Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:38:37
waterwagens door FritsT
Vandaag om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde  (gelezen 11136 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #45 Gepost op: 03 September 2015, 18:13:20 »
Ik heb in mijn lijst de 1700, 9500 ( ja ook eentje daarvan), 3900 en 6100 die nog als verwarmingloc/ketel dienden en uiteindelijk bestemd waren voor sloop er buiten gelaten.
Reden:
bij NS bestonden -zeker!- tot in de jaren '90 dus tot de privatisering de volgende regels
a. locomotieven werden uitsluitend voor sloop verkocht
b. de sloper mocht ze niet doorverkopen
c. de loc werd alleen nog toegelaten voor één laatste rit n.l. van het laatste depot naar de sloper.
d. mocht en locomotief aan een ander dan een sloper verkocht zijn dan moest hij onmiddellijk van NS sporen af of moest een huurprijs voor het in ruimtelijk beslag genomen spoor betaald worden. (Enige bekende uitzondering NS 7742)
Prettige atmosfeer om erfgoed te bewaren. Met Rembrandts ging men anders om. Het heeft niks met tijdgeest te maken.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #46 Gepost op: 03 September 2015, 18:19:19 »
En toen kwamen de 1200-en en Laurens Jan Pit  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #47 Gepost op: 03 September 2015, 18:23:20 »
9500 ( ja ook eentje daarvan)

NS 9501, landsketel te Fijenoord, gesloopt kort voor de 1794. Maar dat was toen al een behoorlijk incompleet apparaat.

Met Rembrandts ging men anders om.

Uiteraard, Rembrandt maakte kunst, een loc is een gebruiksvoorwerp. Toch heel wat anders. Geen wonder dat er anders werd omgesprongen met die theeketels op wielen...

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #48 Gepost op: 03 September 2015, 18:29:08 »
een stoomloc bouwen is ook een kunst op zich naar mijn mening. Die schilderijen hebben natuurlijk echt iets bijgedragen aan de ontwikkeling van een land, stoomlocs daarentegen niet uiteraard ::)

maarja, wat doe je eraan.

groet
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 18:42:24 door matthijs-spoor3 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #49 Gepost op: 03 September 2015, 18:37:38 »
En toen kwamen de 1200-en en Laurens Jan Pit  ;D
De mij wel bekende Laurens Jan Pit had wel de wind van de privatisering mee. Toen kon NS nog met veel moeite het verdwijnen van NS rails handhaven.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #50 Gepost op: 03 September 2015, 18:42:06 »
een stoomloc bouwen is ook een kunst op zich naar mijn mening. Die schilderijen hebben natuurlijk echt iets bijgedragen aan de ontwikkeling van een land, stoomlocs daarentegen niet uiteraard ::)

maarja, wat je je eraan.

groet

Bij de SHM pretendeert men anders wel dat men tenminste een Rembrandt heeft. Nou ja laat maar.........
John

fly with the eagle or scratch with the chickens

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #51 Gepost op: 03 September 2015, 18:54:18 »


Hier is de lijst.
Gr.
John

Stoomlocomotieven na 1958 nog aanwezig

Ex normaalsporige tramweglocomotieven

LTM 26
         35 +
        51 +
        53  + (zusterloc bewaard bij SGB)



Volg dit draadje met veel interesse. Even voor mijn beeldvorming ( heb het boek over de LTM niet bij de hand ), de zuster loc van de 53, is dat loc 2 van de SGB?

Grt,
Marcel 


Sent from my GT-I9295 using Tapatalk


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #52 Gepost op: 03 September 2015, 19:31:34 »
Yep Krupp
John
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 19:56:35 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »
fly with the eagle or scratch with the chickens

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #53 Gepost op: 03 September 2015, 20:02:29 »
Boeiend draadje, dit! Uiteraard is het allemaal een, wat genoemd wordt, academische discussie. Hierboven werd terecht al opgemerkt dat de financiële mogelijkheden en het museaal besef in de jaren '50 en '60 een stuk minder waren dan nu. Dat geldt evengoed voor de elektrische trams. Ook technische hoogstandjes als het bouwen van een replica-GTA 76, of het terugverbouwen van een HTM-montageaanhanger tot Ombouwer 77 kon men indertijd nog niet ter hand nemen, om allerlei redenen. Toch is het aardig om te zien hoe dit draadje een virtueel museum oplevert van Misgegrepen Materieel.

Wat het trammaterieel betreft: tot 1953 waren er nog drie drieassige LTM-motorwagens in Saarlouis bij Saarbrücken. Helaas is er daarvan niet een teruggekomen. Als er dan ook nog een Haags-Limburgse vierasbijwagen was overgebleven (exit 1965), was de Mijnstreektram mooi vertegenwoordigd geweest.

Ook de laatste NBM-ex-Benzo (59) heeft het niet gehaald. Tot 1958 was die nog in bedrijf als metersporige werkwagen in Essen.

Over de NBM gesproken, de vierassige motorwagens van dit bedrijf reden nog tot begin jaren '60 rond als getrokken rijtuig bij de RTM. Anno 2015 had men (kosmetische) terugverbouwing tot elektrisch motorrijtuig wellicht aangedurfd.

Begin 1961 reden in Den Haag de laatste Koektrommels met dubbele balkondeuren uit de serie 650. Deze bijwagens waren iets talrijker dan de 600'en, waaruit de 614 bewaard is gebleven. Met een 650'er zouden in de Hofstad verschillende ensembles uit de lange periode 1917-1961 te vormen zijn die nu niet getoond kunnen worden.

Een paar jaar later, in 1964, verdween de laatste Haagse Fluitketel naar de sloper. Als tussenvorm tussen de tweeassige stadsmotorwagens serie 250 en de bekende vierassige Buitenlijners had zo'n lange tweeasser niet misstaan in de Haagse collectie. Johan Blok heeft wel eens voorgesteld om een 250'er door te zagen en hem met één raam te verlengen om een Fluitketel te maken, maar dat is (nog) niet gebeurd.

Over het in 1961/62 gesloopte NZH-materieel heb ik het maar niet... Een complete Budapester-schakeltram zou voor de hedendaagse museumexploitatie wat onhandig zijn geweest. Maar een hoge kleine Budapester (A512 bijvoorbeeld) zou als losse vierasser historisch verantwoord zijn. En over de enkelgelede tweelingstellen A600 is het broodje-aapverhaal dat er ééntje ontkomen zou zijn aan sloop jaren geleden al grondig ontmaskerd.

Nog eentje dan. Het Nijmeegse trambedrijf verdween pas in 1955. Hadden we toen maar, enz.

Kortom, ook op tramgebied had alles heel anders kunnen lopen. Gelukkig is er heel veel wel bewaard.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #54 Gepost op: 03 September 2015, 20:52:31 »
Ik ga er van uit dat iemand die als redacteur heeft gewerkt begrijpend lezen onder de knie heeft...

Humor verloren????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #55 Gepost op: 03 September 2015, 22:11:57 »

Is dit niet de NS 4114 geweest?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #56 Gepost op: 04 September 2015, 12:17:44 »
Ik ga niet nog eens herhalen wat ik schreef over financiële middelen of tijdgeest. Als iemand denkt dat alleen de regeltjes van NS schuldig zijn aan ons huidig gebrek aan historische stoomlocs, dan mag hij dat van mij geloven, ik weet wel beter.

Nu er over trams gesproken is:
Toen in 1961 de laatste NZH lijn verdween en ook de HTM naar Leiden het loodje legde is er een serieuze poging gedaan (door de NVBS) om een trammuseum te stichten in de vrijgekomen HTM remise Maaldrift bij Wassenaar. Lukte niet.
Het enige wat er van die operatie is overgebleven is dat de NZH de A 327 en het aanhangrijtuig B 26 ter beschikking stelde, de laatste kennen we nu als Gooische 21 in Hoorn.
NZH werkmotorwagen H 303, een "kleine Budapester" of "lage A 500") bracht het tweetal naar Den haag SS voor transport naar de intussen bekende loods in Hoorn. Er werd toen een poging gedaan om de H 303 aan te kopen, prijs: een paar honderd gulden. Lukte niet

En  tenslotte de aankoop van het RTM stoomtrammaterieel in Hellevoetsluis. Ondanks het succes van wat we nu crowd funding noemen onder Nederlandse RTM liefhebbers, was het allemaal een fiasco geworden als twee of drie (ik ken er twee bij naam) zeer vermogende sympathisanten niet met een groot bedrag waren bijgesprongen. Zelfs in 1966 was het anders echt niet gelukt.

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #57 Gepost op: 04 September 2015, 12:39:42 »
Zelfde verhaal als bij de SSN
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #58 Gepost op: 05 September 2015, 10:20:29 »
Kijk ook eens op www.sleutelspoor.nl en dan naar de knop diverse/grootspoor/roosendaal er staan daar heel wat voorbeelden van verloren gegaan erfgoed, en ook van wat er gered cq bewaard is gebleven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #59 Gepost op: 05 September 2015, 10:58:14 »
De knop "Diversen "werkt bij mij niet.
 De klok doet het wel.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen