Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 17:22:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
  

Auteur Topic: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70  (gelezen 24941 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2015, 18:44:05 »
Gaaf draadje!

Reed de dagtrein 284 in het voorjaar van '74 ook al en is daar ook een samenstelling van bekend?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #16 Gepost op: 31 March 2016, 23:56:20 »
Eindelijk de tijd om dat plaatje van de stalen D6 in de trein naar Parijs terug te vinden. "Les locomotives polycourantes de l'artere Paris-Bruxelles, deel 1", Les Editions du Cabri. Volgens het fotobijschrift (voor wat dát waard is...  :-X ) de D285, in 1974, tijdens een omleiding over de "ligne de Verberie". (Moderatoren: ik hoop niet dat deze foto ook onder het repro-recht valt, ik heb hem zo knullig mogelijk gemaakt - zo ja, dan moet-ie maar weg  :-\ )


[...] la CC40104 [avec] le rapide 285 Paris-Amsterdam en 1974. Guy Rannou.

Slechts een jaar eerder dan de Feijenoordse Meester-foto in Rotterdam waar Falkenberg dit draadje mee begint. Gek dat we hier de D achter de loc zien. En meteen achter de D een UIC-Y A9, en daarna nog een UIC-Y... niet te rijmen met eerder genoemde samenstelling, ook al zou de trein kop maken in Antwerpen. Is dit misschien het stuk dat na Aulnoye naar Keulen doorging? Genoeg stalen D's die, in een stammetje Duitse rijtuigen, een flinke slag in de rondte door Europa maakten. Maar voor zover ik weet niet Parijs - Deutschland.

Die NS/DB rijtuigenpool is een leuk onderwerp op zich. Tijdens verschillende perioden bestonden sommige treinen naar Parijs uit DB-rijtuigen, en gedurende minstens 1 van die perioden reed in plaats van een Duitse BD een NS D4. Ik ga aanstonds (= "ooit"!! - even realistisch blijven) een lijstje maken met foto's van deze trein in de verschillende publicaties, en de bijbehorende jaartallen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2016, 00:00:25 door clickmaniac »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2016, 08:15:18 »
Deze foto staat ook in Spoorwegjournaal 148 uit 2005 op bladzijde 34. Op deze pagina ook een foto van deze trein uit 1976 met daarin een kleine stalen D en twee rijtuigen plan D.

Martijn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2016, 13:43:45 »
Ook leuk dat het een van de vijf zesdeurs-stalen-D's betreft.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2016, 15:08:34 »
Ja, en goede reclame voor Artitec lijkt me. Wat mij betreft wel iig ;-)
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2016, 15:36:44 »
Een andere trein, de 282. Viaduct van Comelles, april '76, foto J-C Fabréga, uit Le Train "Les locomotives polytension" 2/'97. Van zulke foto's mogen er meer boven water komen, ook al roepen ze alsnog vragen op. Uit Amsterdam het Duitse stammetje A, B, B, B, Stalen D4 aangevuld met SNCB i4  A, i2 A, B, B en een CIWL restauratie. Reden de Belgische rijtuigen al vanaf Amsterdam mee of pas vanaf Brussel?


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #21 Gepost op: 02 April 2016, 01:35:37 »
Vraag aan de hier aanwezige specialisten:

Ik heb deze foto in mijn verzameling, fotograaf onbekend. Ik zie dat het om een trein gaat met SNCF-rijtuigen, en volgens mij gemaakt op Rotterdam CS. Om welke trein gaat dit? Ook een D-trein uit Parijs, en in de jaren '70? Het lijkt wel een beetje op de trein zoals op de plaatjes hierboven, maar ik ben totaal geen kenner van deze materie en ik ben wel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.



Overigens, mocht er iemand zijn die weet wie de fotograaf is (was), of die zijn/haar foto hier herkent, laat het me weten zodat ik de bron kan toevoegen.

gr. Twinkie

« Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 01:40:45 door Twinkie »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #22 Gepost op: 02 April 2016, 09:13:12 »
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.

Het wordt nog een trend die plaatjes met vinger ;-)

Hierboven de genoemde foto uit Spoorwegjournaal. In het artikel is te lezen dat de grote stalen D's gedurende hun gehele levensduur in de treinen naar en van Parijs hebben gereden.

Het zou me niet verbazen als deze treinen in Nederland vooral in het donker gereden hebben. Dat zou het gebrek aan plaatjes van deze trein in Nederland kunnen verklaren.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #23 Gepost op: 02 April 2016, 11:58:15 »
@twinkie - ik heb geen antwoorden op je vragen maar fijn dat zoveel van de samenstelling te zien is. Zowaar een bagagerijtuig DEV, zilvergrijs-groen! Daarachter twee rijtuigen DEV (U50?) dan weer twee UIC-Y. En dáárachter...???
@martijn - en achter die twee Plan D's een sleep Duitse UIC?! Ik zou graag eens met een loupe het negatief bekijken. Wat betreft de zesdeurs D, tja dan wordt het lastig zonder andere soort bron. En als er al foto's zijn van die trein, meestal loc en een stukje van het eerste rijtuig  ::)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #24 Gepost op: 02 April 2016, 16:32:05 »


@clickmaniac: meer dan dit kan ik er niet van maken.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #25 Gepost op: 02 April 2016, 17:08:23 »
gaaf, ja dat zijn gewoon weer deutsche UIC-Wagen, ozeanblau / elfenbein. En daarachter een vrij hoog bagagerijtuig - Nord of DEV? Mag allebei! ;) en dan gok ik op weer een paar SNCF UIC-y en DEV.
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #26 Gepost op: 02 April 2016, 18:13:01 »
Leuke treinen, zijn die CIWL resto's ook in model (H0) te verkrijgen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2016, 18:23:07 »
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?

Volgens het bijschrift is het een foto van trein 285, gemaakt in april 1976 in Survilliers.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #28 Gepost op: 02 April 2016, 19:46:10 »
o.k

Rudolf J

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2025, 00:00:50 »
Hallo Dirkjan,

Reactie op     D 286 Amsterdam - Parijs   maart 1975
Ik ben nieuw in het forum. Ik zie je prachtige overzicht van allerlei treinsamenstellingen 👍
De samenstelling varieerde behoorlijk, heb ik het idee. Dat geeft ook wat vrijheid in de samenstelling.
Je gaf in de toelichting bij deze samenstelling (alweer 10 jaar geleden) aan, dat de juiste bagagewagen door LS aangekondigd is, maar nog ontbreekt.
Heb je daarbij Rapide Nord Dd4s  (LS models 31202 “Torpedo Nord”) bedoeld?
Als vervanging heb je een (destijds “uiterst zeldzame” ) Roco getekend. Dit is de groene DEV Dd4s. Ook deze was kortgeleden verkrijgbaar (Roco 74359; voorheen 45101)
Ik heb even beide bagagewagens ter vergelijking op de foto maar even achterelkaar gezet. (NB zie kleurverschil!)
Op nagenoeg alle beschikbare historische foto’s blijkt echter een geheel groene bagagewagen telkens de “Torpedo” te zijn en niet de groene DEV Dd4s.

Vraag 1  Moet ik je opmerking “ter vervanging“ zien als:  de DEV Dd4s kwam bij hoge uitzondering ter vervanging van bv. een defecte “Torpedo” mee naar Nederland?

Vraag 2
In deze treinen bevinden zich doorgaans ook heel frequent korte AB-rijtuigen (A2½B6 DEV AO U46; vergelijk REE set VB200). Deze rijtuigen hebben over de hele lengte brede schorten. Wanneer DEV A0 B10-rijtuigen meerijden, hebben deze echter altijd opvallend smalle schorten.
Ik heb echter B10 rijtuigen met brede schorten (uit REE set VB 132) zie foto .Zijn deze pas in een latere periode versmald? Zijn deze B10 rijtuigen met brede schorten überhaupt wel in Nederland te zien geweest? Ik kan geen historische foto’s hiervan vinden.




D-trein Amsterdam - Parijs getrokken door een stoere 1300.

Links de “Torpedo Nord” Dd4s en rechts de DEV Dd4s

De DEV A0 B10 met brede schorten

Vr. Groet Rudolf