Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Conrad wisselaandrijving niet meer leverbaar?  (gelezen 9010 keer)

SuperSylvester

• Offline Offline
Conrad wisselaandrijving niet meer leverbaar?
« Gepost op: 16 August 2015, 14:50:12 »
Bij iemand van jullie bekend of Conrad stopt met het leveren van deze welbekende universele aandrijvingen?

Levertijd 22 weken voor de set van 3 en de enkele is al uitverkocht en kan ook niet meer besteld worden???

Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Conrad wisselaandrijving niet meer leverbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2015, 15:41:04 »
De Duitse Conrad sait meldt alleen nog leverbaar zolang de vooraad reikt. Klaarblijkelijk dus niet meer leverbaar helaas....

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2015, 16:00:07 »
Ik heb ca 2 weken terug telefonisch contact gehad met Conrad aangaande een vraag over hun wisselaandrijvingen. Mij werd toen inderdaad medegedeeld dat de wisselaandrijvingen niet meer gemaakt gaan worden.De huidige voorraad wordt opgemaakt
Men kon mij niet vertellen of er een vervangend product voor zou komen. Men was hier nog niet mee bezig (althans niet bekend bij de medewerker)

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

SuperSylvester

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2015, 16:04:52 »
Hmm. das balen  :( op zoek naar een alternatief dan maar weer...
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

RE465

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2015, 16:48:42 »
Hier een alternatief.
Ze zijn duurder als van Conrad  maar se passen wel op de zelfde plaats.

http://aspenmodel.de/index.php/cat/c20_Hoffmann-Weichenmotoren-Schalter.html/XTCsid/cbbnothpq2nro33slat5eaqvl6

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2015, 18:07:11 »
Ik krijg bij die url een sessie error. Ik heb de URL wat opgeschoond, deze lijkt me wel te werken: http://aspenmodel.de//product_info.php/info/p729_Switchmotor.html . En voor betere info de officiële pagina ervan: http://www.hoffmann-antrieb.de/ (levering gaat inderdaad via aspenmodel.de).

Dat is de originele "hoffmann" aandrijving waar, als ik het goed onthouden heb, die van conrad op gebaseerd is. Die van hoffmann heeft betere onderdelen. Ik heb inderdaad twee conrad aandrijvingen die wat mechanisch krakkemikkig zijn.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 18:09:54 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

F.E.M.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2015, 18:56:21 »
Alternatieven: http://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm
En doe mij maar een servo  ;)
Mvg,

Franky

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2015, 19:03:36 »
Het eerste wat bij mij op komt (gevoel) is dat het steeds lastiger wordt om tegen universele servo's te concurreren.
Groet, Ronald.

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2015, 02:39:29 »
Bij ons in het clublokaal gebruiken we enkele van de aandrijvingen van hoffmann   http://www.hoffmann-antrieb.de/
Deze hebben verder het voordeel dat de snelheid waarmee de wissel omgaat aanpasbaar is. Men kan er een redelijke langzame omlegslag mee maken.
Die aandrijvingen zijn direct bij hun te bestellen.

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

dennie

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2015, 03:27:01 »
Lees ik nou goed alleen voor digitaal in beschrijving van hofman.groet dennie

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2015, 08:31:12 »
Nee, die Hoffmanns zijn voor analoog. Ze worden op dezelfde manier aangesloten als de conrads. Hoffmann heeft een adapter voor hun eigen motoren als je die op een standaard wisseldecoder wil aansluiten. Bij Conrad mag je die zelf maken.

Het eerste wat bij mij op komt (gevoel) is dat het steeds lastiger wordt om tegen universele servo's te concurreren.

Tja, servo's worden steeds goedkoper, zijn stil en kunnen langzaam omgezet worden. Dat gaat bij de Conrads iets minder goed. Deze hebben een vaste snelheid. De duurdere wisselmotoren zoals de Tortoise Turtles en de Hoffmanns zijn wat beter in te regelen maar wel wat duurder.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2015, 11:10:40 »
Servo's zijn steeds aantrekkelijker, maar voor analoog gebruik zijn er nog wat hobbels. Je kan ze niet rechtstreeks aansluiten op drie draadjes: er is een aansturing nodig. En dan moet je extra gaan nadenken en/of knutselen en/of betalen. Hieronder zet ik even m'n gedachten op een rijtje. Misschien dat iemand dan ideeën heeft hoe ik toch makkelijk aan de servo's kan :)

• Conrad heeft nu ook een wisselaandrijving als bouwpakket op basis van een servo. Die je ook met een knopje kan aansturen. 32 euro. Oei. Krijg je wel een bewegende wissellantaarn bij.
  • Een 50 Euro ding uit engeland waar je 8 servo's op aan kan sluiten. Tja, ik heb in het ene station twee wissels en in het volgende station twee wissels. En nog wat in het schaduwstation. Dat wordt een bak draden op die manier.
  • Overal waar "servo" en "analoog" wordt genoemd wordt op dit forum ook rap daarna "adservo" genoemd :) . Maar als ik het draadje lees zie ik "zelf solderen", "windows programma om iets te flashen" en andere dingen staan die ik best over een jaar een keer uit wil zoeken, maar nu wil ik gewoon wat draadjes aansluiten.
  • Er zijn wel digitale servo-aanstuurders waar je ook een analoog knopje op aan kan sluiten. Maar dan moet je die programmeren. En als je net zoals ik een simpele multimaus hebt klinkt het dan toch alsof je een duurdere centrale nodig gaat hebben of toch eens aan zo'n computer-verbinding moet gaan beginnen.
  • Je kan een experimenteer-servo-aanstuur-kitje van 5 euro ofzo bij conrad kopen. Dan kan je met wat klussen wel één servo aansturen. Printje per servo, dan zit je toch weer aan de hoffmann-aandrijving-kosten.

Zo... dat zijn zo'n beetje mijn gedachtes. Niet allemaal even logisch ("zo moeilijk is dat toch niet om even..."). En misschien ga ik nog wel eens met arduino's ofzo klussen. Maar ondertussen is een simpele analoge wisselmotor met drie draadjes nog wel zo aantrekkelijk.

Reinout

F.E.M.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2015, 11:39:08 »
  • Overal waar "servo" en "analoog" wordt genoemd wordt op dit forum ook rap daarna "adservo" genoemd :) . Maar als ik het draadje lees zie ik "zelf solderen", "windows programma om iets te flashen" en andere dingen staan die ik best over een jaar een keer uit wil zoeken, maar nu wil ik gewoon wat draadjes aansluiten.
Het kan echt wel heel eenvoudig hoor: http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/Servo_aansturen_analoog.htm
Enkel 'zelf solderen' is al voldoende en wat is dat nu voor een modelbouwer?  :)

• Je kan een experimenteer-servo-aanstuur-kitje van 5 euro ofzo bij conrad kopen. Dan kan je met wat klussen wel één servo aansturen. Printje per servo, dan zit je toch weer aan de hoffmann-aandrijving-kosten.
Printje per servo is echt niet nodig als je het slim doet zoals in de vorige link, printje per gewenste wisselstand is voldoende, je hebt er dus maar 2 nodig.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 11:42:41 door F.E.M. »
Mvg,

Franky

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2015, 12:35:18 »
Ik gebruik "gecastreerde" servo's. D.w.z. alles wat hem tot servo maakt sloop ik er uit: potmeter, elektronica, eindstop.
Rode en zwarte draad direkt aan de motor. Wat je dan overhoudt is een motor met vertragingskast. En daar bouw ik dan een mechaniek aan wat het wissel heen en weer beweegt, met twee eindschakelaars die vertellen wanneer het ver genoeg is. Geen elektronica nodig om hem te bewegen, gewoon spanning er op en gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2015, 14:10:28 »
F.E.M.: dat belgische artikel is niet goed leesbaar omdat (bij mij) de afbeeldingen ontbreken. Maar het idee van "twee prints voor meerdere servo's" komt denk ik overeen met er in de encyclopedie staat (afbeelding 7, bij kopje "Meerdere servo's aansturen met dezelfde elektronica")?

Klaas: dat castreren klinkt wel als een aardige methode. Kun je er nog wat meer info over geven? Hoe snel gaan die servo's om, hoeveel volt zet je erop, enz.

Reinout