Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Gold mini decoder  (gelezen 6760 keer)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Re: Gold mini decoder
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2007, 21:21:51 »
Lijkt me wel sterk dat andere loks met ook Lenz Silver Mini decoders dit probleem niet hebben (met dezelfde aanschaf-datum en software-versie), maar wel als ik de 'rotte' Lenz Silver erin friemel.

Loks zijn ook allemaal erg schoon en worden goed onderhouden. Ook in 2 splinternieuwe loks van nog geen week oud krijg ik dit probleem.

Ik vermoed toch een andere oorzaak in de decoder zelf.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 27 December 2007, 21:24:06 door Dave van der Locht. Reden: Aanvullinkje »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2007, 21:36:48 »

Hi allen.

Het ligt wel degelijk aan de Lenz dekoders. Allemaal hebben ze het. Lenz Silver, mini en groter, lenz Gold,  of het nu nieuwe of oude loks zijn of je ze test met een ESU lok profi stand.
Ik maak het ook mee dat ze het niet doen met een multimaus (dus knipperen) en wel op de Intellibox, erg kritisch dus. wellicht iets met de railspanning?

Je kan het telkens uitproberen door de waarde 128 in CV30 te programmeren.  De beveiliging staat dan uit. (risico)
Daarnaast hebben ze ook allemaal het probleem dat als je CV 5 verlaagt ze in pas bij de hogere rijstappen beginnen te rijden. Wil je de maximun snelheid verlagen dan zal je CV 67 tm 94 moeten gebruiken. Eigenlijk dus slechte dekoders (niet qua rijeigenschappen)
Raar dat zo weinigen erover klagen!

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2007, 21:49:22 »
Lijkt me wel sterk dat andere loks met ook Lenz Silver Mini decoders dit probleem niet hebben (met dezelfde aanschaf-datum en software-versie), maar wel als ik de 'rotte' Lenz Silver erin friemel.

Loks zijn ook allemaal erg schoon en worden goed onderhouden. Ook in 2 splinternieuwe loks van nog geen week oud krijg ik dit probleem.

Ik vermoed toch een andere oorzaak in de decoder zelf.

Groetjes,
Dave

Dave, eigenlijk heb ik je bericht maar half gelezen, was nog niet helemaal bij de les.
Maar Lenz decoders zijn gewoon slechte decoders, vertonen allerlei vreemde kuren. Als ze het doe dan is er niets op aan te merken. Maar ze gaan soms spontaan in rook op, of vertonen ineens andere kwalen. Evaring met de Gold en Silver heb ik niet, voordien was ik al afgehaakt, voor wat betreft Lenz decoders.
Ik ben uitermate tevreden over de DCX74 van Tran. Dat is een probleemloze decoder.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2007, 21:53:31 »
Daar zeg je iets... De railspanning. Deze is het afgelopen jaar (ook) niet veranderd, maar ga het toch eens proberen door deze iets te verlagen...

Maar dat andere probleem, daar heb ik totaal geen last van bij alle 7 m'n Lenz decoders. Sommigen staan zelfs op een zeer lage Vmax ingesteld. Maar ik heb er totaal geen last van dat ze pas bij een hogere rijstap gaan rijden, zelfs met Vmin op 1 kruipen ook de meeste (N) loks zonder vliegwiel(en) probleemloos. Mogelijk heeft dit toch met je motor-configuratie te maken (CV50) o.i.d... Dit probleem herken ik niet met geen van alle Silver en Gold (mini) decoders die ik hier heb. Dit gedrag ken ik wel als je de back-EMF control uit zet (CV50 bit 6).

Op dit probleem na met deze 1-ne decoder (hier althans), ben ik toch zeer tevreden met deze decoders. Ik heb hier ook een paar Kuehn's (N025's), die werken ook goed op zich. Maar toch vindt ik de meeste loks met Lenz-en net wat mooier/rustiger rijden met de juiste afstellingen. Verder eigenlijk totaal geen problemen gehad met de Lenz decoders tot vorige week.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 27 December 2007, 21:56:59 door Dave van der Locht »

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2007, 21:55:25 »

Raar dat zo weinigen erover klagen!

Tsja, ik weet het niet....misschien heb je een paar maandagmorgen-Lenzjes. Heb er hier een stuk of 3 Gold en Silver mini's, en die werken allemaal perfect. Nog nooit gedonder mee gehad.

Ik werk zelf met de ECoS, en heb niks te klagen, integendeel!

Raar die problemen; blijf het draadje wel volgen...

J

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2007, 22:11:16 »

Dave, Wim en anderen,

Ik bouw nogal veel dekoders in (zie www.digitaalservice.nl) en ik ben bang dat het een structureel probleem is.  Zo'n 1 op de 5 lenz dekoders hebben het. Ikzelf heb er een paar rijden met CV30=128. Gaat tot nu toe goed(!)
Voor anderen bouw ik liever een ander merk in.

Op dit moment zit ik te stoeien met een mooie Lilliput BR52 stoolok. Nieuw,met een prachtig lopend 5p motor met vliegwiel. Lenz min 10311 zegt echter dat er sluiting is (CV30=4) een Uhlenbrockje doet het prima.! Tja wat moet je dan

Dave, wat betreft de max snelheid. als je CV5 verlaagt (bv, naar 150) zie je dat de lok bij stap 1 begint te rijden dan een poos vrijwel de zelfde snelheid aanhoudt en pas bij hogere rijstapen weer versneld. In feite verschuift de snelheidlijn onder het nulpunt i.pv. vanuit het nulpunt te vertekken, Ik hoop dat het begrijpt.  Lenz heeft dit ooit onderkend maar blijkbaar nog niets aan gedaan.

Nogmaals de rijeigenschappen zijn goed.   als ze het doen ..  ;)

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2007, 22:41:32 »

Dave, wat betreft de max snelheid. als je CV5 verlaagt (bv, naar 150) zie je dat de lok bij stap 1 begint te rijden dan een poos vrijwel de zelfde snelheid aanhoudt en pas bij hogere rijstapen weer versneld. In feite verschuift de snelheidlijn onder het nulpunt i.pv. vanuit het nulpunt te vertekken, Ik hoop dat het begrijpt.  Lenz heeft dit ooit onderkend maar blijkbaar nog niets aan gedaan.

Dit begrijp ik helemaal, maar je zei in 1ste instantie dat ze pas bij een hogere stap beginnen met rijden. Maar dat sprongetje heb ik opgevangen door Vmid aan te passen. Met een beetje proberen krijg je dan toch een hele mooie snelheids-curve. Er is overigens ook software (zoals JMRI DecoderPro e.d.) waarmee je die curve ook handmatig zeer mooi kunt instellen.

Ook met andere merken decoders (Kuehn, Tams en Uhlenbrock) heb ik dergelijke sprongen wel eens gezien met de 'standaard' settings, misschien minder 'intens' maar toch... Beetje fine-tunen kan nooit kwaad denk ik dan, en ik zie dat niet echt als een probleem  ;)

[edit]
Trouwens... Bij een 2-tal aangekochte Lenz Silver Mini decoders (vorige maand aangeschaft) heb ik dit probleem overigens totaal niet opgemerkt tijdens het rijden en ijken in Koploper (in een Minitrix Railion 6408 en een Fleischmann NS 1738) met Vmax op 170 en 185. Mogelijk toch iets aan gedaan door Lenz?
[/edit]

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 27 December 2007, 22:54:05 door Dave van der Locht »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2007, 12:43:57 »
Draadje wordt interessant... Zoals sommigen weten, ben ik afgelopen jaar aan het overstappen gegaan naar Lenz Gold & Silvers i.v.m. het gebruik van een ABC bloksysteem. Inmiddels heb ik 1 Gold, 4 Silvers en 3 Silver-directs. 1 Gold vertoonde vanaf dag 1 kuren, is keurig omgeruild.
1 Silver vertoonde in een Liliput 6400 hetzelfde gedrag als beschreven, knipperen en niks doen. 4 wielen aan een kant oplichten en terugzetten en hij reed weer. Dat kwam onregelmatig voor. Soms 3 keer spanning erafhalen nodig. Inmiddels heeft de 6400 een Silver-direct en rijdt probleemloos. De Silver is ergens anders ingegaan en vertoont het probleem ook niet meer.
Los daarvan bestaan er rariteiten met gebruik van ABC: zodra je die aktiveert in CV51 haalt een lok vooruit zijn snelheid soms niet, of wel en zakt dan enige tijd in. Achteruit gaat het wel goed. Dus zijn de loks hier omgedraaid en CV29 op reversed gezet, zodat ze vooruit goed lopen.
Met 1 lok in het bloksysteem draaiend gaat dat prima, met 2 of meer zijn er loks bij die onregelmatig even inhouden en dan weer op snelheid komen. Gooi je tijdens dat inhouden de vertragingen uit, dan gaat ie direkt zijn snelheid rijden. Het gebeurt op steeds verschillende plaatsen en er zijn slechts 3 loks die daarvan GEEN last hebben: een Mehano Cl66, een Liliput 2-assertje en de Roco 2200.
En om het helemaal leuk te maken: mijn Roco RN232 met een Zimo 63 laat ook dat inzakken zien onder zulke omstandigheden. Niet als ie alleen rijdt.
Het lijkt wel of die ABC decoders elkaar omregelmatig beinvloeden. Daartussendoor rijden ook loks met nog Kühn T145 en Lokpilots en die draaien gewoon onverstoorbaar hun rondjes (en kennen ook geen ABC). Lenz is allang gemaild hierover maar de enige reaktie was dat ze het probleem niet konden reproduceren. En nogmaals: zet je CV51 bij die Lenzen op 0 (ABC uit) dan is er nix aan de hand.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2007, 00:05:34 »
Nou... Weer wat bevindingen rijker... Na wat speurwerk hier op Beneluxspoor en op www.1zu160.net een stukje tekst gevonden wat afkomstig is van Lenz. Hierin wordt vermeld dat de condenstatoren die in vele loks aanwezig zijn de boosdoener zijn van dit gedrag bij inschakelen van de baanspanning. Er wordt ook ergens beweerd dat vele Minitrix motoren laag-omig zijn en dit gedrag vertonen. Echter als dat het probleem zou zijn, dan zou je lok op geen enkele manier (met beveiliging ingeschakeld) aan de praat moeten krijgen. Althans... Geen uren achter elkaar zoals 't hier wel werkt.

Maargoed, het blijft vreemd dat dit voorheen zonder dat er aanpassingen zijn geweest altijd goed heeft gewerkt. Desondanks toch even de proef op de som genomen en van een wat oudere lok met NEM-schacht de condensatoren en spoelen verwijderd en getest. En warempel... Geen problemen meer. Condensatoren en spoelen weer teruggeplaatst en nogmaals getest. Wederom problemen... Enkel met deze ene decoder, dat maakt 't nog vreemder.  :-|

Het is voor mij geen optie om een beveiliging uit te schakelen of overal de condensatoren en spoelen uit te halen. Een aantal loks hebben nog garantie. En zolang 't werkt, werkt 't. Gaat er nog een Lenz problemen geven en de lok is buiten garantie, dan gaan de condensatoren en spoeler er mogelijk toch uit. Dat zien we dan wel weer.  ;D

Voor mijn nieuwe aankopen, ga ik toch eens verder kijken voor goede decoders die net zo klein zijn. Ik heb hier ook een Kuehn N025 waar ik ook erg tevreden mee ben, maar deze is mogelijk voor sommige loks net wat te dik. Ik ga denk ik maar eens een Tran en/of een Zimo bestellen en onder de loep nemen.

Maargoed, een heel verhaal weer ondanks de rest van mijn Lenz-en tot nu toe (al anderhalf jaar) geen problemen geven en ik er toch zeer tevreden mee ben. Maar de oplossing die Lenz aandraagt is voor mij geen echte oplossing en zal ik toch gebruik gaan maken van andere decoders.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 00:30:14 door Dave van der Locht »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2007, 10:52:56 »
Ik meen me te herinneren van een discussie destijds op de voorloper van dit forum dat nieuwe loks (voorbereid op digitaal) zelfs bij het inpluggen van de echte decoder de condensator en spoelen uitschakelen. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit nagemeten, maar logisch lijkt het wel. Vooral omdat eigenlijk overal wordt geroepen dat als je een lok ombouwt, je de spoelen en condensator moet verwijderen. Voor analoog gebruik blijven die dingen dan gewoon wel werkzaam zolang die zg. brugstekker erin zit. Dat ding doet ook niets anders dan 2x3 verbindingen doorschakelen (bij de 8-polige variant). Het kan zijn dat bij een 6-polige stekker dat anders funktioneert.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2007, 11:20:18 »
Helaas is het zo dat bij de meeste fabrikanten condensatoren en smoorspoelen niet via de brugstekker van de interface worden verbonden. Ze blijven dus zitten als je een decoder inprikt. De componenten die soms wel op de decoderstekker zitten zijn diodes voor de verlichting.

Helaas is het ook zo dat bij moderne motoren en moderne decoders die ontstoorcomponenten een pain in the ass zijn.

Waarom ? Welnu, moderne decoders gebruiken een hoogfrequente aansturing (20.000 Hz i.p.v. 100 Hz). En zowel smoorspoelen als condensatoren vertonen een ander gedraag bij een hoogfrequente spanning dan bij een laagfrequente. De elektrische weerstand van een smoorspoel is bij hoogfrequente aansturing 200 x zo hoog. De elektrische weerstand van een condensator 200x zo laag. Omdat beide zich in het motorcircuit bevinden hebben ze invloed op de motorregeling. En dat effect is verhoudingsgewijs groter bij kleinere motoren (en klokanker motoren).

Hoe herken je ze ? Smoorspoelen zien er uit als spoeltjes maar soms ook als weerstandjes. Ze zitten altijd tussen koolborstel (motoraansluiting) en de toevoer vanaf de stroomafnemer/decoderaansluiting). Condensators zijn kleine, som felgekleurde blokjes, soms heel klein (SMD). Ze zitten altijd TUSSEN de twee koolborstels en (elektrisch) dichter bij de motor dan de smoorspoelen.

Smoorspoelen en condensators moet je ALTIJD verwijderen als je een decoder inbouwt. Helaas vermelden sommige decoderfabrikanten dat niet in hun handleiding. Ik heb hier menige lok gehad die niet te regelen was en na deze ingreep ineens veel hanteerbaarder was.

Hans

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2007, 11:26:30 »
Inderdaad Hans, ik heb het net toch maar even nagekeken/gemeten in een 3-tal Minitrix loks, anders zouden mijn problemen en bevindingen nog vreemder worden. Maar de condensatoren en spoelen hangen rechtstreeks aan de motor en 2 condensatoren aan de railstaven. Als er een decoder ingeprikt wordt i.p.v. het printje voor analoog gebruik dan blijft deze functionaliteit ook gewoon behouden en niet uitgeschakeld. Dus de spoelen en condensatoren doen ook hun werk als er een decoder ingeprikt zit. En dat is inderdaad met een hoogfrequent signaal absoluut niet wenselijk.

Het is alleen wel garantie-technisch erg lastig om die condensatoren en spoelen te verwijderen in nieuwe loks. Volgens mij krijg je hier later problemen mee als je garantie gaat claimen.

Groetjes,
Dave

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 30 December 2007, 13:39:23 »
Dave, dan soldeer je ze er toch gewoon weer in, of je laat ze zitten en overbrugd ze met een draadje. Niet zo moeilijk doen hoor.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2007, 13:56:39 »
 ;D

Sorry hoor  ;)... Maar ik heb een beetje moeite met rommelen aan elektronica van dure locomotieven die nog binnen de garantie zijn. Zul je net zien als er 1 kapot gaat er geen garantie op zit omdat er aan gesoldeerd is! Zal niet de eerste keer zijn dat ik zoiets mee maak en alsnog dik moet betalen. Nee dat heb ik wel afgeleerd, ook al kan ik zeer netjes solderen.

Overbruggen van condensatoren is zowieso geen oplossing, krijg je sluitingen. Die moeten er gewoon af. Spoelen zou wel kunnen.

Groetjes,
Dave

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2007, 15:02:09 »
C-tje 1 draadje doorknippen is ook voldoende. Kun je naderhand nog met een tikkie soldeer verbinding herstellen.

Ik ga toch eens kijken of dat werkelijk van invloed is op die rariteiten met Lenzen i.v.m. asymmetrische DCC. Het zal toch niet waar zijn?
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 15:05:33 door Louis Holleman »