Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 18:08:05
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 18:06:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?  (gelezen 5740 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Gepost op: 20 July 2015, 16:51:41 »
Wie o wie kan mij precies vertellen welke modellen ik moet hebben voor het samenstellen van deze trein?

1971 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.32u) - Hengelo (daar werd met het Amsterdamse deel gecombineerd en dan verder naar Puttgarden / Kopenhagen)

loc + Bm (DB, 25/26.6-22/23.8.) + WL (CIWL, fac.) + WL (CIWL) + B (Plan N of DB) + AB (DB) + ABm (DB) + Stalen D + B (Plan D of DB) + WR (CIWL)

Zelf kom ik tot het volgende:

Bm - Roco 45863 (Büm232 - kan Büm234 ook, bijv. Roco 45795?)
2x WL - ?
B Plan N - Heris 12211-1 of 12211-2
2x ABüm223 - Roco 45861 (bedrijfsno 51 80 31-40 174-9) en een artikelnummerloze (bedrijfsno 51 80 31-43 032-6)
Stalen D - Artitec 20.246.06
B Plan D - Roco 44243 of 44244
WR - ?

De WL en de WR zijn dus het probleem; de andere rijtuigen heb ik al gescoord. Wie helpt mij aan de juiste fabrikanten en artikelnummers?

Een antwoord op de Büm-vraag hierboven zou ook fijn zijn, maar dat is slechts "nice to know". Ik heb zowel een Büm232 als Büm234, dus bij twijfel zet ik de 232 in.
Alvast dank!  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 July 2015, 18:19:31 door 1200blauw. Reden: typo »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2015, 13:08:35 »
De set 99101 van LS is ideaal voor de twee WL. De WR is n probleem, die is er niet. Beste alternatief is de rivarossi 2594.

Dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2015, 18:23:24 »
Dank dirkjan voor het snelle antwoord  (y) Op zoek dus naar die LS-set met de WL STU en de WL Y.

Heeft iemand een foto van de WR die in deze trein meereed? Hoeft niet per sé in de Nord West Express, maar gewoon van het juiste rijtuig.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2015, 20:01:20 »
Gewoon, bij Martijn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2015, 21:48:06 »
De link doet 't niet, maar deze is de juiste, gelijk aan die in Scandex? Martijn noemt niet expliciet in welke trein welk rijtuigtype meereed.


www.martijnhaman.nl
« Laatst bewerkt op: 21 July 2015, 21:52:40 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2015, 23:04:34 »
De 4200-ers reden in die treinen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2015, 21:20:40 »
De set 99101 van LS is ideaal voor de twee WL.

Als je niet via internet wilt kopen is het verkrijgen van de set nog een hele uitdaging, maar inmiddels is het gelukt. Die Rivarossi blijkt nog een grotere uitdaging, omdat het nummer kennelijk ook voor een WL is gebruikt. Klakkeloos dit artikelnummer bestellen gaat dus niet. Bovendien lijkt het ook al een ouder model (1981?). Voorlopig laat ik ´m dan maar zitten. De trein is compleet voor zover mogelijk. Misschien vul ik 'm nog aan met een Plan D RD. Dan hebben de Preisertjes iig wat te eten onderweg, maar authentiek is anders.

@dirkjan: Hartelijk dank voor je hulp!


Voor de volledigheid tot slot nog even de "complete" trein met de artikelnummers erbij. Helaas kan ik de openingspost niet meer aanpassen, en de titel ook niet.

1971 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.32u) - Hengelo (daar werd met het Amsterdamse deel gecombineerd en dan verder naar Puttgarden / Kopenhagen)

loc + Bm (DB, 25/26.6-22/23.8.) + WL (CIWL, fac.) + WL (CIWL) + B (Plan N of DB) + AB (DB) + ABm (DB) + Stalen D + B (Plan D of DB) + WR (CIWL)


Bm - Roco 45863 (Büm232 - kan Büm234 ook, bijv. Roco 45795?)
2x WL - LS Models set 99101 (WL STU en WL Y)
B Plan N - Heris 12211-1 of 12211-2
2x ABüm223 - Roco 45861 (bedrijfsno 51 80 31-40 174-9) en een artikelnummerloze (bedrijfsno 51 80 31-43 032-6)
Stalen D - Artitec 20.246.06
B Plan D - Roco 44243 of 44244
WR - (NOG) NIET UITGEBRACHT

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2015, 09:42:21 »
Zeker een net treintje. Je tweede ABüm komt uit de set 64055 (Beograd Express). De Büm 234 past er wel in, alleen moet je wel erop letten, dat het een variant met vaste traptreden is, de klaptreden kwamen pas na 1971.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2015, 21:52:12 »
Dank je voor de aanvullende info. Ik zal mijn Büm234 eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Ik heb een plaatje gemaakt van de trein ter illustratie, met Märklin 1203 als tractie, helaas dus zonder WR.


clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Nord West Express 1971 - welke WR en WL?
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2015, 13:05:52 »
Erg mooi inderdaad (y)
Ik vraag me af welke Artitec Stalen D ik precies zou moeten hebben voor internationale treinen 1968 - begin jaren '70. Volgens seinarm.nl werden sinds 1968 alle opschriften in het midden van het rijtuig geplaatst, Artitec levert echter ook Stalen D's waar de UIC-balk helemaal links zit en alleen het "computer-"nummer in het midden staat, bijvoorbeeld ar.nr 20.046, door 1200blauw gekozen. Niet genoemd op seinarm... Is dat een latere of eerdere variant?  Binnenlands verkeer of juist internationaal? Alvast bedankt!
 (of moet hiervoor een apart draadje gestart worden??)
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 13:08:23 door clickmaniac »