Na mijn observaties over de Daily Mail is het voor mij moeilijk de verleiding te weerstaan iets te zeggen over de Telegraaf in oorlogstijd.Feit is, dat de Telegraaf vanaf de bevrijding tot 1949 een verschijningsverbod had wegens collaboratie.Tegelijk kan ik onmogelijk inschatten hoe ik in die tijd zelf gehandeld zou hebben.Loch Ness is al meermalen binnenstebuiten gekeerd, zonder resultaat. Van deze trein kunnen we nog jaren plezier hebben, mits hij niet gevonden wordt. GroetenHendrik Jan
Over de rol van de telegraaf in de oorlog kan ik je boeiende verhalen vertellen. Zo zwart wit ligt dat niet. Dat verschijningsverbod is deels een ordinaire wraakactie. Feit is dat de Telegraaf al redelijk vijandig bekeken werd in dagbladland voor de oorlog na een agressieve overname. Feit is dat de Telegraaf aan het begin van de oorlog door de bezetter beschouwd werd als zeer Deutschfeindlich en niet fouter was dan de gemiddelde krant. Iedere journalist liep aan de leiband van de bezetter maar notabene de Telegraaf durfde kritische artikelen te plaatsen.Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.Na de oorlog kreeg de krant zoals gezegd een verschijningsverbod. Deels op basis van oud zeer dat niets met de oorlog te maken had. Daarna heeft de Telegraaf altijd de naam gehouden fout te zijn geweest. Zoals mijn opa zaliger zei "ik verpak mijn vis nog niet in die krant".Even wat nuance op de vroege ochtend
Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.
Met alle respect Koopmans, ik ben niet onderlegd in het werken en de techniek van stomers. Ik ben wel onderlegd in journalistieke historie. Tijdens mijn opleiding, notabene op de ooit als zeer links bekend staande SvJ in Utrecht, vielen mijn bevooroordeelde schellen rond de Telegraaf mij kletterend van de ogen toen ik in verscheidene colleges de rol van de Telegraaf als foute krant danig genuanceerd zag worden. In precies de bewoordingen zoals ik die nu gebruik. Jouw goedkope, op de man spelende reactie is erg jammer. Mijn nuancering doet op geen enkele manier iets af aan de inzet van de illegale pers. Jouw suggestie dat ik dat wel doe vind ik ronduit smakeloos en goedkoop. Telegraaf-achtig, zou men kunnen zeggen.Eelco