Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door R1954
Vandaag om 18:41:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 18:10:39
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Scratchbuilt
Vandaag om 18:06:50
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Eric B
Vandaag om 18:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 17:55:36
Modelspoorbaan van Einte door Scratchbuilt
Vandaag om 17:54:36
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:54:34
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:49:46
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 17:34:34
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 17:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:38:52
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:01:00
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:40:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:40:12
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:15:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 12:58:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:34:48
Baanplan Belkamp H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:54:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 09:16:15
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 09:01:16
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:15:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 18013 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2015, 22:21:19 »
Hi Huub,

De Bouwmarkt in Hogezand heeft ze vast nog wel  anders heb ik nog wel ergens enkele liggen.
Stuur maar een pb tje. (We zijn dit Weekend wel weg)

groet
Harald

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2015, 22:25:41 »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2015, 22:32:25 »
Kun je niet beter deurcontacten gebruiken als je geen losse stekerverbindingen wilt?
Zoiets als dit:
http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/deurcontacten/deurcontact.html

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2015, 22:39:56 »
inderdaad Ben, zoiets is een optie :)  (y)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:06:29 door Ronald Koerts. Reden: naamwijziging :-) »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7879
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2015, 22:54:36 »
Die zijn er ook 5-polig.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2015, 23:08:37 »
Hi Huub,

Mijn modules zullen voorlopig de zolder niet verlaten, maar om er toch aan te kunnen werken ( op een luie manier  ;D) zijn ze verrijdbaar.
Tussen de modules maak ik gebruik van deze verbindingen

connect

De tweede foto

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2015, 00:32:33 »
Leen, zo ver was ik nog niet gekomen met zoeken naar de telefoonstekkers, bedankt.

Maar nu krijgt het topic nóg een aangenamere wending, Ben, goed idee!  (y)

Eric doet er nog een schepje bovenop, zoiets zou ideaal zijn voor mijn plan.  (y)

Nummers 60670 en 60671, ik heb er belang bij, hoe heten ze en waar zijn ze te koop? (zie edit)

Arthur, gezien, zoiets ja, hetzelfde idee.

Edit : de deurcontacten 60570 en 60671 zijn als set duurder dan 50 euro om 5 draden door te verbinden. >:( Ik heb er nogal wat nodig.

 Wat nu? Dan kan ik beter 2 PTTers nemen, dat is acht draden doorverbinden voor nog geen tientje.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 00:55:53 door HuubvG. Reden: toevoegsels »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2015, 05:21:36 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Er zijn totaal geen specificaties over de max. stroom van zo'n PTT stekker te vinden en dan wil je ze nog opsluiten in een
(ik neem aan) houten paal ook.
Een XLR kan vaak een 5A nog wel aan, de betere mogelijk zelfs nog meer.

Wat ik verder nog wel weet is dat de PTT vroeger met een 60V werkte. M.a.w. de stroom lag laag zodat er niet al te veel
verlies optrad in de kabels. Ook is een paar volt verlies in een stekker geen probleem bij 60V.
Per paal 2x zo'n krakkemikkerige aansluiting per paal gaat je opbreken. Om nog maar te zwijgen over later digitaal te gaan
via diezelfde bagger stekkers.
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22672
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2015, 06:11:27 »
Meedenken is goed, voorzichtigheid ook, maar waarom altijd van die grote woorden Ronald? Die vierpolige telefoonstekkers zijn opgenomen in de normen van sommige modulesystemen, in ieder geval al 35 jaar bij M-Track. Op bijeenkomsten overbruggen ze soms tientallen modules en voeren de stekkers fikse stromen. Als dat kennelijk kan, dan zal het op zolder ook wel kunnen.

Of ze nu zo handig zijn voor wat Huub wil, is wat anders. Juist enige mechanische functie zou ik ze niet geven. Zelf weleens van die kroonsteenstekkers gebruikt. Bij het tegen elkaar schuiven van de modules, maakten die contact. Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/kroonsteen-flexibel-15-25-mm-massief-15-25-mm-aantal-polen-12-inhoud-1-stuks-wit-610836.html

Strikt noodzakelijk is het natuurlijk allemaal niet. Eerst modules mechanisch koppelen en daarna een stekker inpluggen, is nu ook weer niet vreselijk omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2015, 08:13:57 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Tja, overdrijven is ook een vak.... En blijkbaar ben je daar zeer goed in. Wat rustiger reageren is fijner. En dan ben ik ook altijd benieuwd hoe het bij iemand zelf onder de baan uitziet.... Wat hij gebruikt en hoe hij het heeft meestal is het net zo'n allergaartje als bij bijna iedere andere modelspoorder.

Het is wat Henk al aangaf: Er zijn hele volksstammen modelspoorders die deze stekkers gebruiken c.q. gebruikt hebben. Ook bij grote banen. Ik ben het eens of het verstandig is om een mechanische functie mee te geven. Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:15:53 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 08 August 2015, 08:15:36 »
waarom altijd van die grote woorden Ronald?

Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:19:33 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22672
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2015, 08:26:10 »
Dus als je mensen inhoudelijk niet kan overtuigen, probeer je het met krachttermen.  ???
Het komt voor dat andere mensen ook goede argumenten hebben hoor, echt waar. En praktische ervaringen met die stekkers lijken me best een bruikbaar argument. Mensen bouwen nog steeds M-track modules met die stekkers. De organisatie van een dergelijk evenement sluit daar gerust Edits boosters op aan. Staan ze bijvoorbeeld drie dagen op Eurospoor. Dat zijn best stevige praktijktesten. Desondanks noem je het nog steeds een flutoplossing. Volgens jouw logica mag ik nu steviger taal gaan gebruiken. Dat doe ik maar niet. Zo'n draadje wordt daar zo onaangenaam van, snap je?
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 08:41:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2015, 08:32:44 »
Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

Je zal nooit mensen overtuigen van je gelijk als je aan het schreeuwen of overdrijven gaat. Daarnaast zal je een bepaald respect en reputatie opgebouwd moeten hebben waarbij mensen zeggen: "als die persoon het zegt zou ik er goed over nadenken of je het moet doen". In die categorie zitten maar een paar personen hier op het forum. Is iemand niet te overtuigen van je idee: Helaas, laat het zitten het leven gaat verder en mogelijk zal die beste persoon later je idee wel oppakken.


En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.

Tja, dat is een persoonlijke mening. Of het vroeger allemaal zo veilig was is, is maar de vraag :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ReneH0

  • Gast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2015, 08:49:03 »
Maar dan komt natuurlijk de vraag.
Is er zo'n stekkerverbinding doorgebrand?
En waarop is die mening nu gebaseerd.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 09:04:06 door René H »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22672
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 08 August 2015, 09:02:12 »
Nou, ik weet heel zeker dat er bij de introductie van digitaal onoordeelkundig 10A boosters op de systemen zijn aangesloten. Op rijdagen bleek dan dat de normen daarvoor niet waren bedoeld en de kortsluitstromen niet konden worden verwerkt. Stond er opeens een locje weg te fikken, want dat is dan de zwakste schakel in de keten, niet eens die stekkers. Ook met andere stekkers of zelfs zonder stekkerverbindingen gaat dat vroeg of laat mis.

Bij normale boosterstromen of analoge stromen werkt het allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 09:13:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.