Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 00:05:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois
door
Huup
26 October 2025, 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
26 October 2025, 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
26 October 2025, 22:07:06
viessmann 4500
door
Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0
door
cor_b
26 October 2025, 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
26 October 2025, 20:27:24
TAMS PZS-2.2
door
Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand
door
Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje
door
grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren
door
kar
26 October 2025, 16:15:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
26 October 2025, 15:50:54
Da's Daz 2
door
Huup
26 October 2025, 15:33:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS Sprinter (de echte) in 1:87
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: NS Sprinter (de echte) in 1:87 (gelezen 18244 keer)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #15 Gepost op:
19 July 2015, 22:31:24 »
Ik weet nog dat het dak maken een van de makkelijkere onderdelen was van het styreen plan U project. Zoek het bouwdraadje van Karst eens op voor inspiratie.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #16 Gepost op:
20 July 2015, 08:27:08 »
"Fleppen" betekent denk ik hetzelfde als "smurfen". Uitwisselbaar voor elkaar.
Leuk project, succes ermee.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Besselspoor
Online
Berichten: 5403
Team Mitropa - OHMB
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #17 Gepost op:
20 July 2015, 09:24:16 »
Wat een leuk project! De sprinter is voor onze generatie toch een stuk jeugdsentiment
Daarom heb ik hem ook, maar in de vitrine op veilige afstand van de 1/87 modellen...
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Joran
Offline
Berichten: 1536
NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #18 Gepost op:
20 July 2015, 09:35:34 »
Leuk project Biesje
En idd bizar dat nog niemand dit eerder heeft geprobeerd.
Gelogd
gtw6016
Offline
Berichten: 721
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #19 Gepost op:
20 July 2015, 10:02:40 »
Nice! ben erg benieuwd hoe dit gaat worden!
Ps :
Heren fabrikant kijken jullie mee!
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2287
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #20 Gepost op:
21 July 2015, 02:39:36 »
Hmm, als de heren fabrikanten meekijken en ze kondigen een Sprinter aan in 1:87 dan ga ik even flink balen. Dat overkomt me altijd als ik met een project bezig ben. Met de Hondekop, met de NS 3737, met de Plan E, met de DE1 en DE2 etc... Met de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.
Ik ben wat opgeschoten met de bakken zodat er een indruk gegeven kan worden van de uiteindelijke lengte met tussenrijtuig: 89 cm ongeveer, het wijkt vast nog wat af omdat de koppelingen niet de juiste afstand tussen de bakken hebben.
Voor het in elkaar plakken had ik de deuren bij de vouwbalg even opgeschoven. De linker kopbak heeft de deuren op de verkeerde plek. De bodemplaten heb ik wat nauwkeuriger in elkaar gezet zodat de afstand tussen de draaistellen klopt met het 1:1 voorbeeld. De Fleischmann en spoorcuriosa daken liggen op de verlengde bakken voor het totaalbeeld. Verder nog wat maten gecheckt en de afstand van neus tot voorste draaistel klopt ook en van achterste draaistel tot achterwand klopt ook en dus ook de totale lengte van een kopbak klopt met het 1:1 voorbeeld. het tussenrijtuig heeft wat draaistellen geleend van een Artitec DDM. Dit zijn dezelfde type draaistellen in het echie als het sprinter tussenrijtuig geloof ik. De kopbakken hebben nog de onaangepaste Fleischmann draaistellen. Deze moet ik 'oprekken' tot dezelfde as afstand als de DDM draaistellen. Ik dacht dat de radstand groter was can de motordraaistellen, net als bij de Koploper. Maar dat is dus niet zo. je leert veel van zo'n tekening
Voor de algehele stevigheid ga ik de daken op de bak lijmen uiteindelijk. Mijn 'reserve Sprinter' ligt ook al uit elkaar om straks de daken van de kopbakken in elkaar te puzzelen. Het plan U draadje zal ik nog even opsnorren, wellicht zie ik teveel beren op de weg (koeien op het spoor?) door die ribbels. De apparatuur onder de bak ga ik los snijden van de bodemplaten en wat ruimer verdelen. Fleischmann heeft de loze ruimtes wat meer opgevuld bij hun versie dus dit zal niet al te raar ogen. Een paar apparatenkasten zijn te kort maar ach...
En fleppen is inderdaad zoiets als Smurfen, maar dan minder blauw
Mvg,
Robert
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18608
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #21 Gepost op:
21 July 2015, 10:44:41 »
Gelogd
Joran
Offline
Berichten: 1536
NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #22 Gepost op:
21 July 2015, 11:15:40 »
Een Algemeen Dagblad variant scheelt je spuitwerk
Gelogd
Bartje81
Offline
Berichten: 1230
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #23 Gepost op:
21 July 2015, 11:55:52 »
(Je geeft weer eens het goede voorbeeld aan de fabrikanten!
)
Ziet er echt goed uit....!
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #24 Gepost op:
22 July 2015, 22:48:10 »
Ja, Biesje,
als je zo'n treinstel zelfs al tijdens de ombouw op schaallengte ziet, dan ontdek je ook hoe ongelukkig kort het oorspronkelijke Fleischmann model is. Maar ja, het zal waarschijnlijk zo zijn geweest dat fabrikanten indertijd meenden dat met name heel de Nederlandse modelspoorwereld alleen maar op verkorte modellen zat te wachten vanwege scherpe bogen, aangeclipste bovenleidingpaaltjes (die dan "aanstoot" gaven) en wissellantaarns zo hoog als een Preiserpoppetje lang is. Dat is nu écht wel aan het veranderen, slechts enkele traditionele fabrikanten hebben de grote sprong - althans deels - nog niet gewaagd, terwijl hun verkorte modellen wat
finish
betreft tot het betere werk behoren. Doodzonde.
Ik ga nu echt geen discussie uitlokken over rijtuigbakken erg verkorten, een beetje verkorten of op schaallengte bouwen, maar het optisch effect van jouw ombouw zegt - mij althans - álles. Zó hoort die Sprinter er uit te zien!
En jij nu maar vrezen dat de een of andere fabrikant er net zo over denkt.....!
Gegroet,
Rob
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5829
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #25 Gepost op:
23 July 2015, 00:02:02 »
Citaat van: Biesje op 21 July 2015, 02:39:36
de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.
En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?
Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Biesje
Offline
Berichten: 2287
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #26 Gepost op:
23 July 2015, 01:18:51 »
Over de Koploper kletsen vind ik niet erg, uiteindelijk ga ik die ook 'verlengen'. De Sprinter is alleen een oefening om te testen of ik nog wel wat kan.
Op de Trix doos staat het ding overigens op Lima (!) motordraaistellen en de loopdraaistellen zijn Märklin ICR en is het dak metaalkleurig net als bij de ICR van Märklin
Dus ik ben blij dat sommige dingen niet kloppen met de doos
Ik ben het met je eens dat een aandrijving die te zien is door de raampjes lelijk is (Piko Hondekop, Rivarossi (V)IRM, zelfs de Roco Plan V en T vind ik niet zo mooi weggewerkt). De Koploper heeft niet echt schortplaten waar je een motor zou kunnen verstoppen zoals bij de DE1 en DE2 of bij Mat '46 maar zo'n klont metaal voor de ramen is ook geen gezicht, zeker als er dan binnenverlichting in zit.
(weer ff on topic: ) Om de 1:87 Sprinter aan te drijven kan ik een Roco Blokkendoos draaistel (heeft de goede radstand zo te zien) gebruiken met lange cardan en een motor verstopt tussen de apparaten onder de bak. Of een GM&S motordraaistelleje. Met de plannen die ik heb is een GM&S motortje voldoende. Ik ga een simpel kopstationnetje maken later dus er wordt niet hard en veel gereden.
Ik zie nu al op tegen het spuiten. Met zo'n wit styrenen kap schijnt straks alles lekker door en moet de kap dus eerst zwart gespoten worden en dan weer wit en heel er overheen. Maar dat zien we dan wel weer.
Mvg,
Robert
Gelogd
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #27 Gepost op:
23 July 2015, 09:20:49 »
Kan je niet beter de binnenkant dan alleen zwart schilderen?
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5829
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #28 Gepost op:
24 July 2015, 16:16:57 »
Misschien is het mogelijk de daken op maat te laten 3-D printen?
Daarin tegenwoordig ook heel veel mee mogelijk, zelfs al inde juiste kleur.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3193
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
«
Reactie #29 Gepost op:
24 July 2015, 16:24:27 »
Daken zijn zo te printen
2 hele bakken overigens ook, alleen dan zit je op zo'n 170euro
Gelogd
SpoorObjecten
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS Sprinter (de echte) in 1:87