BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marcel269 op 12 augustus 2015, 19:15:45

Titel: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 12 augustus 2015, 19:15:45
Wie heeft ervaring met en/of informatie over USA treinen op Europese sporen/systemen? Ik heb van alles gevonden op internet, maar mis net de info die ik zoek. Ik heb een gelijkstroom baan met Fleischmann rails en bestuurd met ECoS DCC. Lijkt me leuk om er een USA trein op te zetten. Ik lees dat de USA kwaliteit niet al te best is. Maar klopt het dat de volgende merken/lijnen wel goed zijn? HTM, Athearn Genesis, Kato, Bachmann Spectrum en evt nog andere? De wielflenzen zijn kennelijk lager, maar daar kan je rekening mee houden. Hoe zit het met DCC? Worden de USA decoders herkend door, cq werken ze goed met ECoS? Of kan je beter een voorbereide loc kopen en er zelf een LocPilot o.i.d. inzetten? Worden er voor de Europese markt misschien aparte lijnen aangeboden die zijn aangepast aan 'onze' banen? NB er staat ergens een uitgebreide draad over kopen via internet, maar ik ga er zelf heen en ga ter plekke kopen. Dank voor elke info!
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 augustus 2015, 19:21:17
Worden er voor de Europese markt misschien aparte lijnen aangeboden die zijn aangepast aan 'onze' banen?
Waarom zouden er aparte ljinen moeten zijn? Wat de afmetingen van wielen en rails betreft voldoen de Europese modellen aan de Morop normen, de Amerikaanse aan de NMRA normen. Als je die gaat vergelijken, dan blijkt er weinig verschil te zijn. Dus Amerikaanse modellen rijden probleemloos op Europese sporen.
En DCC is DCC. Alle apparaten die voorzien zijn van het officiële DCC logo kun je door elkaar gebruiken.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ingenium op 12 augustus 2015, 19:51:17
En het is MTH.  ;D

USA spul is prima overigens.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Lambert1921 op 12 augustus 2015, 19:58:02
Kijk hier eens. http://www.rd-hobby.de/

Gr. Bert.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Ronald Halma op 12 augustus 2015, 20:58:43
NB er staat ergens een uitgebreide draad over kopen via internet, maar ik ga er zelf heen en ga ter plekke kopen. Dank voor elke info!

Hou je rekening met wat je max mee mag nemen?

Ik lees dat de USA kwaliteit niet al te best is.

Waar lees je dat? Kwaliteit is de laatste jaren erg verbeterd, ik durf te stellen dat er al veel modellen zijn die de Europese detaillering overstijgen.
Alls je Fleischmann rails hebt kan het door de hogere railstaaf zo zijn dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk. Dat is meestal redelijk eenvoudig op te lossen door het iets op te vullen.

Je kunt overigens prima online bestellen, voor goede zaken is RD Hobby idd een goeie, verder zit in Kaarst Duitsland AAT, en in Dusseldorf Menzels Lokschuppen. Beide voeren USA treinen in hun programma.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 augustus 2015, 23:35:46
....dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk.
Als dat gebeurt, voldoen de groefwijdtes in het wissel niet aan de normen. Normaal hoort de wielband van de punt op de vleugelrail over te stappen zonder in het gat te vallen.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 12 augustus 2015, 23:43:41
Waarom zouden er aparte ljinen moeten zijn? Wat de afmetingen van wielen en rails betreft voldoen de Europese modellen aan de Morop normen, de Amerikaanse aan de NMRA normen. Als je die gaat vergelijken, dan blijkt er weinig verschil te zijn. Dus Amerikaanse modellen rijden probleemloos op Europese sporen.
En DCC is DCC. Alle apparaten die voorzien zijn van het officiële DCC logo kun je door elkaar gebruiken.
OK, als het onderling uitwisselbaar is dan is er inderdaad geen probleem. Dank voor de input.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 12 augustus 2015, 23:57:20
Hou je rekening met wat je max mee mag nemen?

Waar lees je dat? Kwaliteit is de laatste jaren erg verbeterd, ik durf te stellen dat er al veel modellen zijn die de Europese detaillering overstijgen.
Als je Fleischmann rails hebt kan het door de hogere railstaaf zo zijn dat de Amerikaanse jongens met hun RP25 profielen de wissels niet zo fijn vinden en als het ware in een gat vallen bij het puntstuk. Dat is meestal redelijk eenvoudig op te lossen door het iets op te vullen.

Je kunt overigens prima online bestellen, voor goede zaken is RD Hobby idd een goeie, verder zit in Kaarst Duitsland AAT, en in Dusseldorf Menzels Lokschuppen. Beide voeren USA treinen in hun programma.

Bij rondneuzen op internet kwam ik nogal wat berichten tegen dat de USA modellen in het algemeen wat minder zijn dan de Europese A-merken. Er werden vergelijkingen gemaakt met bijv. Lima. Ook niet per se slecht, maar qua robuustheid en detaillering toch de mindere van Fleischmann, Roco, Marklin, etc., maar deze info dateerde inderdaad van enkele jaren geleden. Het zou goed kunnen dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, mogelijk ook omdat sommige bedrijven (bv Bachmann) zich in Europa meer willen laten gelden.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Martin Welberg op 13 augustus 2015, 00:42:38
Gadver met 3 berichten ga lekker europees, marklin ofzo...
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: roadster36 op 13 augustus 2015, 01:28:40
Beetje sjag Martin?
Tis ook nie wa 1-1
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: henk op 13 augustus 2015, 07:12:30
Maar het is echt kletskoek wat je hebt gelezen Marcel. De betere Amerikaanse merken doorstaan met glans de vergelijking met de bekende Europese merken en dat is altijd al zo geweest. Net als hier waren er vroeger Amerikaanse merken die eenvoudiger modellen maakten. Net als hier is dat segment bijna verdwenen. Net als hier bestaat er natuurlijk niet zoiets als DE kwaliteit van DE Amerikaanse merken. Het is best een groot land weet je, met nog best veel merken.

En qua realistisch uiterlijk van rails, koppelingen en wielen lopen ze in de VS - en de rest van de wereld - al heel lang mijlen voor op Europa. En dat is dus gelijk je probleem.

Met modernere railsystemen is het geen punt. Maar op een baan met Fleischmann Profi wissels zijn rp25 wielen (Amerikaanse norm) met fraaie lage flenzen echt wel een kwestietje. Hoe dat precies zo komt, is dan even wat minder relevant. Misschien kan je ergens een zesasser met rp25 wielen lenen en kijken of het bevalt. Vooral op meegebogen Profiwissels is de kans op ontsporen groot. Opvullen van de puntstukken is geen optie als je ook nog Europees materieel op je baan wilt laten rijden. Als ik een baan met Profirails had, zou ik niet zomaar een stapel Amerikaanse modellen meenemen. Grote kans op teleurstelling.
Er zijn niet veel aanbieders die de moeite nemen modellen aan te passen aan Europese gewoonten. Vaak is er ook helemaal geen ruimte voor hogere flenzen. Voor zover die modellen er zouden zijn, zijn ze natuurlijk juist niet in Amerikaanse winkels te koop.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ES44C4 op 13 augustus 2015, 08:13:15
Ook ik rijd met amerikaanse treinen in HO:

De rijeigenschappen van mijn Kato locs(DCC met Roco Multimouse) overtreffen die van mijn Roco locs.
Voordeel is dat er geen antislipbanden op de locs zitten.
Op mijn baan ligt Roco 2,5 mm rails met 9.30 graden wissels, hier rijdt al het materieel met RP25 flenzen probleemloos op.

De verkrijgbaarheid is wat lastiger: veel koop ik in een winkel in Badhoevedorp en de rest via E-bay.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 14 augustus 2015, 01:26:44
De info die ik tot nu toe vond op internet was summier, gedateerd en tegenstrijdig. Dankzij dit forum ben ik nu een stuk beter op de hoogte en zal ik beter beslagen ten ijs een Amerikaanse treinenwinkel binnenlopen. Dank en groet.
Marcel
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ivanzon op 14 augustus 2015, 13:24:50
Huider heeft een kleine afdeling met Amerikaans spul. Verder kan je nog bij Märklin terecht met een paar special editions.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel112 op 14 augustus 2015, 14:53:46
Heb tijdens mijn laatste vakantie een MTH Challenger meegenomen.
Deze laat je net als Marklin/Trix niet snel op je tenen vallen, dat overleven je tenen niet.

Nadeel/voordeel van MTH is dat ze uitgaan van een eigen systeem en er op DCC een stuk minder te programmeren is.
Tevens dien je de loc altijd eerst "aan" te zetten voor dat je kunt gaan rijden.
Functies die zij op de loc hebben staan zijn verder zeer leuk te noemen, en ook bruikbaar op een baan.

Let wel op een eventuele hoogte van overkappingen, de meeste USA locs zijn hoger dan de Europese locs.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ivanzon op 14 augustus 2015, 20:14:58
Die MTH locs hebben toch optische wiel positie sensoren en zo een speciale losse sound decoder naast het dcc gebeuren?
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel112 op 14 augustus 2015, 23:38:30
Over de sensoren is mij niets bekend.
MTH maakt gebruik van DCS decoders, welke middels DCC bruikbaar zijn.
Net als bijvoorbeeld een ESU locsound is het een decoder, alleen dan Protosound geheten.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Alexander op 15 augustus 2015, 00:35:32
Bij rondneuzen op internet kwam ik nogal wat berichten tegen dat de USA modellen in het algemeen wat minder zijn dan de Europese A-merken. Er werden vergelijkingen gemaakt met bijv. Lima. Ook niet per se slecht, maar qua robuustheid en detaillering toch de mindere van Fleischmann, Roco, Marklin, etc., maar deze info dateerde inderdaad van enkele jaren geleden. Het zou goed kunnen dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, mogelijk ook omdat sommige bedrijven (bv Bachmann) zich in Europa meer willen laten gelden.

Het waren juist Amerikaanse merken begonnen met super detaillering met kunststof die voorheen alleen door messing kon worden gedaan, en rij eigenschappen die alles overtroffen. Zie Spectrum zo'n 25 jaar geleden, en daarna Proto 2000.

Groeten, Alexander
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Lambert1921 op 15 augustus 2015, 08:36:58
Ik heb een 3truck Shay van Bachmanin Ho. Perfect model. Schitterend afgewerkt en rijdt (kruipt) prima. Ook heb ik er een in schaal 1:20, voor mijn buitenbaan. Ook van Bachmann. Niets mis mee. Geweldige modellen.

Gr. Bert.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: iarnrod op 15 augustus 2015, 22:34:47
En Bachmann had ook een periode de goedkopere 6/8/21Pin Loc Pilot decoders van Esu in het programma (niet geschikt voor Marklin Motorola).
Hun goedkoopste, hele oude 2function decoders zijn van Lenz, maar niet te programeren met het Dynamis systeem.
Een aantal Engelse verkopers hebben deze nog in stok. Hun nieuwste decoders zijn nu aangekocht bij een andere producent.

Hun EZ Command Dynamis Systeem is een afgeleide van de ESU Navigator waarmee je de treinen en toestellen IR kan bedienen. (Ook Tillig en Lilliput hebben dit systeem => tot max 4 IR handbedieningen en tot 5 IR ontvangers)
Met de Pro-Box uitbereiding (booster), kan je het systeem ook nog met de bijgeleverde kabel aansluiten op de ESU Ecos
http://www.bachmann.co.uk/service/eug.php (http://www.bachmann.co.uk/service/eug.php) 

Vorig jaar kreeg het systeem met de komst van de Dynamis Ultima een opwaardering.
Mits wat uitkijken bij de Engelse verkopers, kan je promotie pakketten met een extra IR Handbediening; IR Ontvanger en een ESU Switschpilot aanschaffen.
http://www.dynamisdcc.com/ (http://www.dynamisdcc.com/)

Gr,
Jan
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: CKLX op 15 augustus 2015, 23:08:35
Marcel,

Deze foto's had ik al eens gepost. Maar dit is hoe US modeltreinen er vandaag de dag uitzien.
Kan de vergelijking met meeste Europese modellen prima doorstaan. En rijdt ook goed.
De Athearn SD70M (Union Pacific) heeft zelfs een Roco-motor.
Alles is natuurlijk DCC-ready, of wordt met decoder en/of geluid geleverd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SD70_1.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SD70_2.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gp60_1.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gp60_2.jpg)

Merken die je zeker kunt kopen: Athearn Genesis, Atlas, Kato, MTH, Bowser, Intermountain, Broadway Limited, Walthers (voorheen Proto2000).
Verder zijn er in de US ook enkele kleinseriefabrikanten (à la LS Models) die kleine oplages van mooie modellen maken. Bijvoorbeeld Tangent, ER Models, Spring Mills Depot, Fox Valley Models, Rapido en tegenwoordig American Limited.

Zelf ben ik een grote Kato-fan. Uitstekende techniek (zoals je van Japanners kunt verwachten) en prima rij-eigenschappen. Degelijke detaillering. Helaas beperkt aantal modellen (SD38/40/40-2/70MAC/80MAC/9043MAC, F40PH, P42, GP35, C44-9, AC44, RS2, NW2).

Als railsysteem gebruik ik Flm Profi. Wel de ruimste boog (6138) en geen "kruiswissels". Gaat prima.
Kolentreinen met 3 locs en 36 wagens zijn geen probleem.
Maar het zou wel fijn zijn als Flm/Roco eindelijk eens met ruimere bogen, slankere wissels en Code83 rails komt.
Na ruim 40 jaar ziet Profi-Rail er toch wat speelgoedachtig uit.

CKLX
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: clickmaniac op 16 augustus 2015, 01:28:58
In dit draadje mag Broadway Limited niet ongenoemd blijven. Prachtige modellen. In de Brass Hybrid serie hebben ze echt oogverblindend mooie, heel specifieke locs, behoorlijk prijzig maar you get what you pay for. Hun goedkopere Paragon 2 locs zijn meer waar voor je geld. Welke winkel wilde je gaan bezoeken in de VS?
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ingenium op 16 augustus 2015, 02:26:22
Laten we wel wezen, het Amerikaanse spul van de afgelopen 10-15 jaar komt uit dezelfde Chinese fabrieken als Europees spul, dus kwa uiterlijk niet zoveel verschil in wat mogelijk is. Ook daar heeft "Made in the USA" plaats gemaakt voor "Assembled in the USA" naar "Made in China". Het is niet anders. Gelukkig maar, want het nivo is hoger dan ooit.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Rich M. op 16 augustus 2015, 12:32:48
Heb je ook nog flinke kwaliteitsverschillen met de diverse modeltreinen van de verschillende fabrikanten ?
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ingenium op 16 augustus 2015, 13:35:04
Niet bij gelijke prijzen.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Ton2001 op 16 augustus 2015, 21:56:50
Hoi allemaal,

Ik ben een N-schaal baan aan het bouwen met Kato Unitrack en gewone analoge wisselbediening. Ik heb voorlopig Bachmann locomotieven hierop rijden en gebruik als controller het Bachmann EZ-command systeem. Max 9 digitale loks te besturen en 1 analoge erbij. Geen klagen over de prijs of kwaliteit.

De rails is makkelijk te krijgen hier in Nederland, amerikaans rollend materieel is moeilijker. Dan ben je al snel aangewezen op internet of bestellen in de states. Bij dat laatste krijg je al snel problemen met de invoerrechten en BTW als je niet uitkijkt.

Groeten,
Ton
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: ingenium op 16 augustus 2015, 22:59:40
Dat zijn geen problemen, dat hoort er gewoon bij. Als je bij een Nederlandse winkelier Amerikaanse modellen koopt, heeft ie dat ook keurig betaald.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: CKLX op 16 augustus 2015, 23:04:01
De rails is makkelijk te krijgen hier in Nederland, amerikaans rollend materieel is moeilijker. Dan ben je al snel aangewezen op internet of bestellen in de states. Bij dat laatste krijg je al snel problemen met de invoerrechten en BTW als je niet uitkijkt.

Harlaar in Badhoevedorp heeft veel Amerikaans N, vooral Kato en Atlas. Achterin de winkel is een vitrine met enkele planken schaal N.
Ook All American Trains in Kaarst heeft veel N - de eigenaar van deze winkel is zelf US schaal N-bouwer/verzamelaar.

CKLX
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Peter Korsten op 17 augustus 2015, 12:51:02
Bij dat laatste krijg je al snel problemen met de invoerrechten en BTW als je niet uitkijkt.

Invoerrechten op modeltreinen vanuit de VS naar de EU zijn 0%. Wel moet je inklaringskosten en BTW betalen zodra je boven een bepaald bedrag komt. Het is vooral de BTW die je de das omdoet. Het feit dat de dollar flink gestegen is ten opzichte van de euro helpt ook niet echt.

Ik heb een paar Amerikaanse modellen, namelijk een HHP-8 van Bachmann en een Olympian Hiawatha (vooralsnog zonder loc) van Walthers. Qua detaillering komen die overeen met Roco. In de bestelling staat een B&O Capitol Limited van Walthers Proto, die een stuk gedetailleerder zou moeten zijn.

- Peter
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Rich M. op 17 augustus 2015, 13:01:04
Hoe zijn de rij eigenschappen daarvan Peter ?
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Peter Korsten op 17 augustus 2015, 13:38:12
Geen idee, ik heb namelijk niet eens een ovaal-voor-op-de-vloer. Wel een vijftal katten, waaronder een zeer speels exemplaar van een maand of vier.

Wat ik begrijp van de YouTube video's is dat het ding (de HHP-8 dus) prima rijdt en er zit ook standaard DCC in. Het is ook gelijk een van mijn zwaarste locs, niet in de laatste plaats omdat dat Amerikaanse spul een slag groter is dan het Europese. Het gewicht komt min of meer overeen met de BR 189 van Roco.

- Peter
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Bas, Dordrecht op 17 augustus 2015, 13:46:32
Rij nu een jaar of 4 amerikaans, en heb me daarbij richting Alaska Railroad georienteerd (Heeft dus niets met de TV serie te maken ;-)  ) Rij met verschillende merken door elkaar heen. Een van mijn favorite loks is de Bachmann F7. Kost gemiddeld 49 Dollar  ;D ;D

Daarvoor krijg je een lok met prima rijeigenschappen, met name als je er nog een ESU dekoder inzet. Dan is een groot deel van de lol op de verschillende websites te gaan kijken hoe de lok die jij gekozen hebt, er eigenlijk precies uitziet. Met name hier zou je haast zeggen dat geen enkele lok hetzelfde is. Dus uitzoeken wat je wilt nabouwen, en dan weer een deel van de lol om bij alle leveranciers de kleine onderdeeltjes te zoeken. Met name de Walthers website is een grote hulp daarbij.

Dan bestellen....ff wachten en dan de lol en het gepruts de delen te monteren op je lok en zodoende bouw je je "eigen" lok, zoals jij die wilt hebben. Dit vind ik misschien nog wel het allerleukste van alles. Bij de loks van Roco en FLeischmann bleef/blijft de montage van onderdelen vaak beperkt tot koppelingen, een spiegeltje en wat handrelingen, als ik mijn Roco BLS Re465 als voorbeeld neem.

Ik heb sinds ik 3 jaar oud ben modeltreinen...veel loks verzameld in de jaren, dingen weer verkocht om alleen nog maar dat te verzamelen waar ik in Zwitserland ook echt mee rij. Ook daar beetje de lol aan verloren omdat je er dagelijks in de 1:1 wereld ook mee te doen hebt. Door toedoen van mijn leermachinist toen met amerikaans in aanraking gekomen en ik was verkocht...mijn verzameling europees naderhand ook en amerikaans gekocht...sindsdien de hobby "nieuw" ontdekt en beleef er veel plezier aan.

Samen met mijn 3 andere SBB en BLS collega's bestellen we altijd gezamelijk in Amerika. Alle kosten delen we door 4 en dat scheelt aardig. Ook de koers van de zwitserse Frank tov de Dollar is niet onaardig. Maw: geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteit van loks of wagens. Je kunt veel zelf doen wat de algehele feestvreugde nog meer vergroot :-)
Een keer in de maand organiseren we een gezamenlijke bouwdag om gezellig te bouwen aan de loks, lekker wat te eten met elkaar en veel te ouweh....kletsen. Ook sociaal dus erg leuk met elkaar.

Het enige wat is te weinig heb is te weinig tijd om er lekker mee bezig te zijn, de echte spoorwegen vreten tijd op het moment...maar: de hobby is geduldig. Amerikaans rijden is dus meer dan alleen de lok kopen en ermee rijden, hoewel dat natuurlijk ook een optie is. Je kunt het zo gek maken als je wilt....

Groeten uit Zwitserland

Bas

Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Peter Korsten op 17 augustus 2015, 14:07:11
Ook de koers van de zwitserse Frank tov de Dollar is niet onaardig.

Een BTW-tarief van 7% scheelt ook een slok op een borrel.

- Peter
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Rich M. op 17 augustus 2015, 14:38:32
@lokfuhrer Bas
Fotootje  ;)
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Bas, Dordrecht op 17 augustus 2015, 18:20:57
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62451.msg3221528919.html#msg3221528919

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62451.0.html
Alstublieft :-)
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 08 september 2015, 00:19:26
Besten,

Net terug uit de USA. Behalve vakantie vieren ben ik ook op treinenjacht geweest. In New York zou Gothic Model Trains zitten, op loopafstand van mijn hotel. Maar deze bleek 2 maanden geleden failliet te zijn gegaan. Jammer... In Philadelphia, of eigenlijk de voorstad Broomall, wel geslaagd. Nicholas Smith Trains; ik heb nog nooit zo'n volgepakte treinenwinkel gezien. Ga erheen als je in de buurt bent! Het was moeilijk om te kiezen. Uiteindelijk ben ik voor de SD70ACe (New York Central) van Bachmann gegaan. Een monsterloc! Prachtig model, DCC met sound, omgerekend ca 125 Euro! Een rits wagons (Bachmann Silver Line) erbij en ik was helemaal blij. Ik had alles in de handbagage gedaan. De doorlichter op de luchthaven vond het maar raar en ik moest laten zien dat het slechts onschuldig speelgoed betrof...
Thuis meteen getest. Alles doet het perfect. Wisselstraten zijn niet verstandig, maar op zijn eigen ovaal (zitten ook wissels in, maar die staan alle op 'rechtdoor') rijdt-ie probleemloos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030493_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030493_3.jpg)

Groet,
Marcel
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Rich M. op 08 september 2015, 09:54:33
Hoe bedoel je dat het niet geweldig gaat met wissels ?
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Ronald Halma op 08 september 2015, 10:24:23
Amerikaanse locs hebben RP25 wielen met een fijner profiel dan de huidige NEM wielen hier in Europa. Ik zie op de foto Fleischmann modellgleis, het oude messing, en daar kan dat op de wissels wat problemen geven doordat er meer "ruimte" is in het puntstuk en daardoor "valt" het RP25 wiel ahw in dat puntstuk. Tis bij de ene loc of wissel meer dan de andere.
Oplossing is wat verfijnder railmateriaal zoals Peco code 75 of 83. Dat laatste is speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkeld en uitermate geschikt voor dit soort materieel.

EDIT ik zie ook Profirail, denk dat dat nog meer problemen geeft door de vrij hoge railstaaf.
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Edgar op 08 september 2015, 10:52:30
Naast het in-het-puntstuk-vallen door lage flensen komt daar nog bij dat Fleischmann zich niet aan NEM houdt (speermaat kleiner dan NEM), wat tot een grotere kans op ontsporing in wissels leidt (wiel in puntstuk neemt de verkeerde afslag). 

Verder wel een stoere lok.  (y)
Titel: Re: USA treinen in Europa
Bericht door: Marcel269 op 09 september 2015, 14:12:57
Tja, Da's toch raar; hij ontspoorde bij de eerste test op een wissel. Dat bevestigde de verwachting dat dit zou kunnen gebeuren. Verder had ik het daarbij gelaten. Vandaag toch nog een paar testen gedaan om te zien of er verschil was tussen de oude Fmn messing- en de profi wissels. Tot mijn verbazing (en genoegen!) is er geen enkele ontsporing meer geweest!

Marcel