Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: USA treinen in Europa  (gelezen 11315 keer)

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
USA treinen in Europa
« Gepost op: 12 augustus 2015, 19:15:45 »
Wie heeft ervaring met en/of informatie over USA treinen op Europese sporen/systemen? Ik heb van alles gevonden op internet, maar mis net de info die ik zoek. Ik heb een gelijkstroom baan met Fleischmann rails en bestuurd met ECoS DCC. Lijkt me leuk om er een USA trein op te zetten. Ik lees dat de USA kwaliteit niet al te best is. Maar klopt het dat de volgende merken/lijnen wel goed zijn? HTM, Athearn Genesis, Kato, Bachmann Spectrum en evt nog andere? De wielflenzen zijn kennelijk lager, maar daar kan je rekening mee houden. Hoe zit het met DCC? Worden de USA decoders herkend door, cq werken ze goed met ECoS? Of kan je beter een voorbereide loc kopen en er zelf een LocPilot o.i.d. inzetten? Worden er voor de Europese markt misschien aparte lijnen aangeboden die zijn aangepast aan 'onze' banen? NB er staat ergens een uitgebreide draad over kopen via internet, maar ik ga er zelf heen en ga ter plekke kopen. Dank voor elke info!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2015, 19:21:17 »
Worden er voor de Europese markt misschien aparte lijnen aangeboden die zijn aangepast aan 'onze' banen?
Waarom zouden er aparte ljinen moeten zijn? Wat de afmetingen van wielen en rails betreft voldoen de Europese modellen aan de Morop normen, de Amerikaanse aan de NMRA normen. Als je die gaat vergelijken, dan blijkt er weinig verschil te zijn. Dus Amerikaanse modellen rijden probleemloos op Europese sporen.
En DCC is DCC. Alle apparaten die voorzien zijn van het officiële DCC logo kun je door elkaar gebruiken.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2015, 19:51:17 »
En het is MTH.  ;D

USA spul is prima overigens.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2015, 19:58:02 »
Kijk hier eens. http://www.rd-hobby.de/

Gr. Bert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2015, 20:58:43 »
NB er staat ergens een uitgebreide draad over kopen via internet, maar ik ga er zelf heen en ga ter plekke kopen. Dank voor elke info!

Hou je rekening met wat je max mee mag nemen?

Ik lees dat de USA kwaliteit niet al te best is.

Waar lees je dat? Kwaliteit is de laatste jaren erg verbeterd, ik durf te stellen dat er al veel modellen zijn die de Europese detaillering overstijgen.
Alls je Fleischmann rails hebt kan het door de hogere railstaaf zo zijn dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk. Dat is meestal redelijk eenvoudig op te lossen door het iets op te vullen.

Je kunt overigens prima online bestellen, voor goede zaken is RD Hobby idd een goeie, verder zit in Kaarst Duitsland AAT, en in Dusseldorf Menzels Lokschuppen. Beide voeren USA treinen in hun programma.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2015, 23:35:46 »
....dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk.
Als dat gebeurt, voldoen de groefwijdtes in het wissel niet aan de normen. Normaal hoort de wielband van de punt op de vleugelrail over te stappen zonder in het gat te vallen.

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2015, 23:43:41 »
Waarom zouden er aparte ljinen moeten zijn? Wat de afmetingen van wielen en rails betreft voldoen de Europese modellen aan de Morop normen, de Amerikaanse aan de NMRA normen. Als je die gaat vergelijken, dan blijkt er weinig verschil te zijn. Dus Amerikaanse modellen rijden probleemloos op Europese sporen.
En DCC is DCC. Alle apparaten die voorzien zijn van het officiële DCC logo kun je door elkaar gebruiken.
OK, als het onderling uitwisselbaar is dan is er inderdaad geen probleem. Dank voor de input.

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2015, 23:57:20 »
Hou je rekening met wat je max mee mag nemen?

Waar lees je dat? Kwaliteit is de laatste jaren erg verbeterd, ik durf te stellen dat er al veel modellen zijn die de Europese detaillering overstijgen.
Als je Fleischmann rails hebt kan het door de hogere railstaaf zo zijn dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk. Dat is meestal redelijk eenvoudig op te lossen door het iets op te vullen.

Je kunt overigens prima online bestellen, voor goede zaken is RD Hobby idd een goeie, verder zit in Kaarst Duitsland AAT, en in Dusseldorf Menzels Lokschuppen. Beide voeren USA treinen in hun programma.

Bij rondneuzen op internet kwam ik nogal wat berichten tegen dat de USA modellen in het algemeen wat minder zijn dan de Europese A-merken. Er werden vergelijkingen gemaakt met bijv. Lima. Ook niet per se slecht, maar qua robuustheid en detaillering toch de mindere van Fleischmann, Roco, Marklin, etc., maar deze info dateerde inderdaad van enkele jaren geleden. Het zou goed kunnen dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, mogelijk ook omdat sommige bedrijven (bv Bachmann) zich in Europa meer willen laten gelden.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2015, 00:42:38 »
Gadver met 3 berichten ga lekker europees, marklin ofzo...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2015, 01:28:40 »
Beetje sjag Martin?
Tis ook nie wa 1-1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2015, 07:12:30 »
Maar het is echt kletskoek wat je hebt gelezen Marcel. De betere Amerikaanse merken doorstaan met glans de vergelijking met de bekende Europese merken en dat is altijd al zo geweest. Net als hier waren er vroeger Amerikaanse merken die eenvoudiger modellen maakten. Net als hier is dat segment bijna verdwenen. Net als hier bestaat er natuurlijk niet zoiets als DE kwaliteit van DE Amerikaanse merken. Het is best een groot land weet je, met nog best veel merken.

En qua realistisch uiterlijk van rails, koppelingen en wielen lopen ze in de VS - en de rest van de wereld - al heel lang mijlen voor op Europa. En dat is dus gelijk je probleem.

Met modernere railsystemen is het geen punt. Maar op een baan met Fleischmann Profi wissels zijn rp25 wielen (Amerikaanse norm) met fraaie lage flenzen echt wel een kwestietje. Hoe dat precies zo komt, is dan even wat minder relevant. Misschien kan je ergens een zesasser met rp25 wielen lenen en kijken of het bevalt. Vooral op meegebogen Profiwissels is de kans op ontsporen groot. Opvullen van de puntstukken is geen optie als je ook nog Europees materieel op je baan wilt laten rijden. Als ik een baan met Profirails had, zou ik niet zomaar een stapel Amerikaanse modellen meenemen. Grote kans op teleurstelling.
Er zijn niet veel aanbieders die de moeite nemen modellen aan te passen aan Europese gewoonten. Vaak is er ook helemaal geen ruimte voor hogere flenzen. Voor zover die modellen er zouden zijn, zijn ze natuurlijk juist niet in Amerikaanse winkels te koop.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2015, 09:39:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2015, 08:13:15 »
Ook ik rijd met amerikaanse treinen in HO:

De rijeigenschappen van mijn Kato locs(DCC met Roco Multimouse) overtreffen die van mijn Roco locs.
Voordeel is dat er geen antislipbanden op de locs zitten.
Op mijn baan ligt Roco 2,5 mm rails met 9.30 graden wissels, hier rijdt al het materieel met RP25 flenzen probleemloos op.

De verkrijgbaarheid is wat lastiger: veel koop ik in een winkel in Badhoevedorp en de rest via E-bay.

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2015, 01:26:44 »
De info die ik tot nu toe vond op internet was summier, gedateerd en tegenstrijdig. Dankzij dit forum ben ik nu een stuk beter op de hoogte en zal ik beter beslagen ten ijs een Amerikaanse treinenwinkel binnenlopen. Dank en groet.
Marcel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2015, 13:24:50 »
Huider heeft een kleine afdeling met Amerikaans spul. Verder kan je nog bij Märklin terecht met een paar special editions.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2015, 14:53:46 »
Heb tijdens mijn laatste vakantie een MTH Challenger meegenomen.
Deze laat je net als Marklin/Trix niet snel op je tenen vallen, dat overleven je tenen niet.

Nadeel/voordeel van MTH is dat ze uitgaan van een eigen systeem en er op DCC een stuk minder te programmeren is.
Tevens dien je de loc altijd eerst "aan" te zetten voor dat je kunt gaan rijden.
Functies die zij op de loc hebben staan zijn verder zeer leuk te noemen, en ook bruikbaar op een baan.

Let wel op een eventuele hoogte van overkappingen, de meeste USA locs zijn hoger dan de Europese locs.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube