Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door kar
Vandaag om 12:30:05
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:24:35
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 12:06:08
Minibaan Visserskaai H0 door Dave.......
Vandaag om 11:30:51
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
ESU V5 Decoder setting door Ben
Vandaag om 11:23:27
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 11:17:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 10:56:58
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 15415 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #30 Gepost op: 16 June 2015, 09:56:56 »
Zoals zo vaak in Nederland moet het weer (relatief) goedkoop. Persoonlijk wordt ik liever gered door een Evacuatie wagon met overdrukcabine, dan voort gesleept worden in een rij zeepkisten getrokken door een gereedschapskist met motor. Maar ook dat is te duur, dus hobbelen we tegenwoordig met een Caddy over de rails?
Ride On

Rino

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: NS Brandweer
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2015, 12:52:32 »
Hoontje, bedankt voor de info.
ben zelf inmiddels ook al weer drie jaar 'buiten dienst'  ;D

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #32 Gepost op: 16 June 2015, 12:53:19 »
Neen. De Caddy is een aanvullend voertuig bij de brandweer. Prorail heeft overigens ook Caddys bij de ongevallenbestrijding maar die komen niet op het spoor te hobbelen. Zijn gewone auto's om mensen en materieel van punt A naar punt B te brengen.
Het "treintje" met de spoormodules is samen met de voertuigen afgeschreven en vervangen.

@Erich... ah kijk FLO? Of bezuinigingen? Ikzelf heb wat afstand genomen van de repressieve dienst al in 2010, toen we hier te horen kregen dat we van 54 vrijwilligers terug naar 17 moeten... Geef wel nog les aan de Jeugdbrandweer en indien nodig stap ik nog in.  ;D

« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 12:56:28 door Hoontje »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS Brandweer
« Reactie #33 Gepost op: 18 June 2015, 10:52:33 »
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )
Hoontje
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: NS Brandweer
« Reactie #34 Gepost op: 23 September 2015, 15:46:14 »
Toen ik op 18-9-1968 bij de NS te Rotterdam Ijselmonde / Depot Feienoord in dienst trad was er in het kader der Bescherming Bevolking ,de volgende constructie gestoeld op de vrijwilligheid van het personeel . Bedrijfsbrandweer (uitgerust met oud hollands model helmen ) , de reddingsdienst ( uitgerust met grijze helmen ,engelsmodel ) en de EHBO met witte helmen . De brandweer beschikte over aanhang motorspuiten ( groot of Middelvermogen ) voorzien van een Volkswagen industrie motor of een Ford ET6 een 8 cilinder V-motor .Toen de BB overging naar de reguliere brandweer ,bleven alleen op grote standplaatsen een Bedrijfsbrandweer over . Sommige aanhangers werden door een Tank Autospuit vervangen ,of door een Fiat met losse motorspuit . De laatste jaren was ik medewerker Bedrijfshulpverlenig ,controle blusmiddelen,ehbo spullen etc .
Naast de brandweer was er een hersporingsorganisatie .
Die bestond 1 stoomkraan ;RAPIER , en 2 dieselkranen ;krupp ardelt 80 ton hefvermogen op 15 meter vlucht .
Verder gereedschapswagens ,en gereedschapsauto's.
Bij calamiteiten met gewonden of personenen waren er hulpverleningsauto's ,die dezelfde rechten hadden als de brandweer .

Over de tunnels het volgende ;
De Velsertunnel is één open tunnelbuis met twee sporen ZONDER middengeleiding . Als ook zonder bluisleiding /noodverlichting .
De schipholtunnel was één buis met twee sporen met midden geleiding .Dit is thans twee tunnelbuizen met elk twee sporen met midden geleiding . de tunnelbuizen zijn onderling dmv nooddeuren met elkaar verbonden .Bij de aanleg van de tweede tunnelbuis is er een blusleiding aangelegd .Als ook rook en branddetectie .
DE hemtunnel ,één tunnelbuis met drie sporen gescheiden door tunnelwand met open doorgaangen .Ook is deze tunnel voorzien van een blusleiding .
De willemstunnel , één tunnelbuis met middengeleiding ,en blusleidig . De brandweer controleruimte is op station Blaak . Tevens  is er bij station Blaak ,een sluisdeur aanwezig ,die er voor moet zorgen dat er bij lekkage geen water via de tunnel naar de stad vloeit .
Voorzover dat ik weet .

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: NS Brandweer
« Reactie #35 Gepost op: 23 September 2015, 16:34:52 »
In Willemsspoortunnel heeft iedere buis, de H, J, K en de L-buis een eigen waterdichtschot. In geval van nood laat men die zakken. Zijn uiteraard speciale procedures voor.

Gr Hans

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS Brandweer
« Reactie #36 Gepost op: 24 September 2015, 14:34:43 »
Even goed lezen en doordenken...........

Dirk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS Brandweer
« Reactie #37 Gepost op: 25 September 2015, 06:25:30 »


LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto
He met die trein ben ik een keer geevacueerd na een ongeluk -aanrijding van onze trein met een vrachtwagen.
Gr Joke

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS Brandweer
« Reactie #38 Gepost op: 01 October 2015, 01:10:28 »
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.
Het zijn, anders dan ik verwacht had, weer Volvo's geworden. Bij mijn weten is het Hilton Engineering die de tender voor de haakarmen gewonnen heeft en die hebben altijd MB en MAN als hofleverancier voor vrachtwagens, i.t.t. SRS Sjölanders/BSE die Volvo gebruiken (de automontagewagens en stormobiels van o.a. BAM, Strukton, Assetrail en Volker komen daar vandaan).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de