BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Neurenberg => Archief 2015 => Topic gestart door: Falkenberg op 20 juni 2015, 13:53:03

Titel: REE 2015
Bericht door: Falkenberg op 20 juni 2015, 13:53:03
Nu LS Models schijnbaar in de problemen zit (zie andere draadjes) springt REE in het gat: UIC rijtuigen (http://www.ree-modeles.com/catalogue/voitures-voyageurs/80-voitures-uic/228-voitures-uic-serie1) Samen met de DEV-AO rijtuigen die ze bij REE al hebben uitgebracht en waarvan alweer nieuwe varianten zijn aangekondigd (de U46 versie) waren dat de rijtuigen die in de jaren 60 en 70 de treinen naar Parijs domineerden. Kunnen die blokken plastic van Roco de deur uit  ;D

dirkjan
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Joran op 20 juni 2015, 17:57:12
Ik zie dat zij ook de CC7100 in het assortiment hebben.  Zou het veel werk voor ze zijn, om ook een NS 1300 Uit te brengen?
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 20 juni 2015, 18:57:40
Oeh! Een mooie CC7100 is interessant idd. Zeker als de prijs redelijk is. Dan kan er nog wat aan verbouwd worden om er een NS versie van te maken. Ben benieuwd naar de aandrijving en techniek.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 juni 2015, 19:35:19
Op deze pagina (http://www.ree-modeles.com/news/233-28-mars-1955-record-mondial-de-vitesse-331-km-h) een paar foto's van het inwendige. Stukje naar beneden scrollen.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 20 juni 2015, 20:30:29
Dank je Klaas. Ziet er goed uit. Ik hoop dat het model op alle 6 assen aangedreven is en een uitgebreide digitale interface heeft voor apart te schakelen sluitverlichting. Het zit natuurlijk 96.349% tussen mijn oren, maar het stoort mij dat mijn (oer)Rivarossi 1300en maar 4 assen aangedreven hebben. En de nieuwere modellen hebben dan weer het Spaanse breedbek syndroom met te korte draaistellen.

Mocht REE te bewegen zijn om ook NS versies uit te brengen dan denk ik dat ze er wel wat kunnen slijten. Jouef zal het niet doen :( Die horen bij Rivarossi onder Hornby nu en die gaan geen 2 verschillende (breedspoor en normaalspoor) modellen uitbrengen van hetzelfde voorbeeld.

Verder ook nog afwachten of er voor Nederland wat overblijft als het een kleine serie betreft van de CC7100.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Chris Westerduin op 20 juni 2015, 22:25:52
Jammer dat de CC7107 er niet bij zit!
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: 5166 op 20 juni 2015, 22:39:05
De 7107 staat wel op de site, maar dan in de versie zoals ie z'n toenmalige wereldrecord heeft gereden. Jij zoekt vast de versie zoal ie in 1989 in  Nederland heeft gereden  ;)

Groeten,
Edwin
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 21 juni 2015, 00:14:12
Kunnen die blokken plastic van Roco de deur uit  ;D 

Meen je dat nou écht dirkjan?

Er staat wel zo'n grijnzende smiley achter die opmerking, dat geeft me de indruk van een "plaagstootje".

Laat ik opmerken dat de rijtuigmodellen van REE er optisch best mogen wezen, maar er zijn ook wel wat "mitsen en maaren". Zo kunnen de eerdere DEV-AO rijtuigen niet "vouwbalg tegen vouwbalg" gekoppeld worden, enerzijds omdat het kortkoppelmechaniek wat eigenwijs is geconstrueerd en anderzijds de (uitgetrokken) vouwbalgen zó kort zijn dat de buffers langer zijn. Een beginnersfout? J'ai des doutes. Bovendien heeft REE wel heel specifieke voorkeuren voor de assen (en de profielen van de wielen) welke onder hun modellen zitten. Die assen met cylindrische uiteinden zijn bijvoorbeeld opvallend kort (± 23 mm) zodat er in hun draaistellen niets anders past. Zoals we weten zijn bij de meeste Europese fabrikaten de wielassen tussen de 24 en 25 mm lang en zijn de uiteinden van de assen conisch. Ik ben overigens benieuwd wat voor consequenties dat heeft voor de samenwerking tussen ACME en REE waar het er bij ACME om gaat onder hun merknaam sets   uit te brengen waarin ook REE rijtuigen zijn opgenomen. Zou je die willen voorzien van wat "degelijker" wielen (niet alle banen zijn bijvoorbeeld zo verfijnd aangelegd dat REE wielstellen daar probleemloos over kunnen rijden) dan kom je wel op de koffie!

Door nu die UIC-rijtuigen aan te kondigen zou het best kunnen zijn dat REE inderdaad gebruik wil maken van de vermoedelijk wat benarde positie waarin LSModels terecht is gekomen vanwege de gebeurtenissen bij Modern Gala , maar laten we wel zijn: als REE iets aankondigt dan komt het relatief snel op de markt. Bij LSModels blijft het altijd raden wanneer iets daadwerkelijk uitkomt. De gedragingen van LSModels om REE te beconcurreren met soortgelijk materieel als REE al had aangekondigd heeft wel wat kwaad bloed gezet. Dan zou de onverwachte aankondiging van die UIC-rijtuigen dus een koekje van eigen deeg kunnen zijn.

Gegroet,

Rob     
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Falkenberg op 21 juni 2015, 10:49:56
Meen je dat nou écht dirkjan?
Ja, rob, vooruitgang mag worden gevierd

Citaat
Laat ik opmerken dat de rijtuigmodellen van REE er optisch best mogen wezen, maar er zijn ook wel wat "mitsen en maaren".

De argumenten die je noemt noem ik een goede stap, jij meet alles af aan de standaarden van vroegah  ;)  (ondertiteling: ja, dat is een smiley)

Bovendien zijn een aantal van je argumenten klinkklare onzin want (en ik heb het bij meerdere van mijn REE wagens gecontroleerd):
- De assen zijn gewoon 24,2 tot 24,4 mm lang, een gewone wielmaat
- Zijn de assen gewoon spits van vorm en niet cylindrisch

De wagens passen mij dus prima, dat jij er een probleem mee hebt, betekent niet automatisch dat ze fout zijn.

Citaat
Door nu die UIC-rijtuigen aan te kondigen zou het best kunnen zijn dat REE inderdaad gebruik wil maken van de vermoedelijk wat benarde positie waarin LSModels terecht is gekomen.

De aankondiging was deze week, ze worden in oktober verwacht. Aangezien jij ook op het e-train forum meeleest, is daar veel meer al over geschreven (en gezeverd, maar dat terzijde) In dat tijdsbestek zet je niet een dergelijk model neer. Dus REE was er al langer mee bezig, langer dan de kleine postzegeltekeningetjes die LS begin dit jaar toonde. Dus REE springt niet in een gat van LS, maar in een gat van Roco en LS is te laat.

dirkjan
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 21 juni 2015, 14:38:40

Bovendien zijn een aantal van je argumenten klinkklare onzin want (en ik heb het bij meerdere van mijn REE wagens gecontroleerd):
- De assen zijn gewoon 24,2 tot 24,4 mm lang, een gewone wielmaat
- Zijn de assen gewoon spits van vorm en niet cylindrisch


Dag Dirkjan,

Wat hebben we nou? Ik kocht in Frankrijk toen ze nét verkrijgbaar waren - zo'n DEV AO rijtuig van REE (omdat ik het wilde vergelijken met mijn stokoude RMA rijtuigen, die ik nog altijd - maar nu kortgekoppeld - op mijn baan heb rijden), en dat rijtuig had wel degelijk draaistellen met 23mm lange cylindrische assen!

Aangezien ik in de loop der jaren mede dankzij mijn actieve deelname aan de discussies op het franstalige "Loco Revue forum" nogal wat "goeie vriendjes" in Frankrijk heb opgedaan kon ik dat rijtuig aan een van hen verkopen omdat ik er niets mee aankon op mijn Märklin-baan. Dan moeten ze bij REE mijn herhaaldelijke verzuchtingen (door een "verfranste buitenlander" nogwel!) op het Franse forum serieus hebben genomen (ha ha  ;D ) en later de draaistellen hebben aangepast aan normalere normen waar het as-lengte ( en wellicht wielvolume en flenshoogte) aangaat. Maar alle gekheid op een stokje: Het kan ook zijn dat ACME die aanpassing van de draaistellen geëist heeft om de REE rijtuigen in die nieuwe uitvoering in hun sets te kunnen opnemen zonder dat dit tot protesten zal leiden van degenen die de voorkeur geven aan wisselstroom-wielstellen (veelal met dédain aangeduid als "Pizza Schneider")

Je begrijpt dat ik er nu het fijne van wil weten!

Dank dus voor jouw mededelingen.

Gegroet,

Rob

P.S. I erken dat ik  tot de liefhebbers behoor die niet meteen als er iets nieuws  op de markt komt dat nieuwe als "beter" beschouw en het omarm.  Ja, indertijd heb ik alle rijtuigen welke niet op schaal waren verkocht en alle rijtuigen die geen kortkoppelingsmechaniek hadden daar alsnog van  voorzien om de vouwbalgen op een recht traject tot op minder dan 1mm van elkaar te kunnen krijgen. En ik krijg dus nog steeds een goed gevoel bij de aldus opgekalefaterde stokoude RMA rijtuigen van het type DEV AO en de OCEM's van France Trains.  Die "hebben iets" wat het nieuwere materieeel van REE mist en dat is "allure" (in dit verband een lastig te vertalen Frans begrip). Zó kwamen die donkergroene  rijtuigen bij mij althans over als ik met de mix van sigarettenlucht van  "gitanes" en van "eau de Javel" (bleekwater waarmee de metro werd gereinigd ) nog in mijn longen op het perron van het gare du Nord de trein nam om een paar daagjes in Nederland te zijn alvorens terug te keren naar Parijs waar ik toen werkte. Een fikse maar niet ernstige vorm van nostalgie dus.

R.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 26 juni 2015, 12:19:41
Je begrijpt dat ik er nu het fijne van wil weten!

Hallo dirkjan,

Bovenstaande verwijzing naar een eerder bericht van mijn hand duidt op de vragen die ik me stelde inzake de assen onder vierassig REE-materieel.

Wellicht heb je meegelezen wat ik op het Franse Loco Revue forum heb nagevraagd. De antwoorden bevestigen mij wat jij al schreef. Aan jouw mededelingen twijfelde ik overigens niet, maar ik wilde het naadje van de kous weten.  Onder de Franse DEV AO rijtuigen zitten (thans?) assen met een lengte van 24,2 mm. Die assen hebben konische uiteinden (dus puntige assen). Er is wel een probleem dat die assen niet overal even dik zijn. De wielen worden op de juiste afstand gehouden doordat het deel  van de as tussen de wielen iets dikker is dan de beide uiteinden.

Zoals bekend is de onderlinge wielafstand op een gelijkstroom-as (als het goed is) iets groter dan op een wisselstroom-as. Ik ga nu maar niet ruziën over het juiste verschil in onderlinge wielafstand, maar die is er hoe dan ook. Alhoewel...ESU denkt daar wellicht anders over!.

Wielen op REE asssen kunnen dus niet zondermeer op de vereiste kleinere onderlinge afstand worden gezet om ze niet te laten ontsporen op puntstukken van Märklin-wissels. Ik merk daarbij op dat mijn ervaring is dat als gelijkstroom-wielstellen op "wisselstroommaat" zijn gezet, zelfs als die wielen veel kleinere flenzen hebben dan gewoonlijk wisselstroomwielstellen, dat in bijna alle gevallen goed gaat zelfs op metalen Mä-wissels.

Uit een foto die ik onder ogen kreeg trek ik wel de conclusie dat assen met hogere flenzen in de REE-draaistellen niet zullen passen althans als die draaistellen niet worden uitgefreesd en ook de remschoenen worden verwijderd. Nu sta ik op dat punt voor niets en frees en breek zonodig alles weg wat andere wielen in de weg zit. Maar zelfs dan denk ik dat gewone wielen van Roco of Märklin niet in die draaistellen zullen passen omdat hun assen veelal een ietsje langer zijn dan de hiervoor al genoemde 24,2 mm. Meestal zijn ze 24,5 of 24,75mm lang en dat is meestal nét te veel om ze ongehinderd in het REE-draaistel te laten bewegen, voor zover het sowieso mogelijk is ze in die draaistellen te monteren.

Ik maak al deze opmerkingen omdat ik de laatste tijd constateer dat eigenaren van Nederlandse modelbanen (en daarvan zijn er veel die een wisselstroombaan hebben) zich meer dan vroeger realiseren dat er indertijd  dagelijks meerdere internationale treinstammen hoofdzakelijk bestaande uit Franse DEV AO rijtuigen in Nederland kwamen. Dat waren treinen waarin niet alleen rijtuigen meereden die tussen Parijs Noord en Amsterdam CS werden ingezet, maar een aantal van die rijtuigen ook tussen Nice en Amsterdam reden.

Jouef en ook Lima (nu één pot nat) bezitten mallen van de benodigde rijtuigen nog steeds, maar ze zitten niet meer zoals vroeger in de "vaste" assortimenten. Nu REE met dezelfde soort rijtuigen op de markt is gekomen (en er in de toekomst nog meerdere Franse rijtuigen bij hen in de planning staan) is het dus wel zinnig om even te wijzen op de mogelijke problemen die zich voordoen als je die REE-rijtuigen op een wisselstroombaan inzet. Dat de REE-kortkoppelingsmechaniek nu niet je dát is en de veel te korte "uitgetrokken" vouwbalgen het niet zondermeer mogelijk maken deze rijtuigen met de vouwbalgen "tegen elkaar" kort te koppelen zijn wel aspecten waaraan zeker ook gedacht moet worden als je voornemens bent dergelijke mooie rijtuigen aan te schaffen. Ikzelf zou ongetwijfeld meteen vervangende Symoba kortkoppelings units  aanbrengen en "langere"vouwbalgen opscharrelen , maar ja, dan worden die rijtuigen al gauw bijna € 15,-- duurder, en goedkoop zijn ze toch al niet. Het is één van de reden dat ik mijn zéér oude RMA modellen maar aanhou. Daar ben ik nog steeds tevreden mee alhoewel ze voor jongere liefhebbers wellicht als "gedateerd" zullen worden beschouwd.

Gegroet,

Rob

   
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: henk op 27 juni 2015, 09:30:10
Voor vervangende wielstellen zijn we toch niet meer afhankelijk van de grote fabrikanten Rob. Bij Luck of een andere specialist kan je wielstellen met 24,25 mm assen en zowat ieder gewenst wiel bestellen. Gewoon via internet, binnen een paar dagen in huis en niet eens duur, zelfs inclusief verzendkosten.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Thowra op 27 juni 2015, 12:21:42
Zeer fraai model zeg!
En wat te denken van de pantografen die op de CC7100 zitten!?  :D
Hopelijk ter zijner tijd los verkrijgbaar om mijn huidige vloot 1300'n verder te kunnen pimpen.
De prijsindicatie ligt zo rond de 270 a 300 euro voor de CC7100 lok.
 
En wie weet komt de Nederlandse markt ook aan de beurt.   (y)
Check dat draaistel!  :-*

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel_REEcc7100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel_REEcc7100.jpg)
bron: REE models

Jeroen

 
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 27 juni 2015, 16:47:38
Voor vervangende wielstellen zijn we toch niet meer afhankelijk van de grote fabrikanten Rob. Bij Luck of een andere specialist kan je wielstellen met 24,25 mm assen en zowat ieder gewenst wiel bestellen. Gewoon via internet, binnen een paar dagen in huis en niet eens duur, zelfs inclusief verzendkosten.

Helemaal mee eens henk,

de firma Luck is mij dan ook goed bekend! Maar zijn assen (met konische uiteinden) die in de buurt komen zijn dan òf 24,0 ( de korte Fleischmann-lengte) òf 24,4 mm lang (en dat is veelal Märklin- lengte). In principe - als het écht goed is - heb ik dus assen nodig van 24,2mm (er nét tussen in). Let wel: De wielen die Luck  aanbiedt zijn overigens gelijkstroomwielen. Nou is dat ook niet zó'n bezwaar, als ze op de goede binnenmaat (aangepast voor Märklin normen) staan dan gaan ze ook wel zonder ontsporen over Märklin-wissels.

Nou ben ik ook weer niet zo'n "pietlut" (ik hoop dat de meeste anderen er ook zo over denken) en zou dus kunnen kijken of 24,0 mm assen van Luck "een beetje los" (dat wel) in REE-draaistellen zouden passen (lees: blijven hangen) , en dan op die assen de oorspronkelijke wielen van REE persen maar wel op wisselstroom binnenmaat (14 mm). Ook de Luck-wielen zijn als ik het zo zie namelijk te grof voor de REE draaistellen. Ik probeer een plaatje bij te voegen dat een goede collega van mij op het Loco Revue forum voor mij gemaakt heeft waar je ziet dat die REE-wielen kleine flenzen hebben en relatief dunne wielen die met hun flenzen maar nèt in de ruimte passen die daarvoor in de draaistellen is voorzien. Let ook maar eens op de remschoenen, die zouden ook aardig in de weg kunnen zitten als je andere dan REE-wielen zou kiezen Vandaar dat ik liever probeer die REE-wielen te blijven gebruiken.

Gegroet,

Rob

(http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=369696)
   
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Floris Dilz op 27 juni 2015, 17:02:38
Let wel: De wielen die Luck  aanbiedt zijn overigens gelijkstroomwielen. Nou is dat ook niet zó'n bezwaar, als ze op de goede binnenmaat (aangepast voor Märklin normen) staan dan gaan ze ook wel zonder ontsporen over Märklin-wissels.

Uhhhh... nee? Luck maakt gewoon wisselstroomwielen hoor, met de geduchte flenzen en alles erop en eraan...

Verder zie ik op je foto geloof ik een REE DEV-rijtuig, met puntassen en een draaistel dat daar duidelijk ook voor gemaakt is. Hoe zit het dan met het verhaal over die cilindrische assen?
(en als ik een beetje naar dat draaistel kijk: nee, daar gaan inderdaad geen wisselstroomassen in passen... wel een gruwelijk mooi draaistel trouwens, met die losse zwanenhalzen binnen en buiten! :o )
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 27 juni 2015, 19:33:09
Zeer fraai model zeg!
En wat te denken van de pantografen die op de CC7100 zitten!?  :D
Hopelijk ter zijner tijd los verkrijgbaar om mijn huidige vloot 1300'n verder te kunnen pimpen.
De prijsindicatie ligt zo rond de 270 a 300 euro voor de CC7100 lok.
 
En wie weet komt de Nederlandse markt ook aan de beurt.   (y)
Check dat draaistel!  :-*

(knip)

Jeroen

Wie durft ze te schrijven in zijn/haar beste Frans of ze eventueel Nederlandse liefhebbers blij willen/kunnen maken? :) Ik kan wel Google Translate gebruiken maar ik heb daar slechte ervaringen mee. De intentie komt meestal wel over maar zinsopbouw klopt meestal niet.

Ziet er inderdaad goed uit. Die pantografen lijken op de Carmina's die ik gebruik op mijn NS loks. Zou al mooi wezen als ze alleen het frame met draaistellen kunnen leveren, dan komt KleiNSpoor vanzelf met NS kappen :) Of we pimpen ons suf met een paar Lima's

Mvg,

Robert
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 27 juni 2015, 23:12:34
Wie durft ze te schrijven in zijn/haar beste Frans of ze eventueel Nederlandse liefhebbers blij willen/kunnen maken?

Hallo voornaamgenoot,

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans. Na veertien jaar verblijf in dat land moet me dat wel lukken!

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 27 juni 2015, 23:44:16

Uhhhh... nee? Luck maakt gewoon wisselstroomwielen hoor, met de geduchte flenzen en alles erop en eraan...

Dag Floris,

Zo staat het niet in hun website waar ik het afgelopen zatermiddag (al luisterende naar het EU-drama met Griekenland)  nog heb nagegaan.

Verder zie ik op je foto geloof ik een REE DEV-rijtuig, met puntassen en een draaistel dat daar duidelijk ook voor gemaakt is. Hoe zit het dan met het verhaal over die cilindrische assen?


In dit draadje heb ik al eerder geschreven dat ik in het allereerste begin in Parijs zo'n DEV AO heb gekocht en dat model had cylindrische assen! Daar kon ik dus niks mee en ik heb het rijtuig meteen doorverkocht aan een Frans modelbouwvriendje. Het is mij ook een raadsel, wellicht heb ik een proefmodel in handen gekregen dat per ongeluk bij de winkelier terecht was gekomen.
Dat er nu gelukig puntassen onder zitten moet bijna wel omdat ACME van plan is deze REE rijtuigen in hun ACME sets op te nemen.

en als ik een beetje naar dat draaistel kijk: nee, daar gaan inderdaad geen wisselstroomassen in passen

Nee dat vermoed ik ook niet, maar ook geen vervangende assen van bijvoorbeeld Roco, Liliput en andere gelijkstroommerken. Dat zou best nog wel eens problemen voor ACME kunnen opleveren als de bedoelde sets naar Duitsland worden geleverd. De klandizie aldaar is notoir lastig en met 50% Märklinrijders die "eventjes" de REE gelijkstroomwielen willen vervangen door wisselstroomwielen geeft dat meteen geduvel. En in Duitsland gaan de liefhebbers er bijna nooit zélf aan zitten knutselen, maar geven het hele boeltje meteen terug aan de handelaar. Die moet dan maar zien wat hij er dan mee doet.

Hartelijk gegroet,

Rob
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: ingenium op 28 juni 2015, 00:15:15
Paarlen voor de zwijnen...
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Floris Dilz op 28 juni 2015, 00:59:26
Dag Floris,

Zo staat het niet in hun website waar ik het afgelopen zatermiddag (al luisterende naar het EU-drama met Griekenland)  nog heb nagegaan.

Hier staat het: http://www.feinmechanik-luck.de/HO_NEM.html
wisselstroomwielen naar NEM 340, gelijkstroom naar NEM 311, echt een verschillend wielprofiel dus (heb dat spul ook in handen gehad, vandaar)

Verder verwacht ik niet dat acme persé wil dat er acme-assen onder de dev-rijtuigen komen, die kopen gewoon een doos of wat complete rijtuigen van REE (misschien als je mazzel hebt nog wat reserveonderdelen voor reparaties), stoppen ze bij de set en gauw doorschuiven, daar wordt echt niet meer moeite in gestoken. (en waarom zouden ze ook...)
Waarschijnlijk liepen die cilindriscxhe assen gewoon niet lekker en werden het toch weer puntassen of er is nog iets anders aan de hand dat we nooit zeker zullen weten...
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: henk op 28 juni 2015, 06:44:15
Al die specialisten zitten juist in Duitsland. Ik koop meestal bij deze club en daar kan je echt alle mogelijke wielen aan de verschillende assen laten zetten. Dus ook een 24,25 mm as met gewone tweerailwielen, maar dan niet geïsoleerd en op drierailafstand.
http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/ (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/)

Niet geschikt voor m-rail, maar de liefhebbers van m-rail zijn meestal ook niet erg geïnteresseerd in het type modellen dat REE produceert.
REE is begonnen op de Franse markt. Daar overheerst tweerail en dus doet REE niet alle concessies die nodig zijn om een model geschikt te maken voor echt alle drierailbanen. Ik hoop dat ze dat volhouden. Zo niet dan is het gevolg te zien bij de Artitec ovalen ramenrijtuigen. Prachtige modellen. Helaas zo hoog op de poten dat ze vagelijk op een smalspoormodel beginnen te lijken. Ze hebben gelijk hoor. Wie voor de kleine Nederlandse markt produceert heeft geen keuze. Maar hopelijk kan REE het zich wel veroorloven aan wat uitgangspunten vast te houden.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 28 juni 2015, 15:44:59
Hallo voornaamgenoot,

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans. Na veertien jaar verblijf in dat land moet me dat wel lukken!

Gegroet,

Rob van Kooy

Dag Rob, bedankt voor het aanbod! Ik ga het hier maar proberen, dan kunnen anderen eventueel nog verbeteren/toevoegen wat ik vergeet:

Beste heer/mevrouw,

Naar aanleiding van uw aankondiging en prototype van uw SNCF CC7100 modellen vragen heel wat Nederlandse modelspoorliefhebbers zich af of u zou willen overwegen om een Nederlandse versie van de CC7100 uit te brengen.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) kochten in de jaren 50 de serie NS 1300 van Alsthom die op wat details na, gelijk is aan de CC7100. Met wat aanpassingen aan de sierlijst aan de voorkant is relatief makkelijk een NS versie te maken. Latere NS versies na verschillende revisies zijn meer werk (geen sierlijsten en andere frontseinen)

Er zijn andere fabrikanten die een NS versie hebben uitgebracht, waaronder Lima (redelijk mooie kappen in de goede verhoudingen) en Jouef, maar met erbarmelijke aandrijvingen/motoren. De enige die op dit moment leverbaar is zijn aangepaste en omgespoten Spaanse breedspoor loks van Rivarossi (eigenlijk Electrotren). De verhoudingen kloppen niet en dit is storend voor veel modelspoorders. Rivarossi heeft in het verleden correcte uitvoeringen gemaakt voordat het merk overgenomen werd door anderen (nu Hornby) en heeft waarschijnlijk geen zin om met de eigen merken te concurreren. Onder de naam Jouef word nu de CC7100 uitgebracht op basis van de oude en correcte Rivarossi mallen, maar geen NS serie 1300.

Mocht het toch teveel werk zijn om de mallen voor Nederland aan te passen, dan vraag ik of het mogelijk is om de aandrijving en chassis los te kopen. Dan kunnen we de oude Lima modellen een tweede leven gunnen.

Vriendelijke groeten,

Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Thowra op 28 juni 2015, 16:26:28
(ter aanvulling).........,en of de mogelijkheid bestaat dat de prachtige pantografen in een setje van twee verkrijgbaar zullen zijn?

Jeroen
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Besselspoor op 28 juni 2015, 19:27:20
Och, waarom wachten..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221579267.html#msg3221579267
 ;)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Thowra op 28 juni 2015, 19:36:18
Wereld van verschil!  ;D

Jeroen
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 28 juni 2015, 20:46:03
(ter aanvulling).........,en of de mogelijkheid bestaat dat de prachtige pantografen in een setje van twee verkrijgbaar zullen zijn?

Jeroen

Off topic: de Pantografen lijken op de Carmina, en deze zijn hier verkrijgbaar: http://www.jppennati.com/HO/04.html (even op het pijltje klikken)

Maar we kunnen het altijd vragen aan REE natuurlijk :)

Och, waarom wachten..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221579267.html#msg3221579267
 ;)

Ik wacht nog op je topic hierover :P
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Besselspoor op 28 juni 2015, 22:08:22
Ik moet hem natuurlijk eerst ff ombouwen, het is geen streaming verslag van de live-werkzaamheden ;D
Als het meevalt met de hittegolf heb ik wel wat deze week, zoniet wacht ik even tot het op mijn zolder géén 40 graden is :P
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 28 juni 2015, 23:34:30
Hier staat het: http://www.feinmechanik-luck.de/HO_NEM.html
wisselstroomwielen naar NEM 340, gelijkstroom naar NEM 311,

Ja Floris,

Ik was - zoals ik al schreef - nogal afgeleid door het  luisteren naar de radio vanwege de Griekse problemen en zat tegelijkertijd de website van Luck  te bekijken dan krijg je zoiets...

Sorry.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 30 juni 2015, 18:06:53

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans.

Ziehier mijn Frans tekstvoorstel. Ik heb daarbij wel rekening gehouden met de Franse gebruiken om iets te formuleren zonder de strekking van jouw tekst wezenlijk te veranderen.

Dan krijg je het volgende:

Mesdames, Messieurs,

Permettez-moi d’attirer votre attention sur ce qui suit :

Après l’annonce des modèles REE de la SNCF CC7100 pas mal de modélistes néerlandais se sont demandés si vous avez considéré de  commercialiser également des versions néerlandaises de cette locomotive.

Dans les années cinquante les chemins de fer Néerlandais (NS) achetaient d’Alstom une série de ces locomotives françaises qui ont reçu ensuite la dénomination néerlandaise NS 1300. Avec quelques petites adaptations extérieures du modèle SNCF (comme une moulure sur les fronts)  il parait relativement facile de commercialiser en tout cas  la première version néerlandaise de cette locomotive. Toutefois j’observe que les adaptations de l’extérieur de l’original lors des révisions  ultérieures (comme d’autres phares et l’enlèvement des moulures) rendent la reproduction des caisses ainsi adaptées plus compliquée. 

Dans le passé d’autres producteurs ont commercialisé des versions néerlandaises de la SNCF CC 7100 dont  Lima avec des caisses bien correctes et Jouef (malheureusement avec une motorisation douteuse). Actuellement sont disponibles des versions néerlandaises de cette locomotive de Rivarossi (en fait d’Electrotren) mais avec des dimensions espagnoles qui ne plaisent pas les amateurs néerlandais. Il n’a que peu d’espoir que Rivarossi  reconstruira les caisses actuelles de son modèle SNCF parce que Hornby commercialise déjà sous la marque-sœur Jouef la CC7100 sur base des moules plus anciennes de Rivarossi (ayant des dimensions correctes) , mais pas une NS 1300 !

Eventuellement il serait une idée que vous livrerez comme pièce détachée des chassis complets de votre nouvelle SNCF CC 7100 permettant aux amateurs néerlandais de les munir d’anciennes caisses Lima  encore dans leur possession.

Dans l’attente de vous lire,

Je vous prie agréer, Mesdames, Messieurs, l’expression de mes sentiments distingués.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Silvolde op 30 juni 2015, 18:28:57
Rob, is het gezien jouw perfecte kennis van de Franse taal, misschien een idee om REE direct voor een complete NS 1300 loc (in de blauwe uitvoering) te benaderen? Voor zo'n exemplaar teken ik in.

Silvolde
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 30 juni 2015, 19:27:35
Rob, is het gezien jouw perfecte kennis van de Franse taal, misschien een idee om REE direct voor een complete NS 1300 loc (in de blauwe uitvoering) te benaderen? Voor zo'n exemplaar teken ik in.

Hallo Silvolde,

Ik ben tot alles bereid, maar ik heb me slechts beperkt tot het voorstel zoals Biesje dat had geformuleerd, zij het dat
hij schreef dat hij zich wel zou kunnen voorstellen dat anderen - zoals jij dus nu - er nog wat aan zouden willen toevoegen.

Terzijde wil ik wel een opmerking maken:
Tot op heden lijkt het er sterk op dat REE zich als een specifieke leverancier voor de Franse markt profileert.
Dat wil niet zeggen dat je hier en daar in Nederland  (ook in Houten) hun produkten niet kan kopen, maar het is
allemaal puur Frans (mooi) spul. En: 2-rail. Ik zie ze ook niet gauw geïnteresseerd in het uitbrengen van
niet-Franse modellen, zelfs als het slechts om kleurvarianten gaat.

Ik heb met de Heren van REE meermaals ook wel mondeling contact gehad en ook daaruit bleek wat ik hiervoor
schreef.

Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.
Toen ik dat overigens geschreven had heb ik via een peroonlijk bericht van een mede-forumist ongenadig op mijn ziel
gekregen: dan had ik maar voor gelijkstroom moeten kiezen! En vooral niet in een wat langere bijdrage daarover
in dit forum zitten te jeremineren ???

Nou ja, wéér wat geleerd.....

Gegroet,

Rob
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 30 juni 2015, 22:33:23
Dank je Rob :D Ziet er erg Frans uit in ieder geval (y)

Solvolde: een complete NS versie is ook het uitgangspunt. Dat staat iig in het Nederlandse stuk wat ik schreef. Willen ze dit niet dan willen ze wellicht wat extra frames/aandrijvingen en draaistellen laten maken voor de Nederlanders (en anderen)  die Lima kappen met mooie draaistellen en aandrijvingen willen. Ik heb ook Dhr. Langeveld van Kleinspoor eens gevraagd of hij er brood in zag om een mooie 1300 kap te maken en te reproduceren. Maar geen antwoord gekregen. Hij zal er vast wel eens aan gedacht hebben, maar dan wil hij waarschijnlijk ook een oplossing voor de aandrijving aan kunnen bieden. Complete frames en draaistellen laten printen kan natuurlijk ook, maar dan moeten we iemand zo gek krijgen die dat kan tekenen.

Maar het gaat hier natuurlijk over REE modellen. En laten we het hopen dat ze welwillend zijn om dit te doen.

Zal ik de mail al sturen of moet er nog wat aangepast worden?

Mvg,

Robert
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 30 juni 2015, 23:04:15


Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.

Hallo,

Het is puur toeval, maar ik had zojuist contact met "Frankrijk" en begrijp dat REE onder nummer MB-058S AC
voornemens zou zijn om de CC7100 als soundloc ook voor het 3-railsysteem uit te brengen.
Nu voeg ik daar wel aan toe, dat REE indertijd ook van plan was zijn uiterlijk prachtige stoomlocomotieven  als
wisselstroom model te gaan leveren waar ze later dan toch weer van hebben afgezien omdat men vreesde voor
een te kleine afzet, welke bijna uitsluitend in het buitenland zou moeten worden gerealiseerd. Dat LSModels al zijn
tractiematrieel (dus ook alle Franse modellen) altijd ook voor wisselstroomsysteem ontwikkelt overtuigde de Heren
van REE niet voldoende.

Nu is de CC 7100 uiteraard écht wel een icoon in het modelspoorwegwereldje en over de hele wereld bekend en
wellicht dat afzet met name in Duitsland en andere rijke Noord-Europese landen dan ook wel succesvol kan zijn.
Maar dan moet je zo'n loc uiteraard ook voor WS-systeem aanbieden anders wordt het niks.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 30 juni 2015, 23:19:50

Zal ik de mail al sturen of moet er nog wat aangepast worden?

Dag Robert,

Up to you!

Het is jouw initiatief alleen vertaald in "salon-Frans" (daar is men in Frankrijk zéér gevoelig voor). Daar staat ook in
 - zoals jij al bedoelde - dat er het liefst een complete 1300 van REE op de markt komt. Nu je zojuist hebt kunnen
lezen dat de loc ook voor wisselstroom in de planning is, maakt het de kans "dat er wat komt" wel groter.

Maar zeker nog niet juichen voordat de beer geschoten is!

Gegroet,

Rob
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Besselspoor op 01 juli 2015, 00:01:39
Ik zie dat het REE model wel de Franse apparatenkast onder de bak heeft...zijn de draaistellen dan niet net zo (te)kort als bij de Electrotren versie?
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 01 juli 2015, 01:53:25
Naar mijn weten heeft de Franse versie dezelfde dimensies als de Nederlandse. Ik denk dat de Spaanse korter zijn ivm het breedspoorgebeuren of andere aanpassingen aan de Spaanse wensen zoals minimale boogstraal?

Ik ga de mail lekker sturen :D Eventueel antwoord zal ik hier neerplempen met alvast een Google vertaling.

Nogmaals bedankt Rob :) Het is niet zozeer mijn initiatief, ik zag alleen het berichtje van Joran hier dat ze met een CC7100 komen :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Joran op 01 juli 2015, 07:45:40
Top Biesje  (y)

Een blauwe of geel/grijze zou mooi in mijn tijdperk passen! :)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: 1200blauw op 01 juli 2015, 08:54:21
Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.

Een AC-uitvoering van een 1300 tp. IVa zou mij ook wel passen! Dus mochten de heren (M/V) van REE hier meelezen omdat ze perfect Nederlands blijken te kunnen verstaan: Si vous plait messeurs!
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 01 juli 2015, 11:28:17
Wel, ze zijn snel en er is hoop! Ik heb al een antwoord, kort en krachtig:

Bonjour

C'est prévu en fin d'année 2016 que sortent les machines des NS

Cordialement


Christophe Chapelle
REE-Modeles
email : info@ree-modeles.com


Google vertaling:

hallo

Het wordt naar verwachting eind 2016 dat de NS uit machines

Vriendelijke Groeten


Christophe Chapel
REE-modellen
e-mail: info@ree-modeles.com


Nu vol spanning wachten op Rob voor de correcte vertaling. Wie weet heeft google het helemaal mis!

Mvg,

Robert
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Thowra op 01 juli 2015, 11:36:39
Kijk eens aan! Dat is zeer goed nieuws! Très bien!  :-* (y)
Waarschijnlijk lagen deze plannen al ruimschoots klaar op tafel.

We wachten af.......



Jeroen




Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Martijn193 op 01 juli 2015, 12:18:54
Ben ook heel erg benieuwd....

Ziet er iig heel mooi uit.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Joran op 01 juli 2015, 12:20:59
Super!

https://www.youtube.com/watch?v=PxYQQoYfMtQ (https://www.youtube.com/watch?v=PxYQQoYfMtQ)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rob van Kooy op 01 juli 2015, 12:29:12
C'est prévu en fin d'année 2016 que sortent les machines des NS

Hallo Biesje,

In feite staat er : "Het is voorzien dat eind 2016 de NS locomotieven worden uitgebracht"

Nou, dat is mooi! Het enige onduidelijke in het antwoord is of met "les machines" wordt bedoeld meerdere versies
van hetzelfde model (bijvoorbeeld met of zonder sound of andere kleur)  dan wel of ook later omgebouwde
versies v.w.b. het uiterlijk (dus na de door jou al genoemde revisies) zullen worden uitgebracht. Je hebt in je brief
al gemeld dat in dat geval de mallen van de kappen zullen moeten worden aangepast. Ze zijn er bij REE ook door jouw
bericht dus al op geattendeerd. Goede mallenbouwers zullen - gezien de voortschrijdende kennis op dit gebied - uiteraard
rekening trachten te houden met mogelijke wijzigingen in de kappen als dat ook zakelijk verantwoord is. Ik merk op
dat dit nu al het geval is met de extra stroomlijning aan de achterzijde van de REE loc die het toenmalige snelheidsrecord
vestigde.

Ik zou willen raden de "broedende REE kip" nu even met rust te laten door geen nadere vragen of eisen te stellen. Het is een
serieus bedrijf. In het begin waren ze soms wel wat eigenwijs door reeds bereikte resultaten bijv. waar het goed werkende kortkoppelings
systemen betreft niet te kopiëren en waar het de keuze van wielstellen betreft ook in eerste instantie te mikken op een kleine groep
"fijnproevers" die - misschien jammer voor hen - bij nader inzien  niet aan hun trekken komen. Zeker ook de beoogde samenwerking met
ACME vereist nu eenmaal dat kortkoppelingssytemen en wielassen van REE-produkten zodanig moeten zijn uitgevoerd dat het
merendeel van de modelspoorliefhebbers met name buiten Frankrijk er probleemloos mee uit de voeten kan net zoals bij LSM en bijv. Roco producten.

Gegroet,

Rob van Kooy

 
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Biesje op 01 juli 2015, 13:20:51
Bedankt Rob voor de verduidelijking :)

Goed nieuws dus, maar ik ben het met je eens dat we ze nu niet moeten bombarderen met vragen en wensen. Laten we tonen dat we het waard zijn om moeite voor ons te doen :)

De blauwe en turkooize versies zijn natuurlijk het makkelijkst. De grijs/gele wat lastiger door het geheel ontbreken van de sierstrips. En de gerenoveerde het lastigst met de nieuwe deuren en lamp units en het gewijzigde plaatwerk naast de deuren.

Nog even een jaartje tandjes bijten en dan weten we meer hopelijk :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Joran op 01 juli 2015, 13:49:53
Dan maar een blauwe 1307 of 1310, die hebben nooit in grijs/geel rondgereden. Lees ook net dat de 1307 geen sierstrip op de deuren had. Doe de 1310 dan maar :)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Rondje_HO op 01 juli 2015, 14:33:24
Wanneer REE zich in een bepaald model verdiept maken ze vaak wel veel verschillende maar kloppende versies, zie bijvoorbeeld de BB 67000 serie. Die hebben ook verschillende logo's welke dus ook ieder een eigen mal moeten hebben.  (y)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: henk op 01 juli 2015, 15:21:55
Er kan hier nog wel een blauwe 1300 van een zesde merk bij.  (y)
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Martijn193 op 05 juli 2015, 15:23:39
Nu LS Models schijnbaar in de problemen zit (zie andere draadjes) springt REE in het gat: UIC rijtuigen (http://www.ree-modeles.com/catalogue/voitures-voyageurs/80-voitures-uic/228-voitures-uic-serie1) Samen met de DEV-AO rijtuigen die ze bij REE al hebben uitgebracht en waarvan alweer nieuwe varianten zijn aangekondigd (de U46 versie) waren dat de rijtuigen die in de jaren 60 en 70 de treinen naar Parijs domineerden. Kunnen die blokken plastic van Roco de deur uit  ;D

dirkjan

Tot welk jaar en in welke samenstelling deden ze mee in de Parijse treinen ? Vraag voor zowel de DEV als de UIC rijtuigen.
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Falkenberg op 05 juli 2015, 17:14:04
Nou, kijk maar naar dit nieuwe draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65326).De UIC reden in de 80-er jaren vaak nog op NL, DEV-AO was na 1980 wel over.

dirkjan
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Martijn193 op 05 juli 2015, 22:50:07
Mijn dank is groot !

Die van 1979 heb ik voor en groot deel. Misschien eens 2 van die uic's aanschaffen. Hoewel, ik rij wel 3 rail... ;D
Titel: Re: REE 2015
Bericht door: Falkenberg op 05 juli 2015, 23:11:27
Iedereen heeft wel wat  8)