Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 en het programeren met de Z21App. door n-driver
Vandaag om 13:04:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:59:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Straalcabine, hoe en wat door TonM
Vandaag om 11:56:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 874995 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1305 Gepost op: 17 January 2022, 16:14:11 »
Alle aanvullende informatie is welkom. Dus bedankt weer, mensen.
Hans in het bijzonder voor de twee foto's die laten zien hoe snel en totaal het beeld kon veranderen.

Van Paktank waren nog een paar leuke plaatjes te vinden.
Ze zijn wel van na 1970, maar de laadinstallatie stond er in de 60er jaren vast ook al.


Paktank Botlek 1976 HUA-X93881-171007


Overslaginstallatie op het terrein van Paktank HUA-171008


ketelwagens bij Paktank Botlek HUA-171006-284726-1024

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1306 Gepost op: 17 January 2022, 17:14:50 »
 :) mbt Princesseplaat. Ik ken het schip als rondvaartschip van Spido.
Op internet lees ik dat het in 1951 is gebouwd en dat er plaats was voor 120 passagiers.

Het komt me voor dat we op de foto die vanaf het Spreij-pand is genomen veel meer mensen zien, bovendien meest op de fiets. Komen die dan van de Princesseplaat?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 January 2022, 17:18:50 door hrp »
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1307 Gepost op: 17 January 2022, 19:04:40 »
Het mooie van dit draadje is dat je zo'n mooi tijdsbeeld krijg en het de kwalificatie van naslagwerk mag gaan dragen. Er komt hier een berg jaren 50 informatie voorbij.




Dit is de Maarboulevart met de "Shellponton" en op de achtergrond het wagenveer.


Dit is het handelsgebouw waar waarschijnlijk de foto's richting "dovekant"zijn genomen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3303
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1308 Gepost op: 17 January 2022, 19:11:05 »
Een dergelijk wagenveer heeft nog dienst gedaan tussen de stad en Charlois voordat de maastunnel geopend werd.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1309 Gepost op: 17 January 2022, 19:20:45 »
Hans,
Mbt de foto vd Oudehaven, had Hollandia geen schoorstenen?
Maasboulevard met Delta Hotel, bouwjaar 1955. Wie exploiteerde het wagenveer? Ex. Rotterdam. Wanneer werd de veerdienst opgeheven, met de openstelling van de Benelux toltunnel?
Groet
Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1310 Gepost op: 17 January 2022, 19:22:03 »
Dubbel verstuurd. Excuus. R.
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1311 Gepost op: 17 January 2022, 20:11:38 »
De dikke schoorsteen rechts is van de Holandia. De veerdiensten naar de Petroleumweg en Pakhuismeesteren bij de 2e Pet.haven werden in 1967, na de opening van de Beneluxtunnel, opgeheven. Enkele wagenveren werden verbouwd tot ponton en eentje heeft zijn leven nog kunnen rekken als gemeentelijke blusboot in de Europoort. Toen de Havendienstboten 18 en 19 voldoende ingewerkt waren, was er voor het fort geen plaats meer in de organisatie. (hij was dan ook compleet op!)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1312 Gepost op: 17 January 2022, 21:00:43 »
Een dergelijk wagenveer heeft nog dienst gedaan tussen de stad en Charlois voordat de maastunnel geopend werd.
Dat klopt, en daarna zijn ze in Vlaardingen in gebruik genomen.

Groet Meino

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1313 Gepost op: 17 January 2022, 22:42:38 »
Daar had ik toevallig ook nog twee plaatjes van:


Dokhaven wagenveren foto K Mout


Wagenveren Vlaardingen-Vondelingenplaat Tankhoofd (van 1951 tot 1967) nov 1966 NL-RtSA-4121-305260-19-01

meer hierover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wagenveer

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1314 Gepost op: 17 January 2022, 22:51:30 »



Het ging ook wel eens niet volgens plan. Weet hier verder niet van?


Heenenweer
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1315 Gepost op: 18 January 2022, 10:50:23 »
« Laatst bewerkt op: 18 January 2022, 11:10:52 door hervé. Reden: toevoeging »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1316 Gepost op: 18 January 2022, 11:57:18 »
 :)
Ik denk dat de Madurodamse ponten het veer Maasssluis- Rozenburg als voorbeeld hadden. Het torentje rechts op de foto staat op Charloisehoofd 51 en stamt uit het tijdperk na de wagenveren.

Het gemeentelijke heen en weer bootje bij de HAL vaart van het Westplein via Noordereiland naar Katendrecht. Rotterdam.
Ook tussen Schiemond en Heijplaat voeren de Heen-en-Weer bootjes.
Ze waren genummerd met romeinse cijfers.
Nu hebben we watertaxis en waterbussen.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 January 2022, 12:14:07 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1317 Gepost op: 18 January 2022, 13:40:09 »
Bij het wagenveer kon het dek in hoogte worden versteld, afhankelijk van de waterstand. Rotterdam met z'n open verbinding naar zee heeft altijd te maken met een behoorlijk hoogteverschil tussen eb en vloed. Dit type wagenveer voorkomt dat de paard-en-wagens te steile hellingen moesten nemen.

Dat wordt hier mooi uitgelegd: https://schepenenwerk.blogspot.com/2012/04/geschiedenis-wagenveer-vlaardingen.html

In dit filmpje (https://www.amateurfilmplatform.nl/films/soek-50er-jaren) komt het wagenveer ook langs, naast allerlei hotspots waar we het hier over hebben gehad: oa Pernis en de Waalhaven. Zelfs een PAM ketelwagen...
Er staat dat het uit de jaren 50 is, maar de Euromast komt ook langs, dus zal het begin jaren 60 zijn.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1318 Gepost op: 18 January 2022, 14:49:52 »
In een andere stad werden ook spoorwagens per pont vervoerd.


Niet nader te noemen stad :), Distelweg 1964

In Rotterdam geen spoorponten.
Met een minimum aan beweegbare bruggen waren/zijn vrijwel alle havens altijd per spoor bereikbaar.
De Hef over de Nieuwe en de Botlekbrug over de Oude Maas zijn natuurlijk de grote uitzonderingen. En inmiddels liggen daar ook tunnels.

Verder is dit een van de weinige beweegbare bruggen die ook door trein - en later ook tram - gebruikt werden:


Ruigeplaatbrug, Delfshaven

« Laatst bewerkt op: 18 January 2022, 15:00:49 door Alewijn »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1319 Gepost op: 18 January 2022, 15:13:46 »
Om het afteronden,



Deze boot deed dienst als personeelsvaartuig van "het Vlaardingsche Ooft naar  "dovekant


De HEENenWEER IX


Het voormalige wagenveer doet hier dienst als Blusfort van de Rptterdamse Brandweer, post Hoogvliet


Wagenveer 4 met op de achtergrond het Vlaardingse "Ooft"met het Platje en de Pelmolen.


en de opgelegde Wagenveren 4, 3 en  5 in de Dokhaven Charlois
 
« Laatst bewerkt op: 18 January 2022, 15:15:58 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.