Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Verzwaren rongenwagen Rlmms58  (gelezen 7809 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Verzwaren rongenwagen Rlmms58
« Gepost op: 14 August 2015, 23:35:37 »
Uit lang vervlogen Trix Expresstijden heb ik nog een rongenwagen Rlmms58 in mijn bezit. Het model stond in 1968 (!) voor het eerst in de catalogus.
Ik meen te weten dat het model door Röwa gefabriceerd werd voor Trix. Supergedetailleerd, zelfs nog volgens de huidige normen.
De mallen zijn naderhand overgenomen door Roco (typeaanduiding Kbs442). Roco heeft het model wel wat vereenvoudigd en daarmee plaats ingeruimd voor een ballastgewicht. Dat is dan ook het grote manco van het oorspronkelijke model: het weegt bijna niets zonder de standaardlading met 3 blauwe koeltorens. De wagen is dus niet zonder lading inzetbaar.

Ik ga proberen de wagen alsnog te voorzien van ballast. Maar eerst nog even wat foto's van het oorspronkelijke model van Trix en het afgeleide model van Roco.

De Trixwagen. De 3 blauwe koeltorens staan erachter. Op de wagenbodem is het stof te zien naast waar de koeltorens stonden.

De Rocowagen (NS)

Hèt verschil is te zien aan de onderzijde. Boven op de foto de geweldig gedetailleerde Trix en onder de Roco die voorzien is van een kortkoppelmechaniek.
De Trix is compleet in reliëf. De planken van de wagenbodem zijn ook aan de onderzijde te zien. Zelfs de dikte van de planken is ongeveer op schaal. Dat verklaart het lage eigen gewicht van de wagen. Verder kent het model handgrepen onder de buffers. Tevens is te zien dat de remschoenen aan weerszijden met elkaar verbonden zijn.
Bij Roco liggen de aspotten conform het voorbeeld meer naar binnen. Bij Trix kon dit niet omdat de assen enigszins kunnen draaien voor het rijden in krappe bogen.

Boven op de foto de Trix en onder de Roco.

De Trix was reeds lang voorzien van standaardwielen (welke rijden op Peco code 75) en is voorzien van NEM koppelschachten welke indertijd onverwacht nog bleken te passen ook. Maar nu is het tijd voor het aanbrengen van  een kortkoppelmechaniek.

Rechts de Roco met kortkoppeling en links de Trix. Het gat is aanzienlijk.

Het gat gedicht. De koppeling zit een fractie te laag. En dat terwijl ik de schacht nog wat verder omhoog gebracht heb door wat materiaal van de pin weg te nemen. Maar voor de handgrepen onder de buffers komt het wel goed uit dat de koppeling wat lager zit.

Binnenkort meer. Eerst een wagenbodem bestellen van Moebo.

Groet, Bas

henk

• Online Online
Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2015, 08:43:32 »
Ben benieuwd Bas.  :)
Ik vind de geschiedenis van deze modellen altijd wel leuk. Meerdere modellen uit de Trix/Röwa boedel kunnen nog steeds goed mee. Alleen die nemschacht is er denk ik later opgezet en over de wielstellen heb ik ook zo mijn twijfels. In 1968 bestond het fenomeen nemschacht hooguit in het hoofd van Willy Ade.

Die wielen van modellen die Röwa zelf uitbracht voldoen inderdaad prima aan de huidige normen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2015, 15:00:40 »
Bas / Henk

Ik heb mijn Röwa exemplaar, wat nog in een gesealde kunststof verpakking zat (Röwa 2072), erbij gehaald. Naast de opschriften heeft dit SNCF model ten opzichte van de DB versie een geel handrem wiel. Wat mij aan dit kunststofmodel opvalt is het relatief hoge gewicht. (66 gram zonder belading).
Mijn Trix exemplaar met drie airconditioners (?) (Trix Express nummer 3612) weegt 114 gram; elke airconditioner weegt vanwege het ballastgewicht 30 gram zodat de lege rongenwagen slechts 24 gram weegt.
Uiteindelijk bracht de Röwa 1972/73 catalogus duidelijkheid. Daarin is voor het eerst de rongenwagen zonder belading opgenomen en heeft de versie met de Messer Griesheim tank de beschrijving dat dankzij de metalen bodem de rongenwagen ook zonder lading goed rijdt.

Rob

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2015, 17:18:32 »
Alleen die nemschacht is er denk ik later opgezet en over de wielstellen heb ik ook zo mijn twijfels. In 1968 bestond het fenomeen nemschacht hooguit in het hoofd van Willy Ade.
Die NEM schacht is van Trix en heb ik er heel veel later bij gekocht. Ik was toen verbaasd dat ze überhaupt bleken te passen.

Die wielen van modellen die Röwa zelf uitbracht voldoen inderdaad prima aan de huidige normen.
De wielen zijn in mijn geval ook van Trix en ook later gekocht

Op de foto zie de NEM-schachten op de voorgrond liggen. Het kortkoppelmechanisme van Symoba is nu gemonteerd. Goed te zien is ook hoe mooi de wagenbodem er uit ziet.

Ik heb mijn Röwa exemplaar, wat nog in een gesealde kunststof verpakking zat (Röwa 2072), erbij gehaald. Naast de opschriften heeft dit SNCF model ten opzichte van de DB versie een geel handrem wiel. Wat mij aan dit kunststofmodel opvalt is het relatief hoge gewicht. (66 gram zonder belading).
Mijn Trix exemplaar met drie airconditioners (?) (Trix Express nummer 3612) weegt 114 gram; elke airconditioner weegt vanwege het ballastgewicht 30 gram zodat de lege rongenwagen slechts 24 gram weegt.
Uiteindelijk bracht de Röwa 1972/73 catalogus duidelijkheid. Daarin is voor het eerst de rongenwagen zonder belading opgenomen en heeft de versie met de Messer Griesheim tank de beschrijving dat dankzij de metalen bodem de rongenwagen ook zonder lading goed rijdt.
De gewichten die je noemt stemmen overeen met wat ik gewogen heb. De Roco weegt 64gr (ongeveer gelijk aan jouw model van 66gr). En de Trix zonder belading weegt slechts 22gr (ongeveer gelijk aan mijn meting van 24gr). Om de wagen dus betrouwbaar zonder lading te kunnen inzetten heb ik 64-22=42 ballast nodig. Dat wil ik realiseren met bladlood van 0,85mm dik op de wagenbodem die 30x142mm meet. Dat komt aardig uit als je rekent met een soortelijke massa van lood van 11.3 kg/dm3.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jouw SNCF er aan de onderzijde uitziet. Zo ongeveer als mijn Roco?

Wordt vervolgd.
Groet, Bas

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2015, 17:43:57 »
Hoi Bas,

Bijgaand twee foto's van de SNCF uitvoering.

Groet,
Rob

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2015, 11:12:00 »
Hoi Rob,

De onderzijde van jouw SNCF ziet er net mooi uit en met net zoveel diepte als mijn lichtgewicht. Ik vraag me af waar dan het gewicht van jouw model vandaan komt? Is de "houten" bodem misschien in metaalspuitgietwerk uitgevoerd?

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2015, 11:33:02 »
Hier dan een foto van de wagen verzwaard met bladlood van 0,85mm dik. Het gewicht klopt zo'n beetje met wat ik berekend had.

Het bewerken van lood is me enorm meegevallen. Snijden gaat heel eenvoudig, alsof het karton is.
Vooraf vreesde ik vooral dat ik het lood niet geheel vlak zou krijgen. Maar ook dat ging eenvoudig met behulp van een deegroller op een glasplaat.
Oppassen alleen dat lood giftig is. Ik heb bij het gebruik van de deegroller een stukje keukenrol over het lood gelegd. Want als looddeeeltjes onverhoopt in de houten deegroller komen, dan lijkt mij dat niet gezond. Voor de glasplaat maakt dat niet uit, want die is zo hard dat je die gemakkelijk weer schoon kan spoelen.
En niet vergeten om je handen te wassen. (Ik weet overigens niet in welke mate lood giftig is. Misschien is zoveel voorzichtigheid niet echt nodig?)

Nu nog een nieuwe wagenbodem van Moebo eroverheen. Die is 0,4mm dik. De totale dikte (exclusief wat lijm en eventuele onvlakheden) is dan theoretisch 1,25mm. Ik had al met een kartonnen dummy getest in hoeverre dat storend is voor het beeld. Het blijkt maar maar weinig op te vallen. Het verschil wordt nog kleiner als in mijn Roco ook van een nieuwe bodem voorzie.

Groet, Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2015, 12:21:42 »
Voor dat ene plaatje lood lijken je voorzorgen me wat overdreven, maar kwaad kan t niet om wat voorzichtig te zijn... het is niet of in de tijd van loden drinkwaterleidingen iedereen spontaan dood neerviel, meer dat het voor baby's niet zo handig was om veel lood in het drinkwater te hebben. Nu zijn de loden drinkwaterleidingen weg en de huidige generatie kinderen stuitert compleet oncontroleerbaar rond met meer ritalin en rugzakjes dan ooit tevoren dus dan zou ik zeggen dat er grotere problemen op te lossen zijn dan een beetje lood links en rechts...

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2015, 12:34:05 »
Heerlijke humor Floris!
Lood bewerken is op zich niet gevaarlijk; daklood is zoals Bas beschrijft ook heel gemakkelijk te vlakken en te snijden. Ik heb het zelf ter verzwaring bij de montage van Bochmann & Kochendörfer kolenbakken gebruikt.

Rob

henk

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2015, 12:38:51 »
En het is niet zo dat onze omgeving loodvrij is geworden. Dankzij decennialang gebruik van loodhoudende benzine, is het loodgehalte van de atmosfeer een keer of 80 hoger dan 100 jaar geleden. En dat verandert nooit meer. Niemand weet wat het effect is, aangezien we nu eenmaal niet kunnen vergelijken met een controlegroep die niet aan dit loodgehalte wordt blootgesteld.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2015, 20:24:45 »
Hier in huis zijn de drinkwaterleidingen (nog steeds) voor een groot gedeelte van lood. Ik woon hier al jaren, en het enige merkbare gevolg is dat ik elke dag een beetje ouder word.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2015, 21:14:16 »
Een paar keer per maand komt het wel op het Journaal dat er in Amsterdam e.o. met de regelmaat van de klok figuren dood gaan aan loodvergiftiging 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2015, 06:38:51 »
overdosis  ;D
Gr.
Eric

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2015, 11:23:55 »
Ik heb het zelfde verschijnsel als 44 ook hier zijn de waterleidingen nog gedeeltelijk in lood.
Groetjes
Johnny

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2015, 18:59:34 »
Hoe dan ook, als er al iemand een loodvergiftiging oploopt, ik in ieder geval niet!
En in dit geval verdwijnt het lood straks ook nog eens onder een laag planken ;D