Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:41:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?  (gelezen 10233 keer)

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #30 Gepost op: 18 July 2015, 02:18:16 »
Kan ik mooi even op inhaken, hoe zit dat dan met de 186'ers. Begin dit jaar een vertrekkende loc gefotografeerd die ook twee panto's op had bij optrekken en vlak na vertrek de tweede liet zakken:



Groeten, Ronald.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #31 Gepost op: 18 July 2015, 02:55:55 »
Ja dat is wat ik bedoel maar dan is het dus niet nieuw bij een DDZ VI om bij langere stilstand beide stroomafnemers op te zetten. Of zie ik het verkeerd?
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

1700+IC Berlijn:
Vlak voor je tot stilstand komt de tweede (voorste dus) stroomafnemer omhoog (standaard handeling: bij 15-20km/u remmen los -> sleutel deuren ontgrendelen omdraaien -> schakelaartje voorste stroomafnemer omhoog, dan is hij zo'n beetje tegen de draad vlak voor je tot stilstand komt), na vertrek bij pak 'm beet 15-20km/u laat je hem weer zakken. Tijdens wachten en/of rangeren zonder rijtuigen aan de haak in Bad Bentheim altijd ook allebei omhoog, gewoon omdat het mooier staat. 8) ;D

Wat betreft de Traxxen, goede vraag, het viel mij al op dat je er daar zo ongeveer de klok op kunt gelijk zetten wat betreft het moment dat de tweede stroomafnemer omhoog en omlaag gaat. Is men daar op militair niveau gedrild of doet de loc het automatisch? ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #32 Gepost op: 18 July 2015, 05:22:06 »
Bij de 186 kun je dat automatisch instellen

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #33 Gepost op: 18 July 2015, 10:06:58 »
Bij de NS-Traxx is het afhankelijk van snelheid en stroomverbruik. Zonder rijtuigen blijft de tweede stroomafnemer  in stilstand beneden. Met gaat die vanzelf omhoog.

Maar de schuifje op de draad "duwen" (< ) is toch slechter dan die schuifjes "slepen"(>)?
Niet per se. Dat ligt aan de luchtstroming over het dak, de stroomafnemer, de vorm van het schuitje en de afstelling van de stroomafnemer.

Veel stroomafnemers zijn voorzien van spoilers die de luchtstroom zo geleiden dat het gedrag niet wezenlijk verschilt met de rijrichting. 

Waarom mag een 1600/1800 en 1700 maar maximaal 100 kilometer met de voorste duwende panto op rijden en mag een treinstel met een duwende panto harder rijden?
Het punt hier is vooral dat rond de kop de luchtstroom ook sterk omhoog gaat, terwijl het schuitje van de 1700 een nogal groot oppervlak heeft. Die combinatie geeft teveel opdruk tegen de draad, met kans op draadbreuk als gevolg.

Vergelijk op dit punt de stroomafnemer van de 1700 eens met die van de ICE.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #34 Gepost op: 18 July 2015, 19:02:04 »
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

na een X aantal minuten gaat bij ddz vanzelf de 2e stroomafnemer omhoog

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #35 Gepost op: 18 July 2015, 19:13:05 »
Weet niet wie je dat verteld heeft maar bij de DDZ dienen beide stra's met de hand opgezet te worden op het faiveley-blok. die gaan niet automatisch omhoog na een x-aantal minuten.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #36 Gepost op: 18 July 2015, 19:30:10 »
Jawel hoor, DDZ 6 schakelt na 10 minuten ( kan ook 5 zijn, keertje klokken ) stilstand zelf zijn 2e stroomafnemer in ( dit was wel een cw, origineel deden ze dit niet ).
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:48:33 door AlfaArjen »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #37 Gepost op: 18 July 2015, 19:44:33 »
haha wou net zeggen ze gaan bij mij toch egt wel na een tijd omhoog en zakken dan bij ongeveer 5 km/h weer automatisch ::) dat het niet orgineel is dat wist ik niet (y)
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:51:23 door gtw6016 »