Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: NS Sprinter (de echte) in 1:87  (gelezen 17660 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Gepost op: 19 July 2015, 05:10:38 »
Als vingeroefening voor de 1:87 Koploper, die vooralsnog alleen in mijn fantasie bestaat, besloot ik al een poos terug om eerst maar een Sprinter aan te pakken. Een 1:100 Sprinter kan natuurlijk echt niet meer nu we verwend worden met 1:87 Hondekoppen, Plan V, Plan T etc. Ik had Roco plan T raampjes besteld en iemand bereid gevonden om wandjes te plotten/frezen. Overmoedig dat ik wellicht ooit eerste klas ramen ergens kan vinden ook maar een tussenbak gemaakt.

Ondanks de voorbereidingen van het verhuizen maar begonnen met de oude Fleischmann te onthoofden. En dan kan ik natuurlijk die kop niet zomaar opbergen, dus wandjes er aan geflept en de bodem provisorisch aangepast (lees: in tweeën gehakt en met een plaatje ijzer op ongeveer de juiste lengte aan elkaar geplakt) Ziet er toch wel anders uit met het originele Fleeischmann dakje er op:



Ik zag te laat dat de deuren aan de 'achterkant' van de bak te dicht bij het raam zitten. Voor het mooie moet ik deze een stukje opschuiven naar rechts. Doe ik wel als ik zin heb :P De kop is redelijk op schaal, eigenlijk moet de cabinedeur een millimeter opschuiven naar rechts. Ik vind het ook wel mooi zo :P



Tussenbak die ik gewoon ga afbouwen, tot ik 1e klasse ramen kan toveren is de sprinter gewoon een tweetje. Kan ie later (nog een keer) verlengd worden.



Nog even voor het idee, de andere bak op de gepimpte bak om het verschil te zien. De Draaistellen van Fleischmann zijn ook 1:100 of wellicht iets anders. Kan best wezen dat ze gewoon een motortje hebben gebruikt wat er al was. Dus dan moet ik ook de draaistellen verlengen... Voor de aandrijving kan ik een BB motordraaistel van GM&S gebruiken, of een Blokkendoos aandrijving met cardan ergens verstopt tussen de apparatenkasten onder de bak. De Blokkendoos lijkt de goede radstand te hebben in model.

Ik heb nog een reserve sprinter liggen, het is zonde om er twee op te offeren maar ik moet toch op één of andere manier de daken langer en passend maken. Net als de weerstanden op het dak. Er komen Plan T pantografen op van Roco vanwege de dubbele sleepstukken.

Mvg,

Robert.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2015, 05:34:47 door Biesje »

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2015, 08:14:36 »
Ik ga dit volgen. Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Ga zo door (y)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2015, 09:29:47 »
Dat is leuk en ben tochnu wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2015, 10:22:09 »
Deze ga ik ook volgen.  (y)

Kun je de daken niet gewoon als reserveonderdeel bestellen bij Fleischmann?

Grtz,
Niels

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2015, 10:43:38 »
Iemand die handig is met 3d printen die een dak voor je kan maken?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2015, 11:31:09 »
zo'n zandtaartdak? succes met schuren tussen die ribbels...

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2015, 13:56:33 »
En dan kan ik natuurlijk die kop niet zomaar opbergen, dus wandjes er aan geflept

Hallo Robert.

Ik kan me voorstellen dat je de wandjes bijvoorbeeld aan de kop hebt vastgelijmd. Maar er zijn blijkbaar ook andere manieren om een verbinding (wellicht tijdelijk) tussen kop en wandjes tot stand te brengen. Bedoel je dat met "fleppen"? Ik ken die technische term niet. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Gegroet,

Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2015, 14:12:09 »
Wel, het is meer een biesachtig woord dan een term. Ik heb ze vastgelijmd.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2015, 14:35:28 »
Boeiend. Ik volg!
Check ook mijn Facebook

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2015, 14:51:14 »
vind ik ook een mooie uitdaging! I will follow...
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2015, 15:03:04 »
Wel, het is meer een biesachtig woord dan een term. Ik heb ze vastgelijmd.

Hallo,

Ik heb het begrepen.

Ik moet zeggen dat het een fiks karwei is waarmee je bent aangevangen. Het vervelende is nogal eens dat de tekenaars van het verkorte model meestal dan ook vensters verkorten (of soms ijskoud een venster weglaten wat - als ik het zo zie - bij het Fleischmann model is geschied). In de nieuwe zijkant zie ik namelijk een vijfde venster. Je mag dan maar hopen dat de vensters de juiste 1:87 maten hebben. Je hebt dan ook minstens een aanvullende set vensters nodig om de extra 2e klas ramen op te vullen. Maar dan: zijn de vensters in het 1e klas compartiment breder dan in de 2e klas? Meestal was dat vroeger zo, in modernere constructies draaien de exploitanten er hun hand niet voor om de zitplaatsen in een compartment zodanig aan te laten brengen dat je - als het een beetje tegenzit - de gehele reis tegen een buitenwand zit aan te kijken i.p.v het landschap met koeien.  Meestal zijn dan alle vensters in de reizigerscompartimenten ongeacht de klasse even breed. Dat heet dan vooruitgang. Ook het weglaten van tussenschotten in de wagenbak verleidt de exploitanten de zitplaatsen dichter op elkaar te zetten. De smoes is dan dat door de tussenschotten weg te laten de sociale controle door het gehele treinstel bevorderd wordt....

Je schreef al dat de draaistellen in het Fleischmannmodel ook verkort zijn. Het lijkt me niet eenvoudig daarvoor langere exemplaren te maken die uiterlijk overeenkomen met wat onder het treinstel hoort te zitten.

Door deelname aan de discussie in dit draadje krijg ik voortaan automatisch het nadere verslag van deze ombouw onder ogen. Ik zal die als modelbouwer met veel belangstelling volgen.

Gegroet,

Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2015, 15:41:17 »
Dag Rob.

Het aantal ramen klopt gewoon, tel maar na :) op de foto staat een kopbak en een tussenrijtuig. Dus niet 2 kopbakken. Jammer van de deur die verkeerd zit maar voor de maten zijn de tekeningen gebruikt die ik al eens eerder had ontvangen alhier. In een tweetje zijn de bakken vrijwel gelijk en hebben eerste klas reizigers 'pech' en hebben ze een klein raampje en minder beenruimte. Toen het tussenrijtuig er tussen werd 'geflept' ( 8) ) kregen de eerste klas reizigers meer beenruimte en grotere ramen.

Voor de draaistellen ga ik de originele uit het midden doorzagen/snijden/knagen zodat ik twee ongelijke helften krijg. De kleiner delen gaan aan de kant en de grotere delen plak ik weer aan elkaar om de correcte lengte. Nog even vogelen met de luchtvering weer in het midden zetten en voila. Zoals ik zei: ik heb een extra stel om te mishandelen. En fleischmann sprinters zijn eigenlijk niet eens zo zeldzaam. Als ik er weer eentje vind voor een paar tientjes dan heb ik nog meer reserve.

Losse daken bestellen kan ook maar met een beetje mazzel vind ik een compleet stel.

Het eindproduct zal niet perfect zijn. Maar de totaalindruk is belangrijk voor mij. Dat een cabinedeur eigenlijk net te smal is en een millimeter moet opschuiven is een compromis. Eigenlijk was het mooi geweest om de cabinedeuren ook mee te plotten (hieperdepiep voor 'Captain Hindsight' maar ach. Naast een Roco Plan V kopbak en een Piko Hondekop-bak ziet het er prima uit. Op een millimeter na zijn ze in model even lang. Als dat in het echie ook zo is dan ben ik blij  (y)

Ik ga niet zo heel snel ivm verhuizen en werk, dus ik hoop dat men geduld heeft :)

Mvg,

Robert

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2015, 18:00:13 »
Ben je nou na echt 34 jaar Fleischmann sprinter de eerste die er eentje op lengte gaat maken? Ik heb het nog nooit eerder gezien. In ieder geval lijkt het je prima te gaan lukken. Daken zou ik gewoon van stukken Lima plan-E maken of omgeruilde Artitec lasnaaddaken. Ribbels koop je bij Evergreen per tien in een zakje :-)

Succes met het vervolg!

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2015, 21:20:16 »
Het aantal ramen klopt gewoon, tel maar na :)

O ja, Robert  ik zie het nu.

Gegroet,

Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2015, 22:22:21 »
@ Paul:

Wordt dat geen gepruts om die ribbels te plakken? Ik zit er zelf aan te denken om stukjes dak te gieten als de hars een beetje maatvast is. Het spoorcuriosa dak is trouwens smaller dan de Fleischmann daken kwam ik al achter. dus die kan ik niet combineren met fleischmann stukjes. Lima/Mastica Plan E daken hebben een andere vorm, ik had al wat zitten passen :) Artitec plan E daken nog niet geprobeerd. Wellicht passen die maar ik heb nog de originele daken op mijn Plan E zitten. Die ribbels zijn volgens mij lastig strak te krijgen. Goed haaks snijden en/of zagen van de originele daken of gieten met hars lijken mij het mooist. Moet alleen leren gieten en de spullen kopen hiervoor.

Mvg,

Robert