Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:09:22
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 01:10:06
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ferdinand Bogman
31 August 2025, 23:54:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Minder wissels door Dave.......
31 August 2025, 22:43:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Tjalling
31 August 2025, 22:27:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 August 2025, 22:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
31 August 2025, 21:45:37
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
31 August 2025, 18:35:53
Fleischmann Anna ombouw. door Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen door Ben
31 August 2025, 18:13:06
Minibaan Visserskaai H0 door sdz1976
31 August 2025, 17:42:09
Raadplaatje door V200-G2000
31 August 2025, 16:50:58
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
31 August 2025, 16:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
31 August 2025, 15:57:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
31 August 2025, 15:55:41

Auteur Topic: Beginner in Korea.  (gelezen 13902 keer)

HennySavenije

• Offline Offline
Beginner in Korea.
« Gepost op: 12 June 2015, 16:26:21 »
Heb al jaren veel materiaal, als kind wel eens een spoorbaantje gemaakt, maar daarna is het er eigenlijk nooit van gekomen, anders dan eens een grote spiraal op de zolder te leggen. Had nog een bloksysteem van Fleischmann liggen maar krijg dit niet aan de praat.

De relais worden op rood (of wel een stop sectie op stroomloos) gezet wanneer hij eigenlijk vrij moet zijn en ik kan niet ontdekken wat ik fout heb gedaan. Ik heb de binnenbaan in 4 blokken verdeeld, en het eerste blok wordt bij de eerste keer vrij gegeven maar de tweede keer niet en eigenlijk staan alle blokken na de eerste ronde op rood.

Ik heb alle bedrading eindeloos nagelopen maar het veranderd niet

Nu zie ik bij conrad.nl allerlei zaken bijvoorbeeldhttps://www.conrad.nl/nl/22-01-026-elektronische-baanvakbezetmelder-4-voudig-217327.html maar
  • ik kan het niet kopen, want men verkoopt niet aan het buitenland
  • het is me niet precies duidelijk wat het doet. Is het een bloksysteem?
  • Ik kan de handleidingen niet downloaden
  • de klantendienst was niet echt behulpzaam

Ik kan eigenlijk alleen maar met paypal betalen
Wie kan me verder helpen?

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Beginner in Korea.
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2015, 16:48:08 »
Hallo Henny,

Het meeste wat ik nodig heb in Thailand neem ik zelf mee of komt met familie mee.
Neem eens contact op neemt met forumlid Hans Grasmaaijer (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57778.0.html).
Hij zit in Indonesie en heeft een soortgelijke besturing als jij. Ook laat hij regelmatig dingen oversturen uit NL.
Misschien heb je er wat aan.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2015, 17:29:19 »
Familieleden is geen optie, die heb ik de laatste 14 jaar nog maar een keer gezien en hebben geen idee waar ik mee bezig ben. Ik heb eigenlijk iemand nodig die paypal heeft en bereid is dingen voor me te doen.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2015, 17:39:55 »
Ik kan met Paypal (als ik dat zou willen) hier gewoon dingen bestellen en die worden gewoon hierheen gestuurd. Ik begrijp het probleem niet helemaal.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2015, 17:46:04 »
Probeer eens via paypal bij conrad.nl te bestellen (en zo zijn er nog veel meer, http://www.peard.nl/ is een ander voorbeeld.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2015, 21:48:40 »
Dag Henny,
Welkom op dit forum. Mooie spullen heb je, erg herkenbaar, ik ben 1,5 jaar geleden ook weer begonnen met fleischmann spullen uit 1963-1985. Inmiddels wel wat bijgekocht.
Op ebay/marktplaats, betaald met paypal of ideal. Ik heb een analoge baan, ook met zo'n blokbeveiligingssysteem. Ik heb daar ook nog rem/aanzet vertragers aan toegevoegd, dat kan ik je aanraden, ziet er natuurgetrouw uit en is beter voor het mechaniek in de loks.
Het blokbeveilingssysteem van fleischmann is robust en werkt vrij simpel. Vraag me niet naar de elektronica, maar met de handleiding erbij kan het niet missen. Je moet het wel exact volgens de handleiding toepassen. Heb je de handleiding? Zoniet dan kan ik je die wel mailen. En is het systeem compleet met het losse haakje aan het uiteinde van de laatste unit? Die zorgt ervoor dat je een sluitend circuit krijgt. Kijk eens op mn draadje, daar is in een filmpje te zien hoe het blokbeveiligingssyteem met de remvertragers werkt. Analoog is zo gek nog niet😎.
Tschuss Genossen

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2015, 23:47:51 »
Ik heb de binnenbaan in 4 blokken verdeeld, en het eerste blok wordt bij de eerste keer vrij gegeven maar de tweede keer niet en eigenlijk staan alle blokken na de eerste ronde op rood.

Hallo,

Ik moet er van uitgaan dat er in heel Zuid-Korea geen treinenwinkels bestaan (wat me wel verwondert) want anders had je daar toch wel terecht gekund? Maar in Singapore en Japan is het - dacht ik - wel anders. Of doet zich daarbij een probleem voor bij het internationaal overmaken van geld? Heb je (vanwege je vermoedelijke status als expat ) het recht om een Nederlandse girorekening aan te houden die je ook vanuit Zuid-Korea kan "bijvullen"?  Daarmee kom je veelal een heel eind omdat er dankzij het SMS-systeem (met zijn TAN-code's) in de hele wereld (althans waar een vrij internet is) vanuit Nederland gebruik van kan worden gemaakt. Verzendkosten en vermoedelijk Zuid-Koreaanse invoerrechten spelen uiteraard ook een rol.

Maar nu een technisch punt dat me opviel: Je schrijft dat je (althans op je binnenbaan) vier blokken hebt. Ik neem aan dat je die blokken hebt gemaakt omdat je meer dan één trein (zeg maar twee) op die binnenbaan tegelijkertijd wilt laten rijden. Als dat niet het geval is dan heb je ook geen bloksysteem nodig!

Probeer nu eens het volgende: zet lok 1 op de rails van  het "eerste" blok en lok 2 op de rails van het daarvóór liggende blok (dat is in jouw geval dus het "vierde" blok). In die begin toestand staat lok 2 dan voor een rood uitrij-sein (want er staat immers al een lok in het voorgaande "eerste" blok). Nu zet je het uitrij-sein van het "eerste" blok op groen, waardoor lok 1 ( tenminste als je rijstroom toevoert!) richting het "tweede" blok gaat rijden. Zodra lok 1 het "eerste" blok weer verlaten heeft (en zich dus in het "tweede" blok bevindt) zet hij het uitrij-sein van dat "eerste"  blok 1 op rood en - als het goed is - het uitrij-sein van het "vierde" blok waar lok 2 nog steeds voor een rood sein staat te wachten op groen. Let wel: bij het op rood komen van een uitrij-sein komt  het uitrij-sein van twee blokken terug dus op groen. Die lok 2 rijdt dan het "eerste" blok in. Lok 1 passeert op een bepaald moment het uitrij-sein van het "tweede" blok (en rijdt dus  het "derde" blok in)  en zet dat dan het uitrij-sein van het "eerste" blok  op groen. En zo voort.

Als je op jouw binnenbaan tegelijkertijd drie loks zou willen laten rijden, kan dat in principe wel, alhoewel dan wordt het een wel erg stotterend railverkeer vanwege de onophoudelijke stops voor rood tonende seinen.  Op een rondlopend traject (en dat heb je blijkens de foto) moet er altijd één blok méér aanwezig zijn dan het aantal locomotieven dat erop  moet gaan rijden anders loopt de boel vast. Probeer het maar eens, dan zie je wel wat er gebeurt!

Dus: is het inderdaad zo, dat als een lok een blok uitrijdt (en het zojuist gepasseerde groene sein dat toegang verleent tot dat volgende blok op rood zet) tegelijkertijd met dat op rood zetten ook het uitrijsein van twee blokken terug op groen zet?

Ik lees wel in een nader bericht van  jou hoe de "proef"is verlopen.

Gegroet naar het andere eind van de wereld!

Rob van Kooy

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2015, 03:04:16 »
Dag Henny,
Welkom op dit forum. Mooie spullen heb je, erg herkenbaar, ik ben 1,5 jaar geleden ook weer begonnen met fleischmann spullen uit 1963-1985. Inmiddels wel wat bijgekocht.
Op ebay/marktplaats, betaald met paypal of ideal. Ik heb een analoge baan, ook met zo'n blokbeveiligingssysteem. Ik heb daar ook nog rem/aanzet vertragers aan toegevoegd, dat kan ik je aanraden, ziet er natuurgetrouw uit en is beter voor het mechaniek in de loks.
Het blokbeveilingssysteem van fleischmann is robust en werkt vrij simpel. Vraag me niet naar de elektronica, maar met de handleiding erbij kan het niet missen. Je moet het wel exact volgens de handleiding toepassen. Heb je de handleiding? Zoniet dan kan ik je die wel mailen. En is het systeem compleet met het losse haakje aan het uiteinde van de laatste unit? Die zorgt ervoor dat je een sluitend circuit krijgt. Kijk eens op mn draadje, daar is in een filmpje te zien hoe het blokbeveiligingssyteem met de remvertragers werkt. Analoog is zo gek nog niet😎.

Hallo Hans,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal eens zoeken naar je draadje, die remvertragers heb ik ook, althans, ik neem aan dat je die van Fleischmann bedoelt, die had ik aanvankelijk ook aangesloten, maar omdat het systeem niet goed werkte, er voorlopig maar weer uit gehaald.

Die handleiding heb ik, zelfs dubbel, Ik heb de stopgedeeltes ongeveer 30 cm gemaakt, dat leek me lang genoeg (maar ik kan me vergissen)

Volgens mij moet de bedrading kloppen, ik heb het diverse keren nagelopen. Maar na een paar weken in de weer geweest te zijn ben ik het eigenlijk een beetje zat.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2015, 03:17:17 »
Hallo,

Ik moet er van uitgaan dat er in heel Zuid-Korea geen treinenwinkels bestaan (wat me wel verwondert) want anders had je daar toch wel terecht gekund? Maar in Singapore en Japan is het - dacht ik - wel anders.
Hallo Rob,

Ik heb me hier suf gezocht naar een treinenwinkel (en anders mijn vrouw wel) maar niets te vinden. Een van mijn Koreaanse vrienden, een patentadvocaat, wilde een trein voor zijn zoon hebben, vond een bedrijf hier in Korea die modeltreinen maakt, hij heeft het bedrijf zelfs bezocht, maar kon er niet kopen. Hij moest zijn spullen in Amerika kopen.

Of doet zich daarbij een probleem voor bij het internationaal overmaken van geld? Heb je (vanwege je vermoedelijke status als expat ) het recht om een Nederlandse girorekening aan te houden die je ook vanuit Zuid-Korea kan "bijvullen"?  Daarmee kom je veelal een heel eind omdat er dankzij het SMS-systeem (met zijn TAN-code's) in de hele wereld (althans waar een vrij internet is) vanuit Nederland gebruik van kan worden gemaakt. Verzendkosten en vermoedelijk Zuid-Koreaanse invoerrechten spelen uiteraard ook een rol.

Helaas pindakaas. Ik had jaren geleden nog een giro rekening maar toen men op een gegeven ogenblik hoge kosten in rekening ging brengen heb ik dat maar opgezegd. Ik kan ook geen rekening meer openen aangezien ik de Koreaanse nationaliteit heb

Maar nu een technisch punt dat me opviel: Je schrijft dat je (althans op je binnenbaan) vier blokken hebt. Ik neem aan dat je die blokken hebt gemaakt omdat je meer dan één trein (zeg maar twee) op die binnenbaan tegelijkertijd wilt laten rijden. Als dat niet het geval is dan heb je ook geen bloksysteem nodig!

Klopt, ik wilde er drie tegelijkertijd op laten rijden.

Probeer nu eens het volgende: zet lok 1 op de rails van  het "eerste" blok en lok 2 op de rails van het daarvóór liggende blok (dat is in jouw geval dus het "vierde" blok). In die begin toestand staat lok 2 dan voor een rood uitrij-sein (want er staat immers al een lok in het voorgaande "eerste" blok). Nu zet je het uitrij-sein van het "eerste" blok op groen, waardoor lok 1 ( tenminste als je rijstroom toevoert!) richting het "tweede" blok gaat rijden. Zodra lok 1 het "eerste" blok weer verlaten heeft (en zich dus in het "tweede" blok bevindt) zet hij het uitrij-sein van dat "eerste"  blok 1 op rood en - als het goed is - het uitrij-sein van het "vierde" blok waar lok 2 nog steeds voor een rood sein staat te wachten op groen. Let wel: bij het op rood komen van een uitrij-sein komt  het uitrij-sein van twee blokken terug dus op groen. Die lok 2 rijdt dan het "eerste" blok in. Lok 1 passeert op een bepaald moment het uitrij-sein van het "tweede" blok (en rijdt dus  het "derde" blok in)  en zet dat dan het uitrij-sein van het "eerste" blok  op groen. En zo voort.

Dat had ik inderdaad al geprobeerd (en er geprobeerd een filmpje van te maken, maar dat wordt helaas niet duidelijk) maar het eerste rondje komt goed, daarna gaat het mis. Dan blijft lok 1 staan in blok 1 en alles staat stil. Kennelijk wordt het groen van twee blokken terug niet uitgevoerd.

Als je op jouw binnenbaan tegelijkertijd drie loks zou willen laten rijden, kan dat in principe wel, alhoewel dan wordt het een wel erg stotterend railverkeer vanwege de onophoudelijke stops voor rood tonende seinen.  Op een rondlopend traject (en dat heb je blijkens de foto) moet er altijd één blok méér aanwezig zijn dan het aantal locomotieven dat erop  moet gaan rijden anders loopt de boel vast. Probeer het maar eens, dan zie je wel wat er gebeurt!

Dus: is het inderdaad zo, dat als een lok een blok uitrijdt (en het zojuist gepasseerde groene sein dat toegang verleent tot dat volgende blok op rood zet) tegelijkertijd met dat op rood zetten ook het uitrijsein van twee blokken terug op groen zet?

Dat gebeurd dus niet. De proef had ik al uitgevoerd voordat ik dit las overigens  ;)

Ik lees wel in een nader bericht van  jou hoe de "proef"is verlopen.

Gegroet naar het andere eind van de wereld!

Rob van Kooy

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken. Het systeem geeft me koppijn in plaats van plezier. Bedankt voor de tip met de twee loks, ik had drie ook al geprobeerd maar dan wordt het inderdaad chaotisch. Ik had aanvankelijk 5 blokken in mijn hoofd maar dan worden de blokken wel erg kort.

Hartelijke groeten

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2015, 03:24:45 »
Hans, ik kan je filmpje niet vinden. Maar je hebt wel een leuke baan.

Overigens mijn ballast tussen de rails heb ik in de bergen hier gevonden. Met een gewone keukenzeef die ik toevallig langs de straat zag liggen, de grotere korrels eruit gefilterd, Met een "nettig" zakje waarin men uien verpakt, het fijne zand eruit gefilterd.

Faller kon het niet beter doen :)

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2015, 07:18:19 »
Ik geef het op. Ik dacht dat ik het misschien nog werkend kon krijgen door de wat oudere Fleischmann modules te vervangen door de nieuwere maar nu schakeld het zelfs niet meer. Ik kan het mis hebben maar volgens mij deugen ze niet (ze zijn kapot) Ik heb er vier complete sets plus twee voor uitbreiding. Heeft er iemand nog een ander idee of zal ik toch maar gewoon een ander systeem aanschaffen? (maar dan moet ik hulp van iemand met een paypal accoutn hebben)

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2015, 09:31:18 »
Dag Henny,

Kom op niet zo snel opgeven. Je hebt de handleiding. Dat is al goed.
Even een paar checks:
1 rem deel en aanzetdeel zijn ieder min 60cm
2 de isolaties van de blokindeling zitten in de rechterrail gezien in rijrichting
3 je hebt in de laatste unit het metalen haarspeldje gestoken.
4 voor het testen gebruik je 1 lok.
5 je gebruikt fleischmann loks met het palletje onderin voor de impuls via het strip contact tussen de rails.
6 test het systeem eerst zonder de remvertraging.
7 link naar mijn filmpje:
http://youtu.be/_aSr_QKRokk
Tschuss Genossen

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 June 2015, 10:08:49 »
Ik had de remgedeelten geen 60 cm, in de handleiding stond dat het lang genoeg moest zijn voor de lok om te stoppen. Ik kon ze nog wel 50 maken. Overigens ben ik al enkele weken bezig het aan de praat te krijgen en vraag me af of er geen andere manier is om het te testen.

Ik heb die test allereerst met een lok gedaan. Ik heb geen loks met het palletje onderin. Ik heb magneetjes met read relais. Dat werkte aanvankelijk (nu dus niet meer) dat wil zeggen, de puls werd doorgegeven.

Hier heb ik het schema

en hier heb ik er eentje opgeprutst

en dit is de onderkant

Ik ga eerst maar eens naar een barbeque met de Nederlandse gemeenschap hier, morgen zien we wel verder. (als er goede ideeen zijn, zoals gezegd, ik ben bereid de handschoen in de ring te gooien)
« Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 21:46:08 door Wes Kraaijeveld. Reden: Onnodig citaat. Gebruik de REAGEER-knop na betreffend bericht! »

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2015, 10:56:20 »
PS. Leuk filmpje maar wat is die remvertraging waar je het nu over hebt? Die ik heb laat hem alleen maar trager lopen.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 June 2015, 11:43:15 »
Dag Henny,

Statistisch gezien is de kans dat alle units niet functioneren nagenoeg 0. M.a.w., die units zijn goed. Je kunt ze gewoon elke unit afzonderlijk testen met een draadje vanaf je trafo. Als je de rem/aanzet vertragers, fleischmann artikel 6960

gaat gebruiken heb je een geïsoleerd deel van 60cm nodig voor het afremmem en stoppen en direct daarachter een geïsoleerd deel van 60 cm voor het optrekken. Dat is dan wel een uitbreiding op het schema van het bloksysteem. Vandaar dat ik je aanraad eerst het PRECIES volgens het schema aan te sluiten. Ik zie trouwens in je railplan een wissel van binnenspoor naar buitenspoor. Haal die er eens tussenuit. En check de functie van die reed contacten. Als er iets niet functioneert dan zal het eerder aan de contacten liggen dan aan het fleischmann bloksysteem.
Tschuss Genossen