Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3d printen van ns daglichtseinen
door
Sam
Vandaag
om 15:01:51
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 14:54:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:41:36
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
Vandaag
om 14:34:35
Piko blauwe 1000
door
Benelux795
Vandaag
om 14:29:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:27:15
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen
door
grove den
Vandaag
om 14:15:13
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:44:05
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok
door
Ben
Vandaag
om 13:30:27
Baanonderbreking Trix
door
wielke
Vandaag
om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0
door
jan47
Vandaag
om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:23
Terschellinger Spoor
door
Tjalling
Vandaag
om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:54
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp?
door
Charles_
Vandaag
om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:21:18
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden.
door
Bob R.
Vandaag
om 08:06:31
Beekdaelen in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
sneek
Vandaag
om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock
door
Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Overhitting TwinCenter en trafo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Overhitting TwinCenter en trafo (gelezen 4582 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27004
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #15 Gepost op:
05 September 2015, 09:43:14 »
Nico heeft het over de bijbehorende trafo. En in de handleiding van het TC lees ik dat die bijbehorende trafo 75VA is. Dat lijkt me wel voldoende.
Bovendien kan hij het moment van afschakelen uitstellen door het TC te koelen. Dat wijst toch echt op overbelasting van het TC, en niet van de trafo.
Ja, de trafo wordt heet. Maar hoe heet is heet, en hoe heet mag een trafo worden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Calimero
Offline
Berichten: 1037
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #16 Gepost op:
05 September 2015, 09:47:34 »
Een trafo die heet wordt heeft last van een verzadigde kern zodat ook het rendement af neemt.
Om niet stuk te gaan zal de grens denk ik ergens rond de 60 à 80 graden liggen maar of je dat ook wil is iets anders.
Gelogd
Groet, Ronald.
henk
Offline
Berichten: 22719
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #17 Gepost op:
05 September 2015, 10:15:02 »
Nico gebruikt deze trafo Klaas en ik denk op de 16,5 volt aansluiting.
Citaat van: Nico Feij op 04 September 2015, 13:30:20
De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.
Het TC verbruikt zelf ook nog wat. Er wordt niet voor niets een 70 VA aanbevolen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27004
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #18 Gepost op:
05 September 2015, 10:22:01 »
Okee, dat had ik over het hoofd gezien. In zijn startbericht had hij het over de bijbehorende trafo, maar die informatie blijkt dus niet juist te zijn.
Dat betekent dat die trafo ook op zijn tenen loopt, maar nog net niet over de grens is, omdat de interne beveiliging niet aanspreekt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22719
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #19 Gepost op:
05 September 2015, 10:27:05 »
Tja, als de trafo op de 16,5 volt aansluiting wordt gebruikt, komt Nico pakweg 0,5 A tekort om het TC optimaal te kunnen gebruiken. Wat gebeurt er dan?
Ik zou eerst een zwaardere trafo kopen om te zien of het uitmaakt. Zo niet, dan heeft Nico alsvast die trafo die hij dan toch nodig heeft voor een booster.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #20 Gepost op:
05 September 2015, 12:56:47 »
Goed, in het eerste bericht wordt gewoon de verkeerde conclusie getrokken, de temperatuur van de trafo heeft niets met de melding op de TC te maken.
Als de trafo te weinig spanning cq vermogen kan leveren dan zal de spanning daarvan inzakken, het gevolg dan is de TC gaat uit en zal daarna weer opnieuw proberen op te starten, dat euvel zien we niet terug in het bericht, de enig juiste conclusie is en blijft er wordt teveel vermogen verbruikt door de baan, en de TC kan dat niet leveren. Die temperatuur melding /beveiliging zit er niet voor niets op.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Nico Feij
Offline
Berichten: 10
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #21 Gepost op:
05 September 2015, 15:22:04 »
Heren Modelspoorders,
Uw reacties zijn mij duidelijk. ik ga aan de slag om alle gloeilampjes te vervangen van de rijtuigen, een zwaardere trafo te overwegen en/of de baan in secties te splitsen m.b.v. boosters.
Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
met vriendelijke groet.
Nico Feij
Gelogd
Stoom4ever
Calimero
Offline
Berichten: 1037
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #22 Gepost op:
05 September 2015, 16:01:23 »
Als je beide sec. wikkelingen parallel zet kan deze:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkern-trafo-3n1090-2-x-15v-2-66a.html
Of als je iets meer reserve wilt:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkerntrafo-48013-2-x-15v-4amp.html
Ik denk dat deze 2 voor de meeste boosters ook bruikbaar zijn aangezien je na gelijkrichting en afvlakking op 21V komt.
Het mooiste is straks dat je allemaal dezelfde boosters gebruikt op allemaal dezelfde trafo's. Zeker als je ook met
bezetmelders aan de slag gaat is het van belang dat elke booster dezelfde uitgangsspanning levert.
En aangezien BACO een dump is en dus met restpartijen werkt zou ik gelijk genoeg trafo's inslaan voor die prijzen.
Vergelijk het voor de grap maar eens met de prijzen van Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/ringkerntransformatoren-o2170280.html?filterVermogen=120+VA%7E%7E%7E75+VA%7E%7E%7E80+VA%7E%7E%7E100+VA&filterSecundaire+spanning=2+x+15+V&sort=Price-asc
«
Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 16:14:02 door Calimero
»
Gelogd
Groet, Ronald.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Overhitting TwinCenter en trafo