Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51

Auteur Topic: Beginner in Korea.  (gelezen 13822 keer)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Beginner in Korea.
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2015, 13:51:05 »
. En is het systeem compleet met het losse haakje aan het uiteinde van de laatste unit? Die zorgt ervoor dat je een sluitend circuit krijgt.
Hallo Henny,
Heb je de quote al gecontroleerd? Het lijkt er op dat dit niet goed is (of er is een van de relais, de laatste gok ik dan) defect.

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2015, 17:30:51 »
Die read contacten werken dat heb ik al getest, de puls (of kortsluiting) wordt doorgegeven. Die quote (of de V volgens het schema) zit er ook in. Ik denk dat ik eens ga kijken of alle relais werken, Laten we de boel eens op een rij zetten. Toen ik alles aansloot, heb ik alles gedaan volgens het schema, toegegeven, ik had verkeerd geïnterpreteerd waar de read contacten moesten zitten, die zitten mogelijk te dicht bij de onderbreking, maar dat mag hem de pret niet drukken.

Bovendien noemt Fleischmann niet echt hoe lang de stop secties moeten zijn, alleen lang genoeg om een trein tot stilstand te brengen, en ook niet hoe ver de read contacten (of moet ik zeggen schakelaars?) van de onderbreking moeten zitten. Als ik op de tekening mag afgaan, er vlak bij.

VOORDAT ik de onderbrekingen aanbracht, heb ik diverse keren rondjes gedraaid, om te zien of de rails nog steeds goed geleiden.

Nadat ik op allerlei manieren het blok systeem heb getest, rijden de treinen nu gewoon non-stop door, zonder dat de relais klikken of wat dan ook doen. Als ik ze op rood zet, stoppen de treinen maar de het schakelt niet meer. Morgen maar eens verder puzzelen wat er nu fout gaat maar het is wel vreselijk frustrerend

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2015, 02:00:30 »
Reed contacten

Henny, je schrijft dat de reed contacten werkzaam zijn.
In dit voorbeeld heeft het contact 2 aansluit mogelijkheden, namelijk NC of NO.
Voor het bedienen van de relais moet de NO aansluiting gebruikt worden. Anders is er geen sprake van een impuls en reageert het relais niet.
Test je relais eens zonder de reed contacten door met een draadje van de trafo het relais een impuls te geven. Ik weet niet of de relais een eindbeveiliging hebben, denk van wel, maar het zou kunnen zijn dat als je een reed contact met NC  verbinding aansluit op je relais door de permanente spanning het relais is doorgebrand. Het lijkt me sterk , en je foto laat een goed spoeltje zien.
Tschuss Genossen

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2015, 02:40:52 »
Zie ik op die foto met het spoeltje nu ook 2 van die beruchte Fleischmann diodes ?
Ik meen ze te herkennen van m'n BR103 (H0) print waar ze gebruikt worden voor de verlichting.
Nu zijn die op mijn print nog prima maar heb ooit eens opgevangen dat ze wel stuk willen dus even door meten kan geen kwaad.
Groet, Ronald.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2015, 04:01:44 »
Zie ik op die foto met het spoeltje nu ook 2 van die beruchte Fleischmann diodes ?
Ik meen ze te herkennen van m'n BR103 (H0) print waar ze gebruikt worden voor de verlichting.
Nu zijn die op mijn print nog prima maar heb ooit eens opgevangen dat ze wel stuk willen dus even door meten kan geen kwaad.

De reed relais zijn van Fleischmann en hebben maar een contact. Er zit, voor zover ik het kan zien, geen diodes aldaar.

Ik heb de hele unit maar eens veranderd en nu maakt hij het gedeelte stroomloos waar hij op rijd

Ik heb uit frustratie maar eens een denneboom gemaakt

Ik heb een kunst kerstboom gesloopt die bij de vuilnis stond (die Koreanen zullen wel denken, Gekke vent) de linker is, zoals hij eruit zag, de rechter nadat ik het geknipt had, een aantal naalden eruit had gehaald, en vervolgens strooisel erover heen (wat ik hier WEL kan krijgen). De sterk verdunde houtlijm is nog een beetje te zien
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 04:07:01 door HennySavenije »

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2015, 04:42:43 »
Er zit, voor zover ik het kan zien, geen diodes aldaar.

Op de foto met het spoeltje (koperdraad) zitten net onder het spoeltje 2 (selenium ?) diodes, die 2 rondjes.
Ik ken het systeem verder niet maar dacht die 2 diodes te herkennen.

Op de volgende pagina is het binnenwerk van de BR 103 te zien waar ik op doel.
Op de printplaat van deze loc zit aan elke kant 1 zo'n diode. Hiervan weet ik zeker dat het diodes zijn omdat ze
van invloed zijn op de verlichting m.b.t. de rij richting (analoog met gloei lampjes).
http://www.tcsdcc.com/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Fleischmann/4375_BR_103/fleischman_BR_103%20electric.htm
Groet, Ronald.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2015, 07:28:51 »
Je zou kunnen kijken of die selenium dingen van kleur veranderd zijn... Ze moeten grijs zijn om het diode effect te geven. Bij andere kleuren heb je geen geleiding in beide richtingen.

En het wiki artikel over selenium gekijkrichters geeft weinig hoopgevende indicaties over de levensduur... Die is nogal afhankelijk van het gebruikte procedé, en kan soms maar 3 tot 5 jaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 07:42:47 door ivanzon »

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2015, 11:44:08 »
Je hebt gelijk, ik ben bang dat die inderdaad niet goed meer zijn. Wat nu??

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2015, 14:26:24 »
Hallo,

Waarom toch zo ingewikkeld met al die klaarblijkelijk niet goed werkende schakeltroep?

Breng ergens onder al je  locs een klein magneetje aan. Breng in de baan nét voorbij elk uiteinde van de vier blokken een reedrelais aan zodanig dat dit reedrelais nadat de loc het blok heeft verlaten wordt geactiveerd door het magneetje onder de lok. Ieder van de vier reedrelais afzonderlijk verbindt je dan aan bi- stabielerelais die geactiveerd worden zodra het bijbehorende reedrelais door het magneetje wordt aangetrokken. Die bi-stabiele relais (die minstens twee, maar liever vier omschakelmogelijkheden moeten hebben) schakelen  dan via een van die vier omschakelmogelijkheden een zojuist gepasseerd uitrij-lichtsein op rood en via dezelfde impuls het twee blokken daarachter liggende bi-stabiele relais in de stand waardoor het uitrij-sein aldaar op groen komt en het stroomloze gedeelte vóór dat uitrij-sein  aan de rijstroom wordt aangeschakeld. Een tweede omschakelmogelijkheid van het bi-stabiele relais is namelijk benodigd om bij het op rood komen van het uitrij-sein de rijstroom te verbreken van een stoptraject liggende voor dat juist gepasseerde uitrij-sein. Een derde omschakelmogelijkheid van het bi-stabiele relais kan  dienen  om een aanwezig bijbehorend lichtsein  op rood dan wel groen te zetten en parallel daaraan (zo gewenst door een vierde schakelmogelijkheid in het bi-stabiele relais) d.m.v. leds op een bedieningstableau aangeven wat de standen van het bi-stabiele relais (en daardoor ook van het uitrij-sein en de stroomverzorging van het stoptraject voor het uitrij-sein.) zijn. Je hebt sowieso een bedieningstableautje nodig om met steeds  twee drukknoppen ieder van de bi-stabiele relais  ook handmatig in de ene of de andere stand te kunnen zetten want reken er maar op dat dat van tijd tot tijd nodig is!  :'(

Ik moet  aannemen dat in Zuid-Korea wel ergens een winkel is die elektronische onderdelen verkoopt. Koop in ieder geval professionele relais en reedrelais die een relatief hoge schakelstroom van zo'n 50V kunnen verwerken Als ze geen bi-stabiele relais (4xom) verkopen kan je met een schakel trucje ieder "gewoon" in/uit relais ombouwen tot een bi-stabiel relais. Hou bij al je relais een vaste stroomhoogte aan (bijvoorbeeld 12 dan wel 24V)  Er zijn gelijkstroom- en wisselstroomrelais. Voedt die via een afzonderlijke transformator die de elektriciteit komende uit een Zuid-Koreaans stopcontact  omzet in de benodigde lagere wisselstroom dan wel transformeert én gelijkricht in de benodigde lagere gelijkstroom. In veel gevallen wordt overigens elektrische apparatuur in de modeltreinen scene  door wisselstroom geactiveerd.

Is mijn uitleg begrijpelijk?

Gegroet,

Rob van Kooy

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 14 June 2015, 15:05:46 »
Rob, volgens mij beschrijf je nu het Fleischmann bloksysteem. Dat is toch gewoon gebaseerd op bistabiele relais die door de treinen worden omgezet?

En wat bedoel je hiermee:
Koop in ieder geval professionele relais en reedrelais die een relatief hoge schakelstroom van zo'n 50V kunnen verwerken
Een stroom van 50V, wat is dat? 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 June 2015, 17:43:31 »
https://bernardblogt.wordpress.com/2010/06/24/smartboard-reedcontact-reedrelais/

Daar staat de werking van reed contacten, incl valkuilen, vrij aardig uitgelegd. Mogelijk helpt het bij het probleem zoeken.
Groet, Ronald.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2015, 01:08:47 »
Rob, volgens mij beschrijf je nu het Fleischmann bloksysteem. Dat is toch gewoon gebaseerd op bistabiele relais die door de treinen worden omgezet?

Inderdaad Klaas,

alleen raad ik Henny aan geen "speelgoedspul" voor die schakelingen te gebruiken. Enfin  je las al dat die boel bij hem niet meer werkte.  Het enige bi-stabiele "speelgoed"relais 4xom dat ik vertrouw is wellicht dat van Roco. Dat is tenminste het enige type (ik gebruik er een veertigtal) dat nu na vele jaren op mijn baan intensief te hebben gefunctioneerd het nog steeds heeft uitgehouden. Wel heb ik de draadjes rechtstreeks aan die relais gesoldeerd en dus niet met die bijgeleverde "stekkers" de boel aangesloten. Dat solderen (meestal alle 15 aansluitingen per relais) is een héél precies werkje...   De rest van de relais die het bloksysteem probleemloos beheersen (zo'n 500 stuks waarvan de meeste 4xom) zijn van het aan/uit principe. In het begin had ik "goedkope" exemplaren aangebracht (die kostten 22 jaar geleden zo'n ƒ 2.-) , maar die begaven het al snel. Toen alles opnieuw aangelegd met "professionele"relais (die kostten toen het dubbele). Vandaag de dag koop je zulke  12V= relais (4xom) voor ± € 3,-, die schakelen gegarandeerd 100.000 keer om voordat ze eventueel kapot gaan......Inmiddels zit ik op beide hoofdbanen na twintig jaar op totaal zo'n  60.000 schakelingen....

En wat bedoel je hiermee:Een stroom van 50V, wat is dat? 8)

Als je reedrelais gebruikt moet je modellen kiezen die "tegen een stootje"kunnen. Ik herinner me dat toen ik de mijne jaren geleden kocht mijn toenmalige electronicahandelaar Stuut & Bruin in Den Haag (bestaat jammergenoeg niet meer) mij waarschuwde voor "te licht" uitgevoerde reedrelais. Op de mijne staat dat ze geschikt zijn om zelfs een voltage van 100V te doorstaan zonder door te branden of te verschroeien vanwege een eventuele vonkwerking tussen de lamellen. Kijk, op een modelspoorbaan hoor je eigenlijk ook over ampères te praten, maar met die lage voltages is dat niet zó relevant. Het ging mij er alleen om aan te duiden; "neem niet de lichtste modellen want die gaan wellicht gauw kapot" (op mijn druk bereden baan heeft na twintig jaar nog geen van de tachtig indertijd aangebrachte reedcontacten het begeven)! Ze worden geactiveerd door relatief sterke magneetjes onder de vele duwtreinen op mijn baan. Hoe dat werkt is weer een heel ander (en zéér ingewikkeld) analoog verhaal aangezien mijn dubbelsporige ringbaan zowel rechtshoudend (Duits, Oostenrijks, Deens) als linkshoudend (Zwitsers, Frans, Belgisch ) kan worden bereden. In feite is het dus een "dubbel enkel spoor" systeem waarop het gehele bloksysteem in beide richtingen volledig functioneert!

Gegroet,

Rob

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2015, 01:34:39 »
Zo, dat weten we dan ook weer: Fleischmann relais is schakeltroep, op z'n best speelgoed spul.
Weg ermee, zegt het voort, zegt het voort.
Tschuss Genossen

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 June 2015, 01:53:27 »
Op de mijne staat dat ze geschikt zijn om zelfs een voltage van 100V te doorstaan zonder door te branden of te verschroeien vanwege een eventuele vonkwerking tussen de lamellen. Kijk, op een modelspoorbaan hoor je eigenlijk ook over ampères te praten, maar met die lage voltages is dat niet zó relevant.

Rob, jij hebt er duidelijk verstand van !!
Om vermogen te halen moet je spanning (IN VOLTS) maal stroom (IN AMPÈRES) doen dus als de spanning
laag is zal de stroom relatief groot zijn. M.a.w. een 25V type is meer dan zat en een type wat iets meer stroom aan kan,
kan wel eens prettig zijn en het extra relais overbodig maken.
M.a.w. als je zo'n lang verhaal ophangt zorg er dan vooral voor dat je feiten kloppen !!
Google maar eens op "De wet van Ohm", die moet je kunnen dromen als je ook maar iets aan feiten over elektronica
wilt ventileren !!
Ik daag je uit om nu nog eens te roepen dat de stroom niet relevant is.
Groet, Ronald.

henk

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2015, 07:35:22 »
Ja, daar schiet de vragensteller vast wat mee op.
Zijn die relais niet gewoon te proberen met die knopjes?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.