Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Lobomotion69
Vandaag om 03:12:58
keerlusproblemen door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Philotrain NS6001-6006 door Tomasso
25 June 2025, 22:27:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
25 June 2025, 20:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09

Auteur Topic: Beginner in Korea.  (gelezen 13815 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Beginner in Korea.
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2015, 09:21:38 »
Ik heb geen idee hoe die knopjes werken. Het zou best kunnen dat ze het relais mechanisch omzetten.
Ik zou het proberen door de spoelaansluitingen beurtelings met een stuurdraad aan te tikken.
En dan niet alleen kijken of het relais wel om gaat, maar ook meten of de contacten wel op de goede manier contact maken.

@Rob; mijn opmerking richtte zich op het feit dat je stroom uitdrukt in volts. Volts, dat gaat over spanning, amperes gaat over stroom. Wat Calimero ook al stelt.
Verder kun je de woorden voltage en amperage beter vermijden. De juiste termen zijn spanning en stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 June 2015, 11:28:22 »
De reed relais zijn van Fleischmann, die zitten netjes in een soort plastic plankje verpakt die je tussen de rails kunt plaatsen zonder dat het (al te) storend lijkt, ik ben er inderdaad niet mee geholpen door een discussie wat nu beter of slechter is, ik wil graag weten of die dingen te testen zijn. Ik heb een voltmeter dus ik zou die diodes die wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn, door te meten.

Ik las net het idee van Rob om de relais te testen. Rob, die relais, werken, dat had ik al getest, ergens in het electrisch systeem, het zijn niet de relais in de unit, het zijn ook al niet de reed relais, het enige waar ik nog niet aangedacht heb is om die diodes te testen. Hans Grasmaijer heeft hetzelfde systeem, hij zou me misschien iets wijzer kunnen maken. Ik heb niet veel verstand van electronica, ik kan alleen de weerstand lezen en de spanning, en dat houd mijn begrip als snel op. In principe weet ik wat een diode doet, maar geen idee hoe het te testen.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 June 2015, 13:05:56 »
Net getest, de diodes werken ook al zoals het moet maar het systeem werkt niet. (zucht)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 15 June 2015, 13:21:41 »
Hallo,

Als ik de kritische reacties lees op een langdurig ervaringsfeit hou ik er maar mee op om me nader in de discussie te mengen. Enfin, "boos" ben ik er niet van geworden hoor, het sop is die kool niet waard.

Zoals ik al erkende had ik in de ogen van de "kenners" een wat amateuristische opmerking gemaakt inzake de gewenste capaciteit van reedcontacten (of reedrelais?) alsof niet het gros van de reacties op dit forum veelal nogal "amateuristisch" is. Maar ja, railroading moet wél fun blijven hè, hoe serieus je die hobby net als ikzelf ook bekijkt.

Wat ik in de loop van al de jaren heb ervaren is dat elektrisch aangedreven spul van de "speelgoed" range (afgezien dat het meestal veel te duur is) niet de juiste kwaliteit heeft om langdurig intensief te worden gebruikt op een modelbaan (zeker als het relais en electromechanische schakelaars zoals wisselstellers betreft!) En mijn analoge baan is niet "zo maar wat" maar een hoogst gecompliceerde installatie met honderden relais die al jaren probleemloos functioneert. Op de hoofdbanen kunnen ongeacht de gekozen rijrichting doorelkaar getrokken treinen en geduwde treinen worden ingezet, waarbij het bloksysteem automatisch iedere keer weer vaststelt hoe lang het stoptraject voor een rood tonend sein moet zijn. Er lopen duwtreinen op mijn baan waarbij de achterop rijdende loc tien 303mm lange Intercitywagons opduwt die dan precies voor het rood tonende sein stoppen. Als er vlak daarna een duwtrein van drie wagens volgt heeft inmiddels de installatie het vereiste stoptraject automatisch verkort! En als de rijrichting op het traject veranderd wordt werkt - zoals ik hiervoor al schreef - het bloksysteem ook dan volledig. Dat is nog wel anders dan het in principe eenvoudige "een-rijrichting" bloksysteem waar het in dit draadje om gaat.

Het enige wat in deze discussie van belang is betreft de keuze van het materiaal, de electrische theorie speelt daarbij uiteraard ook een rol, maar jongens het gaat hier wel om stroompjes van 12 à 14 V met een verwaarloosbaar ampèrage hoor.

Overigens: in het onderhavige geval zou ik het gehele bloksysteem opbouwen met aan/uit relais (4xom) die zodra ze geactiveerd zijn in de geactiveerrde stand blijven hangen totdat een tweede relais de stroom naar het eerste relais verbreekt. Zo'n installatie voor vier blokken hoeft all in niet veel meer te kosten dan € 20,-. Uitsluitend werken met relais heeft als voordeel, dat als er "iets blijft hangen" de spoelen van professionele relais (zelfs als er geen sprake is van eindafschakeling)  niet na korte tijd in rook opgaan.

Ik hoop dat Henny door jullie adviezen beter geholpen wordt dan door mij. Ik wens hem dat toe.

Gegroet,

Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 15 June 2015, 13:30:50 »
.... maar jongens het gaat hier wel om stroompjes van 12 à 14 V met een verwaarloosbaar ampèrage hoor.
Nou doe je het weer. Waarom neem je de gegeven opmerkingen niet ter harte?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 15 June 2015, 14:48:28 »
Wat Klaas zegt .....

Eén ding is wel duidelijk, zolang je met de reed contacten relais aanstuurt zal de stroom door de reed contacten
niet snel hoger zijn dan toegelaten maar zodra een reed contact zelf een trein motortje moet sturen wordt het
al snel een probleem en doet de stap van 25 naar 100V er totaal niet toe.
Dat je een complexe sturing bedacht hebt die netjes werkt zal ik niet ontkennen maar het advies om 100V types
te nemen kan ik totaal niet snappen. De kans is namelijk groot dan een 25V type bij gelijke afmetingen meer stroom
kan verwerken en dus minder snel zal inbranden, wat een langere levensduur oplevert.
Groet, Ronald.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 June 2015, 14:57:44 »
Ronald, ik ben jaloers op je dat je het mooi opgezet hebt. Hoe dan ook, ik wacht even op zaterdag, een vriend van mij die 500 km verderop woont, komt "even" langs. Ik had voorheen al het gevoel dat hij beter weet dan ik, als we het over electronica hebben. Ik ben een bijna absolute leek met nul komma nul ervaring. Dit leek me een systeem dat ik zelfs wel kon snappen, maar kennelijk niet. NA zaterdag laat ik jullie het vervolg horen.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 15 June 2015, 15:55:53 »
Nou doe je het weer. Waarom neem je de gegeven opmerkingen niet ter harte?

Nou Klaas,

het enige dat ik op het gebied van reed-contacten indertijd ter harte heb genomen zijn de adviezen van de mannen van Stuut&Bruin. Nou die bleken goed, want ik heb nooit enig probleem met de reedrelais/contacten gehad. Ik erkende toch dat de theorie inzake elektriciteit uiteraard een rol speelt? Nou dan? Maar in het dagelijks gebruik spreekt de leek over het voltage dat uit bijvoorbeeld een  stopcontact komt. Als hij een lamp aanschaft die slechts geschikt is voor 110V (zoals nu nog in delen van Frankrijk) gaat het in Nederland dus mis omdat daar 230V " uit het stopcontact" komt.  Geen mens praat zelfs bij die hogere huiskamer/keuken voltages over ampères en Watt's (VxA) en zeker niet in de modelbouw. Dat zijn zaken die pas om de hoek komen kijken bij zwaardere keukenapparatuur en privé CV-installaties, of als een 10A stop "doorslaat" omdat de afwasmachine tegelijkertijd met de wasmachine draait, en men probeert een 16A stop  in de plaats van de 10W stop aan te brengen in de hoop dat de verzegelde  "gemeentestop"het dan niet begeeft.

De enige informatie die in het algemeen in modelbouwcatalogi en brochures wordt gegeven is het voltage waarop het apparaatje werkt en eventueel welk voltage er aan de andere zijde uitkomt. Zie jij ooit andere termen als ampèrage etc? Ja, dat lijkt me wel een noodzakelijk gegeven bij "boosters" en omdat daar ook wel meerdere locomotieven mee worden aangedreven. Dan lees je ook in dit forum dat er teveel op zo'n "booster" tegelijkertijd was aangesloten en dan gaat het mis tot en met in brand vliegen van het apparaat.

Maar nogmaals: het gaat in onderhavig geval om petieterige voltages en als er geen kortsluiting optreedt om  petieterige ampèrages. Het risico van kortsluiting bestaat nauwelijks bij schakelingen van een bloksysteem omdat dat geheel los staat van de besturing van de baan (behalve dan de doorlating via een relais van de rijstroom en de eventueel de veel hogere ampèrages zodra sprake is van  kortsluiting op de baan. Om daar in mijn bewoordingen - zéér nauwkeurig volgens de regels   - de hele elektrische theorie op los te laten gaat me wel een beetje ver, zeker als de betrokkene zelfs schrijft op dit gebied een leek te zijn.

En wat zegt Calimero: "Eén ding is wel duidelijk, zolang je met de reed contacten relais aanstuurt zal de stroom door de reed contacten niet snel hoger zijn dan toegelaten". Dat dacht ik ook!

Gegroet ,

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 22:16:41 door Rob van Kooy. Reden: Vanwege een typefout "Watt" veranderd in "Ampère" waar het om "stoppen"in de elektriciteitskast gaat »

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 15 June 2015, 16:23:32 »
Rob, je bent werkelijk de eerste die ik smeltveiligheden in vermogen heb zien uitdrukken.

En ik kan niet snappen waarom je nu niet overstapt op de standaard termen voor spanning, stroom en vermogen.
Ik schat dit belangrijk voor de topic starter omdat die net begint zich in te lezen in de materie dus dan maar beter
gelijk de juiste termen aan leren lijkt me zodat dat niet later een probleem gaat geven.
Elektronica is een exact vak (zolang er geen fuzzy logic om de hoek komt geloof ik) dus benader het dan ook exact.
Ik moet elk stuk tekst van jouw 2x lezen om te kijken of je wel bedoelt wat er staat en da's niet handig, zeker niet
als het wat langere lappen tekst worden.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 17:42:36 door Calimero. Reden: weggevallen "n" toegevoegd »
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 June 2015, 16:27:20 »
In ieder geval heeft Henny de reedcontacten van Fleischmann en die zijn bedoeld voor de Fleischmann relais. Het lijkt me niet dat de oplossing van zijn probleem veel dichterbij komt door deze discussie.

We zijn benieuwd Henny of die vriend helderheid kan verschaffen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 15 June 2015, 17:09:03 »
Maar in het dagelijks gebruik spreekt de leek over het voltage dat uit bijvoorbeeld een  stopcontact komt.
Okee,als jij een leek wil blijven, lekker doorgaan zo.
Maar even terug naar waar het mee begon: Ik reageerde op het feit dat je het woord stroom gebruikt waar je spanning bedoelt. Dat is niet alleen lekenpraat, maar het is echt fout. Het is me dan ook een volslagen raadsel waarom je daarmee doorgaat als je al een paar keer op die fout gewezen bent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 June 2015, 18:52:56 »
In ieder geval .....

Henny heeft z'n best gedaan e.e.a. goed aan te sluiten en mocht het toch niet goed zitten zal hij z'n eigen fout(je) waarschijnlijk
niet ontdekken.
Optie 2 is dat er toch iets stuk is waarbij de diodes het meest voor de hand liggend zijn denk ik. Ook dit zal hij als leek niet heel
makkelijk vinden.
M.a.w. ik denk dat het verstandig is de vriend die zaterdag komt af te wachten en zo nodig alsnog Henny bij te staan als het kan.
Mocht die vriend diodes op de plank hebben is het misschien handig als hij die mee neemt.

En laten we in vredesnaam stoppen met de ohmage aan voltage, ampèrage en wattage en vooral ook stroom in volt uitdrukken.
Groet, Ronald.

JvH

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 June 2015, 20:36:21 »
Hallo Henny,

Ik heb op de achtergrond mee zitten denken of ik je kon helpen. Ik ben in het hele verhaal nog een ding niet tegen gekomen en dat is wat in de handleiding in figuur 6 staat uitgebeeld. Dus kijken of de draadbrug geplaatst is.

Citaat
Dan blijft lok 1 staan in blok 1 en alles staat stil. Kennelijk wordt het groen van twee blokken terug niet uitgevoerd.

De draad brug zorgt er voor dat de kring gesloten wordt. Met ander woorden als blok 1 bezet schakelt kan blok vier worden vrij gegeven.

Als het brugje er al wel zit. Succes met de storing zoeken.

Jack.

http://www.locs4fun.nl/Bloksysteem%20FL.pdf Hier heb ik mijn figuur 6 in gevonden. (Henk, ik vind veel op internet alleen geen overzicht.)
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 21:15:11 door JvH. Reden: Link toe gevoegd. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 June 2015, 21:00:16 »
 (y)
Als ik de handleidingen goed bekijk gaat het om een draadbrug op het laatste relais van de keten. Er zijn nogal wat versies van de handleiding en het is niet altijd figuur 6.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 21:08:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 15 June 2015, 22:05:56 »
En laten we in vredesnaam stoppen met de ohmage aan voltage, ampèrage en wattage en vooral ook stroom in volt uitdrukken.

Hallo Calimero, Klaas en Henny,

dat lijkt mij ook. Dan kan ik nu weer - als pure leek - terug naar mijn spoorbaan om daarvan plezier te hebben:

In die baan is 4km draad aangelegd (het grootste gedeelte verloopt daarbij in 32-aderige kabels vandaar dat ik zo precies weet hoeveel meter draad er ligt) ; zo'n 500 relais 12V deels gelijkstroom deels wisselstroom(4xom) aangebracht, die ik allemaal zelf aan de draden heb gesoldeerd; alle draden stuk voor stuk in een heel dik dossier beschreven; alle relaisschakelingen eerst allemaal getekend, zodat ik te allen tijde kan nagaan waar eventueel een probleem optreedt. De enige werkelijke problemen die ik tegenkwam waren na een jaar of twee de niet goed functionerende "speelgoed"-relais; al die relais daarom vervangen door "professionele" relais veelal van Zwitserse makelij.  Héél af en toe was op de borden waarop al die de relais zijn gemonteerd een verbinding verbroken. Ik denk vanwege iets niet goed te hebben vastgesoldeerd. Nou ja, het waren alleen al aan de relais 500 x gemiddeld 12 soldeerpunten per relais, in totaal dus zo'n 6000 soldeerpunten, dan kan er wel eens iets fout gaan...Dan nog weer een heleboel aansluitingen aan wissels, seinen, reedrelais, rails. In beide rondlopende hoofdbanen - zo'n 16 meter lang - is de railinfrastructuur in ongeveer 80 secties verdeeld, mede vawege de vereiste stoptracés vóór de seinen die rekenng houden met korte-, middellange- en lange duwtreinen. Het station 8 sporen breed  (perronlengtes geschikt voor loc + 11 vierassers)  ligt niet in de hoofdbanen, maar kan van beide zijden wel vanaf de hoofdbanen bereikt worden. Dankzij de volledige tekeningen van alle schakelingen werd de oorzaak  van een optredend  feil steeds snel gevonden.

Ontspoort er soms wel eens iets? Nou reken maar, vooral als er kijkers zijn.

En zo gaat "de verstokte leek op elektrisch gebied" (voor de rest is hij economist en jazz-pianist) nu al zeventig jaar met zijn treinenliefhebberij om!

Gegroet,

Rob