Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving  (gelezen 14013 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2015, 11:11:30 »
 ;D
flauw hoor  ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2015, 13:10:20 »
Héél fraai werk Sven. Onderstel is eigen ontwerp neem ik aan?
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2015, 17:13:36 »
Cool, in de trein terug en nog 45% batterijtijd over.  (y) Mooi, dat in Engeland wonen. Even een zondag de bergen in, zelfs als je bij Londen woont. Maar terug on topic.

Marc, inderdaad eigen aandrijving. Daar was het om te doen. Zie het plaatje in de eerste bijdrage van dit draadje.

Hier kun je zien hoe ik de wielen heb bevestigd, volgens een eigen concept, geïnspireerd door Halling. Bij de Vario Antrieb van Halling, worden de wielen in plaats gehouden door een afdekplaatje. Bij mij klikken ze in hun plaats, maar is er alsnog een afdekplaatje. Voor de zekerheid, maar ook om het lood af te dekken dat in het grote gat tussen de wielen komt. Bij dit plaatje wordt het duidelijk dat de as met de wormwielen iets te lang is.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2015, 17:15:06 »
...maar dat lossen we eenvoudig op.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2015, 17:18:39 »
Ik heb (nog) geen foto's van de constructie van het licht, maar dat kunnen jullie zelf ook wel verzinnen. Deze gaat onder de plastic binnenkant door. Als ie straks weer uit elkaar gaat maak ik er wel een foto van. Het is ook wel een interessante bevestiging.



Het lange gele kabeltje wordt voor de binnenverlichting.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2015, 17:32:56 »
En als het dan allemaal weer in elkaar zit, heb je hetzelfde trammetje, maar nu met frontverlichting en rijdend. Ik zal later vandaag het filmpje uploaden. De gebruikte motor is redelijk lawaaierig, dus ik zal dat niet nog een keer gebruiken. Maar het was geen dure, dus wat kun je verwachten. Dit was meer een concepttest, zodat ik de techniek kan toepassen op de mooiere Atlas trams.

Wat nog moet gebeuren: binnenverlichting en poppetjes er in. Interieur schilderen zal ik wel niet doen, daar zie je heel weinig van. Maar wellicht denk ik daar anders over met verlichting.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2015, 17:44:51 »
Mooi werk Sven  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2015, 18:11:23 »
En nog een panto of trolley er op!
Mooi!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2015, 19:56:48 »
De trolley én panto (ja, deze komt met beiden, welke volgens het origineel is) heb ik nog even niet gemonteerd. Hij moet toch nog een keer open.

Video:

https://youtu.be/Koy1fUiKJ3w
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 20:42:50 door Sven. Reden: Link aangepast »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2015, 20:22:28 »
mooi

vergeet de CHIP paal niet. die maakt het helemaal af  :P
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2015, 20:28:10 »
Mooi, nu nog een baantje erbij.  8)

Volgens mij zit er een foutje in je youtube link:
de verbeterde versie
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2015, 20:43:27 »
"Baantje erbij"... Wat denkt ie wel niet...  8)

Bedankt, link aangepast.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2015, 09:40:19 »
Sven,
In de hoop dat ik niet je draadje vervuil.

1.Wat is de as-afstand van dit model?
2.Waarom gebruik je geen Vario aandrijving van Halling of wanneer je deze motor te snel is dezelfde aandrijving met Faulhaber/ Maxxon motor.

Of waarom geen PMT aandrijving?
3.Ga je deze bodem ook produceren met variabele as-afstand?
4.Is deze bodem geschikt voor Mashima 10x15 of 10x20?
5.Kun je dit concept ook maken met "drehgestellbalken"om er een aangedreven draaistel van 17-19-21 mm van te maken?

Met groet van Paul



www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2015, 14:53:13 »
Hoi Paul,
1. De asafstand is 25 mm.
2. Voor mij was dit gewoon een "proof of concept", om een standaard aandrijving te maken die ik met elke asafstand zou kunnen maken. De motor had ik nog liggen en ik wilde deze ooit toepassen. Nu kan ik pas zijn eigenschappen zien. Ik zou 'm niet nog eens toepassen. Zo'n Maxon heb ik ook nog liggen, dat was inderdaad de toepassing voor een volgende. Het is wel een kostbaar motortje, terwijl de goedkope Chinese motortjes die in mijn stoomtrams zitten hebben eigenlijk in de praktijk dezelfde kwaliteiten. Dat heb ik al eerder in getest. Alleen kun je daar geen vliegwiel opzetten.
Geen PMT aandrijving omdat dat onnodig duur is voor zo'n goedkoop Atlas modelletje.
3. Wellicht. Pas als ik er compleet tevreden mee ben.
4&5. Het ontwerp is heel flexibel. Dus ja. Ik heb je mail al gezien.  :)
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 14:59:37 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 11 February 2016, 15:03:56 »
Je hebt van die kleine klusjes die je 's nachts wakker houden als je het niet doet. Dit is er zo eentje. Hoewel ik er naar uitkeek, zijn er zoveel andere dingen die ik nog heb te doen. Dus afgelopen week dit trammetje aangepakt. Ik wilde de 5 polige motor vervangen voor een coreless motor, die ik ook succesvol op mijn stoomtrammetjes heb toegepast. Deze motor is stil en kan werkelijk stapvoets rijden. Een verschil in vergelijk met de oude motor, vooral bij het langzaam rijden. Het was een kwestie van omwisselen, draadjes solderen en klaar. Zoals altijd neemt dat iets meer tijd in beslag dan zoals het hier staat, maar gelukkig niet al te lang. De Zimo MX621 zat er al in, CV9 aangepast naar 91, dan rijdt ie langzaam soepel zonder haperen. Koplamp gaat langzaam aan, wat is dat prachtig om te zien.

De door Paul getoonde Maxon motor heb ik ook. Ik heb deze ook geprobeerd en de rijeigenschappen zijn hetzelfde. Het enige voordeel is dat je er een vliegwiel aan zou kunnen hangen, maar buiten dat er geen ruimte is voor een groot vliegwiel, of dat nu 10x de prijs waard is...

Achter de motor ligt een stukje ambachtelijk werk van Smid Sven. Een 1 mm dik stukje lood op een mini aambeeld naar ca 7mm dik in vorm gehamerd. De motor neemt veel minder ruimte in beslag dan de vorige en bij een volgende installatie in hetzelfde model, hoeft er minder interieur weggeslepen worden.



Interieur erin. Een kleurtje komt nog, alsmede de poppetjes, als het licht erin zit. Maar dat houdt mij niet zo wakker.  ;) Onderstel ook nog wat roestig maken. Voor en achter zit een plakje lood. Niet echt nodig, maar geeft het wel een prettig gewicht. Later nog maar eens kijken of ik dat zo laat. Gaat opvallen als er licht in zit. Verven, ergens anders in proppen (plat slaan en onder het interieur. Heb nu de smaak te pakken van het lood hameren. Het is net klei.) of maar helemaal eruit.



Traláá! Vrije doorkijk. De draadjes rechts worden nog georganiseerd als de interieurverlichting is aangelegd.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.