Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: REE 2015  (gelezen 17152 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
REE 2015
« Gepost op: 20 juni 2015, 13:53:03 »
Nu LS Models schijnbaar in de problemen zit (zie andere draadjes) springt REE in het gat: UIC rijtuigen Samen met de DEV-AO rijtuigen die ze bij REE al hebben uitgebracht en waarvan alweer nieuwe varianten zijn aangekondigd (de U46 versie) waren dat de rijtuigen die in de jaren 60 en 70 de treinen naar Parijs domineerden. Kunnen die blokken plastic van Roco de deur uit  ;D

dirkjan

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: REE 2015
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2015, 17:57:12 »
Ik zie dat zij ook de CC7100 in het assortiment hebben.  Zou het veel werk voor ze zijn, om ook een NS 1300 Uit te brengen?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2015, 18:57:40 »
Oeh! Een mooie CC7100 is interessant idd. Zeker als de prijs redelijk is. Dan kan er nog wat aan verbouwd worden om er een NS versie van te maken. Ben benieuwd naar de aandrijving en techniek.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: REE 2015
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2015, 19:35:19 »
Op deze pagina een paar foto's van het inwendige. Stukje naar beneden scrollen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2015, 20:30:29 »
Dank je Klaas. Ziet er goed uit. Ik hoop dat het model op alle 6 assen aangedreven is en een uitgebreide digitale interface heeft voor apart te schakelen sluitverlichting. Het zit natuurlijk 96.349% tussen mijn oren, maar het stoort mij dat mijn (oer)Rivarossi 1300en maar 4 assen aangedreven hebben. En de nieuwere modellen hebben dan weer het Spaanse breedbek syndroom met te korte draaistellen.

Mocht REE te bewegen zijn om ook NS versies uit te brengen dan denk ik dat ze er wel wat kunnen slijten. Jouef zal het niet doen :( Die horen bij Rivarossi onder Hornby nu en die gaan geen 2 verschillende (breedspoor en normaalspoor) modellen uitbrengen van hetzelfde voorbeeld.

Verder ook nog afwachten of er voor Nederland wat overblijft als het een kleine serie betreft van de CC7100.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: REE 2015
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2015, 22:25:52 »
Jammer dat de CC7107 er niet bij zit!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: REE 2015
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2015, 22:39:05 »
De 7107 staat wel op de site, maar dan in de versie zoals ie z'n toenmalige wereldrecord heeft gereden. Jij zoekt vast de versie zoal ie in 1989 in  Nederland heeft gereden  ;)

Groeten,
Edwin

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2015, 00:14:12 »
Kunnen die blokken plastic van Roco de deur uit  ;D 

Meen je dat nou écht dirkjan?

Er staat wel zo'n grijnzende smiley achter die opmerking, dat geeft me de indruk van een "plaagstootje".

Laat ik opmerken dat de rijtuigmodellen van REE er optisch best mogen wezen, maar er zijn ook wel wat "mitsen en maaren". Zo kunnen de eerdere DEV-AO rijtuigen niet "vouwbalg tegen vouwbalg" gekoppeld worden, enerzijds omdat het kortkoppelmechaniek wat eigenwijs is geconstrueerd en anderzijds de (uitgetrokken) vouwbalgen zó kort zijn dat de buffers langer zijn. Een beginnersfout? J'ai des doutes. Bovendien heeft REE wel heel specifieke voorkeuren voor de assen (en de profielen van de wielen) welke onder hun modellen zitten. Die assen met cylindrische uiteinden zijn bijvoorbeeld opvallend kort (± 23 mm) zodat er in hun draaistellen niets anders past. Zoals we weten zijn bij de meeste Europese fabrikaten de wielassen tussen de 24 en 25 mm lang en zijn de uiteinden van de assen conisch. Ik ben overigens benieuwd wat voor consequenties dat heeft voor de samenwerking tussen ACME en REE waar het er bij ACME om gaat onder hun merknaam sets   uit te brengen waarin ook REE rijtuigen zijn opgenomen. Zou je die willen voorzien van wat "degelijker" wielen (niet alle banen zijn bijvoorbeeld zo verfijnd aangelegd dat REE wielstellen daar probleemloos over kunnen rijden) dan kom je wel op de koffie!

Door nu die UIC-rijtuigen aan te kondigen zou het best kunnen zijn dat REE inderdaad gebruik wil maken van de vermoedelijk wat benarde positie waarin LSModels terecht is gekomen vanwege de gebeurtenissen bij Modern Gala , maar laten we wel zijn: als REE iets aankondigt dan komt het relatief snel op de markt. Bij LSModels blijft het altijd raden wanneer iets daadwerkelijk uitkomt. De gedragingen van LSModels om REE te beconcurreren met soortgelijk materieel als REE al had aangekondigd heeft wel wat kwaad bloed gezet. Dan zou de onverwachte aankondiging van die UIC-rijtuigen dus een koekje van eigen deeg kunnen zijn.

Gegroet,

Rob     

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: REE 2015
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2015, 10:49:56 »
Meen je dat nou écht dirkjan?
Ja, rob, vooruitgang mag worden gevierd

Citaat
Laat ik opmerken dat de rijtuigmodellen van REE er optisch best mogen wezen, maar er zijn ook wel wat "mitsen en maaren".

De argumenten die je noemt noem ik een goede stap, jij meet alles af aan de standaarden van vroegah  ;)  (ondertiteling: ja, dat is een smiley)

Bovendien zijn een aantal van je argumenten klinkklare onzin want (en ik heb het bij meerdere van mijn REE wagens gecontroleerd):
- De assen zijn gewoon 24,2 tot 24,4 mm lang, een gewone wielmaat
- Zijn de assen gewoon spits van vorm en niet cylindrisch

De wagens passen mij dus prima, dat jij er een probleem mee hebt, betekent niet automatisch dat ze fout zijn.

Citaat
Door nu die UIC-rijtuigen aan te kondigen zou het best kunnen zijn dat REE inderdaad gebruik wil maken van de vermoedelijk wat benarde positie waarin LSModels terecht is gekomen.

De aankondiging was deze week, ze worden in oktober verwacht. Aangezien jij ook op het e-train forum meeleest, is daar veel meer al over geschreven (en gezeverd, maar dat terzijde) In dat tijdsbestek zet je niet een dergelijk model neer. Dus REE was er al langer mee bezig, langer dan de kleine postzegeltekeningetjes die LS begin dit jaar toonde. Dus REE springt niet in een gat van LS, maar in een gat van Roco en LS is te laat.

dirkjan

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2015, 14:38:40 »

Bovendien zijn een aantal van je argumenten klinkklare onzin want (en ik heb het bij meerdere van mijn REE wagens gecontroleerd):
- De assen zijn gewoon 24,2 tot 24,4 mm lang, een gewone wielmaat
- Zijn de assen gewoon spits van vorm en niet cylindrisch


Dag Dirkjan,

Wat hebben we nou? Ik kocht in Frankrijk toen ze nét verkrijgbaar waren - zo'n DEV AO rijtuig van REE (omdat ik het wilde vergelijken met mijn stokoude RMA rijtuigen, die ik nog altijd - maar nu kortgekoppeld - op mijn baan heb rijden), en dat rijtuig had wel degelijk draaistellen met 23mm lange cylindrische assen!

Aangezien ik in de loop der jaren mede dankzij mijn actieve deelname aan de discussies op het franstalige "Loco Revue forum" nogal wat "goeie vriendjes" in Frankrijk heb opgedaan kon ik dat rijtuig aan een van hen verkopen omdat ik er niets mee aankon op mijn Märklin-baan. Dan moeten ze bij REE mijn herhaaldelijke verzuchtingen (door een "verfranste buitenlander" nogwel!) op het Franse forum serieus hebben genomen (ha ha  ;D ) en later de draaistellen hebben aangepast aan normalere normen waar het as-lengte ( en wellicht wielvolume en flenshoogte) aangaat. Maar alle gekheid op een stokje: Het kan ook zijn dat ACME die aanpassing van de draaistellen geëist heeft om de REE rijtuigen in die nieuwe uitvoering in hun sets te kunnen opnemen zonder dat dit tot protesten zal leiden van degenen die de voorkeur geven aan wisselstroom-wielstellen (veelal met dédain aangeduid als "Pizza Schneider")

Je begrijpt dat ik er nu het fijne van wil weten!

Dank dus voor jouw mededelingen.

Gegroet,

Rob

P.S. I erken dat ik  tot de liefhebbers behoor die niet meteen als er iets nieuws  op de markt komt dat nieuwe als "beter" beschouw en het omarm.  Ja, indertijd heb ik alle rijtuigen welke niet op schaal waren verkocht en alle rijtuigen die geen kortkoppelingsmechaniek hadden daar alsnog van  voorzien om de vouwbalgen op een recht traject tot op minder dan 1mm van elkaar te kunnen krijgen. En ik krijg dus nog steeds een goed gevoel bij de aldus opgekalefaterde stokoude RMA rijtuigen van het type DEV AO en de OCEM's van France Trains.  Die "hebben iets" wat het nieuwere materieeel van REE mist en dat is "allure" (in dit verband een lastig te vertalen Frans begrip). Zó kwamen die donkergroene  rijtuigen bij mij althans over als ik met de mix van sigarettenlucht van  "gitanes" en van "eau de Javel" (bleekwater waarmee de metro werd gereinigd ) nog in mijn longen op het perron van het gare du Nord de trein nam om een paar daagjes in Nederland te zijn alvorens terug te keren naar Parijs waar ik toen werkte. Een fikse maar niet ernstige vorm van nostalgie dus.

R.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2015, 12:19:41 »
Je begrijpt dat ik er nu het fijne van wil weten!

Hallo dirkjan,

Bovenstaande verwijzing naar een eerder bericht van mijn hand duidt op de vragen die ik me stelde inzake de assen onder vierassig REE-materieel.

Wellicht heb je meegelezen wat ik op het Franse Loco Revue forum heb nagevraagd. De antwoorden bevestigen mij wat jij al schreef. Aan jouw mededelingen twijfelde ik overigens niet, maar ik wilde het naadje van de kous weten.  Onder de Franse DEV AO rijtuigen zitten (thans?) assen met een lengte van 24,2 mm. Die assen hebben konische uiteinden (dus puntige assen). Er is wel een probleem dat die assen niet overal even dik zijn. De wielen worden op de juiste afstand gehouden doordat het deel  van de as tussen de wielen iets dikker is dan de beide uiteinden.

Zoals bekend is de onderlinge wielafstand op een gelijkstroom-as (als het goed is) iets groter dan op een wisselstroom-as. Ik ga nu maar niet ruziën over het juiste verschil in onderlinge wielafstand, maar die is er hoe dan ook. Alhoewel...ESU denkt daar wellicht anders over!.

Wielen op REE asssen kunnen dus niet zondermeer op de vereiste kleinere onderlinge afstand worden gezet om ze niet te laten ontsporen op puntstukken van Märklin-wissels. Ik merk daarbij op dat mijn ervaring is dat als gelijkstroom-wielstellen op "wisselstroommaat" zijn gezet, zelfs als die wielen veel kleinere flenzen hebben dan gewoonlijk wisselstroomwielstellen, dat in bijna alle gevallen goed gaat zelfs op metalen Mä-wissels.

Uit een foto die ik onder ogen kreeg trek ik wel de conclusie dat assen met hogere flenzen in de REE-draaistellen niet zullen passen althans als die draaistellen niet worden uitgefreesd en ook de remschoenen worden verwijderd. Nu sta ik op dat punt voor niets en frees en breek zonodig alles weg wat andere wielen in de weg zit. Maar zelfs dan denk ik dat gewone wielen van Roco of Märklin niet in die draaistellen zullen passen omdat hun assen veelal een ietsje langer zijn dan de hiervoor al genoemde 24,2 mm. Meestal zijn ze 24,5 of 24,75mm lang en dat is meestal nét te veel om ze ongehinderd in het REE-draaistel te laten bewegen, voor zover het sowieso mogelijk is ze in die draaistellen te monteren.

Ik maak al deze opmerkingen omdat ik de laatste tijd constateer dat eigenaren van Nederlandse modelbanen (en daarvan zijn er veel die een wisselstroombaan hebben) zich meer dan vroeger realiseren dat er indertijd  dagelijks meerdere internationale treinstammen hoofdzakelijk bestaande uit Franse DEV AO rijtuigen in Nederland kwamen. Dat waren treinen waarin niet alleen rijtuigen meereden die tussen Parijs Noord en Amsterdam CS werden ingezet, maar een aantal van die rijtuigen ook tussen Nice en Amsterdam reden.

Jouef en ook Lima (nu één pot nat) bezitten mallen van de benodigde rijtuigen nog steeds, maar ze zitten niet meer zoals vroeger in de "vaste" assortimenten. Nu REE met dezelfde soort rijtuigen op de markt is gekomen (en er in de toekomst nog meerdere Franse rijtuigen bij hen in de planning staan) is het dus wel zinnig om even te wijzen op de mogelijke problemen die zich voordoen als je die REE-rijtuigen op een wisselstroombaan inzet. Dat de REE-kortkoppelingsmechaniek nu niet je dát is en de veel te korte "uitgetrokken" vouwbalgen het niet zondermeer mogelijk maken deze rijtuigen met de vouwbalgen "tegen elkaar" kort te koppelen zijn wel aspecten waaraan zeker ook gedacht moet worden als je voornemens bent dergelijke mooie rijtuigen aan te schaffen. Ikzelf zou ongetwijfeld meteen vervangende Symoba kortkoppelings units  aanbrengen en "langere"vouwbalgen opscharrelen , maar ja, dan worden die rijtuigen al gauw bijna € 15,-- duurder, en goedkoop zijn ze toch al niet. Het is één van de reden dat ik mijn zéér oude RMA modellen maar aanhou. Daar ben ik nog steeds tevreden mee alhoewel ze voor jongere liefhebbers wellicht als "gedateerd" zullen worden beschouwd.

Gegroet,

Rob

   

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: REE 2015
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2015, 09:30:10 »
Voor vervangende wielstellen zijn we toch niet meer afhankelijk van de grote fabrikanten Rob. Bij Luck of een andere specialist kan je wielstellen met 24,25 mm assen en zowat ieder gewenst wiel bestellen. Gewoon via internet, binnen een paar dagen in huis en niet eens duur, zelfs inclusief verzendkosten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: REE 2015
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2015, 12:21:42 »
Zeer fraai model zeg!
En wat te denken van de pantografen die op de CC7100 zitten!?  :D
Hopelijk ter zijner tijd los verkrijgbaar om mijn huidige vloot 1300'n verder te kunnen pimpen.
De prijsindicatie ligt zo rond de 270 a 300 euro voor de CC7100 lok.
 
En wie weet komt de Nederlandse markt ook aan de beurt.   (y)
Check dat draaistel!  :-*


bron: REE models

Jeroen

 
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2015, 17:26:54 door Thowra »
We're all riders on this train.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2015, 16:47:38 »
Voor vervangende wielstellen zijn we toch niet meer afhankelijk van de grote fabrikanten Rob. Bij Luck of een andere specialist kan je wielstellen met 24,25 mm assen en zowat ieder gewenst wiel bestellen. Gewoon via internet, binnen een paar dagen in huis en niet eens duur, zelfs inclusief verzendkosten.

Helemaal mee eens henk,

de firma Luck is mij dan ook goed bekend! Maar zijn assen (met konische uiteinden) die in de buurt komen zijn dan òf 24,0 ( de korte Fleischmann-lengte) òf 24,4 mm lang (en dat is veelal Märklin- lengte). In principe - als het écht goed is - heb ik dus assen nodig van 24,2mm (er nét tussen in). Let wel: De wielen die Luck  aanbiedt zijn overigens gelijkstroomwielen. Nou is dat ook niet zó'n bezwaar, als ze op de goede binnenmaat (aangepast voor Märklin normen) staan dan gaan ze ook wel zonder ontsporen over Märklin-wissels.

Nou ben ik ook weer niet zo'n "pietlut" (ik hoop dat de meeste anderen er ook zo over denken) en zou dus kunnen kijken of 24,0 mm assen van Luck "een beetje los" (dat wel) in REE-draaistellen zouden passen (lees: blijven hangen) , en dan op die assen de oorspronkelijke wielen van REE persen maar wel op wisselstroom binnenmaat (14 mm). Ook de Luck-wielen zijn als ik het zo zie namelijk te grof voor de REE draaistellen. Ik probeer een plaatje bij te voegen dat een goede collega van mij op het Loco Revue forum voor mij gemaakt heeft waar je ziet dat die REE-wielen kleine flenzen hebben en relatief dunne wielen die met hun flenzen maar nèt in de ruimte passen die daarvoor in de draaistellen is voorzien. Let ook maar eens op de remschoenen, die zouden ook aardig in de weg kunnen zitten als je andere dan REE-wielen zou kiezen Vandaar dat ik liever probeer die REE-wielen te blijven gebruiken.

Gegroet,

Rob


   

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: REE 2015
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2015, 17:02:38 »
Let wel: De wielen die Luck  aanbiedt zijn overigens gelijkstroomwielen. Nou is dat ook niet zó'n bezwaar, als ze op de goede binnenmaat (aangepast voor Märklin normen) staan dan gaan ze ook wel zonder ontsporen over Märklin-wissels.

Uhhhh... nee? Luck maakt gewoon wisselstroomwielen hoor, met de geduchte flenzen en alles erop en eraan...

Verder zie ik op je foto geloof ik een REE DEV-rijtuig, met puntassen en een draaistel dat daar duidelijk ook voor gemaakt is. Hoe zit het dan met het verhaal over die cilindrische assen?
(en als ik een beetje naar dat draaistel kijk: nee, daar gaan inderdaad geen wisselstroomassen in passen... wel een gruwelijk mooi draaistel trouwens, met die losse zwanenhalzen binnen en buiten! :o )
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2015, 17:04:42 door Floris Dilz »