Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 14:26:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Henk Veenstra
Vandaag om 14:20:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:41:48
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:36:14
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Rail away door R1954
Vandaag om 12:12:10
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:36:22
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 07:06:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
  

Auteur Topic: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'  (gelezen 4070 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1057
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Beste heren,

In mijn meeste locomotieven zit een Esu lokpilot. Vaak regel ik daarbij de maximale snelheid met CV53, genaamd 'Reference voltage'. Voor de Zimo MX630 is dit CV57 Dit doe ik zodat de decoder zijn interne 255 rijstappen behoud. Met CV2 en 5 beperk je het aantal interne rijstappen, hoe lager CV5 hoe minder rijstappen.

Nu heb ik ook een aantal Zimo MX630 decoders. Prima dingen, van alles mee te doen. Echter het afregelen van de rijeigenschappen gaat bij deze decoders mij nog niet zo goed af.

Een situatie:
Roco 2200. 2 stuks, in de ene een Esu lokpilot 4.0 in de andere een Zimo MX630. Locomotieven hebben gelijkwaardige motor.

De 2200 met de Lokpilot 4.0 rijd met CV53 op 74 (7,4 volt) perfect op 100km/uur (geijkt)
De 2200 met de Zimo MX630 met CV 57 op 74 (dus ook 7,4 volt) rijd amper 30km/uur (geijkt)

Rara waar ontstaan deze verschillen.... De Zimo decoder doet daadwerkelijk iets anders dan in het boekje staat, de Esu doet daar in tegen exact hoe het zou werken.


Waarom wil ik dit nu ook graag bij de Zimo decoder voor elkaar krijgen? Standaard staat bij Zimo CV57 'Reference voltage' op 0. Dit betekend dat de decoder uitgaat van een relatieve referentie van de baanspanning. Maar als je de locomotieven op verschillende banen laat rijden waar 'voltage' verschillen zijn betekend dit dus dat de ingestelde rijeigenschappen kunnen verschillen. Door een vaste waarde in CV57 'Reference voltage' aan te geven lijkt mij dat dit probleem getackelt is en de locomotief dus op elke baan geijkt rijd. Met hogere waardes in CV57 komt de snelheid wel hoger te liggen, maar er is geen duidelijke maximale snelheid te behalen bij een bepaalde CV waarde.....  ::)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2015, 13:03:08 »
Ik weet niet welke centrale je gebruikt en hoeveel volt die op de baan zet.
Als dat niet conform de normale Zimo-waarden is, zou het dus lager kunnen zijn en daardoor minder spanning geven.
Maar dat strookt niet met een opgave als  reference voltage, dus dan snap ik het ook niet.

Om te testen zou je de spanning op de baan kunnen verhogen en kijken wat de Zimo doet.

Mogelijk moet je ook een andere CV op AAN zetten om de CV 57 werkend te maken.

Een andere test is het omwisselen van de decoders en kijken hoe het dan werkt.

Maarten.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2015, 19:42:36 »
Hallo

Dit verschijnsel doet zich bij zimo voor als je motoregeling niet goed is, en dan met name CV9 en CV56.

Dus eerst je motorregeling optimaliseren, dan pas met CV57 de V-Max instellen.
Overigens zou ik CV57 gewoon op 120-140 zetten en met CV5 de snelheid instellen.

ESU heeft enige tijd geleden de software in de decoders aangepast zodat het CV5 verhaaltje met minder rijtrappen niet meer op gaat. Dit was vroeger inderdaad zoals beschreven.
Bij ZIMO heeft dit nooit gespeeld, die hebben de rijtrappen altijd al aan CV5 gerelateerd.

bart
« Laatst bewerkt op: 18 August 2015, 20:17:25 door Bahn-AG »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2015, 21:24:46 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen? Daar is volgens mij de CV5 de enige manier om de max in te stellen. Ik stel de max snelheid meestal laag in (suffig zijlijntje...) en het zo jammer zijn dan veel stappen kwijt te raken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2015, 21:31:49 »
Lopi Std kan je ook via CV53 regelen. Heeft wel een beperktere regeling dan de Lopi4 familie.
Gr.
Eric

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2015, 00:42:59 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen?

Hallo

Nee, geen idee hoe het daar zit.
Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Zelfs als je CV5 op de helft zou zetten, dan heb je nog steeds 128 interne trappen over.

Pas bij een CV<20 zou je er in de praktijk iets van kunnen merken als je met 128 stappen in je regelaar werkt.

Ik rij met de IB meestal op 28 stappen omdat ik me anders suf draai aan het knopje, dus..

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.

Bart

« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 00:45:20 door Bahn-AG »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2015, 07:08:44 »
Bij dat soort stappenverschillen loop je eerder tegen de beperkingen van de aandrijving aan dan tegen de verschillen in decoders.
Mijn ervaring is eigenlijk dat een Zimo veel vaker ook flink moet worden afgeregeld om soepel optrekken te zien. Waar bij een ESU de standaardinstellingen al voldoen of maar kleine aanpassingen nodig zijn.

Maar misschien ben ik niet zo kritisch. De maximum snelheid instellen met de lastregeling heeft mij ook nooit erg overtuigd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6954
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2015, 08:04:07 »

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.


Ik geloof er niets van Bart. ;D

Onderstaand plaatje komt uit de Zimo manual blz. 15........



..... en het laat het verband zien tussen de interne en externe stappen. Het laagst instelbaar is de externe stap 1 welke overeen komt met de interne stap 1 (van de 255 dus). Dat is niet anders dan bij Esu.

Ik rij beide merken, soms heeft de ene de voorkeur boven de andere, een beetje afhankelijk van het type lok / motor. Maar beide merken rijden even soepel in de overgang van 0 --> 1 --> 2 enz. Bij beide merken stel je stap 1 zodanig in dat de lok net beweegt.

Overigens is het probleem van Wijbe opgelost, hij heeft alle 28 stappen individueel ingesteld en de Vmax afgeregeld met CV57.

Gr, Ben.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2015, 17:30:26 »
Hallo,

bij mij zijn het net de treinen met ESU decoders ( loksound 4.0 ) die bij stand 1 op mijn intellibox gaan rijden en niet de zimo's.
Als ik mijn treinen automatisch laat rijden via koploper dan zie je de BR 44 die met de zimo sounddecoder (vanuit fabriek ingebouwd ) bij het op snelheid komen zelfs kleine sprongetjes maken in snelheid alsof hij een paar stappen in een keer hoger gaat in plaats van geleidelijk aan.
Ik weet dus niet of dit door koploper komt of door de decoder, feit is wel dat ik op 2 na alle lok's heb voorzien van ESU's  de Zimo's gaan er met  en met eruit ,ook omdat ik deze niet kan herprogrammeren met de lokprogrammer van ESU.


Roger
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV