Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde  (gelezen 10884 keer)

guest7823

  • Gast
Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Gepost op: 01 September 2015, 23:22:03 »
Even de twee samengevoegde draadjes een goede start geven ........

Dan hier een nieuw draadje over dit tot toch wel interessante onderwerp.
Gr.
John

Net als geruchten in de jaren zeventig dat er nog ergens een ......
Ik moet toch eens dat verhaal uitdiepen over die NCS (uit mijn hoofd) machine die in die tijd nog bestond.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2015, 11:12:21 door Wes Kraaijeveld. Reden: Titel gecorrigeerd »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2015, 23:23:48 »
Bedoel je de NS 7009 die bij de Zinkwitmaatschappij in Budel reed tot 1965?

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2015, 11:40:58 »
Bedoel je de NS 7009 die bij de Zinkwitmaatschappij in Budel reed tot 1965?

Yep. die / deze.



Het trieste is dus dat deze loc gesloopt is in de tijd dat de TS / SHM al actief was.

Het citaat wat ik hoorde m.b.t. deze loc schijnt geweest te zijn: "Ja, natuurlijk wist ik dat deze loc er nog was, maar ik heb ook alles zelf moeten uitzoeken, dus waarom zouden jullie dat niet hoeven te doen"

Ik ken dit werk al een tijdje, maar in het licht van wat ik nu weet (dit citaat, het plaatje op de omslag en het jaar dat het boek gepubliceerd is) vind ik het wel heeeeel wrang  >:(

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2015, 11:52:11 »
Heeft natuurlijk niets met die vermeende goudschat in Polen te maken, maar als het citaat afkomstig is van de auteur van het getoonde boek: dat was een erg merkwaardige man, hij woonde twee straten van mijn ouderlijk huis.
Er zijn allerlei laat ik maar zeggen "nogal controversiële" uitspraken van hem bekend.

Maar aan de andere kant: laten we nu niet weer de fout maken om de toestanden van toen te bekijken door de bril van nu.
De TS was toen puur gefocust op Hellevoetsluis en Hoorn en een beetje op Den Haag, en dat kostte al heel veel moeite.
Bovendien: het geld was er eenvoudig niet in die dagen.

Er reed in Amsterdam ook nog een LTM loc bij de Rietlanden, iedereen wist het, niemand had het geld.

Dirk, donateur sinds 1965

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2015, 12:02:44 »
En wie kent het verhaal van de NTM loc in Sas van Gent?
Op een dag was het TS bestuur op bezoek geweest bij de Suikerunie in Roosendaal en had de GS loc ten geschenke gekregen. De directeur had een bezoek geregeld aan de directie van Sas van Gent om de NTM loc te verwerven. Ze moesten alleen even verder rijden en ze kregen hem, maar de heren vonden het te ver of hadden geen zin meer en kwamen er later ook niet meer op terug. Loc gesloopt. En dat was geen geldkwestie. Net zoals de verwerving van de ex-WSM loc uit Zevenbergen dat niet was.
Men moest eens weten wat er tussen 1958 en 1965 ( en zelfs nog later) allemaal nog verdwenen is.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2015, 12:22:37 »
  • NTM locje
  • 7009
  • 2e LTM-er

Hmmmm, Kniesoor wordt heel triest, maar inderdaad goed om in de gaten te houden dat het "andere tijden" waren

- Een tweede LTM lijkt leuk, maar indien de Rietllanden loc bewaard was gebleven schat ik de kans klein dat men dan de 26 uit Duitsland had gaan halen.
- "Even door naar Sas van Gent" was in die tijd toch net even een andere actie dan heden ten dage

We zijn met z'n allen inmiddels te veel gewend aan fora, internet, e-mail, e.d. Dat lag in de jaren 60/70 toch allemaal net even anders.

Maar toch, .......... een 7000, had toch wel een erg praktisch locje geweest in de ogen van Kniesoor  :-*



pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2015, 12:39:29 »
Je rijdt nu via dezelfde wegen van Rsd naar SvG. daaraan is niks veranderd. En het vervoermiddel was een voor die tijd uiterst comfortabele Lancia.
En wat te denken van een ex- NS 4300 in Zweden waar de Engelsen mee weg waren (inclusief een ex WD tender van Stork uit Hengelo) ? Toen was de "bewaar-atmosfeer" in NL toch tot wasdom gekomen getuige de vele aankopen van ex DB stoomlocs. En dan was er nog een ex LTM loc bij de ON. En twee Hohenzollern locs bij mijnen in Duitsland uit dezelfde levering als ex NS 8600(I) en 8600 (II). En nog her en der een aantal "Victors". En dan nog maar te zwijgen over de rijtuigen waarvoor geen interesse bestond zoals het salonrijtuig van Wilhelmina en het directierijtuig van de NCS.
gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2015, 13:07:05 »
Ho Ho, voor het NCS rijtuig was wel degelijk belangstelling, was zelfs al een begin van restauratie gemaakt door de hhWPS van Rsd. En we vergeten ook nog even de 8800-en die in de jaren 80 van de vorige eeuw gesloopt zijn.... :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2015, 14:59:23 »
Dan hier een nieuw draadje over dit tot toch wel interessante onderwerp.
@ Sobat
Hans, je weet net zo goed als ik dat Nico dit op eigen houtje deed met het oogmerk om de heren op andere gedachten te brengen. Kees Spaans wou het rijtuig niet hebben, net als de DE loc 83. De aspotdeksels zitten nu op de tender van de 2100.

Ik heb ooit een lijst gezien en aangevuld  van NS materieel ( en daaraan verwant) dat sinds 1958 nog voor opname in een historische collectie beschikbaar was. Zelfs als je de periode 1958 - 1965 eraf laat is het nog schrikbarend wat wij allemaal samen door onze vingers hebben laten glippen.
En nu zou de enige redding het bouwen van replica's zijn. Gezien hetgeen gebeurd is neig ik er toch naar om te zeggen dat we de juiste mentaliteit daarvoor missen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2015, 15:03:02 »
In ieder geval is er al meer over dan we in Nederland kunnen/willen opknappen. Ik vind het ook wel genoeg. Vraag me af of die Britten nou zoveel beter worden van al die hang naar vergane glorie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2015, 15:18:57 »
In ieder geval is er al meer over dan we in Nederland kunnen/willen opknappen.

Ik denk dat die stelling wel voor enige nuancering vatbaar is. M.b.t. sommig relatief modern materieel ja, maar m.b.t. stoom is het allemaal wat dun.

Dus sikken / 2200 / 2400 ja, daar is relatief veel van. 3100 /3200 (DH1/2 - SRV) bijv. is allemaal weg (d.w.z. in NL)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2015, 15:47:59 »
Gelukkig hebben we de foto's nog. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #12 Gepost op: 02 September 2015, 16:21:53 »
John, je suggereert een aardige lijst te hebben. Daar ben ik natuurlijk wel benieuwd naar. De tramlocs zoals genoemd kende ik wel uit de verhalen, NS 7009 idem, de onderstellen van 4300 tenders die gebruikt werden bij Stork, de Zweedse 4300'den,  de gesloopte 8800 te Roosendaal, de 6305 die tot 1965 bij een Utrechtse sloper te vinden was, meer locs waar jij iets van weet? Wellicht een nog in Spanje aanwezige 8500?

En inderdaad, de foto's hebben we nog. Zo'n NCS locje zou idd een leuke geweest zijn voor een museumlijn:


(Enorme fabrieksfoto van de NCS 48 met een houten naambord "Zeist", mogelijk afkomstig van de burelen der NCS, uit mijn collectie)


(blinkend gepoetste NCS 42, uit mijn collectie)
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 16:34:22 door NS8714 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2015, 18:03:45 »
Hier is de lijst.
Gr.
John

Stoomlocomotieven na 1958 nog aanwezig

Ex normaalsporige tramweglocomotieven

LTM 26
         35 +
        51 +
        53  + (zusterloc bewaard bij SGB)

NTM 37 +

HTM 8

WSM 21

GS 18

Ex NS stoomlocomotieven

4383 +
4464  (naar KWVR)
6305 +
7009 +
7742
8107
8505 +
8506 +
8509 +
8512 +
8514 +
8807 +
8811 naar SSN
8812 naar UK
8815 +
8817 naar SGB +
8826 naar ZLSM

Vermoedelijk NRS 392  locatie Nederlands continentaal plat bodem Noordzee.

Aan NS stoomlocomotieven verwante types ( Zwitserse en Zweedse types buiten beschouwing gelaten)

8600   (I) type “Crefeld” aanwezig bij verschillende mijnen in Ruhrgebiet
8600 (II) type “Leverkusen” twee stuks in BRD

6500 type “Victor” verschillende exemplaren in BRD, Polen   

5000 Griekenland
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2015, 18:10:33 »
Nog eentje vergeten:
 CSM 1 "Wiitouck" nu bij SGB, verwant aan NCS 1
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens