Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'  (gelezen 3614 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Beste heren,

In mijn meeste locomotieven zit een Esu lokpilot. Vaak regel ik daarbij de maximale snelheid met CV53, genaamd 'Reference voltage'. Voor de Zimo MX630 is dit CV57 Dit doe ik zodat de decoder zijn interne 255 rijstappen behoud. Met CV2 en 5 beperk je het aantal interne rijstappen, hoe lager CV5 hoe minder rijstappen.

Nu heb ik ook een aantal Zimo MX630 decoders. Prima dingen, van alles mee te doen. Echter het afregelen van de rijeigenschappen gaat bij deze decoders mij nog niet zo goed af.

Een situatie:
Roco 2200. 2 stuks, in de ene een Esu lokpilot 4.0 in de andere een Zimo MX630. Locomotieven hebben gelijkwaardige motor.

De 2200 met de Lokpilot 4.0 rijd met CV53 op 74 (7,4 volt) perfect op 100km/uur (geijkt)
De 2200 met de Zimo MX630 met CV 57 op 74 (dus ook 7,4 volt) rijd amper 30km/uur (geijkt)

Rara waar ontstaan deze verschillen.... De Zimo decoder doet daadwerkelijk iets anders dan in het boekje staat, de Esu doet daar in tegen exact hoe het zou werken.


Waarom wil ik dit nu ook graag bij de Zimo decoder voor elkaar krijgen? Standaard staat bij Zimo CV57 'Reference voltage' op 0. Dit betekend dat de decoder uitgaat van een relatieve referentie van de baanspanning. Maar als je de locomotieven op verschillende banen laat rijden waar 'voltage' verschillen zijn betekend dit dus dat de ingestelde rijeigenschappen kunnen verschillen. Door een vaste waarde in CV57 'Reference voltage' aan te geven lijkt mij dat dit probleem getackelt is en de locomotief dus op elke baan geijkt rijd. Met hogere waardes in CV57 komt de snelheid wel hoger te liggen, maar er is geen duidelijke maximale snelheid te behalen bij een bepaalde CV waarde.....  ::)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:03:08 »
Ik weet niet welke centrale je gebruikt en hoeveel volt die op de baan zet.
Als dat niet conform de normale Zimo-waarden is, zou het dus lager kunnen zijn en daardoor minder spanning geven.
Maar dat strookt niet met een opgave als  reference voltage, dus dan snap ik het ook niet.

Om te testen zou je de spanning op de baan kunnen verhogen en kijken wat de Zimo doet.

Mogelijk moet je ook een andere CV op AAN zetten om de CV 57 werkend te maken.

Een andere test is het omwisselen van de decoders en kijken hoe het dan werkt.

Maarten.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:42:36 »
Hallo

Dit verschijnsel doet zich bij zimo voor als je motoregeling niet goed is, en dan met name CV9 en CV56.

Dus eerst je motorregeling optimaliseren, dan pas met CV57 de V-Max instellen.
Overigens zou ik CV57 gewoon op 120-140 zetten en met CV5 de snelheid instellen.

ESU heeft enige tijd geleden de software in de decoders aangepast zodat het CV5 verhaaltje met minder rijtrappen niet meer op gaat. Dit was vroeger inderdaad zoals beschreven.
Bij ZIMO heeft dit nooit gespeeld, die hebben de rijtrappen altijd al aan CV5 gerelateerd.

bart
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 20:17:25 door Bahn-AG »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:24:46 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen? Daar is volgens mij de CV5 de enige manier om de max in te stellen. Ik stel de max snelheid meestal laag in (suffig zijlijntje...) en het zo jammer zijn dan veel stappen kwijt te raken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:31:49 »
Lopi Std kan je ook via CV53 regelen. Heeft wel een beperktere regeling dan de Lopi4 familie.
Gr.
Eric

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2015, 00:42:59 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen?

Hallo

Nee, geen idee hoe het daar zit.
Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Zelfs als je CV5 op de helft zou zetten, dan heb je nog steeds 128 interne trappen over.

Pas bij een CV<20 zou je er in de praktijk iets van kunnen merken als je met 128 stappen in je regelaar werkt.

Ik rij met de IB meestal op 28 stappen omdat ik me anders suf draai aan het knopje, dus..

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.

Bart

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 00:45:20 door Bahn-AG »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2015, 07:08:44 »
Bij dat soort stappenverschillen loop je eerder tegen de beperkingen van de aandrijving aan dan tegen de verschillen in decoders.
Mijn ervaring is eigenlijk dat een Zimo veel vaker ook flink moet worden afgeregeld om soepel optrekken te zien. Waar bij een ESU de standaardinstellingen al voldoen of maar kleine aanpassingen nodig zijn.

Maar misschien ben ik niet zo kritisch. De maximum snelheid instellen met de lastregeling heeft mij ook nooit erg overtuigd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2015, 08:04:07 »

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.


Ik geloof er niets van Bart. ;D

Onderstaand plaatje komt uit de Zimo manual blz. 15........



..... en het laat het verband zien tussen de interne en externe stappen. Het laagst instelbaar is de externe stap 1 welke overeen komt met de interne stap 1 (van de 255 dus). Dat is niet anders dan bij Esu.

Ik rij beide merken, soms heeft de ene de voorkeur boven de andere, een beetje afhankelijk van het type lok / motor. Maar beide merken rijden even soepel in de overgang van 0 --> 1 --> 2 enz. Bij beide merken stel je stap 1 zodanig in dat de lok net beweegt.

Overigens is het probleem van Wijbe opgelost, hij heeft alle 28 stappen individueel ingesteld en de Vmax afgeregeld met CV57.

Gr, Ben.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:30:26 »
Hallo,

bij mij zijn het net de treinen met ESU decoders ( loksound 4.0 ) die bij stand 1 op mijn intellibox gaan rijden en niet de zimo's.
Als ik mijn treinen automatisch laat rijden via koploper dan zie je de BR 44 die met de zimo sounddecoder (vanuit fabriek ingebouwd ) bij het op snelheid komen zelfs kleine sprongetjes maken in snelheid alsof hij een paar stappen in een keer hoger gaat in plaats van geleidelijk aan.
Ik weet dus niet of dit door koploper komt of door de decoder, feit is wel dat ik op 2 na alle lok's heb voorzien van ESU's  de Zimo's gaan er met  en met eruit ,ook omdat ik deze niet kan herprogrammeren met de lokprogrammer van ESU.


Roger
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV