Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:01:36
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
08 November 2025, 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: Meerdere boosters op één trafo?  (gelezen 1452 keer)

Hasenwald

  • Online Online
  • Berichten: 960
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Meerdere boosters op één trafo?
« Gepost op: 17 October 2007, 00:09:29 »
Beste modelspoorders,

Mijn baan wordt groter en groter en dat is goed nieuws want er kunnen nu zo'n 8 treinen gelijktijdig rijden. Tot nu toe heb ik weinig aandacht besteed aan de stroomtoevoer; alles gaat via het twin Center die gevoed wordt door een Conrad trafo van 150VA.
Nu dat de baan serieuze vormen gaat aannemen wil ik deze in 2 of 3 aparte secties verdelen. Het twin Center hoeft dan in de toekomst alleen maar de wisseldecoders van stroom te voorzien.

Nu mijn vraag: Kan ik twee boosters op de grote 150VA trafo aansluiten? (en wellicht ook nog het twin center) Of is dat en rare gedachte? Ik lees overal dat elke booster een aparte trafo behoeft, maar waarom dan? Dat staat er nooit bij!

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen hierover

Groet,
Emanje
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 00:21:50 »
Je kunt in principe meerdere (of alle) boosters uit 1 trafo voeden. elektrisch gezien is daar geen bezwaar tegen.

Maar er kunnen problemen ontstaan in geval van kortsluiting. Als je een booster uit een eigen trafo voedt die net genoeg power heeft, dan zal in geval van kortsluiting de spanning van de trafo in elkaar duiken en zo wordt de warmteontwikkeling in de booster begrensd.

Voedt je meerdere boosters uit 1 zware trafo, en er komt kortsluiting, dan zal de trafospanning minder of helemaal niet in elkaar duiken. Gevolg is meer warmteontwikkeling in de kortgesloten booster.

Het gebruik van een aparte trafo per booster is dus een veiligheidsmaatregel om bij kortsluiting de booster te beschermen. De kans op schade is bij een gezamenlijke zware trafo iets groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 09:30:03 »
Emanje / Klaas,

Eventueel afzekeren per sectie? (glaszekeringetje) Had dit n.l. in gedachte om bij mijn 70W trafo met 2,5A booster te doen. Een 3A zekering om de ergste klappen op te vangen.
mvg
Henk

Hasenwald

  • Online Online
  • Berichten: 960
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 17:31:26 »
Oke, dus het kan wel, maar zekeren is aan te bevelen begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2007, 19:03:31 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus