Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:21:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 18:04:28
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 17:52:00
Train o Matic smart power pack door Menno
Vandaag om 17:26:44
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:17:20
Minibaan Visserskaai H0 door Anton Maris
Vandaag om 17:16:37
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
  

Auteur Topic: enkelspoor  (gelezen 3168 keer)

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
enkelspoor
« Gepost op: 19 October 2007, 18:38:09 »
vraagje bij toeval kwam ik tijdens mijn werk op station Den helder zuid terrecht een station met twee sporen de aan en afvoer is over 1 spoor
Daar zag ik dat de treinen uit Den Helder stoppen op het voor hun linkerspoor,spoor 1
en toen de trein uit tegenovergestelde richting kwam stopte deze ook op het linker spoor.spoor 2
De treinen in nederland rijden volgens mij rechts dus zou het in mijn ogen zo moeten zijn dat de trein dus op het rechter spoor stopt.

waarom stopt de trein hier links?

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: enkelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 23:26:50 »
Meestal is het zo dat bij dat soort stations het perron altijd voor een bepaalde bestemming (richting) is... makkelijker voor de reiziger. (Is ook zo bij Cuijk, Boxmeer e.d. (maar dan rechts/rechts) Als er uit beide richtingen een trein aankomt en dus aan beide perrons een trein staat, weet je gelijk welke kant ze opgaan.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2007, 00:18:52 door RJ »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: enkelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2007, 00:14:13 »
Neemt niet weg dat dit dan net zo goed rechts/rechts zou kunnen zijn. Dit is bv zo op het station (nou ja, stationnetje) van Loppersum in Groningen. Hier zag ik iets anders wat ik toch bijzonder vond. Je hebt het hooftspoor, en via een naar links buigend wissel het 2e perronspoor. Deze sluit na het perron naar rechtsbuigend weer aan. Prima voor de kruising van 2 Spurs. Er rijden echter ook redelijk lange goederentreinen die hier niet kunnen kruisen, tenminste, die ik zag rijden niet. Ipv dat deze gewoon rechtdoor rijden takken deze ook af, gaan rechts langs het perron en dan de hoofdbaan weer op. Ze maken dus een golfbeweging. Is dit inherrent aan de beveiliging? Het zijn nl niet bepaalt hoge snelheidswissels dus de trein moet er voor afremmen.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: enkelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2007, 00:32:42 »
Esperopt,
Waarschijnlijk zijn het klapwissels, zodat de treinen altijd 'rechts/rechts' gestuurd worden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: enkelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2007, 01:00:57 »
Dat denk ik ook, maar het lijkt zo onlogisch om een lange goederentrein af te laten remmen terwijl het hooftspoor vrij is. Maar zit 'm dus kennelijk toch in de beveiliging.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27068
    • Pagina van klaas
Re: enkelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2007, 21:52:33 »
Op sporenlan.nl kun je zien dat er op Den Helder zuid ook seinen staan voor rechts/rechts verkeer. Dus het kan wel. Voor de normale afhandeling links/links kunnen allerlei redenen zijn. In dit geval zou het te maken kunnen hebben met de ligging van de overweg net aan de zuidkant van het station.

Bij passerstations aan een enkelsporige lijn met het perron tussen de sporen wordt ook vaak links gestopt. Dat heeft dan te maken met het overpad naar het middenperron. Dat wordt meestal gekruist door de binnenkomende trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4089
Re: enkelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2007, 02:33:49 »
Esperopt,
Waarschijnlijk zijn het klapwissels, zodat de treinen altijd 'rechts/rechts' gestuurd worden.
Klapwissels kennen we niet op het nederlandse spoorweg net.

MRP_Peter

  • Gast
Re: enkelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2007, 03:24:32 »
Het is denk ik een gevalletje van hoe de beveiliging werkt voor de sporen.
Ik zag ook meerdere malen een goederentrein(nu al meer dan 20 jaar geleden) in Waddinxveen het afbuigende spoor nemen in plaats van rechtdoorgaand.
Heeft toch met de beveiliging te maken dan, anders zou je een geval van een spoor in de ' verkeerde ' richting berijden krijgen waarvoor apart de rijweg qua sein-inrichtingen ingesteld zou moeten worden ( als dit kan en aanwezig is ), anders zou een lastgeving VS afgegeven moeten worden wat nog veel meer werk betekent.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
  • Bnlx treinendokter.
Re: enkelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2007, 17:02:39 »
Zover ik het begrepen in het jaar dat ik bijna dagelijks tussen DHZuid en Amsterdam centraal heb gependeld,  heeft t te maken met de voorkeur om de uitrij wissel in zuidelijke richting recht te kruizen. Hierdoor kan de trein direkt vart maken. Dit is nodig omdat slechts een kilometer verder op een brug zonder bovenleiding in een omhoog lopend traject zit.

Het noorderlijke verkeer, zit na DH Zuid, zowiezo met een snelheidsbeperking daar station Den Helder zelf slechts een anderhalve kilometer verderop is met de nodige oude wissels (oa naar het spoor basin).

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.