Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:55:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:34:23
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
  

Auteur Topic: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?  (gelezen 11229 keer)

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #30 Gepost op: 18 July 2015, 02:18:16 »
Kan ik mooi even op inhaken, hoe zit dat dan met de 186'ers. Begin dit jaar een vertrekkende loc gefotografeerd die ook twee panto's op had bij optrekken en vlak na vertrek de tweede liet zakken:



Groeten, Ronald.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #31 Gepost op: 18 July 2015, 02:55:55 »
Ja dat is wat ik bedoel maar dan is het dus niet nieuw bij een DDZ VI om bij langere stilstand beide stroomafnemers op te zetten. Of zie ik het verkeerd?
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

1700+IC Berlijn:
Vlak voor je tot stilstand komt de tweede (voorste dus) stroomafnemer omhoog (standaard handeling: bij 15-20km/u remmen los -> sleutel deuren ontgrendelen omdraaien -> schakelaartje voorste stroomafnemer omhoog, dan is hij zo'n beetje tegen de draad vlak voor je tot stilstand komt), na vertrek bij pak 'm beet 15-20km/u laat je hem weer zakken. Tijdens wachten en/of rangeren zonder rijtuigen aan de haak in Bad Bentheim altijd ook allebei omhoog, gewoon omdat het mooier staat. 8) ;D

Wat betreft de Traxxen, goede vraag, het viel mij al op dat je er daar zo ongeveer de klok op kunt gelijk zetten wat betreft het moment dat de tweede stroomafnemer omhoog en omlaag gaat. Is men daar op militair niveau gedrild of doet de loc het automatisch? ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #32 Gepost op: 18 July 2015, 05:22:06 »
Bij de 186 kun je dat automatisch instellen

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #33 Gepost op: 18 July 2015, 10:06:58 »
Bij de NS-Traxx is het afhankelijk van snelheid en stroomverbruik. Zonder rijtuigen blijft de tweede stroomafnemer  in stilstand beneden. Met gaat die vanzelf omhoog.

Maar de schuifje op de draad "duwen" (< ) is toch slechter dan die schuifjes "slepen"(>)?
Niet per se. Dat ligt aan de luchtstroming over het dak, de stroomafnemer, de vorm van het schuitje en de afstelling van de stroomafnemer.

Veel stroomafnemers zijn voorzien van spoilers die de luchtstroom zo geleiden dat het gedrag niet wezenlijk verschilt met de rijrichting. 

Waarom mag een 1600/1800 en 1700 maar maximaal 100 kilometer met de voorste duwende panto op rijden en mag een treinstel met een duwende panto harder rijden?
Het punt hier is vooral dat rond de kop de luchtstroom ook sterk omhoog gaat, terwijl het schuitje van de 1700 een nogal groot oppervlak heeft. Die combinatie geeft teveel opdruk tegen de draad, met kans op draadbreuk als gevolg.

Vergelijk op dit punt de stroomafnemer van de 1700 eens met die van de ICE.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #34 Gepost op: 18 July 2015, 19:02:04 »
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

na een X aantal minuten gaat bij ddz vanzelf de 2e stroomafnemer omhoog

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #35 Gepost op: 18 July 2015, 19:13:05 »
Weet niet wie je dat verteld heeft maar bij de DDZ dienen beide stra's met de hand opgezet te worden op het faiveley-blok. die gaan niet automatisch omhoog na een x-aantal minuten.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #36 Gepost op: 18 July 2015, 19:30:10 »
Jawel hoor, DDZ 6 schakelt na 10 minuten ( kan ook 5 zijn, keertje klokken ) stilstand zelf zijn 2e stroomafnemer in ( dit was wel een cw, origineel deden ze dit niet ).
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:48:33 door AlfaArjen »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #37 Gepost op: 18 July 2015, 19:44:33 »
haha wou net zeggen ze gaan bij mij toch egt wel na een tijd omhoog en zakken dan bij ongeveer 5 km/h weer automatisch ::) dat het niet orgineel is dat wist ik niet (y)
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:51:23 door gtw6016 »