Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
29 June 2025, 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving  (gelezen 13975 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2015, 11:11:30 »
 ;D
flauw hoor  ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2015, 13:10:20 »
Héél fraai werk Sven. Onderstel is eigen ontwerp neem ik aan?
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2015, 17:13:36 »
Cool, in de trein terug en nog 45% batterijtijd over.  (y) Mooi, dat in Engeland wonen. Even een zondag de bergen in, zelfs als je bij Londen woont. Maar terug on topic.

Marc, inderdaad eigen aandrijving. Daar was het om te doen. Zie het plaatje in de eerste bijdrage van dit draadje.

Hier kun je zien hoe ik de wielen heb bevestigd, volgens een eigen concept, geïnspireerd door Halling. Bij de Vario Antrieb van Halling, worden de wielen in plaats gehouden door een afdekplaatje. Bij mij klikken ze in hun plaats, maar is er alsnog een afdekplaatje. Voor de zekerheid, maar ook om het lood af te dekken dat in het grote gat tussen de wielen komt. Bij dit plaatje wordt het duidelijk dat de as met de wormwielen iets te lang is.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2015, 17:15:06 »
...maar dat lossen we eenvoudig op.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2015, 17:18:39 »
Ik heb (nog) geen foto's van de constructie van het licht, maar dat kunnen jullie zelf ook wel verzinnen. Deze gaat onder de plastic binnenkant door. Als ie straks weer uit elkaar gaat maak ik er wel een foto van. Het is ook wel een interessante bevestiging.



Het lange gele kabeltje wordt voor de binnenverlichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2015, 17:32:56 »
En als het dan allemaal weer in elkaar zit, heb je hetzelfde trammetje, maar nu met frontverlichting en rijdend. Ik zal later vandaag het filmpje uploaden. De gebruikte motor is redelijk lawaaierig, dus ik zal dat niet nog een keer gebruiken. Maar het was geen dure, dus wat kun je verwachten. Dit was meer een concepttest, zodat ik de techniek kan toepassen op de mooiere Atlas trams.

Wat nog moet gebeuren: binnenverlichting en poppetjes er in. Interieur schilderen zal ik wel niet doen, daar zie je heel weinig van. Maar wellicht denk ik daar anders over met verlichting.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2015, 17:44:51 »
Mooi werk Sven  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2015, 18:11:23 »
En nog een panto of trolley er op!
Mooi!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2015, 19:56:48 »
De trolley én panto (ja, deze komt met beiden, welke volgens het origineel is) heb ik nog even niet gemonteerd. Hij moet toch nog een keer open.

Video:

https://youtu.be/Koy1fUiKJ3w
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 20:42:50 door Sven. Reden: Link aangepast »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2015, 20:22:28 »
mooi

vergeet de CHIP paal niet. die maakt het helemaal af  :P
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2015, 20:28:10 »
Mooi, nu nog een baantje erbij.  8)

Volgens mij zit er een foutje in je youtube link:
de verbeterde versie
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2015, 20:43:27 »
"Baantje erbij"... Wat denkt ie wel niet...  8)

Bedankt, link aangepast.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2015, 09:40:19 »
Sven,
In de hoop dat ik niet je draadje vervuil.

1.Wat is de as-afstand van dit model?
2.Waarom gebruik je geen Vario aandrijving van Halling of wanneer je deze motor te snel is dezelfde aandrijving met Faulhaber/ Maxxon motor.

Of waarom geen PMT aandrijving?
3.Ga je deze bodem ook produceren met variabele as-afstand?
4.Is deze bodem geschikt voor Mashima 10x15 of 10x20?
5.Kun je dit concept ook maken met "drehgestellbalken"om er een aangedreven draaistel van 17-19-21 mm van te maken?

Met groet van Paul



www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2015, 14:53:13 »
Hoi Paul,
1. De asafstand is 25 mm.
2. Voor mij was dit gewoon een "proof of concept", om een standaard aandrijving te maken die ik met elke asafstand zou kunnen maken. De motor had ik nog liggen en ik wilde deze ooit toepassen. Nu kan ik pas zijn eigenschappen zien. Ik zou 'm niet nog eens toepassen. Zo'n Maxon heb ik ook nog liggen, dat was inderdaad de toepassing voor een volgende. Het is wel een kostbaar motortje, terwijl de goedkope Chinese motortjes die in mijn stoomtrams zitten hebben eigenlijk in de praktijk dezelfde kwaliteiten. Dat heb ik al eerder in getest. Alleen kun je daar geen vliegwiel opzetten.
Geen PMT aandrijving omdat dat onnodig duur is voor zo'n goedkoop Atlas modelletje.
3. Wellicht. Pas als ik er compleet tevreden mee ben.
4&5. Het ontwerp is heel flexibel. Dus ja. Ik heb je mail al gezien.  :)
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 14:59:37 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 11 February 2016, 15:03:56 »
Je hebt van die kleine klusjes die je 's nachts wakker houden als je het niet doet. Dit is er zo eentje. Hoewel ik er naar uitkeek, zijn er zoveel andere dingen die ik nog heb te doen. Dus afgelopen week dit trammetje aangepakt. Ik wilde de 5 polige motor vervangen voor een coreless motor, die ik ook succesvol op mijn stoomtrammetjes heb toegepast. Deze motor is stil en kan werkelijk stapvoets rijden. Een verschil in vergelijk met de oude motor, vooral bij het langzaam rijden. Het was een kwestie van omwisselen, draadjes solderen en klaar. Zoals altijd neemt dat iets meer tijd in beslag dan zoals het hier staat, maar gelukkig niet al te lang. De Zimo MX621 zat er al in, CV9 aangepast naar 91, dan rijdt ie langzaam soepel zonder haperen. Koplamp gaat langzaam aan, wat is dat prachtig om te zien.

De door Paul getoonde Maxon motor heb ik ook. Ik heb deze ook geprobeerd en de rijeigenschappen zijn hetzelfde. Het enige voordeel is dat je er een vliegwiel aan zou kunnen hangen, maar buiten dat er geen ruimte is voor een groot vliegwiel, of dat nu 10x de prijs waard is...

Achter de motor ligt een stukje ambachtelijk werk van Smid Sven. Een 1 mm dik stukje lood op een mini aambeeld naar ca 7mm dik in vorm gehamerd. De motor neemt veel minder ruimte in beslag dan de vorige en bij een volgende installatie in hetzelfde model, hoeft er minder interieur weggeslepen worden.



Interieur erin. Een kleurtje komt nog, alsmede de poppetjes, als het licht erin zit. Maar dat houdt mij niet zo wakker.  ;) Onderstel ook nog wat roestig maken. Voor en achter zit een plakje lood. Niet echt nodig, maar geeft het wel een prettig gewicht. Later nog maar eens kijken of ik dat zo laat. Gaat opvallen als er licht in zit. Verven, ergens anders in proppen (plat slaan en onder het interieur. Heb nu de smaak te pakken van het lood hameren. Het is net klei.) of maar helemaal eruit.



Traláá! Vrije doorkijk. De draadjes rechts worden nog georganiseerd als de interieurverlichting is aangelegd.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.