Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: NS Sprinter (de echte) in 1:87  (gelezen 18209 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2015, 22:31:24 »
Ik weet nog dat het dak maken een van de makkelijkere onderdelen was van het styreen plan U project. Zoek het bouwdraadje van Karst eens op voor inspiratie.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #16 Gepost op: 20 July 2015, 08:27:08 »
"Fleppen" betekent denk ik hetzelfde als "smurfen". Uitwisselbaar voor elkaar.

Leuk project, succes ermee.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5403
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #17 Gepost op: 20 July 2015, 09:24:16 »
Wat een leuk project! De sprinter is voor onze generatie toch een stuk jeugdsentiment (y)
Daarom heb ik hem ook, maar in de vitrine op veilige afstand van de 1/87 modellen...
RETROBAHN A.G.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #18 Gepost op: 20 July 2015, 09:35:34 »
Leuk project Biesje  (y)

En idd bizar dat nog niemand dit eerder heeft geprobeerd.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2015, 10:02:40 »
Nice! ben erg benieuwd hoe dit gaat worden! (y)

Ps :Heren fabrikant kijken jullie mee! ;D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2287
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #20 Gepost op: 21 July 2015, 02:39:36 »
Hmm, als de heren fabrikanten meekijken en ze kondigen een Sprinter aan in 1:87 dan ga ik even flink balen. Dat overkomt me altijd als ik met een project bezig ben. Met de Hondekop, met de NS 3737, met de Plan E, met de DE1 en DE2 etc... Met de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.

Ik ben wat opgeschoten met de bakken zodat er een indruk gegeven kan worden van de uiteindelijke lengte met tussenrijtuig: 89 cm ongeveer, het wijkt vast nog wat af omdat de koppelingen niet de juiste afstand tussen de bakken hebben.





Voor het in elkaar plakken had ik de deuren bij de vouwbalg even opgeschoven. De linker kopbak heeft de deuren op de verkeerde plek. De bodemplaten heb ik wat nauwkeuriger in elkaar gezet zodat de afstand tussen de draaistellen klopt met het 1:1 voorbeeld. De Fleischmann en spoorcuriosa daken liggen op de verlengde bakken voor het totaalbeeld. Verder nog wat maten gecheckt en de afstand van neus tot voorste draaistel klopt ook en van achterste draaistel tot achterwand klopt ook en dus ook de totale lengte van een kopbak klopt met het 1:1 voorbeeld. het tussenrijtuig heeft wat draaistellen geleend van een Artitec DDM. Dit zijn dezelfde type draaistellen in het echie als het sprinter tussenrijtuig geloof ik. De kopbakken hebben nog de onaangepaste Fleischmann draaistellen. Deze moet ik 'oprekken' tot dezelfde as afstand als de DDM draaistellen. Ik dacht dat de radstand groter was can de motordraaistellen, net als bij de Koploper. Maar dat is dus niet zo. je leert veel van zo'n tekening :D

Voor de algehele stevigheid ga ik de daken op de bak lijmen uiteindelijk. Mijn 'reserve Sprinter' ligt ook al uit elkaar om straks de daken van de kopbakken in elkaar te puzzelen. Het plan U draadje zal ik nog even opsnorren, wellicht zie ik teveel beren op de weg (koeien op het spoor?) door die ribbels. De apparatuur onder de bak ga ik los snijden van de bodemplaten en wat ruimer verdelen. Fleischmann heeft de loze ruimtes wat meer opgevuld bij hun versie dus dit zal niet al te raar ogen. Een paar apparatenkasten zijn te kort maar ach...

En fleppen is inderdaad zoiets als Smurfen, maar dan minder blauw 8)

Mvg,

Robert

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #21 Gepost op: 21 July 2015, 10:44:41 »
 (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #22 Gepost op: 21 July 2015, 11:15:40 »
 (y)

Een Algemeen Dagblad variant scheelt je spuitwerk  ;)


Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2015, 11:55:52 »
(Je geeft weer eens het goede voorbeeld aan de fabrikanten!  ;) (y) ;D )

Ziet er echt goed uit....!

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #24 Gepost op: 22 July 2015, 22:48:10 »
Ja, Biesje,

als je zo'n treinstel zelfs al tijdens de ombouw op schaallengte ziet, dan ontdek je ook hoe ongelukkig kort het oorspronkelijke Fleischmann model is. Maar ja, het zal waarschijnlijk zo zijn geweest dat fabrikanten indertijd meenden dat met name heel de Nederlandse modelspoorwereld alleen maar op verkorte modellen zat te wachten vanwege scherpe bogen, aangeclipste bovenleidingpaaltjes (die dan "aanstoot" gaven) en wissellantaarns zo hoog als een Preiserpoppetje lang is. Dat is nu écht wel aan het veranderen, slechts enkele traditionele fabrikanten hebben de grote sprong - althans deels - nog niet gewaagd, terwijl hun verkorte modellen wat finish betreft tot het betere werk behoren. Doodzonde.

Ik ga nu echt geen discussie uitlokken over rijtuigbakken erg verkorten, een beetje verkorten of op schaallengte bouwen, maar het optisch effect van jouw ombouw zegt - mij althans - álles. Zó hoort die Sprinter er uit te zien!

En jij nu maar vrezen dat de een of andere fabrikant er net zo over denkt.....!

Gegroet,

Rob

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5829
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2015, 00:02:02 »
de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.


En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?

Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2287
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2015, 01:18:51 »
Over de Koploper kletsen vind ik niet erg, uiteindelijk ga ik die ook 'verlengen'. De Sprinter is alleen een oefening om te testen of ik nog wel wat kan.

Op de Trix doos staat het ding overigens op Lima (!) motordraaistellen en de loopdraaistellen zijn Märklin ICR en is het dak metaalkleurig net als bij de ICR van Märklin :) Dus ik ben blij dat sommige dingen niet kloppen met de doos :P

Ik ben het met je eens dat een aandrijving die te zien is door de raampjes lelijk is (Piko Hondekop, Rivarossi (V)IRM, zelfs de Roco Plan V en T vind ik niet zo mooi weggewerkt). De Koploper heeft niet echt schortplaten waar je een motor zou kunnen verstoppen zoals bij de DE1 en DE2 of bij Mat '46 maar zo'n klont metaal voor de ramen is ook geen gezicht, zeker als er dan binnenverlichting in zit.

(weer ff on topic: ) Om de 1:87 Sprinter aan te drijven kan ik een Roco Blokkendoos draaistel (heeft de goede radstand zo te zien) gebruiken met lange cardan en een motor verstopt tussen de apparaten onder de bak. Of een GM&S motordraaistelleje. Met de plannen die ik heb is een GM&S motortje voldoende. Ik ga een simpel kopstationnetje maken later dus er wordt niet hard en veel gereden.

Ik zie nu al op tegen het spuiten. Met zo'n wit styrenen kap schijnt straks alles lekker door en moet de kap dus eerst zwart gespoten worden en dan weer wit en heel er overheen. Maar dat zien we dan wel weer.

Mvg,

Robert

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2015, 09:20:49 »
Kan je niet beter de binnenkant dan alleen zwart schilderen?

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5829
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2015, 16:16:57 »
Misschien is het mogelijk de daken op maat te laten 3-D printen?
Daarin tegenwoordig ook heel veel mee mogelijk, zelfs al inde juiste kleur.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2015, 16:24:27 »
Daken zijn zo te printen :)


2 hele bakken overigens ook, alleen dan zit je op zo'n 170euro :(