Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Mogelijke trein met WO II krijgsbuit in Polen  (gelezen 66451 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mogelijke trein met WO II krijgsbuit in Polen
« Reactie #150 Gepost op: 16 August 2016, 15:55:12 »
Na mijn observaties over de Daily Mail is het voor mij moeilijk de verleiding te weerstaan iets te zeggen over de Telegraaf in oorlogstijd.
Feit is, dat de Telegraaf vanaf de bevrijding tot 1949 een verschijningsverbod had wegens collaboratie.

Tegelijk kan ik onmogelijk inschatten hoe ik in die tijd zelf gehandeld zou hebben.

Loch Ness is al meermalen binnenstebuiten gekeerd, zonder resultaat. Van deze trein kunnen we nog jaren plezier hebben, mits hij niet gevonden wordt. ;)

Groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 16 August 2016, 23:46:27 »
Wat ik uit het filmpje van vandaag meen op te maken is de bewering dat het officiële onderzoek vanaf de spoor kant gedaan is, en men daar een ingestorte tunnel heeft gevonden, maar dat hun eigen meet punten meer in het midden van de heuvel liggen.

Maar hoe ze dan de sporen van een zijtak van de spoorlijn hebben gemist bij het bouwen van dat viaduct een paar honderd meter eerder...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #152 Gepost op: 17 August 2016, 08:02:32 »
Na mijn observaties over de Daily Mail is het voor mij moeilijk de verleiding te weerstaan iets te zeggen over de Telegraaf in oorlogstijd.
Feit is, dat de Telegraaf vanaf de bevrijding tot 1949 een verschijningsverbod had wegens collaboratie.

Tegelijk kan ik onmogelijk inschatten hoe ik in die tijd zelf gehandeld zou hebben.

Loch Ness is al meermalen binnenstebuiten gekeerd, zonder resultaat. Van deze trein kunnen we nog jaren plezier hebben, mits hij niet gevonden wordt. ;)

Groeten
Hendrik Jan

Over de rol van de telegraaf in de oorlog kan ik je boeiende verhalen vertellen. Zo zwart wit ligt dat niet.

Dat verschijningsverbod is deels een ordinaire wraakactie. Feit is dat de Telegraaf al redelijk vijandig bekeken werd in dagbladland voor de oorlog na een agressieve overname. Feit is dat de Telegraaf aan het begin van de oorlog door de bezetter beschouwd werd als zeer Deutschfeindlich en niet fouter was dan de gemiddelde krant. Iedere journalist liep aan de leiband van de bezetter maar notabene de Telegraaf durfde kritische artikelen te plaatsen.

Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.

Na de oorlog kreeg de krant zoals gezegd een verschijningsverbod. Deels op basis van oud zeer dat niets met de oorlog te maken had. Daarna heeft de Telegraaf altijd de naam gehouden fout te zijn geweest. Zoals mijn opa zaliger zei "ik verpak mijn vis nog niet in die krant".

Even wat nuance op de vroege ochtend  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 08:09:09 door NS8714 »

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #153 Gepost op: 17 August 2016, 08:07:07 »
Dat klinkt interessant Eelco!
Maar jammer genoeg off topic ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

jowi

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 17 August 2016, 08:58:52 »
Ach, tegenwoordig zijn alle kranten fout. Compleet verlinkst en politiek correct tot op het bot. Enige kritische, onafhankelijke, objectieve noot is niet meer te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #155 Gepost op: 17 August 2016, 09:24:39 »
Die is er nooit geweest. Vroeger misschien zelfs nog minder dan nu. De telegraaf zou ik nou niet echt verlinkst noemen  ;D

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 17 August 2016, 16:21:00 »
Over de rol van de telegraaf in de oorlog kan ik je boeiende verhalen vertellen. Zo zwart wit ligt dat niet.

Dat verschijningsverbod is deels een ordinaire wraakactie. Feit is dat de Telegraaf al redelijk vijandig bekeken werd in dagbladland voor de oorlog na een agressieve overname. Feit is dat de Telegraaf aan het begin van de oorlog door de bezetter beschouwd werd als zeer Deutschfeindlich en niet fouter was dan de gemiddelde krant. Iedere journalist liep aan de leiband van de bezetter maar notabene de Telegraaf durfde kritische artikelen te plaatsen.

Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.

Na de oorlog kreeg de krant zoals gezegd een verschijningsverbod. Deels op basis van oud zeer dat niets met de oorlog te maken had. Daarna heeft de Telegraaf altijd de naam gehouden fout te zijn geweest. Zoals mijn opa zaliger zei "ik verpak mijn vis nog niet in die krant".

Even wat nuance op de vroege ochtend  ;)

De feiten spreken zelden voor zich maar behoeven toelichting en nuance.
En na elke oorlog heeft de winnaar altijd het recht en het gelijk aan zijn zijde.
Mooie aanvulling op een naakt feit, Eelco.

Ondertussen is die trein nog steeds niet boven de grond...
Waar vind ik die live stream?

groeten
Hendrik Jan
-Billy Connolly

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 17 August 2016, 18:34:49 »
Ik had me voorgenomen op dit soort onzin maar niet te reageren. De waarheid is anders, al in 1941/42 begon de telegraaf al opmerkingen te maken over de omgang met joodse nederlanders onder het motto"opgeruimd is netjes"
Die "wraakakties" zouden dan moeten komen van kranten die de telegraaf persen na de oorlog mochten gebruiken.
Voor diezelfde vroegere illegale kranten hadden in de oorlog tientallen drukkers, koeriers en kranten verspreiders hun leven verloren. Jullie commentaar is ronduit walgelijk en past uitstekend in de systematische geschiedsvervalsing van die krant!

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 17 August 2016, 18:55:05 »
Helpt het als ik je vertel dat bij mij 6 dagen in de week een voormalige verzetskrant op de mat valt?

groeten
Hendrik Jan
-Billy Connolly

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #159 Gepost op: 17 August 2016, 18:56:37 »
Met alle respect Koopmans, ik ben niet onderlegd in het werken en de techniek van stomers. Ik ben wel onderlegd in journalistieke historie. Tijdens mijn opleiding, notabene op de ooit als zeer links bekend staande SvJ in Utrecht, vielen mijn bevooroordeelde schellen rond de Telegraaf mij kletterend van de ogen toen ik in verscheidene colleges de rol van de Telegraaf als foute krant danig genuanceerd zag worden. In precies de bewoordingen zoals ik die nu gebruik. Jouw goedkope, op de man spelende reactie is erg jammer.

Mijn nuancering doet op geen enkele manier iets af aan de inzet van de illegale pers. Jouw suggestie dat ik dat wel doe vind ik ronduit smakeloos en goedkoop. Telegraaf-achtig, zou men kunnen zeggen.

Eelco

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 17 August 2016, 19:23:46 »
Is al bekend dat inmiddels de tunnel 'gevonden' is?  Hoewel het kopje anders doet vermoeden. ;D

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/%e2%80%99tunnel-nazitrein-met-goud-is-gevonden%e2%80%99/ar-BBvISGF?li=BBoPOOe&ocid=mailsignout

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 19:26:15 door Thowra »
We're all riders on this train.

henk

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 17 August 2016, 19:50:18 »

Bij mijn weten werd de hoofdredacteur die verantwoordelijk was voor de kritische berichten, al vrij snel op last van de bezetter ontslagen. Ruim voor 1944 in ieder geval. Dat van die vrijwillige antisemitische berichtgeving klopt ook. Ook ruim voor 1944.
Ook een nuancering verdient soms nuancering.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #162 Gepost op: 17 August 2016, 19:53:17 »
Zoals een oud-leidinggevende van me zei: "Grijs is een mooie kleur."

Liever teveel nuance, dan polarisatie. Ik noemde 1944 omdat dat het tijdstip was waarop het eigendom van de krant overging op de SS'er Holdert. Natuurlijk kende de Telegraaf ook antisemitische berichtgeving, dat heb ik nergens ontkend. Ik heb de Telegraaf ook nooit willen voorstellen als een soort verzetskrant. Ik heb alleen het eeuwige beeld van De Telegraaf als ultiem foute krant willen nuanceren. En dat blijf ik doen, ook al moet ik zelf niks van die krant hebben.

Het fraaie was dat in een zaal met honderd tweedejaars journalistiek er een stuk of tien hun hand op staken op de vraag "wie zou zijn baan hebben opgezegd in vergelijkbare omstandigheden?" (het gelijkschakelen van de pers, de Duitse leiband). De overgrote meerderheid verkoos het behouden van een baan. Begrijpelijk, in die omstandigheden.

Zullen we dan maar weer on topic gaan  ;) :)
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 19:58:24 door NS8714 »

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 17 August 2016, 20:10:41 »
Met alle respect Koopmans, ik ben niet onderlegd in het werken en de techniek van stomers. Ik ben wel onderlegd in journalistieke historie. Tijdens mijn opleiding, notabene op de ooit als zeer links bekend staande SvJ in Utrecht, vielen mijn bevooroordeelde schellen rond de Telegraaf mij kletterend van de ogen toen ik in verscheidene colleges de rol van de Telegraaf als foute krant danig genuanceerd zag worden. In precies de bewoordingen zoals ik die nu gebruik. Jouw goedkope, op de man spelende reactie is erg jammer.

Mijn nuancering doet op geen enkele manier iets af aan de inzet van de illegale pers. Jouw suggestie dat ik dat wel doe vind ik ronduit smakeloos en goedkoop. Telegraaf-achtig, zou men kunnen zeggen.

Eelco
Ik dat geval hebben ze je ook geleerd het hele verhaal te vertellen en niet maar een deel!

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 17 August 2016, 20:10:56 »
Ik denk dat er een tunnel van het type wat in Stepina gebruikt is zou kunnen staan. Dat is een bijna 400 meter lange bunker speciaal ontworpen voor het veilig opbergen van treinen.