Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar in de wereld in Mme. Sousterre? door ArjanB
Vandaag om 18:57:19
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door ruudns
Vandaag om 18:55:49
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:55:35
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door johnny
Vandaag om 18:52:42
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 18:52:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:49:59
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:01
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 18:29:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 18:19:05
Viessmann-Kibri-Vollmer 2021, nieuws van de fabrikant door charp
Vandaag om 18:11:25
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Pauldg
Vandaag om 18:05:41
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:53:25
Brawa 2021 door TonM
Vandaag om 17:52:28
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 17:48:43
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:42:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 17:34:08
Bedrading locomotief solderen door MOVisser
Vandaag om 17:31:10
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 17:25:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:18:01
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Eric B
Vandaag om 17:07:33
Advies gevraagd voor materialen onderbouw. door cor_b
Vandaag om 16:40:12
Magnorail in grotere schalen door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 16:29:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 16:25:18
Minitrix 2021 door HansQ
Vandaag om 15:56:50
Lenz 2021 (spoor 0) door VvKan
Vandaag om 15:47:58
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 15:43:22
NPE Modellbau 2021 door VvKan
Vandaag om 15:35:14
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 15:33:05
  

Auteur Topic: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'  (gelezen 2900 keer)

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Beste heren,

In mijn meeste locomotieven zit een Esu lokpilot. Vaak regel ik daarbij de maximale snelheid met CV53, genaamd 'Reference voltage'. Voor de Zimo MX630 is dit CV57 Dit doe ik zodat de decoder zijn interne 255 rijstappen behoud. Met CV2 en 5 beperk je het aantal interne rijstappen, hoe lager CV5 hoe minder rijstappen.

Nu heb ik ook een aantal Zimo MX630 decoders. Prima dingen, van alles mee te doen. Echter het afregelen van de rijeigenschappen gaat bij deze decoders mij nog niet zo goed af.

Een situatie:
Roco 2200. 2 stuks, in de ene een Esu lokpilot 4.0 in de andere een Zimo MX630. Locomotieven hebben gelijkwaardige motor.

De 2200 met de Lokpilot 4.0 rijd met CV53 op 74 (7,4 volt) perfect op 100km/uur (geijkt)
De 2200 met de Zimo MX630 met CV 57 op 74 (dus ook 7,4 volt) rijd amper 30km/uur (geijkt)

Rara waar ontstaan deze verschillen.... De Zimo decoder doet daadwerkelijk iets anders dan in het boekje staat, de Esu doet daar in tegen exact hoe het zou werken.


Waarom wil ik dit nu ook graag bij de Zimo decoder voor elkaar krijgen? Standaard staat bij Zimo CV57 'Reference voltage' op 0. Dit betekend dat de decoder uitgaat van een relatieve referentie van de baanspanning. Maar als je de locomotieven op verschillende banen laat rijden waar 'voltage' verschillen zijn betekend dit dus dat de ingestelde rijeigenschappen kunnen verschillen. Door een vaste waarde in CV57 'Reference voltage' aan te geven lijkt mij dat dit probleem getackelt is en de locomotief dus op elke baan geijkt rijd. Met hogere waardes in CV57 komt de snelheid wel hoger te liggen, maar er is geen duidelijke maximale snelheid te behalen bij een bepaalde CV waarde.....  ::)
Met vriendelijke groet,
Wijbe

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:03:08 »
Ik weet niet welke centrale je gebruikt en hoeveel volt die op de baan zet.
Als dat niet conform de normale Zimo-waarden is, zou het dus lager kunnen zijn en daardoor minder spanning geven.
Maar dat strookt niet met een opgave als  reference voltage, dus dan snap ik het ook niet.

Om te testen zou je de spanning op de baan kunnen verhogen en kijken wat de Zimo doet.

Mogelijk moet je ook een andere CV op AAN zetten om de CV 57 werkend te maken.

Een andere test is het omwisselen van de decoders en kijken hoe het dan werkt.

Maarten.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:42:36 »
Hallo

Dit verschijnsel doet zich bij zimo voor als je motoregeling niet goed is, en dan met name CV9 en CV56.

Dus eerst je motorregeling optimaliseren, dan pas met CV57 de V-Max instellen.
Overigens zou ik CV57 gewoon op 120-140 zetten en met CV5 de snelheid instellen.

ESU heeft enige tijd geleden de software in de decoders aangepast zodat het CV5 verhaaltje met minder rijtrappen niet meer op gaat. Dit was vroeger inderdaad zoals beschreven.
Bij ZIMO heeft dit nooit gespeeld, die hebben de rijtrappen altijd al aan CV5 gerelateerd.

bart
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 20:17:25 door Bahn-AG »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:24:46 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen? Daar is volgens mij de CV5 de enige manier om de max in te stellen. Ik stel de max snelheid meestal laag in (suffig zijlijntje...) en het zo jammer zijn dan veel stappen kwijt te raken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6809
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:31:49 »
Lopi Std kan je ook via CV53 regelen. Heeft wel een beperktere regeling dan de Lopi4 familie.
Gr.
Eric

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2015, 00:42:59 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen?

Hallo

Nee, geen idee hoe het daar zit.
Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Zelfs als je CV5 op de helft zou zetten, dan heb je nog steeds 128 interne trappen over.

Pas bij een CV<20 zou je er in de praktijk iets van kunnen merken als je met 128 stappen in je regelaar werkt.

Ik rij met de IB meestal op 28 stappen omdat ik me anders suf draai aan het knopje, dus..

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.

Bart

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 00:45:20 door Bahn-AG »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19490
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2015, 07:08:44 »
Bij dat soort stappenverschillen loop je eerder tegen de beperkingen van de aandrijving aan dan tegen de verschillen in decoders.
Mijn ervaring is eigenlijk dat een Zimo veel vaker ook flink moet worden afgeregeld om soepel optrekken te zien. Waar bij een ESU de standaardinstellingen al voldoen of maar kleine aanpassingen nodig zijn.

Maar misschien ben ik niet zo kritisch. De maximum snelheid instellen met de lastregeling heeft mij ook nooit erg overtuigd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3965
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2015, 08:04:07 »

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.


Ik geloof er niets van Bart. ;D

Onderstaand plaatje komt uit de Zimo manual blz. 15........



..... en het laat het verband zien tussen de interne en externe stappen. Het laagst instelbaar is de externe stap 1 welke overeen komt met de interne stap 1 (van de 255 dus). Dat is niet anders dan bij Esu.

Ik rij beide merken, soms heeft de ene de voorkeur boven de andere, een beetje afhankelijk van het type lok / motor. Maar beide merken rijden even soepel in de overgang van 0 --> 1 --> 2 enz. Bij beide merken stel je stap 1 zodanig in dat de lok net beweegt.

Overigens is het probleem van Wijbe opgelost, hij heeft alle 28 stappen individueel ingesteld en de Vmax afgeregeld met CV57.

Gr, Ben.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:30:26 »
Hallo,

bij mij zijn het net de treinen met ESU decoders ( loksound 4.0 ) die bij stand 1 op mijn intellibox gaan rijden en niet de zimo's.
Als ik mijn treinen automatisch laat rijden via koploper dan zie je de BR 44 die met de zimo sounddecoder (vanuit fabriek ingebouwd ) bij het op snelheid komen zelfs kleine sprongetjes maken in snelheid alsof hij een paar stappen in een keer hoger gaat in plaats van geleidelijk aan.
Ik weet dus niet of dit door koploper komt of door de decoder, feit is wel dat ik op 2 na alle lok's heb voorzien van ESU's  de Zimo's gaan er met  en met eruit ,ook omdat ik deze niet kan herprogrammeren met de lokprogrammer van ESU.


Roger
2 rail ,aangestuurd door koploper en intellibox 2 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV