Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Compenseren van de NS lok 3900  (gelezen 2600 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Compenseren van de NS lok 3900
« Gepost op: 31 May 2015, 16:54:06 »
Hallo,
 Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
 De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
 Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
 Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as  zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden  door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik  op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
 

 Vr gr ,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 20:04:53 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2015, 20:25:19 »
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor  forum (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2015, 10:34:22 »
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.

Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)

Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.

Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.

Mvg,
Rick
 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2015, 10:49:32 »
Hallo Rick,
 Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
 Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as  dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2015, 11:00:12 »
Hier is een interessant artikel te vinden:http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.

Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2015, 11:07:51 »
Dag Klaas,
 Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1  3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
 Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
 De verdeling van het gewicht is  :
 1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
 Vr gr ,
           Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2015, 11:20:42 »
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Compenseren van de NS lok 3900
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2015, 12:31:54 »
De  drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten    ;) ).

 Peter
 
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
 de hele indeling wordt ook veel beter.
 Met dank aan vooral Rick. ;)

« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 16:07:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen