Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Shinkansen voor Schotland  (gelezen 5146 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #15 Gepost op: 26 July 2015, 10:37:03 »
Op sommige van die lijnen hebben dacht ik hitech Italiaanse kantelbakstellen gereden. Het is nu eenmaal geen HSL dus de naam Shinkansen is zwaar overdreven.
Je bedoelt denk ik deze jongens die op de West Coast Mainline rijden. En daar zijn die nieuwe dingen dus niet nodig inderdaad.

@Paul; buitengewoon boeiende columns inderdaad van Roger Ford. In de jaren '90 een jaar of 10 de papieren versie in de bus gehad en de man zei toen ook hele zinnige dingen over de privatisering. Interessant, toch eens kijken naar de digitale versie. 
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #16 Gepost op: 26 July 2015, 10:51:10 »
Apart dat een bi-mode-treinstel zo ingewikkeld is eigenlijk... de IC125-stellen zijn ook gewoon diesel-electrisch, tractiemotoren voor electrisch rijden zijn er al, je hebt "alleen maar" een pantograaf en regeltoestanden nodig. Maar het zal bij dit ontwerp wel andersom gegaan zijn, van een electrisch ontwerp uitgaan en daar dan diesels bij in prakken, das wel moeilijk...

guest7823

  • Gast
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #17 Gepost op: 26 July 2015, 11:21:23 »
Floris,

Het is niet echt moelijk, echter ........ om uit een dieselgenerator de zelfde hoeveelheid oempffff te halen als uit de waslijn heb je een boel ruimte en gewicht nodig.

De ruimte is er in het ontwerp nauwelijks en dat extra gewicht is bij gebruik van de  waslijn enkel lastig.

Bij de IC125 stellen ben je twee (kop) bakken kwijt aan de aandrijving. Bij waslijn kan je de spullen nog wel kwijt op het dak en onder de vloer (al is dat met het UK PVR ook wel een uitdaging).

Het kan allemaal goed gaan, maar ......... ik zal niet verbaast staan als Roger Ford gelijk gaat krijgen. D'r gebeuren wel meer gekke dingen in de UK en we weten allemaal wat er gebeurd als politiek zich te veel  met (rail)techniek gaat bemoeien. Politici denken in perioden van 4 jaar. Spoorinfra gaat over 20-30-40-50 jaar en ....... Newton heeft alle tijd en z'n ongelijk is nog nooit bewezen

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #18 Gepost op: 26 July 2015, 12:51:44 »
De IEP's moeten inderdaad niet alleen de 43 Class 125 HST's (Brell Crewe Works 1975-1982) gaan vervangen,
Alsook de 90/91Class 225 HST's met MK4 rijtuigen + DVT's (1987-1992)
Na de positieve ervaringen met de Hitachi Javalin 395 Class HST's (Kent-Londen), Kreeg Hitachi de vraag om die nieuwe HST hybrides te ontwerpen.
Naast de EMCL & WMCL zouden ze in de toekomst ook ingezet moeten worden op de toekomstige HSL2, ten noorden van Londen.
Hitachi zal ook o.a. nieuwe stellen voor regionaal vervoer leveren aan de NS dochter Abelion voor hun Schotland franchise.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #19 Gepost op: 26 July 2015, 13:05:42 »
ja, goeie kans dat je op de dieselgedeeltes met wat minder vermogen genoegen moet nemen... hoe erg dat is, tja... Zeker als de zaak nog naar elektrisch verbouwd moet kunnen worden zou ik gewoon zeggen knoop er een extra bak tussen die je vol propt met brandstof en dieselgeneratoren, trek straks die bak ertussenuit en lus wat kabeltjes door, klaar... Ja dan sjouw je een extra bak mee op elektrische gedeelten maar als je met één trein wilt doorrijden moet je anders onder de draad gaan dieselen, das toch nog wat onaantrekkelijker.

guest7823

  • Gast
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #20 Gepost op: 26 July 2015, 14:44:13 »
Floris,

De politiek wil wat en dan zijn er altijd wel mensen die gaan proberen te maken wat er gevraagd wordt. Dat is dus precies water ook met de Fyra gebeurd is  ;D

Er zijn eisen gesteld aan hoe het treinstel zich moet gedragen en Captain Deltic betwijfelt dus ten zeerste of datgene wat er nu gebouwd gaat worden datgene kan gaan leveren wat er gevraagd wordt.

En ja, diesel-power is bedoelt als "stop gap measure". Alleen met de steeds meer opschuivende elektrificatie, helaas ook al voorspelt door Captain Deltic, zijn er en meer bi-mode treinstellen nodig en moeten die langer zonder waslijn rijden (zowel langer in rit percentage diesel/waslijn) als wel langer omdat de elektrificatie later opgeleverd wordt.

Voeg daar aan toe dat stellen vele malen duurder zijn dan kale E of D varianten en ook nog eens een aanmerkelijk hogere aslast hebben en er beginnen zich leuke parallellen af te tekenen met de Fyra.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #21 Gepost op: 26 July 2015, 14:48:39 »
Waarom zou je, met als voorbeeld de HST, 2 dieselgeneratoren inbouwen? Zou het niet kunnen zijn dat meerdere kleinere generatoren (distrubuted power) ingebouwd worden? Nog steeds zwaar maar minder dan 2 grote logge generatoren.


even wat mierenneuken: komen deze op nieuwe lijnen (shinkansen) of op bestaande lijnen? Eigenlijk zijn het nieuwe bullettrains, toch?  :D :P
« Laatst bewerkt op: 26 July 2015, 14:51:46 door Jeronimos »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #22 Gepost op: 26 July 2015, 14:54:38 »
wauw, m i e r e n n e u k e n is automagisch veranderd in zeuren.

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #23 Gepost op: 26 July 2015, 14:56:11 »
Als je het vermogen verdeelt over meerdere dieselgeneratoren zal het gezamenlijk gewicht hoger zijn dan wanneer alles in 1 aggregaat zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #24 Gepost op: 26 July 2015, 15:13:31 »
https://en.wikipedia.org/wiki/Intercity_Express_Programme

http://www.hitachirail-eu.com/super-express-iep_57.html

Niks hogesnelheid (125 mph / 200kmu). Gewoon vervanging voor de West / East Coast - Great Western Main Line. Volgens mij is niet uitgesloten dat IEP op HS2 gaat rijden, maar vermoedelijk komt daar speciaal materieel voor

guest7823

  • Gast
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #25 Gepost op: 26 July 2015, 15:30:15 »
http://www.bbc.com/news/magazine-31831603

Boeiend artikel  >:( Zeker omdat zowel Wolmar als Ford geciteerd worden. Punt is wel dat enkel hun positieve opmerkingen mee genomen zijn. Er wordt dus niets gezegd over hun overwegend kritische opmerkingen over het materieel.

Voor alle duidelijkheid: beide heren verwachten zonder meer dat het materieel zal werken, hooguit dat het o.a. qua acceleratie en snelheid in bi-mode niet aan de verwachtingen zal voldoen. De kale E versie zal prima zijn, maar de bi-mode komt zonder waslijn vermogen te kort voor de verwachtingen.

Er wordt in de UK veel met dieselstellen gereden die grote stukken onder de waslijn rijden. Dit omdat of de einden niet van waslijn voorzien zijn of omdat er in het midden van de rit stukken zonder waslijn zijn.

Voor alle duidelijkheid: deze stellen worden dus gekocht door DfT oftewel het ministerie van transport. Dus niet door de Rosco's (RollingStock companies) of vervoerders. Voor deze aanschaf is feitelijk een nieuwe Rosco opgezet: Agility Trains

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #26 Gepost op: 26 July 2015, 19:31:01 »
Hoe je het went of keert: Ik denk niet dat de bi-mode het probleem is. In Frankrijk rijden al een paar jaar bi-modes (B81500) en ze hebben nu bi-modes-bi-courents (B82500) in de bestelling staan. Daar lijkt het dus prima te werken. Goed, daar zijn het regionale treinen, maar toch een Vmax van 160km/u. Da's even snel als de NS op de HSL zuid. ;)

Het probleem is denk ik dat er veel te veel partijen met tegenovergestelde belangen zijn die moeten samenwerken. In Frankrijk is de SNCF gewoon heer en meester en wordt er intern samengewerkt aan een gezamelijk doel (goed OV voor de toekomst). In het VK hebben de verschillende partijen tegenovergestelde belangen. Dat werkt niet. Het lijkt me een groter wespennest dan de HSL/Fyra.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #27 Gepost op: 26 July 2015, 21:00:16 »
De nieuwe Hybride stellen zijn bij de SNCF reeds vlot aan het instromen.
De Regiolis stellen (Alstom) hebben 3 verschillende afwerkingen naargelang hun inzet:
Voorstadsverkeer rond Parijs; Regionaal vervoer; en ter vervanging van de oude Corail rijtuigen op de 'Grandes Lignes' ... .
vb op de 'Grandes Lignes' verbinding Boulogne-Ville - Amiens - Paris Nord, tot Amiens op diesel en te Amiens gaat de panto tegen de wasdraad.


De oudere AGC's (Bombardier) zijn reeds langer zowat over het ganse net te bespeuren. Ze rijden ook diensten tussen Franse Rijsel en het Belgische Tournai:
100è AGC te Rijsel                                                                             


Links een dubbele AGC voor een slagje Abbeville-Tréport te Abbeville, uiterst rechts één stel als TER naar Boulogne-Ville


AGC naast de Oriënt Express te Calais-Ville


Het is voorzien om de eerste Hybride 800 Class IEP's, eind 2017 in te zetten op de treinen richting Zuid-Wales en Cornwall, gereden door de First Great Western. En eind 2018 op de EMCL, gereden door Virgin Trains East Coast,
Beide railoperatoren zouden gaan rijden met 9-delige en 5-delige stellen.
Met als onderhoudsposten te Bristol, Doncaster, Londen en Swansea.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 26 July 2015, 21:06:08 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7196
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #28 Gepost op: 27 July 2015, 14:32:39 »
De Japanner wordt dus straks op de hoofdverbinding ingezet tussen de hoofdsteden van Engeland en Schotland.
(Londen is weliswaar hoofdstad van het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk.)
Of deze trein de nationalistische gevoelens noordelijk van de grens kan bedaren acht ik twijfelachtig.

Zou dit spul op termijn ook naar Nederland kunnen komen? Straks wellicht rechtstreeks van Amsterdam naar Edinburgh?
Vanaf 2016 moeten we al rechtstreeks naar Londen kunnen vanuit Nederland. (In België kan dit natuurlijk al jaaaaren ;))
I'm game!

cheers
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: Shinkansen voor Schotland
« Reactie #29 Gepost op: 27 July 2015, 21:51:12 »
vooruitgang is goed maar de HST125 vervangen zal niet op alle trajecten gebeuren denk ik hoewel natuurlijk
deze treinstellen al 40 jaar oud zijn...zou betekenen dat er weer een icoon sneuvelt op het Engelse spoor.. :-\
hopelijk duurt het nog even...
British Rail diesel Fan