Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:04
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:30:53
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 18:30:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 17:40:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
Pfarrerwinkel bahn door mass am see
Vandaag om 16:48:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
Vandaag om 16:15:48
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 15:47:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
  

Auteur Topic: enkelspoor  (gelezen 3111 keer)

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
enkelspoor
« Gepost op: 19 October 2007, 18:38:09 »
vraagje bij toeval kwam ik tijdens mijn werk op station Den helder zuid terrecht een station met twee sporen de aan en afvoer is over 1 spoor
Daar zag ik dat de treinen uit Den Helder stoppen op het voor hun linkerspoor,spoor 1
en toen de trein uit tegenovergestelde richting kwam stopte deze ook op het linker spoor.spoor 2
De treinen in nederland rijden volgens mij rechts dus zou het in mijn ogen zo moeten zijn dat de trein dus op het rechter spoor stopt.

waarom stopt de trein hier links?

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: enkelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 23:26:50 »
Meestal is het zo dat bij dat soort stations het perron altijd voor een bepaalde bestemming (richting) is... makkelijker voor de reiziger. (Is ook zo bij Cuijk, Boxmeer e.d. (maar dan rechts/rechts) Als er uit beide richtingen een trein aankomt en dus aan beide perrons een trein staat, weet je gelijk welke kant ze opgaan.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2007, 00:18:52 door RJ »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: enkelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2007, 00:14:13 »
Neemt niet weg dat dit dan net zo goed rechts/rechts zou kunnen zijn. Dit is bv zo op het station (nou ja, stationnetje) van Loppersum in Groningen. Hier zag ik iets anders wat ik toch bijzonder vond. Je hebt het hooftspoor, en via een naar links buigend wissel het 2e perronspoor. Deze sluit na het perron naar rechtsbuigend weer aan. Prima voor de kruising van 2 Spurs. Er rijden echter ook redelijk lange goederentreinen die hier niet kunnen kruisen, tenminste, die ik zag rijden niet. Ipv dat deze gewoon rechtdoor rijden takken deze ook af, gaan rechts langs het perron en dan de hoofdbaan weer op. Ze maken dus een golfbeweging. Is dit inherrent aan de beveiliging? Het zijn nl niet bepaalt hoge snelheidswissels dus de trein moet er voor afremmen.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: enkelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2007, 00:32:42 »
Esperopt,
Waarschijnlijk zijn het klapwissels, zodat de treinen altijd 'rechts/rechts' gestuurd worden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: enkelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2007, 01:00:57 »
Dat denk ik ook, maar het lijkt zo onlogisch om een lange goederentrein af te laten remmen terwijl het hooftspoor vrij is. Maar zit 'm dus kennelijk toch in de beveiliging.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26787
    • Pagina van klaas
Re: enkelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2007, 21:52:33 »
Op sporenlan.nl kun je zien dat er op Den Helder zuid ook seinen staan voor rechts/rechts verkeer. Dus het kan wel. Voor de normale afhandeling links/links kunnen allerlei redenen zijn. In dit geval zou het te maken kunnen hebben met de ligging van de overweg net aan de zuidkant van het station.

Bij passerstations aan een enkelsporige lijn met het perron tussen de sporen wordt ook vaak links gestopt. Dat heeft dan te maken met het overpad naar het middenperron. Dat wordt meestal gekruist door de binnenkomende trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: enkelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2007, 02:33:49 »
Esperopt,
Waarschijnlijk zijn het klapwissels, zodat de treinen altijd 'rechts/rechts' gestuurd worden.
Klapwissels kennen we niet op het nederlandse spoorweg net.

MRP_Peter

  • Gast
Re: enkelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2007, 03:24:32 »
Het is denk ik een gevalletje van hoe de beveiliging werkt voor de sporen.
Ik zag ook meerdere malen een goederentrein(nu al meer dan 20 jaar geleden) in Waddinxveen het afbuigende spoor nemen in plaats van rechtdoorgaand.
Heeft toch met de beveiliging te maken dan, anders zou je een geval van een spoor in de ' verkeerde ' richting berijden krijgen waarvoor apart de rijweg qua sein-inrichtingen ingesteld zou moeten worden ( als dit kan en aanwezig is ), anders zou een lastgeving VS afgegeven moeten worden wat nog veel meer werk betekent.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2350
  • Bnlx treinendokter.
Re: enkelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2007, 17:02:39 »
Zover ik het begrepen in het jaar dat ik bijna dagelijks tussen DHZuid en Amsterdam centraal heb gependeld,  heeft t te maken met de voorkeur om de uitrij wissel in zuidelijke richting recht te kruizen. Hierdoor kan de trein direkt vart maken. Dit is nodig omdat slechts een kilometer verder op een brug zonder bovenleiding in een omhoog lopend traject zit.

Het noorderlijke verkeer, zit na DH Zuid, zowiezo met een snelheidsbeperking daar station Den Helder zelf slechts een anderhalve kilometer verderop is met de nodige oude wissels (oa naar het spoor basin).

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.