke booster dezelfde uitgangsspanning levert.
En aangezien BACO een dump is en dus met restpartijen werkt zou ik gelijk genoeg trafo's inslaan voor die prijzen.
Vergelijk het voor de grap maar eens met de prijzen van Conrad.

https://www.conrad.nl/nl/ringkerntransformatoren-o2170280.html?filterVermogen=120+VA%7E%7E%7E75+VA%7E%7E%7E80+VA%7E%7E%7E100+VA&filterSecundaire+spanning=2+x+15+V&sort=Price-asc
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 16:14:02 door Calimero »
Groet, Ronald.