Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diorama creation workshop door olaf99
Vandaag om 15:14:50
Nieuw huis, nieuwe baan door JoopSpoort
Vandaag om 15:02:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Besselspoor
Vandaag om 14:53:33
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door spock
Vandaag om 14:52:11
Buitenlust door gdh
Vandaag om 14:42:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:23:07
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 14:04:40
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door martijnhaman
Vandaag om 14:00:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 13:39:48
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Deetrein
Vandaag om 13:26:51
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 13:06:57
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 12:38:56
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 12:35:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 12:34:19
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
Vandaag om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
Vandaag om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door gdh
Vandaag om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel? door JoopSpoort
Vandaag om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door R v/d Hoven
Vandaag om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:41:44
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 10:40:04
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 08:56:02
sterkere motoren voor Piko hondekop door henk
Vandaag om 08:39:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 08:34:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:33:30
Leuk Meuk door hervé
Vandaag om 00:20:03
de modeltrein club uit houten in het nieuws door Reeks77
28 mei 2023, 23:32:26
  

Auteur Topic: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70  (gelezen 16923 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4908
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2015, 18:44:05 »
Gaaf draadje!

Reed de dagtrein 284 in het voorjaar van '74 ook al en is daar ook een samenstelling van bekend?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2016, 23:56:20 »
Eindelijk de tijd om dat plaatje van de stalen D6 in de trein naar Parijs terug te vinden. "Les locomotives polycourantes de l'artere Paris-Bruxelles, deel 1", Les Editions du Cabri. Volgens het fotobijschrift (voor wat dát waard is...  :-X ) de D285, in 1974, tijdens een omleiding over de "ligne de Verberie". (Moderatoren: ik hoop niet dat deze foto ook onder het repro-recht valt, ik heb hem zo knullig mogelijk gemaakt - zo ja, dan moet-ie maar weg  :-\ )


[...] la CC40104 [avec] le rapide 285 Paris-Amsterdam en 1974. Guy Rannou.

Slechts een jaar eerder dan de Feijenoordse Meester-foto in Rotterdam waar Falkenberg dit draadje mee begint. Gek dat we hier de D achter de loc zien. En meteen achter de D een UIC-Y A9, en daarna nog een UIC-Y... niet te rijmen met eerder genoemde samenstelling, ook al zou de trein kop maken in Antwerpen. Is dit misschien het stuk dat na Aulnoye naar Keulen doorging? Genoeg stalen D's die, in een stammetje Duitse rijtuigen, een flinke slag in de rondte door Europa maakten. Maar voor zover ik weet niet Parijs - Deutschland.

Die NS/DB rijtuigenpool is een leuk onderwerp op zich. Tijdens verschillende perioden bestonden sommige treinen naar Parijs uit DB-rijtuigen, en gedurende minstens 1 van die perioden reed in plaats van een Duitse BD een NS D4. Ik ga aanstonds (= "ooit"!! - even realistisch blijven) een lijstje maken met foto's van deze trein in de verschillende publicaties, en de bijbehorende jaartallen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2016, 00:00:25 door clickmaniac »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #17 Gepost op: 01 april 2016, 08:15:18 »
Deze foto staat ook in Spoorwegjournaal 148 uit 2005 op bladzijde 34. Op deze pagina ook een foto van deze trein uit 1976 met daarin een kleine stalen D en twee rijtuigen plan D.

Martijn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2367
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #18 Gepost op: 01 april 2016, 13:43:45 »
Ook leuk dat het een van de vijf zesdeurs-stalen-D's betreft.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2016, 15:08:34 »
Ja, en goede reclame voor Artitec lijkt me. Wat mij betreft wel iig ;-)
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #20 Gepost op: 01 april 2016, 15:36:44 »
Een andere trein, de 282. Viaduct van Comelles, april '76, foto J-C Fabréga, uit Le Train "Les locomotives polytension" 2/'97. Van zulke foto's mogen er meer boven water komen, ook al roepen ze alsnog vragen op. Uit Amsterdam het Duitse stammetje A, B, B, B, Stalen D4 aangevuld met SNCB i4  A, i2 A, B, B en een CIWL restauratie. Reden de Belgische rijtuigen al vanaf Amsterdam mee of pas vanaf Brussel?


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #21 Gepost op: 02 april 2016, 01:35:37 »
Vraag aan de hier aanwezige specialisten:

Ik heb deze foto in mijn verzameling, fotograaf onbekend. Ik zie dat het om een trein gaat met SNCF-rijtuigen, en volgens mij gemaakt op Rotterdam CS. Om welke trein gaat dit? Ook een D-trein uit Parijs, en in de jaren '70? Het lijkt wel een beetje op de trein zoals op de plaatjes hierboven, maar ik ben totaal geen kenner van deze materie en ik ben wel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.



Overigens, mocht er iemand zijn die weet wie de fotograaf is (was), of die zijn/haar foto hier herkent, laat het me weten zodat ik de bron kan toevoegen.

gr. Twinkie

« Laatst bewerkt op: 02 april 2016, 01:40:45 door Twinkie »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #22 Gepost op: 02 april 2016, 09:13:12 »
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.

Het wordt nog een trend die plaatjes met vinger ;-)

Hierboven de genoemde foto uit Spoorwegjournaal. In het artikel is te lezen dat de grote stalen D's gedurende hun gehele levensduur in de treinen naar en van Parijs hebben gereden.

Het zou me niet verbazen als deze treinen in Nederland vooral in het donker gereden hebben. Dat zou het gebrek aan plaatjes van deze trein in Nederland kunnen verklaren.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #23 Gepost op: 02 april 2016, 11:58:15 »
@twinkie - ik heb geen antwoorden op je vragen maar fijn dat zoveel van de samenstelling te zien is. Zowaar een bagagerijtuig DEV, zilvergrijs-groen! Daarachter twee rijtuigen DEV (U50?) dan weer twee UIC-Y. En dáárachter...???
@martijn - en achter die twee Plan D's een sleep Duitse UIC?! Ik zou graag eens met een loupe het negatief bekijken. Wat betreft de zesdeurs D, tja dan wordt het lastig zonder andere soort bron. En als er al foto's zijn van die trein, meestal loc en een stukje van het eerste rijtuig  ::)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #24 Gepost op: 02 april 2016, 16:32:05 »


@clickmaniac: meer dan dit kan ik er niet van maken.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #25 Gepost op: 02 april 2016, 17:08:23 »
gaaf, ja dat zijn gewoon weer deutsche UIC-Wagen, ozeanblau / elfenbein. En daarachter een vrij hoog bagagerijtuig - Nord of DEV? Mag allebei! ;) en dan gok ik op weer een paar SNCF UIC-y en DEV.
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #26 Gepost op: 02 april 2016, 18:13:01 »
Leuke treinen, zijn die CIWL resto's ook in model (H0) te verkrijgen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #27 Gepost op: 02 april 2016, 18:23:07 »
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?

Volgens het bijschrift is het een foto van trein 285, gemaakt in april 1976 in Survilliers.

Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
  • The perfect is the enemy of the good
Re: D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70
« Reactie #28 Gepost op: 02 april 2016, 19:46:10 »
o.k