Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Karben
Vandaag om 13:32:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36

Auteur Topic: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen  (gelezen 5600 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2015, 09:19:35 »
Wie niet horen wil moet (t.z.t.) maar voelen. Lees je (via google ?) eens in in teflon.
Je kan het er nu denk ik nog af poetsen, met een half jaar of zo zul je weer moeten schuren.

In vaste vorm wordt teflon zelfs als diëlectricum in condensatoren gebruikt.
Groet, Ronald.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 July 2015, 09:39:43 »
En wanneer zou het zuchtdunne laagje dan volgens jou droog en niet meer verwijderbaar moeten zijn??
(let wel: bij een trafo die nu niet in gebruik is).

oudebiels

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 July 2015, 12:48:55 »
Misschien het wondermiddel ATF eens in de strijd gooien.
Dank voor de link. Ik zal e.e.a. eens doorlezen.

oudebiels

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2015, 07:43:21 »
Citaat: "Elektrische eigenschappen

Teflon heeft van alle organische kunststoffen over (zo’n) groot temperatuursbereik de beste diëlektrische eigenschappen."

Niet echt geschikt als contactspray, maar niet verboden als zodanig te gebruiken.

Stephan.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 July 2015, 08:25:29 »
En voor wie niet bekend is met de kreet "diëlektrisch", je kunt in dit geval "de beste diëlektrische eigenschappen" vertalen als "de beste isolator". Stephan heeft helemaal gelijk met zijn understatement van de week: "niet echt geschikt als contactspray".

Je mag er je trafo mee vol gieten.  Geen wet die het verbiedt.
Je mag net zo goed als de motorolie op is, suikerbietenstroop gebruiken in je auto. Of geprakte bananen. Geen wet die het verbiedt. Zolang het je eigen auto is, ga je je gang maar.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 July 2015, 11:02:58 »
Even terug naar het onderwerp.

Messing heeft de onaangename eigenschap dat er na enige tijd op het oppervlak een oxidelaagje ontstaat (vertaald citaat van Ferro suisse, 1980) wat zowel slechte soldeer eigenschappen als een slechte geleidbaarheid oplevert. Frequent poetsen is hiervoor de enige remedie. Het met lichte druk reinigen met fijnkorrelig schuurpapier/linnen zal de geleidbaarheid verbeteren; poetsen met meer druk zal groeven in de oppervlakte veroorzaken.

Silvolde

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2015, 11:04:19 »
Welgemeend advies: koop een betrouwbare trafo.
Als ik het goed lees gaat het nu over een brakke trafo die via oude messing rail een model met stroomafname over vier wielen moet voeden. Althans, mijn stokoude V100/BR212 van Fleischmann heeft stroomafname over één draaistel en een motordraaistel tjokvol asb.
Dan kan er van alles mis zijn, maar het is toch wel heel prettig als je op je voeding kan vertrouwen. Als het foutzoeken telkens daar moet beginnen, gaat de lol er snel af. Een goede tweedehands regeltrafo koop je voor een paar tientjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2015, 12:04:31 »
forum steeds meer op dat van onze Oosterburen te lijken....
Welk is dat? Kan ik eens kijken of ik daar ook post.  8)

Over het topic: na hernieuwd schoonmaken van de wielen van de loc (grmpf) en het schoonmaken van het meterwaar-railstuk (met wasbenzine) trekt de loc nu herhaald goed op (rijdt goed weg) en kan heel langzaam rijden.
Er kwam inderdaad bij het schoonmaken van het brandnieuwe railstuk nogal wat zwart af.
Niks brakke trafo en niks isolatie door teflonspray dus.

oudebiels

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2015, 11:47:55 »
Draadje is weer geopend.

Alles lijkt me wel gezegd over de Teflon Spray en brakke trafo's, wijzende vingertjes, 'wie niet horen wil moet t.z.t. maar voelen', e.d.
Vriendelijk doch dringend verzoek alleen constructieve bijdragen te doen, en daar ook als zodanig op te reageren.

Mocht het toch weer uit de hand lopen, dan zal ik helaas de zamboni of de slotenmaker er weer op los moeten laten.. ;)

Gr, Bert

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2015, 12:34:52 »
Meet eens door of je vrijloop draaistel niet per ongeluk verkeerd om zit. Dat wil ook wel eens voor dit soort verschijnselen verantwoordelijk zijn. (dan wil de boel alleen rijden als de flenzen van het motor draaistel de rails niet raken)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2015, 13:00:22 »
Maken de stroomafnemers die tegen de wielen zitten wel goed contact? Als ie eenmaal rijdt, dan draait een wiel soms net over een vervuild stukje heen, waardoor je trein wel verder rijdt, maar na stoppen zou zo'n vervuild stukje net het wegrijden kunnen verhinderen. Zelf had ik soortgelijk probleem. Beetje bijbuigen en eventueel nog een keer schoonmaken?
Groet,
WimK

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2015, 15:42:56 »
De oorzaak van het probleem is toch kristal helder!!!. Het probleem is de loc, en het gebrek aan goed contact met of de rails of met de stroomafnemers tegen of op de wielen, ergens anders hoef je het probleem niet te zoeken. gewoon schoonmaken en zorgen dan de stroomafnemers contact maken.
De rest is niet van toepassing.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2015, 16:38:29 »
Mijn toonzetting was niet geweldig hier maar daar is het meeste nu gelukkig van geruimd. Mijn insteek was een welgemeende
waarschuwing mee geven en heb er daarna zelf voor gezorgd dat het teflon verhaal ontspoorde, waarvoor mijn excuses.

Als smeermiddel op draaiende delen (denk aan glijlagers e.d.) is teflon een prima keus natuurlijk. Dit komt mede omdat
teflon zich behoorlijk sterk aan metalen hecht. Om die reden is het ook prima bruikbaar als anti corrosie middel.
Om contacten te reinigen is echter (de veel goedkopere) WD40 de betere keus als je het beslist in huis-tuin-en-keuken
spuitbussen wilt zoeken.

Ook krijg ik de indruk dat de trafo in de basis niet het probleem is als ik dit draadje nu terug lees. Ik zou het geloof ik eerst
in smerige of gecorrodeerde rails zoeken en vergeet daarbij de rail lasjes niet.

*edit*
Misschien nog een tip voor het smeren van kleine lagertjes vanuit een spuitbus ? Ik spuit dan altijd een beetje in
een dopje en gebruik dan een speld of naald om het per druppeltje aan te kunnen brengen.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 18:09:18 door Calimero »
Groet, Ronald.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 July 2015, 20:55:01 »
Meet eens door of je vrijloop draaistel niet per ongeluk verkeerd om zit.
Speelt het fenomeen dat je beschrijft ook een rol bij alleen rechtuit rijden? (mijn testspoor is enkel een recht stuk).

Op zich ben ik open voor wat je als mogelijke oorzaak noemt.
Hoe weet ik hoe het vrijloop-draaistel om moet zitten? Aan de onderkant van dat draaistel zit de 'verende paddestoel' die bedoeld is om een contactrail te bedienen.
Die zit uit het midden (in lengterichting en ook in dwarsrichting) van het draaistel.
Moet die 'paddestoel' bij een gemonteerde loc zo dicht mogelijk naar de bufferbalk bij dat draaistel zitten, of zover mogelijk ervanaf?
Nu zit ie er zo ver mogelijk van af.

Ik heb op plaatjes die de Fleischmann site levert voor deze loc gekeken (meerdere pdf's), maar de draaistellen worden nergens van onderaf afgebeeld.

Iemand hier met zo'n F. V100, die even wil kijken?

oudebiels

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 July 2015, 22:40:16 »
Meest simpele test is aan de achterkant van de wielen te meten of ze geen gekruisde verbinding maken.

Afhankelijk van hoe recht de rails is en hoe netjes de wielen op de as zitten kan je wel een redelijk eindje rijden voordat de kortsluit detectie af gaat.

Voor de plek van de paddestoel: Die zit bij de oude aan de kant van de tank. Maar meet voor de zekerheid de boel door, want het zou nog kunnen dat je contact veertjes verkeerd zitten.

Mocht dat goed zitten zin er nog de volgende opties:
Uitgedroogde kabels, die breken dan vaak vlak achter het soldeer punt.meestal de kabel tussen de draaistellen.
Ontstoor spoel draadje gebroken. Dat ding is heel dun en breekbaar, maar vrij makkelijk te solderen.