Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 07:23:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving  (gelezen 13290 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Gepost op: 25 juli 2015, 21:05:57 »
Ik heb ondertussen al een flinke verzameling Atlas trams en het fascineert me wel om daarvoor een aandrijving te gaan maken. Ook omdat ik wel even wat afwisseling wilde van mijn stoomtrammetjes, ga ik eerst de Portugese tram ombouwen. Als dit lukt, dan is het redelijk eenvoudig andere twee assers aan te pakken. Deze tram is al door meerdere mensen aan het rijden gebracht, maar met een Kato motor en dat ziet er niet uit. Dan rijdt het ook nog eens alleen op 9 mm spoor. Ik ga het 12 mm maken, H0m.

Ik ga uit van het principe met de riemaandrijving, zoals ook bij mijn stoomtrams is toegepast. Dit werkt zeer goed. Vanmiddag bezig geweest het ontwerp aan te passen. Kost toch altijd meer werk dan je denkt, want je moet toch wel andere oplossingen verzinnen. Omdat er meer ruimte is, wilde ik ook een vliegwiel erin hebben. Mijn Chinese motortjes hebben maar aan één kant een as, dus komt er een Tenshodo LH21 in.

Wat ik nog zoek is een werkende bovenleiding, maar wellicht ga ik die zelf maar etsen. Of heeft iemand een voorstel welke goed zou passen? Tevens ben ik nog op zoek naar plaatjes van het interieur, dat ga ik verven en voorzien van binnenverlichting.

Het was even zoeken hoe de tram open ging, kon er op het Internet niets over vinden. Het model gaat aan de achterzijde open, met veel geweld en twee kleine schroevendraaiers. De achterlichten zitten namelijk vast aan de metalen (!) bodemplaat en die moeten er dus uitgewipt worden. Gelukkig kan het model nogal wat geweld verdragen. Moet je niet met een FUD 3D print proberen...

Onder een plaatje hoe hij open gaat en van het ontwerp van de motor. Het clipje is een nieuwe "uitvinding" van mij, geïnspireerd op de Vario aandrijving van Halling. Mijn nieuwe stoomtrams hebben dit ontwerp nu ook. Het oranje brede schot aan de zijkant is er om de schorten van de wielen tegen aan vast te maken.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2015, 22:15:44 »
Hopelijk gaat dit een leuk projectje worden. Zelf heb destijds een twee soort gelijke trans van een ex modelbouwer gekregen. Het is een motorwagen en een bijwagen. Daar de motor en aandrijving van de motorwagen defect is, ben ik ook op zoek naar een passende vervanger.
Wel wil ik trams tzt. digitaal laten rijden. Voor een kleine decoder is wel plaats te creëren tegen de onderzijde van het dak.
Ik ga dit volgen.   

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2015, 23:23:54 »
Leuk dit; bijna dezelfde modelletjes in H0m liggen overal in Lissabon en omstreken in de souvenirwinkels tussen de toeristenzooi, voor ca. 12 euro (met ramen met gebogen bovenranden en een paar details net anders dan aan de hierboven getoonde Atlas-tram, verder zo te zien identiek). Merk 'Amarelis'.
Deze trammetjes rijden voor toeristen rond in Lissabon; rond 1992 is een heel aantal (45 stuks) gemoderniseerd om als attractie dienst te blijven doen. Behalve op de ' toeristische'  lijn 28 rijden ze ook tussen modernere trams op bv. de 'gewone'  lijnen 15 en 25.
Er is een uitgebreid (maar weinig drukbezocht) trammuseum waar je over het terrein ook in zo'n wagen wordt rondgereden.



« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 00:13:07 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2015, 23:47:34 »
En hier wat foto's van echte exemplaren; eerst wagen 535 in het museum (Museu do Carris), en een los twee-assig onderstel; daarna het interieur en gemoderniseerde stuurstand van de actieve 567 's avonds op lijn 15, alle foto's van 23 juli 2015.











549 zonder de grote baanruimer voorop (ook in 't museum):


« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 00:15:38 door janw »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2015, 09:17:08 »
LOL er zit zelfs een OV-Chip paal in  ;D

Wel geinige trammetjes ja.

Ze zijn er toch ook in het rood en met een eenbeenspanto?

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2015, 10:40:09 »
Gaaf Sven. Ik heb nog een diorama staan met deze tram, aandrijven vond ik toen tè lastig om te maken.

@Martijn: de rode versie is van de toeristen tramlijn in Lissabon. De gele zijn er ook met éénbeen-panto. Volgens mij rijdt alleen lijn 28 door Alfama nog met trolley, de overige lijnen met panto. (Info uit het hoofd, niet gecheckt in boeken/internet... :P)
No dress rehearsel, this is our life.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2015, 21:04:11 »
LOL er zit zelfs een OV-Chip paal in  ;D

Wel geinige trammetjes ja.

Ze zijn er toch ook in het rood en met een eenbeenspanto?

Groeten Martijn

Ja, dat klopt, maar dan zijn ze voor de toeristische inzet. Panto is vooral voor de lijnen langs de rivier,  volgens mij wordt de trolley nog op lijn 28  (en lijn 12?) gebruikt.

Gr Frank.




Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2015, 10:31:26 »
Gisteren eindelijk aan deze tram kunnen werken. Heb het project in een dag kunnen klaren, met decoder en frontverlichting. Alleen interieurverlichting nog niet gedaan.

Het 3D geprinte frame met motor, Tenshodo tandwielen, Halling H0m assen en Halling aslagers, 8.3 km schijfwielen van eBay. Hij valt perfect in het plastic van de tram.



Ik plaats de rest van de foto's even in etappes. Niets zo makkelijk posten in de trein van je telefoon.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2015, 10:37:45 »
Het metalen frame zagen met de figuurzaag.



Zo ziet het er dan uit. De tabjes in het midden heb ik uiteindelijk ook weg moeten zagen, want niet eraan gedacht dat de motor er nog doorheen moet. Zo zijn er wel meer dingen waar je pas later achter komt.  8)



En hier met de aandrijving erin. Past perfect, maar zonder motor dus niet.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2015, 10:49:33 »
Ik wilde ook licht hebben, maar dat kon potentieel een probleem zijn om de onderkant vast te laten zitten aan de kast. De metalen U-vorm zit namelijk gehaakt aan het plastic buisje dat de lamp moet voorstellen. Gewoon de metalen U-vorm  doorgezaagd, we zien later wel hoe we dat oplossen.  ;D Hier tussenin komt het licht nu. Later bleek dat het niets uitmaakt, de binnenkant gaat nog steeds met een klik vast.

Wat ook constant aandacht nodig had waren de plastic baanschuivers. Die zou je zomaar platdrukken. Wat dus ook een enkele keer gebeurd is en met secondenlijm vast gezet.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2015, 10:52:39 »
Met de frees de bodemplaat en een paar stoeltjes uitgevijld.



Ik post later wel meer, ik heb mijn batterij van de telefoon nog langer nodig vandaag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2015, 11:02:20 »
ziet er al goed uit  (y)

je kan je tel toch weer opladen  :P
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2015, 11:04:13 »
Ga zo wandelen in de bergen en laat een gps tracker meelopen. Dat vreet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2015, 11:05:04 »
Powerbank  ;D :P

wandel ze
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2015, 11:07:06 »
Ook bij me. Het is ook niet makkelijk op een telefoon foto's posten. Je wacht maar fijn tot vanavond.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.