BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 05 juli 2015, 17:08:16
-
Als verzameldraadje door een paar discussies start ik hier een draadje voor een paar samenstellingen Amsterdam - Parijs uit de jaren 70.
Als eerste trappen we af met een plaatje uit Feijenoordsemeesters.nl met de D-trein 285 in 1975 rijdend door Rotterdam:
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Rotterdam109.jpg)
(Als ik alleen een link mag plaatsen, doe ik dat)
Probleem hierbij is het ontbreken van een juiste Restauratie (die van de CIWL in NL rijden zijn er niet) en de pakwagen. Die is wel door LS aangekondigd, maar ontbreekt. Als vervanging heb ik een (uiterst zeldzame ) Roco genoemd, ik heb zelf een Jouef van hetzelfde type.
Hier de samenstelling:
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d285-1975.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d285-1975.jpg)
dirkjan
-
En een al eerder geplaatste D284 uit 1979 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42977.0.html):
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg?width=800&height=800/) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg?width=800&height=800/)
-
ok, die van de D283 uit 1980 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64730.0.html) reken we ook nog goed.
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/d283-1980.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/d283-1980.jpg)
-
Goh, in 1975 nog een B10 van de DEV AO U50-generatie in een internationale trein - weer wat geleerd! (y) Het moet wel een van de aller-allerlaatste zijn...
-
Was ook verbaasd, maar alles op de foto wijst op een U50
-
In de tekst van je tweede post is sprake van D289, maar in het plaatje staat D284 (daar is waarschijnlijk iets niet goed gegaan). Daarin vond ik mijn verbazing: een Plan D WRD. Dat moet dus de trein zijn waarin na 1978 de laatste Plan D RD reed, want alle andere waren verbouwd tot stuurstand Benelux (en eentje op reserve). Toevallig heb ik zo'n rijtuig over, dus misschien een leuke om deze trein erbij te sparen. Dank!
-
De D284 lijkt me ook een stuk logischer qua samenstelling aangezien de D289 de nachttrein was en dus Couchettes mee had. Een samenstelling heb ik er helaas niet van behalve van het laatste jaar dat deze reed. Wel een erg leuk draadje overigens!
-
Yep, het is de 284, tekst is een typo. Van de 289 heb ik al eerder een samenstelling uit 1985 geplaatst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42982). Maar ja, is geen 70-er jaren :)
-
Reed het couchetterijtuig in de D286 niet door naar Ventimillia?
-
ik weet niet of dat in 1975 het geval was.
-
Ik ook niet, maar ik zou gokken van wel.
Zo'n DEV U50 B10 was begin jaren '70 kennelijk toch niet zo vreemd, zie bijv. de foto's van Gerard van Vliet: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/7025009233/in/album-72157632338169206/
-
En wat de D betreft, je kan best een NS D IV of zelfs zo'n lange D VI (Artitec! (y)) mee laten lopen als vervanging van een defecte SNCF D. Heb ze allebei ergens (maar waar ook weer??) op een foto gezien Noord Frankrijk, jaren '70.
-
Nou zoeken dan maar, ik heb wel n foto in een SJ ofzo gezien. Deze, met een WR is ook leuk: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/8087742857/in/album-72157632338169206/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/8087742857/in/album-72157632338169206/)
dirkjan
-
Een vraagje.
Reed het het geel/blauwe buffetrijtuig wat enkele jaren later in deze trein zat ook maar tot Brussel.
Of ging hij mee tot Parijs.
Mvg Rob
-
De Plan D WRD te Roosendaal, datum weet ik even niet, maar is eind 1979 of begin 1980.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD_1.jpg)
-
Gaaf draadje!
Reed de dagtrein 284 in het voorjaar van '74 ook al en is daar ook een samenstelling van bekend?
Jeroen
-
Eindelijk de tijd om dat plaatje van de stalen D6 in de trein naar Parijs terug te vinden. "Les locomotives polycourantes de l'artere Paris-Bruxelles, deel 1", Les Editions du Cabri. Volgens het fotobijschrift (voor wat dát waard is... :-X ) de D285, in 1974, tijdens een omleiding over de "ligne de Verberie". (Moderatoren: ik hoop niet dat deze foto ook onder het repro-recht valt, ik heb hem zo knullig mogelijk gemaakt - zo ja, dan moet-ie maar weg :-\ )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160331-_DSC3525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160331-_DSC3525.jpg)
[...] la CC40104 [avec] le rapide 285 Paris-Amsterdam en 1974. Guy Rannou.
Slechts een jaar eerder dan de Feijenoordse Meester-foto in Rotterdam waar Falkenberg dit draadje mee begint. Gek dat we hier de D achter de loc zien. En meteen achter de D een UIC-Y A9, en daarna nog een UIC-Y... niet te rijmen met eerder genoemde samenstelling, ook al zou de trein kop maken in Antwerpen. Is dit misschien het stuk dat na Aulnoye naar Keulen doorging? Genoeg stalen D's die, in een stammetje Duitse rijtuigen, een flinke slag in de rondte door Europa maakten. Maar voor zover ik weet niet Parijs - Deutschland.
Die NS/DB rijtuigenpool is een leuk onderwerp op zich. Tijdens verschillende perioden bestonden sommige treinen naar Parijs uit DB-rijtuigen, en gedurende minstens 1 van die perioden reed in plaats van een Duitse BD een NS D4. Ik ga aanstonds (= "ooit"!! - even realistisch blijven) een lijstje maken met foto's van deze trein in de verschillende publicaties, en de bijbehorende jaartallen.
-
Deze foto staat ook in Spoorwegjournaal 148 uit 2005 op bladzijde 34. Op deze pagina ook een foto van deze trein uit 1976 met daarin een kleine stalen D en twee rijtuigen plan D.
Martijn
-
Ook leuk dat het een van de vijf zesdeurs-stalen-D's betreft.
-
Ja, en goede reclame voor Artitec lijkt me. Wat mij betreft wel iig ;-)
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.
-
Een andere trein, de 282. Viaduct van Comelles, april '76, foto J-C Fabréga, uit Le Train "Les locomotives polytension" 2/'97. Van zulke foto's mogen er meer boven water komen, ook al roepen ze alsnog vragen op. Uit Amsterdam het Duitse stammetje A, B, B, B, Stalen D4 aangevuld met SNCB i4 A, i2 A, B, B en een CIWL restauratie. Reden de Belgische rijtuigen al vanaf Amsterdam mee of pas vanaf Brussel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528-2.jpg)
-
Vraag aan de hier aanwezige specialisten:
Ik heb deze foto in mijn verzameling, fotograaf onbekend. Ik zie dat het om een trein gaat met SNCF-rijtuigen, en volgens mij gemaakt op Rotterdam CS. Om welke trein gaat dit? Ook een D-trein uit Parijs, en in de jaren '70? Het lijkt wel een beetje op de trein zoals op de plaatjes hierboven, maar ik ben totaal geen kenner van deze materie en ik ben wel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1143_met_internationale_trein_Rotterdam_CS.jpg)
Overigens, mocht er iemand zijn die weet wie de fotograaf is (was), of die zijn/haar foto hier herkent, laat het me weten zodat ik de bron kan toevoegen.
gr. Twinkie
-
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.
Het wordt nog een trend die plaatjes met vinger ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285.jpg)
Hierboven de genoemde foto uit Spoorwegjournaal. In het artikel is te lezen dat de grote stalen D's gedurende hun gehele levensduur in de treinen naar en van Parijs hebben gereden.
Het zou me niet verbazen als deze treinen in Nederland vooral in het donker gereden hebben. Dat zou het gebrek aan plaatjes van deze trein in Nederland kunnen verklaren.
Martijn
-
@twinkie - ik heb geen antwoorden op je vragen maar fijn dat zoveel van de samenstelling te zien is. Zowaar een bagagerijtuig DEV, zilvergrijs-groen! Daarachter twee rijtuigen DEV (U50?) dan weer twee UIC-Y. En dáárachter...???
@martijn - en achter die twee Plan D's een sleep Duitse UIC?! Ik zou graag eens met een loupe het negatief bekijken. Wat betreft de zesdeurs D, tja dan wordt het lastig zonder andere soort bron. En als er al foto's zijn van die trein, meestal loc en een stukje van het eerste rijtuig ::)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285_2.jpg)
@clickmaniac: meer dan dit kan ik er niet van maken.
Martijn
-
gaaf, ja dat zijn gewoon weer deutsche UIC-Wagen, ozeanblau / elfenbein. En daarachter een vrij hoog bagagerijtuig - Nord of DEV? Mag allebei! ;) en dan gok ik op weer een paar SNCF UIC-y en DEV.
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?
-
Leuke treinen, zijn die CIWL resto's ook in model (H0) te verkrijgen?
-
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?
Volgens het bijschrift is het een foto van trein 285, gemaakt in april 1976 in Survilliers.
Martijn
-
o.k