Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Compenseren van de NS lok 3900
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Compenseren van de NS lok 3900 (gelezen 2598 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Compenseren van de NS lok 3900
«
Gepost op:
31 May 2015, 16:54:06 »
Hallo,
Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
Vr gr ,
Peter
«
Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 20:04:53 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #1 Gepost op:
31 May 2015, 20:25:19 »
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor forum
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #2 Gepost op:
01 June 2015, 10:34:22 »
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.
Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)
Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.
Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.
Mvg,
Rick
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #3 Gepost op:
01 June 2015, 10:49:32 »
Hallo Rick,
Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #4 Gepost op:
01 June 2015, 11:00:12 »
Hier is een interessant artikel te vinden:
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.
Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #5 Gepost op:
01 June 2015, 11:07:51 »
Dag Klaas,
Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1 3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
De verdeling van het gewicht is :
1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #6 Gepost op:
01 June 2015, 11:20:42 »
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
«
Reactie #7 Gepost op:
01 June 2015, 12:31:54 »
De drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten
).
Peter
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
de hele indeling wordt ook veel beter.
Met dank aan vooral Rick.
«
Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 16:07:05 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Compenseren van de NS lok 3900