Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde  (gelezen 10840 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #60 Gepost op: 05 September 2015, 21:36:21 »
Nog eentje dan. Het Nijmeegse trambedrijf verdween pas in 1955. Hadden we toen maar, enz.

In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......

De Carl Weyer bijwagen GTN 105, na de opheffing nog enige tijd gebruikt als fietsenstalling voor het personeel, stond in 1969 nog bij een sloper aan de Kanaalhaven.

De trolleybus, die vanaf 1952 zo nodig de tram moest opvolgen, is in dat zelfde jaar opgeheven, maar er is geen bus bewaard gebleven.
De jongste 6 bussen waren net 12 jaar oud....

De prachtige oude historische 'benedenstad', die in de oorlog door het bombardement op 22-02-1944 vrijwel gespaard was gebleven, heeft men na de oorlog tot bouwvallen laten worden, zodat ze in de jaren '70 gesloopt konden worden en vervangen door, nu al weer verslonste, moderne eenheidsworst. Hebben ze nog een prijs voor stadsvernieuwing voor gekregen......

Onroerend en roerend erfgoed krijgt blijkbaar pas z'n waarde, wanneer men het na een jaar of 50 jammer begint te vinden, dat het er niet meer is...  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #61 Gepost op: 05 September 2015, 22:02:57 »
De knop "Diversen "werkt bij mij niet.
 De klok doet het wel.
 Peter

en deze http://www.sleutelspoor.nl/diversen/roosendaal.html .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #62 Gepost op: 07 September 2015, 12:15:33 »
Citaat
In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......

Troost je, dat geldt helaas voor bijna heel Nederland in die jaren. In Arnhem is de binnenstad na WO II op dezelfde wijze "verbeterd" als in Nijmegen. Mooie rondwegen langs de binnenstad - die heden ten dage voor heel wat leefbaarheidsproblemen zorgen. Stedelijke inprikkers, zodat de automobilist snel en gemakkelijk naar de binnenstad kon reizen - tegenwoordig op z'n best een toegangsweg naar een parkeergarage (met gebruikelijke verkeersopstoppingen), maar meestal niet meer als zodanig in gebruik. De weinige bebouwing die de oorlog min of meer ongeschonden had doorstaan, achte men hoe dan ook rijp voor de sloop.

Dit lot trof niet alleen de binnensteden van Arnhem en Nijmegen. In Utrecht was er ook één of ander figuur die het handig leek de singels te dempen en te vervangen door een brede autoweg - uiteindelijk bleef het bij de Catharijnebaan. Een weg die alom werd verafschuwd door de lelijkheid en nutteloosheid. Het mooie academiegebouw (zie evt. Google) vond men maar achterhaald, een mooi, tijdloos, grijs betonnen gebouw zou het Domplein er een stuk mooier op maken. Dat zou zo mooi staan naast de Domkerk... gelukkig is er voor dit plan een stokje gestoken, maar even later is wel één van de belangrijkste Jugendstilpanden van Nederland afgebroken (gebouw "De Utrecht") om plaats te maken voor Hoog Catharijne. Inderdaad, van bewaren had men destijds niet gehoord. Het was maar oude zooi, rijp voor de sloop... Dat men zo al dacht over historische gebouwen en monumenten, geeft wel aan wat de gedachte moest zijn over trams, bussen en treinen...

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #63 Gepost op: 07 September 2015, 12:47:23 »
Overigens leefde die gedachte niet alleen op overheidsniveau maar ook bij mensen thuis. In veel 30'er jaren huizen is het glas-in-lood gesneuveld, werden schuifdeuren weggebroken om 'mooie' doorzonkamers te maken en ging er hardboard over de fraaie paneeldeuren om er vlakke deuren van te maken.
Tja, de tijdgeest..

Overigens is er heel wat moois bewaard gebleven in Nederland, hoewel het uit het stoomtijdperk wel karig is. Een rijdende stoomloc met rijtuigen was mooi geweest.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 12:51:49 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.