Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zit er in deze tender? door Eric B
Vandaag om 17:34:22
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
  

Auteur Topic: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?  (gelezen 11167 keer)

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #30 Gepost op: 18 July 2015, 02:18:16 »
Kan ik mooi even op inhaken, hoe zit dat dan met de 186'ers. Begin dit jaar een vertrekkende loc gefotografeerd die ook twee panto's op had bij optrekken en vlak na vertrek de tweede liet zakken:



Groeten, Ronald.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #31 Gepost op: 18 July 2015, 02:55:55 »
Ja dat is wat ik bedoel maar dan is het dus niet nieuw bij een DDZ VI om bij langere stilstand beide stroomafnemers op te zetten. Of zie ik het verkeerd?
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

1700+IC Berlijn:
Vlak voor je tot stilstand komt de tweede (voorste dus) stroomafnemer omhoog (standaard handeling: bij 15-20km/u remmen los -> sleutel deuren ontgrendelen omdraaien -> schakelaartje voorste stroomafnemer omhoog, dan is hij zo'n beetje tegen de draad vlak voor je tot stilstand komt), na vertrek bij pak 'm beet 15-20km/u laat je hem weer zakken. Tijdens wachten en/of rangeren zonder rijtuigen aan de haak in Bad Bentheim altijd ook allebei omhoog, gewoon omdat het mooier staat. 8) ;D

Wat betreft de Traxxen, goede vraag, het viel mij al op dat je er daar zo ongeveer de klok op kunt gelijk zetten wat betreft het moment dat de tweede stroomafnemer omhoog en omlaag gaat. Is men daar op militair niveau gedrild of doet de loc het automatisch? ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #32 Gepost op: 18 July 2015, 05:22:06 »
Bij de 186 kun je dat automatisch instellen

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #33 Gepost op: 18 July 2015, 10:06:58 »
Bij de NS-Traxx is het afhankelijk van snelheid en stroomverbruik. Zonder rijtuigen blijft de tweede stroomafnemer  in stilstand beneden. Met gaat die vanzelf omhoog.

Maar de schuifje op de draad "duwen" (< ) is toch slechter dan die schuifjes "slepen"(>)?
Niet per se. Dat ligt aan de luchtstroming over het dak, de stroomafnemer, de vorm van het schuitje en de afstelling van de stroomafnemer.

Veel stroomafnemers zijn voorzien van spoilers die de luchtstroom zo geleiden dat het gedrag niet wezenlijk verschilt met de rijrichting. 

Waarom mag een 1600/1800 en 1700 maar maximaal 100 kilometer met de voorste duwende panto op rijden en mag een treinstel met een duwende panto harder rijden?
Het punt hier is vooral dat rond de kop de luchtstroom ook sterk omhoog gaat, terwijl het schuitje van de 1700 een nogal groot oppervlak heeft. Die combinatie geeft teveel opdruk tegen de draad, met kans op draadbreuk als gevolg.

Vergelijk op dit punt de stroomafnemer van de 1700 eens met die van de ICE.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #34 Gepost op: 18 July 2015, 19:02:04 »
Je ziet het verkeerd. ;) Bedoeld wordt: bij langere stilstand wanneer het stel niet in de parkeerstand staat, dán is het tegenwoordig voorschrift om de tweede stroomafnemer op te zetten, want dat gaat immers niet vanzelf zo lang het stel niet in de parkeerstand staat.

na een X aantal minuten gaat bij ddz vanzelf de 2e stroomafnemer omhoog

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #35 Gepost op: 18 July 2015, 19:13:05 »
Weet niet wie je dat verteld heeft maar bij de DDZ dienen beide stra's met de hand opgezet te worden op het faiveley-blok. die gaan niet automatisch omhoog na een x-aantal minuten.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #36 Gepost op: 18 July 2015, 19:30:10 »
Jawel hoor, DDZ 6 schakelt na 10 minuten ( kan ook 5 zijn, keertje klokken ) stilstand zelf zijn 2e stroomafnemer in ( dit was wel een cw, origineel deden ze dit niet ).
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:48:33 door AlfaArjen »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #37 Gepost op: 18 July 2015, 19:44:33 »
haha wou net zeggen ze gaan bij mij toch egt wel na een tijd omhoog en zakken dan bij ongeveer 5 km/h weer automatisch ::) dat het niet orgineel is dat wist ik niet (y)
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 19:51:23 door gtw6016 »