Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 150758 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #150 Gepost op: 17 July 2015, 00:07:47 »
omdat een 3700 te zwaar was voor het traject (Moerdijkbrug?)

En luchtspoor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #151 Gepost op: 17 July 2015, 08:30:33 »
2100-en stonden voor de trein daar het viaduct=luchtspoor= door Rotterdam geen zwaardere machines toestond.
Na de versterking van het luchtspoor konden wel zwaardere machines gesteld worden maar toen was.....................
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #152 Gepost op: 17 July 2015, 11:28:36 »
Kwamen er in die jaren ook stremmingen en omleidingen voor?
Ik zou me kunnen voorstellen dat de EdN bij een stremming via Rotterdam van Amsterdam via Den Bosch werd omgeleid, en dan zou er best een ander type loc voor hebben kunnen staan.
En anders hebben we op de modelbaan natuurlijk nog dichterlijke vrijheid  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #153 Gepost op: 17 July 2015, 11:31:20 »
Ik knal gewoon overal die Blauwe Brabander veur, ken mijn 't schele ;D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 11:46:43 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #154 Gepost op: 17 July 2015, 11:40:23 »
That's the spirit  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #155 Gepost op: 17 July 2015, 11:46:25 »

Had ook een vraagteken bij de Moerdijkbrug gezet. Ik wist dat het ergens ten zuiden van Rdam DP fout ging, maar niet meer waar. Én natuurlijk niet het hele draadje nog een keer gelezen dan wel onthouden  :-X

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #156 Gepost op: 17 July 2015, 12:17:27 »
@Hans,  dank voor zoveel degelijke informatie, en die literatuurverwijzingen. Ik ga ze na de vakantie opzoeken en dan de hele documentatie eens bij elkaar brengen (incl. dit draadje).
Kun jij dan soms ook zeggen waar in de literatuur maatschetsen van de relevante rijtuigen staan, m.n. de 1e klasse 8-ramers, de keukenrijtuigen en de 2e klasse 9-ramers?

jan
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 15:18:19 door janw »

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #157 Gepost op: 17 July 2015, 14:55:19 »
@janw: helaas niet. Bijna alle boeken hebben zeer kleine tekeningen, soms schetsen zonder maten, soms maattekeningen die zo ver verkleind zijn dat de maten niet meer te lezen zijn. Een uitzondering is “De blå tog” van John Poulsen. Hierin staan tekeningen in ongeveer H0 formaat, maar er zijn geen maten aangegeven en het heeft alleen betrekking op slaap- en restauratierijtuigen die in en naar Denemarken reden. De Pullmans staan er niet in behalve twee Flèche d’Or in omgebouwde toestand als WR.

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #158 Gepost op: 17 July 2015, 20:35:11 »
Ik heb uitdrukkelijk niet geschreven dat in de zomer van 1936 in Fijenoord 3600'en gestationeerd waren, ik kon dat alleen niet uitsluiten op grond van originele documenten. Ik heb geen stationeringsoverzichten van de verschillende depots. Intussen heb ik opnieuw wat in Martin van Oostrom’s boek: “Stoomlocomotieven Serie NCS 71-78 (NS 3600)” gelezen en weet nu dat de 3600'en op dat moment in Nijmegen gestationeerd waren, dus wel de juiste groep, maar niet het juiste depot om in dat jaar de Étoile du Nord gereden te hebben. Dat wil niet zeggen dat 3600'en niet planmatig internationale treinen naar/van Essen/Roosendaal gereden hebben, dat was wel zo en wordt door Van Oostrom expliciet vermeld p. 66, alleen betreft het dan niet de Étoile du Nord.

De Étoile du Nord zal dus zomer 1936 door een 3700 gereden zijn. Het feit dat noch mij, noch Kees Huurman, een foto bekend was van een Étoile du Nord getrokken door een NS 3700 - behoudens bij de inauguratieritten - illustreert omgekeerd dat niet van alles dat regelmatig voorgekomen moet zijn al een fotografisch bewijs gevonden is.

Van Oostrom bevestigt overigens in het boek dat het terecht is om voorzichtig om te gaan met soortmerken. Hij schrijft hierover het volgende: “Omdat de NS voor 1945 in haar locomotiefdienst de diensten op grond van soortmerken indeelde, is het zonder verdere informatie niet mogelijk om indien er sprake is van PO3-machines, deze toe te schrijven aan 3600'en of 3700'en.” (p. 67)

Hetzelfde geldt voor de in de betreffende voorschriften alleen als PO2-machines aangeduide types: dit kunnen al naar gelang beschikbaarheid bij het betreffende depot (waarbij ook geruild werd wegens het uitvallen van een locomotief bij een depot) 2000'en, 2100'en of 3500'en zijn.

In een eerdere dienstregeling, namelijk die van zomer 1931, was de bespanning van de Étoile du Nord een taak voor het depot Amsterdam CS. De dienstregeling 1931 Locomotief-, motorvoertuig- en Personeeldienst (uitgezonderd electrische tractie) ingaande 15 mei 1931 Groep I. Amsterdam vermeldt namelijk in Serie B voor dienst 7b: trein 198 Amsterdam - Roosendaal, trein 8169 Roosendaal - Essen, trein 199 Essen - Amsterdam. Voor de serie B beschikte Amsterdam CS op dat moment volgens hetzelfde voorschrift over 6 PO2 en daarnaast was er een PO2 koude reserve. Dit kunnen dus in principe 2000'en, 2100'en of 3500'en zijn. In mijn exemplaar van dit document is door een vroegere eigenaar met potlood (2100) toegevoegd, maar dat levert nog geen zekerheid op.

Over de stationeringen van 2100 en 3500 heb ik als gezegd geen primaire bronnen, maar er is wel het boek van Paul Henken over de 2100. Op p. 60 staat een overzicht van de benodigde locomotieven van de series 2000, 2100 en 3500 in de jaren 1921 t/m 1937. Hier zien we van winter 1928/29 t/m zomer 1934 constant zeven 2100’en voor het depot Amsterdam CS. Zomer 1926 was er slechts een; winter 1927/28 waren er zes en zomer 1928 negen 2100’en in Amsterdam. In de gehele periode 1921 t/m 1937 hoorde volgens dit overzicht geen enkele 2000 of 3500 daar thuis.

De 2000’en waren van 1922 tot winter 1926/27 in Vlissingen en vanaf zomer 1927 uitsluitend in Eindhoven in depot; de 3500’en van winter 1923/24 t/m zomer 1927 in Roosendaal, waar ze vervangen werden door 2100’en. De 3500’en verhuisden eerst naar Nijmegen en vervolgens heel snel naar Venlo waar ze bleven tot de zomerdienst 1933; na twee periodes van twee dienstregelingen in Rotterdam DP respectievelijk Leeuwarden vonden de 3500’en vanaf zomer 1935 onderdak in Nijmegen.

Als we erop vertrouwen dat Paul Henken zorgvuldig gewerkt heeft, en daar ga ik zonder meer vanuit, mag voor de Amsterdamse B-serie PO2 van de winterdienst 1927/28 t/m 1934 gelijkgesteld worden met 2100. Henken vermeldt zelf dat in de winterdienst 1931/32 2100’en van Amsterdam naar Essen kwamen, maar niet met welke treinen. Voor zomer 1931 weten we dat wel uit de vermelde primaire bron. Toen was dat onder andere ten behoeve van de Étoile du Nord.

In 1934 eindigde volgens Henken de inzet van de 2100 van het depot Amsterdam CS voor lange-afstandstreinen en het depot verloor al zijn zeven locomotieven van de serie. Of Amsterdam de hele periode 1927/28 t/m 1934 verantwoordelijk was voor het - met 2100’en - rijden van de Étoile du Nord blijkt daaruit natuurlijk niet. In 1936 was die taak - met 3700’en - voor depot Fijenoord, maar wanneer het begin en einde van deze regeling was, is mij niet bekend.

Samenvattend wat hierboven over de reguliere loc van P 198/P 199 Étoile du Nord tussen Amsterdam en Roosendaal/Essen gevonden is:
- zomerdienst 1931 2100 van depot Amsterdam.
- zomerdienst 1936 3700 van depot Fijenoord

Er ontbreekt dus nog veel informatie.

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #159 Gepost op: 19 July 2015, 01:27:20 »
http://www.ebay.fr/itm/RARE-Guide-CIWL-Wagons-lits-1927-chemin-de-fer-train-SNCF-timetable-/321810528165

Leuk boekje. Jammer, geen foto's van de inhoud. Al zal de L'Étoile du Nord er niet instaan gezien de datum van Januari 1927...

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #160 Gepost op: 19 August 2015, 00:16:33 »
Ik zat nog eens te kijken naar dit plaatje en dan met name naar de bagagewagen:



Da's er 1 met 6 deuren en volgens mij ook in het blauw/crème. Een ander detail zijn de daken, die zijn niet wit, maar grijs. Interessant plaatje...
« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 00:18:44 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #161 Gepost op: 19 August 2015, 10:14:03 »
Mooie 2100 voor die trein  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #162 Gepost op: 19 August 2015, 10:15:38 »
Ja, die heb jij over toch? ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #163 Gepost op: 19 August 2015, 17:25:44 »
Overigens heeft Jouef meerdere series van deze modellen en de laatste serie is net zo mooi en net zo onvindbaar als de Rivarossi's. De voorlaatste serie zag er echter al echt goed uit, is heel betaalbaar en ook niet onbelangrijk, goed vindbaar. Let wel, deze makkelijker vindbare serie heeft geen witte daken, maar allemaal grijs. Zo is hier een Jouef 2e klasse, art nr. 5302, rijtuignr. 4118 (dit rijtuig heeft model gestaan voor de bouwdozen van Revell):



Dan zijn er van Jouef nog de 532200 en de 532600. Dit zijn uitzonderlijk mooie en gedetailleerde modellen van Jouef en ook voorzien van witte daken:



Zoals ik al zei, deze laatste modellen komen uit ongeveer 1993-1996 en zijn ultra schaars. De prijs is er ook naar, in nieuwstaat gaan ze nu voor tussen de € 100,- en 140,- per stuk, een dure grap dus.

Dan is er nog de 530200:



Dit model vind je heel veel, er zit alleen 1 maar aan. Jouef heeft de vervelende eigenschap om 1 artikelnummer te gebruiken voor meerdere rijtuigen, d.w.z. een oud model kan hetzelfde artikelnummer hebben als een ge-update versie. De versie met het witte dak is ook weer zo goed als onvindbaar, de versie met het grijze dak is er genoeg en gaat tussen de € 25,- en € 40,- over de toombank.

Met deze 3 rijtuigen en een fourgon kan je dus al een realistische treinsamenstelling maken. Overigens brainstorm ik nog een beetje over de fourgon, op deze foto van het geheugen van Nederland uit 1928 zie je een blauw/crème fourgon met 6 deuren:



In hoeverre dit gebruikelijk is moet nog uitgezocht worden...
« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 17:29:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #164 Gepost op: 19 August 2015, 18:41:16 »
Tom, die creme- witte 6 deurs fourgon heeft maar enkele maanden zo gereden. Als je er een van Rivarossi tegen komt: pakken! Er staat een creme witte op Ebay voor € 15. =
Gr.
john
fly with the eagle or scratch with the chickens