Ik heb de binnenbaan in 4 blokken verdeeld, en het eerste blok wordt bij de eerste keer vrij gegeven maar de tweede keer niet en eigenlijk staan alle blokken na de eerste ronde op rood.
Dag Henny,Welkom op dit forum. Mooie spullen heb je, erg herkenbaar, ik ben 1,5 jaar geleden ook weer begonnen met fleischmann spullen uit 1963-1985. Inmiddels wel wat bijgekocht.Op ebay/marktplaats, betaald met paypal of ideal. Ik heb een analoge baan, ook met zo'n blokbeveiligingssysteem. Ik heb daar ook nog rem/aanzet vertragers aan toegevoegd, dat kan ik je aanraden, ziet er natuurgetrouw uit en is beter voor het mechaniek in de loks.Het blokbeveilingssysteem van fleischmann is robust en werkt vrij simpel. Vraag me niet naar de elektronica, maar met de handleiding erbij kan het niet missen. Je moet het wel exact volgens de handleiding toepassen. Heb je de handleiding? Zoniet dan kan ik je die wel mailen. En is het systeem compleet met het losse haakje aan het uiteinde van de laatste unit? Die zorgt ervoor dat je een sluitend circuit krijgt. Kijk eens op mn draadje, daar is in een filmpje te zien hoe het blokbeveiligingssyteem met de remvertragers werkt. Analoog is zo gek nog niet😎.
Hallo,Ik moet er van uitgaan dat er in heel Zuid-Korea geen treinenwinkels bestaan (wat me wel verwondert) want anders had je daar toch wel terecht gekund? Maar in Singapore en Japan is het - dacht ik - wel anders.
Of doet zich daarbij een probleem voor bij het internationaal overmaken van geld? Heb je (vanwege je vermoedelijke status als expat ) het recht om een Nederlandse girorekening aan te houden die je ook vanuit Zuid-Korea kan "bijvullen"? Daarmee kom je veelal een heel eind omdat er dankzij het SMS-systeem (met zijn TAN-code's) in de hele wereld (althans waar een vrij internet is) vanuit Nederland gebruik van kan worden gemaakt. Verzendkosten en vermoedelijk Zuid-Koreaanse invoerrechten spelen uiteraard ook een rol.
Maar nu een technisch punt dat me opviel: Je schrijft dat je (althans op je binnenbaan) vier blokken hebt. Ik neem aan dat je die blokken hebt gemaakt omdat je meer dan één trein (zeg maar twee) op die binnenbaan tegelijkertijd wilt laten rijden. Als dat niet het geval is dan heb je ook geen bloksysteem nodig!
Probeer nu eens het volgende: zet lok 1 op de rails van het "eerste" blok en lok 2 op de rails van het daarvóór liggende blok (dat is in jouw geval dus het "vierde" blok). In die begin toestand staat lok 2 dan voor een rood uitrij-sein (want er staat immers al een lok in het voorgaande "eerste" blok). Nu zet je het uitrij-sein van het "eerste" blok op groen, waardoor lok 1 ( tenminste als je rijstroom toevoert!) richting het "tweede" blok gaat rijden. Zodra lok 1 het "eerste" blok weer verlaten heeft (en zich dus in het "tweede" blok bevindt) zet hij het uitrij-sein van dat "eerste" blok 1 op rood en - als het goed is - het uitrij-sein van het "vierde" blok waar lok 2 nog steeds voor een rood sein staat te wachten op groen. Let wel: bij het op rood komen van een uitrij-sein komt het uitrij-sein van twee blokken terug dus op groen. Die lok 2 rijdt dan het "eerste" blok in. Lok 1 passeert op een bepaald moment het uitrij-sein van het "tweede" blok (en rijdt dus het "derde" blok in) en zet dat dan het uitrij-sein van het "eerste" blok op groen. En zo voort.
Als je op jouw binnenbaan tegelijkertijd drie loks zou willen laten rijden, kan dat in principe wel, alhoewel dan wordt het een wel erg stotterend railverkeer vanwege de onophoudelijke stops voor rood tonende seinen. Op een rondlopend traject (en dat heb je blijkens de foto) moet er altijd één blok méér aanwezig zijn dan het aantal locomotieven dat erop moet gaan rijden anders loopt de boel vast. Probeer het maar eens, dan zie je wel wat er gebeurt!Dus: is het inderdaad zo, dat als een lok een blok uitrijdt (en het zojuist gepasseerde groene sein dat toegang verleent tot dat volgende blok op rood zet) tegelijkertijd met dat op rood zetten ook het uitrijsein van twee blokken terug op groen zet?
Ik lees wel in een nader bericht van jou hoe de "proef"is verlopen.Gegroet naar het andere eind van de wereld!Rob van Kooy