Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opheffingsuitverkoop Beelen Modelbouw Utrecht. door Spoor010
Vandaag om 23:49:06
Een soort modules voor onder de bank door Spoor010
Vandaag om 23:41:36
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 23:20:51
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Rob Ellerman
Vandaag om 23:11:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 23:02:11
PCC-cars Antwerpen, ingezet op welke lijnen? door hrp
Vandaag om 22:50:43
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door AlbertG
Vandaag om 22:32:51
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Marcel112
Vandaag om 22:23:12
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 22:13:31
Roco Railpro 604 inbouw condensator door Menno
Vandaag om 22:02:03
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 22:02:01
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:34:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:24:58
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 21:16:01
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 20:55:47
sluitlicht ovaalramer door AB 7216
Vandaag om 20:43:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 20:41:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Traxx
Vandaag om 20:09:02
PB speculaas... door Gouda
Vandaag om 19:12:47
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol door Casmir
Vandaag om 19:02:24
Omruilen kap piko NS 2000 en NS600 door Duikeend
Vandaag om 18:24:15
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 18:23:10
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door ltmdepot
Vandaag om 18:20:19
Emplacement Mijdrecht door DJV
Vandaag om 17:55:01
Station Rekerdam door Huup
Vandaag om 17:19:33
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door edwin1974
Vandaag om 17:18:01
Artitec zandwagens door Joran
Vandaag om 17:16:31
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:01:07
Wat is dit voor plaat tegen de rail? door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:00:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 16:58:14
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 394654 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #885 Gepost op: 08 december 2021, 10:32:59 »
@schipcas
Mooie reactie! Dat R-gevoel hebben dus meer mensen :)

@Ronald
Door die nieuwe bestemming komt er juist ook weer veel informatie over het gebouw tevoorschijn.
Zelf ben ik ook een paar keer foto's gaan maken hoe het gebouw er nu bij staat.

Maar eerst maar hoe het omstreeks de jaren 50 was.




Mei 1948


3 jun 1962 Foto L de Herder

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7963
Re: Rondom Charlois
« Reactie #886 Gepost op: 08 december 2021, 12:05:42 »
... ROTTERDAM is en blijft mijn  STAD. Ga vooral door met herinneringen ophalen aan, voor mij, de mooiste stad van Nederland.


Amen!  :angel:

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
Re: Rondom Charlois
« Reactie #887 Gepost op: 08 december 2021, 12:31:57 »
Het kleinere pand naast de silo is van Quaker. Fabrikant van muesli en cruesli met spooraansluiting. Zo'n 30 jaar geleden heb ik hier een poos stagegelopen als elektricien in opleiding. Was prachtig om te zien dat de machines ouderwets werden aangedreven door leren riemen aan centrale assen die aan de zoldering hingen. Om op een andere verdieping te komen kon je een levensgevaarlijke jacobsladder gebruiken.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #888 Gepost op: 08 december 2021, 17:56:39 »
@Martijn
Yes!

@Richard
Quaker zit daar inderdaad sinds jaar en dag, daar kom ik nog op.
Die spooraansluiting heb jij toen niet meer meegemaakt neem ik aan. Op bovenstaande luchtfoto, die natuurlijk van wat langer geleden is, staan er wagens bij Quaker, net als bij de graansilo zelf: gesloten wagens al dan niet "voor losgestort graan".

Enkele foto's van recenter datum - voor de details.


Naambord aan de oostzijde


Maashaven ZZ - aan de noordzijde van het gebouw - is een openbare weg, je kunt er prima bij


Gezien vanaf de Maashaven ZZ - het oudste deel


Het middelste deel, dat met 15 verdiepingen boven alles uitsteekt - gezien vanaf Maashaven ZZ


Over de hele lengte lag aan de kant van Maashaven ZZ een betonnen laadperron, op twee plaatsen onderbroken door een, ook betonnen, trap - de brede trap naar de toegangsdeur moet je uiteraard wegdenken. Langs het laadperron lag een spoor, langs de waterkant lag nog een spoor.








« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 17:58:18 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #889 Gepost op: 08 december 2021, 21:21:55 »
Extra aandacht voor de transportbruggen over de weg heen en het platform cq aanlegsteiger met daarop diverse elevators.


2 transportbruggen boven elkaar


Dezelfde van de andere kant gezien


Platform/aanlegsteiger


Een paar jaar geleden is de beplating van bruggen en platform verwijderd. De transportbruggen zijn vrij licht van constructie - ze droegen neem ik aan alleen pijpleidingen voor het graan


Iets complexer


Ook bij het platform is zonder de beplating de constructie goed te zien.


De vakwerkconstructie zonder beplating ziet er wel zo leuk uit - ik ben er nog niet uit hoe ik dit in model zou willen weergeven.
Met beplating is het wel eenvoudiger na te bouwen - en zo is het de jaren door geweest, gezien alle foto's voor 2015.

« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 21:40:36 door Alewijn »

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 496
Re: Rondom Charlois
« Reactie #890 Gepost op: 08 december 2021, 21:55:04 »
Misschien lagen er kettingtransporteurs (redlers) of transportbanden in die bruggen.

Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Rondom Charlois
« Reactie #891 Gepost op: 08 december 2021, 22:08:32 »
Nu ik er nog eens over heb nagedacht schiet mij een leuke anekdote te binnen. Het was in de jaren 60 dat Alan treinen maakte voor, naar ik meen, Egypte. Deze werden via het spoor over het Marconiplein en de Hudsonstraat naar een schip aan een der havens vervoerd. Op een van die nieuwe treinen ontstond brand op de Hudsonstraat. Weliswaar was de brand snel geblust maar er was natuurlijk toch schade. Het bleek achteraf dat een monteur de stroomkabels van de motoren had losgekoppeld en voor transport bij elkaar had gebonden. Hierdoor werkten de motoren natuurlijk als dynamo's en deze waren kortgesloten door de bijeen gebonden kabels, met brand tot gevolg. Hoe een en ander verder is afgelopen weet ik niet, maar wellicht dat iemand het zich ook nog kan herinneren.
Dit verhaal heeft niets met Charlois te maken, maar wel met ROTTERDAM
Ga zo door,
Groet,
Henk Schipper
Als hadden komt, is hebben te laat!

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
Re: Rondom Charlois
« Reactie #892 Gepost op: 09 december 2021, 08:00:11 »
In die verbindingsbruggen zullen vermoedelijk redlers gelegen hebben om granen te transporteren. Transportbanden kan maar nog niet zo waarschijnlijk door de grotere bouwbreedte en stof

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #893 Gepost op: 09 december 2021, 11:39:11 »
@Jeff en Luit
Dat zou heel goed kunnen. In mijn onnozelheid dacht ik dat dat graan werd opgezogen en verder onder luchtdruk de silo werd ingeblazen.
Meer info over redlers:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Redler
En over de bedenker daarvan Arnold Redler: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnold_Redler.

Vanaf 1920 fabriceerde hij die apparaten, het ligt wel voor de hand dat ze ook gebruikt werden door de Graan Elevator Maatschappij https://nl.wikipedia.org/wiki/Graan_Elevator_Maatschappij.

Het graan moest er natuurlijk in èn uit. Dus ging het graantransport via die verbindingsbruggen twee kanten op.
Als ik het goed begrijp werd het graan opgezogen door deze elevators:



En werden schepen met graan geladen vanuit deze en de andere twee laadtorens:






hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
Re: Rondom Charlois
« Reactie #894 Gepost op: 09 december 2021, 12:00:43 »
@ alewijn: er werd natuurlijk ook met drijvende elevatoren gewerkt.
Je laatste foto staat ook bij post 885, het zeeschip heeft langszij een drijvende elelator, voor overslag van/naar binnenvaartschip.

Zie ook de vele elevatoren op de foto van post 863.

Een graanelevator bevindt zich al vanf de start van het havenmuseum in de Leuvehaven te Rotterdam

Ronald


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #895 Gepost op: 09 december 2021, 14:16:05 »
Het ging me hier nu om het overladen naar en vanuit de graansilo. Maar het is waar: veel graan werd met drijvende elevatoren rechtstreeks van zeeschip naar binnenvaartschip verladen.
Of van schip naar trein:


Spoorweghaven (zo te zien, in de verte huizen op Noordereiland) 15 jan 1963 HUA-955


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
Re: Rondom Charlois
« Reactie #896 Gepost op: 09 december 2021, 14:33:12 »
Die lui op de kade zullen het wel koud hebben op 15 januari 1963. Drie dagen voor de beruchte Reinier Paping Tocht der Tochten.
Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #897 Gepost op: 09 december 2021, 16:11:17 »
Dat zal vast, het ijs ligt in de haven.
In het Utrechts Archief nog een foto van dezelfde scene, op dezelfde dag gemaakt, maar wel vanaf de andere kant van het water. Dat was nog een heel eindje lopen, de fotograaf heeft er dus wel wat voor over gehad...


Spoorweghaven 15 jan 1963 HUA-X173367-NS-17206

Duidelijk te zien diverse wagens voor losgestort graan met een schot achter de deuropening.
Links op de achtergrond het Handelsveem aan de Rijnhaven.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #898 Gepost op: 09 december 2021, 21:37:08 »
Kwam een heerlijke rustige film tegen van de GEM (Graan Elevator Maatschappij) uit 1970 - met in het begin orgelmuziek van Bach(!): https://www.youtube.com/watch?v=cVu_xKYhXu0

Terug naar de Maashaven:


De aanblik vanaf de Brielselaan - over de hele lengte is er na de oorlog nog een stuk aangebouwd. Aan de zijmuur is de overgang goed te zien.


Maar deze kant is leuker...


Ook gezien vanaf Maashaven OZ maar iets dichterbij gehaald...


En nog iets dichterbij...


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: Rondom Charlois
« Reactie #899 Gepost op: 09 december 2021, 22:03:52 »
Naast de graansilo - het is al even genoemd - staat al sinds 1935 de fabriek van Quaker.
Veel oude plaatjes zijn er niet van te vinden. Maar het hoofdgebouw is althans aan de buitenkant de jaren door weinig veranderd.


Nogmaals een uitsnede van de eerste foto van de vorige blz - Quaker had en heeft zelf ook een transportbrug over de weg en een eigen laadtoren.


Vanaf Maashaven NZ